eitaa logo
مهمان نهج‌البلاغه
118 دنبال‌کننده
223 عکس
198 ویدیو
12 فایل
ارتباط با ادمین @M_R_Ta
مشاهده در ایتا
دانلود
📜 خطبه غدیر 5⃣1⃣ 🔷 بخش دهم 🔻هان مردمان! همانا حج و عمره از شعاير و آداب خدايى است. «پس زايران خانه‏ٔ خدا و عمره‏ كنندگان بر صفا و مروه بسيار طواف كنند و آن‏ كس كه در انجام كار خير، فرمان‏بردارى كند حتماً خداوند سپاس‏گزار داناست». (بقره / 158) 🔻هان مردمان! در خانه‏ٔ خدا حج به جاى آوريد؛ هيچ خاندانى داخل آن نشد مگر بى‏ نياز شد و مژده گرفت و آن‏كه روى از آن برتافت، بى‏ بهره و نيازمند گشت. 🔻هان مردمان! مؤمنى در موقف (عرفات و مشعر و منا) نماند مگر اين‏كه خداوند گناهان گذشته‏ٔ او را آمرزيد. پس بايسته است كه پس از پايان اعمال حج (با پاكى) كار خود را از سر گيرد. 🔻هان مردمان! حاجيان از سوى خداوند كمك شده و هزينه‏ هاى سفرشان جایگزين خواهد شد و البتّه، خداوند پاداش نيكوكاران را تباه نخواهد فرمود. 🔻هان مردمان! خانه‏ٔ خدا را با دين كامل و ژرفاى دانش ديدار كنيد و از زيارتگاه‏ها جز با توبه و بازايستادن (از گناهان) برنگرديد. 🔻هان مردمان! نماز را به‏ پا داريد و زكات پردازيد؛ همان‏سان كه خداوند عزّوجل امر فرموده است. پس اگر زمان بر شما دراز شد و كوتاهى كرديد و يا از ياد برديد، على صاحب اختيار و تبيين‏ كننده‏ٔ بر شماست. همو كه خداوند عزّوجلّ پس از من، او را امانت‏دار خويش در ميان آفريدگان نهاده است. 🔻او از من و من از اويم. همانا او و جانشينانش از فرزندان من به پرسش‏هايتان پاسخ داده، آن‏چه را نمی دانيد به شما مى‏ آموزند. 🔻هان! روا و ناروا بيش از آن است كه آن‏ها را شمارش كرده، يك‏باره به روا فرمان دهم و از ناروا باز دارم؛ از اين روى مأمورم كه از شما پيمان بگيرم كه دست در دست من نهيد در پذيرش آن‏چه از سوى خداوند عزّوجلّ درباره‏ٔ على اميرمؤمنان آورده‏ ام و درباره‏ٔ اوصياى پس از او كه از من و اويند. اين امامت در ميان آنان پايدار است و فرجام آنان، مهدى است و استوارى پيشوايى تا روزى است كه او با خداوندِ قدر و قضا ديدار كند (قيامت). 🔻هان مردمان! شمايان را به هر روا و ناروا (حلال و حرام) رهنمايى كردم و از آن بر نمى‏ گردم. هان! آن‏ها را ياد آوريد و نگه داريد و يكديگر را به آن توصيه كنيد و احكام خدا را دگرگون نسازيد. @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 خطبه غدیر 6⃣1⃣ 🔷 بخش دهم 🔻هشدار! دوباره ياد مى‏ آورم: هان! نماز به پا داريد و زكات بپردازيد و به معروف فرمان دهيد و از منكر بازداريد. 🔻هشدار! برترين بخش امر به معروف اين است كه به گفته‏ٔ من - درباره‏ٔ امامت و ولايت على و فرزندان او - برسيد و سخنم را به ديگران برسانيد و غايبان را به پذيرش فرمان من توصيه كنيد و آنان را از ناسازگارى با من بازداريد كه اين سخنان، فرمان خدا و من است. 🔻(هان!) هيچ امر به معروف و نهى از منكرى جز با امام معصوم تحقّق و كمال نمى‏ يابد. 🔻هان مردمان! قرآن بر شما روشن مى‏ كند كه امامان پس از على، فرزندان اويند و من به شما معرّفى كردم كه آنان از او و از من‏ اند؛ چرا كه خداوند در كتاب خود مى‏ گويد: «امامت را فرمانى پايدار در نسل او قرار داد» (زخرف / 28) و من نيز گفته‏ ام: «مادام كه به آن دو - قرآن و امامان - تمسّك كنيد، گمراه نخواهيد شد.» 🔻هان مردمان! پرهيزكارى! پرهيزكارى! از سختى رستخيز بپرهيزيد؛ آن‏سان كه خداوند عزّوجلّ فرموده: «البتّه زمين‏ لرزه‏ٔ رستاخيز، حادثه‏ اى بزرگ است» (حج / 1). 🔻ياد آوريد مرگ و قيامت را، حساب و ترازوها (براى توزين اعمال) را، محاسبه‏ٔ در برابر پروردگار جهانيان و پاداش و كيفر را. 🔻پس آن‏كه نيكى كرد، پاداش گيرد و آن‏كه بدى كرد، بهره‏ اى از بهشت نخواهد برد. @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 خطبه غدیر 7⃣1⃣ 🔷 بخش یازدهم 🔻هان مردمان! شمار شما بيش از آن است كه در يك زمان با يك دست، با من بيعت كنيد؛ از اين روى خداوند عزّوجلّ دستور فرموده كه از شما اقرار زبانى گيرم و پيمان سرپرستى على اميرالمؤمنين را محكم كنم و نيز بر امامان پس از او كه از نسل من و اويند؛ چرا كه گفتم: فرزندانم از نسل اويند. 🔻پس همگان بگوييد: «البتّه كه سخنان تو را شنيده، پيروى مى‏ كنيم و از آن خشنود و بر آن گردن گذاريم و بر آن‏چه از سوى پروردگارمان و پروردگار تو در امامت اماممان على اميرالمؤمنين و ديگر امامان - از صُلب او - به ما ابلاغ كردى، با تو پيمان مى‏ بنديم؛ پيمانى با دل و با جان و با زبان و دستانمان. 🔻با اين پيمان زنده‏ ايم و با آن خواهيم مُرد و با اين اعتقاد برانگيخته مى‏ شويم و هرگز آن را دگرگون نكرده، شكّ و انكار نخواهيم داشت و هرگز از عهد خود برنگشته، پيمان نشكنيم. 🔻(اى رسول خدا!) ما را به فرمان خدا پند دادى درباره‏ٔ على اميرمؤمنان و امامان پس از او، فرزندانت از نسل او، حسن و حسين و پيشوايان پس از آن دو كه خداوند برپايشان كرده. اينك براى آنان عهد و پيمان از ما گرفته شد، از دل‏ها و جان‏ها و زبان‏ها و درون‏ها و از دستانمان. هر كس توانست با دست، وگرنه با زبان بيعت نمود. 🔻ديگر پيمان نخواهيم شكست و خداوند دگرگونى از ما نبيند و از اين پس فرمان تو را به نزديك و دور از فرزندان و خويشان خواهيم رساند و خداوند را بر آن گواه گيريم و او بر گواهى كافى است و تو نيز بر ما گواه باش.» 🔻هان مردمان! اكنون چه مى‏ گوييد؟ 🔻البتّه خداوند هر صدايى را مى‏ شنود و بر اسرار دل‏ها آگاه است. 🔻«هر آن‏كس كه هدايت پذيرد، به خير خويش پذيرفته و آن‏كه گمراه شد، به زيان خود رفته». (زمر / 41) و آن‏كس كه بيعت كند، حتماً با خداوند پيمان بسته كه «دست خدا بالاى دست آن‏هاست». (فتح / 10) @mehmanenahjolbalagheh
📜 خطبه غدیر 8⃣1⃣ 🔷 بخش یازدهم 🔻هان مردمان! آنك با خداوند بيعت كنيد و با من پيمان ببنديد و با على اميرمؤمنان و حسن و حسين و با امامان از نسل آنان كه پس از ايشان خواهند بود. امامانى كه فرمانى پايدار در دنيا و آخرت‏ اند. خداوند مكّاران را تباه مى‏ كند و به باوفايان، مهر مى‏ ورزد. «هر كس پيمان شكند، البتّه به زيان خود گام نهاده و آن‏كه بر عهدش پابرجا ماند، به زودى خدا او را پاداش بزرگى خواهد داد». (فتح / 10) 🔻هان مردمان! بگوييد هر آن‏چه به شما گفتم و به على با لقب «اميرالمؤمنين» سلام كنيد و اكنون بگوييد: «شنيديم و فرمان مى‏ بريم. پروردگارا! آمرزشت خواهيم و به سوى توست بازگشت». (بقره / 285) و بگوييد: «تمام ستايش و سپاس، خدايى راست كه ما را به اين راه هدايت فرمود وگرنه راه نمى‏ يافتيم و البتّه فرستادگان پروردگارمان به درستى آمده‏ اند». (اعراف / 43) 🔻هان مردمان! برترى‏ هاى علىّ‏ بن ابى‏ طالب نزد خداوند عزّوجلّ - كه در قرآن نازل فرموده - بيش از آن است كه من يك‏باره برشمارم؛ پس هر كس از مقامات او خبر داد و آن‏ها را شناخت، او را باور كنيد. 🔻هان مردمان! «فرمان‏بردار از خدا و فرستاده‏ٔ او» (احزاب / 71) و از على و امامان كه نام بردم، «به رستگارى بزرگى دست يافته است». (احزاب / 71) 🔻هان مردمان! سبقت‏ جويان به بيعت و پيمان و سرپرستى او و سلام‏ كنندگان بر او با لقب «اميرالمؤمنين»، رستگاران‏ اند و در بهشت‏ هاى پربهره خواهند بود. 🔻هان مردمان! آن‏چه خدا را خشنود مى‏ كند بگوييد و اگر شما و تمامى زمينيان كفران ورزند، «خدا را زيانى نخواهد رسيد». (آل‏عمران / 144) 🔻خداوندا! بيامرز ايمان‏ آورندگان به آن‏چه را ادا كرده و فرمان دادم و بر انكاركنندگان كافر، خشم گير! 🔻والحمدللَّه ربّ العالمين. @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت پنجاه و ششم ❇️ ناراضیان این نحوه تقسیم، از ما نیستند 🔻[ عبدالله‌بن‌عمر و فرزندان ابوبکر و سعدابن‌ابی‌وقاص نزد من آمدند و خواستند که همانند گذشته، سهم آنان از بیت المال بیشتر باشد! بالای منبر رفتم و خطابه‌ای ایراد کردم: ] 🔻ابتدا حمد و ستایش خداوند و شهادت بر یگانگی او و شهادت بر رسالت پیامبر خدا صلی الله علیه و آله دادم، بعد از آن گفتم: 🔻ای مردم! ما اکنون با مردانی روبه‌رو هستیم که دنیا آنان را در خود فرو برده است، غرق دنیاداری شده‌اند، زمین‌های فراوان به دست آورده‌اند، در آنها چشمه‌ها روان ساخته‌اند، بر مرکب‌های راهوار سوار شده و نرم‌ترین جامه‌ها را بر تن کرده‌اند. با این عیش‌ونوش، ننگ و عاری برای خود فراهم ساخته‌اند که اگر خداوند بخشنده از آنها درنگذرد، عاقبت سختی در پیش رو دارند. 🔻اکنون اگر من متعرض آنان شوم و بخواهم از گردابی که در آن غوطه‌ورند، نجاتشان دهم و به راهی که سعادتشان در آن است، راهنمایی‌شان کنم و در نتیجه این مال و امکانات را از دست بدهند، اینان نباید بگویند که پسر ابوطالب در حق ما ظلم کرده و ما را از حقوق خویش محروم و ممنوع کرد! البته یار و یاور من در مقابل آنها خداوند متعال است. 🔻هرکس رو به قبله ما بایستد و از گوشتی بخورد که بر اساس دستور دین ما ذبح شده است و به پیامبر ما ایمان داشته باشد و همچون ما شهادتین را بر زبان آورد و به دین ما در آید، ما حکم قرآن و حدود اسلام را در حق او جاری خواهیم کرد؛ بی‌آنکه امتیازی جز معیار تقوا برای او قائل باشیم. البته تقوا مایه امتیازهای مادی نخواهد بود؛ زیرا خداوند متعال دنیا را پاداش اهل تقوا قرار نداده است. پاداشی که نزد خداست، برای نیکان بهتر است. 🔻ای متدینان! حقوق خود را در قلمرو قرآن و سنت نبوی جست‌‌وجو کنید و ببینید هدف شما از جهاد در راه خدا چه بود. آیا به انگیزه نژاد و خاندان بود یا به طاعت و زهد؟ و آنها را با آنچه امروز بدان گرایش یافته‌اید و مشتاقش شده‌اید، بسنجید. خداوند رحمتتان کند! بشتابید به سوی منزل آخرت که مأموریت دارید آن را آباد کنید، به گونه‌ای که ویرانی نداشته باشد. آن منزل ابدی و باقی است که پایانی ندارد. خداوند شما را به سوی آن منزل دعوت کرده و تشویقتان نموده و در پیشگاه خود پاداش آن را مقرر کرده است. با تسلیم شدن در مقابل حکم خدا و شکر بر نعمتهایش، الطاف او را برای خود کامل سازید. 🔻هر کس به حکم خدا راضی نباشد، از ما نیست و رو به سوی ما ندارد. به راستی که حاکم تنها به حکم خداوند قضاوت می کند و از این جهت، نگرانی و ترسی ندارد. آری، ایشان رستگاران‌اند. 📚 منابع: ۱.کافی، ج ۷، ص ۳۶۰ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد... @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
نامه ۳۱ بند ۱۱ تا ۱۳.mp3
2.3M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ نامه ۳۱ ، بند ۱۱ تا بند ۱۳ @mehmanenahjolbalagheh
📜 : نامه به امام حسن مجتبی (علیه السلام ) (قسمت پنجم) 1⃣1⃣ شرائط اجابت دعا 🔻و از گنجينه های رحمت او چيزهایی را درخواست كن كه جز او كسی نمی تواند عطا كند، مانند عمر بيشتر، تندرستی بدن و گشايش در روزی. سپس خداوند كليدهای گنجينه های خود را در دست تو قرار داده كه به تو اجازه دعا كردن داد، پس هر گاه اراده كردی ميتوانی با دعا درهای نعمت خدا را بگشایی، تا باران رحمت الهی بر تو ببارد. هرگز از تأخير اجابت دعا نا اميد مباش، زيرا بخشش الهی به اندازه نيّت است، گاه در اجابت دعا تأخير می شود تا پاداش درخواست كننده بيشتر و جزای آرزومند كاملتر شود، گاهی درخواست میكنی امّا پاسخ داده نمی شود، زيرا بهتر از آنچه خواستی به زودی يا در وقت مشخّص به تو خواهد بخشيد، يا به جهت اعطاء بهتر از آنچه خواستی دعا به اجابت نمی رسد، زيرا چه بسا خواسته هایی داری كه اگر داده شود مايه هلاكت دين تو خواهد بود، پس خواسته های تو به گونه ای باشد كه جمال و زيبایی تو را تأمين و رنج و سختی را از تو دور كند، پس نه مال دنيا برای تو پايدار و نه تو برای دنیا باقی خواهی ماند. 2⃣1⃣ ضرورت ياد مرگ 🔻پسرم بدان تو برای آخرت آفريده شدی نه دنيا، برای رفتن از دنيا، نه پايدار ماندن در آن برای مرگ، نه زندگی جاودانه در دنيا كه هر لحظه ممكن است از دنيا كوچ كنی و به آخرت در آیی. و تو شكار مرگی هستی كه فرار كننده آن نجاتی ندارد و هر كه را بجويد به آن می رسد و سرانجام او را می گيرد. پس از مرگ بترس نكند زمانی سراغ تو را گيرد كه در حال گناه يا در انتظار توبه كردن باشی و مرگ مهلت ندهد و بين تو و توبه فاصله اندازد، كه در اين حال خود را تباه كرده ای. پسرم فراوان به ياد مرگ باش و به ياد آنچه كه به سوی آن ميروی و پس از مرگ در آن قرار ميگيری. تا هنگام ملاقات با مرگ از هر نظر آماده باش، نيروی خود را افزون و كمر همّت را بسته نگه دار كه ناگهان نيايد و تو را مغلوب سازد. مبادا دلبستگی فراوان دنيا پرستان، و تهاجم حريصانه آنان به دنيا تو را مغرور كند، چرا كه خداوند تو را از حالات دنيا آگاه كرده و دنيا نيز از وضع خود تو را خبر داده و از زشتيهای روزگار پرده برداشته است. 3⃣1⃣ شناخت دنيا پرستان 🔻همانا دنيا پرستان چونان سگهای درنده عو عو كنان، برای دريدن صيد در شتابند، برخی به برخی ديگر هجوم آورند و نيرومندشان ناتوان را ميخورد و بزرگترها كوچكترها را. و يا چونان شترانی هستند كه برخی از آنها پای بسته و برخی ديگر در بيابان رها شده كه راه گم كرده و در جادّه های نامعلومی در حركتند و در وادی پر از آفتها و در شنزاری كه حركت با كندی صورت می گيرد گرفتارند نه چوپانی دارند كه به كارشان برسد و نه چراننده ای كه به چراگاهشان ببرد. دنيا آنها را به راه كوری كشاند. و ديدگانشان را از چراغ هدايت بپوشاند، در بيراهه سرگردان و در نعمتها غرق شده اند كه نعمتها را پروردگار خود قرار دادند. هم دنيا آنها را به بازی گرفته و هم آنها با دنيا به بازی پرداخته و آخرت را فراموش كرده اند. اندكی مهلت ده، بزودی تاريكی بر طرف می شود، گويا مسافران به منزل رسيده اند و آن كس كه شتاب كند به كاروان خواهد رسيد. پسرم بدان آن كس كه مركبش شب و روز آماده است همواره در حركت خواهد بود، هر چند خود را ساكن پندارد و همواره راه می پيمايد هر چند در جای خود ايستاده و راحت باشد. ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄ @mehmanenahjolbalagheh
شرح کلی و ساختاری نامه ۳۱ بند ۱۱ تا بند ۱۳(1).mp3
3.73M
🔊 شرح کلی و ساختاری نامه ۳۱ بند ۱۱ تا بند ۱۳ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
شکرگزاری در برابر نعمت ها- شرح حکمت۱۳.mp3
9.04M
🌹سلسله جلسات درسهای نهج البلاغه ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ شکرگزاری در برابر نعمتها 3⃣ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع @mehmanenahjolbalagheh
✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ 🌹شرح 🔴 قسمت سوم 🔹 شکرگزاری در برابر نعمتها 6⃣ مصداق ششم از نعمتهایی که در نهج البلاغه بر شکر آن تأکید شده است، برآورده شدن نیازهای دنیوی و هزینه های زندگی است. 🔻در انتهای بند دوم از خطبه ۱۸۳ میخوانیم: خداوند نیازمندیهای دنیای شما را کفایت کرده و شما را به شکرگزاری تشویق نموده است. 7⃣ هفتمین مصداق، قدرت بر انتقام از دشمن است. 🔻در حکمت ۱۱ خواندیم : "هنگامی که بر دشمن خود دست یافتی بخشیدن او را شکرانه قدرت یافتن خویش قرار بده." 8⃣ هشتمین مصداق، نعمت حکومت اسلامی است. 🔻مولا علی (علیه السلام) بالاترین نعمتی را که خداوند به هرکسی داد، اداء شُکرش را طلب می کند حکومت اسلامی می دانند و در آخرین خطبه نهج البلاغه یعنی خطبه ۲۴۱ می فرمایند : "خداوند ادای شکرش را از شما طلب می کند و امر حکومتش را به دست شما می سپارد." 🔴 نکته دیگری که در بحث شکر گزاری بنده از خدا هست راهبرد شکرگزار شدن است. 🔻 گاهی وقتها ما نعمت داریم اما شاکر نیستیم. چه کنیم که شکرگزاری به روحیه غالب بر وجود ما تبدیل شود؟ ✅ ۱. راه اول : حضرت می فرمایند به پایین تر از خودت نگاه کن، آن چیزی را که شما دارید خیلی از مردم ندارند. حضرت در بند دوم از نامه ۶۱ می خوانیم: به افراد پایین تر از خودت زیاد نگاه کن زیرا این از درهای شکرگزاری است. ✅ ۲. راه دوم: این است که انسان بداند عجز و ناتوانی در شکرگزاری بسیار خصلت بدی است. همین توجه به مذموم و قبیح و زشت بودن شکرگزار نبودن انسان را تحریک و تشویق می کند به شکرگزاری. در حکمت ۱۵۰ حضرت می فرمایند از کسانی نباش که از شکر چیزی که به او می دهند عاجز است. 🔴 درباره وجوب شکر گزاری هم در نهج البلاغه نکاتی داریم که سه نکته اصلی آن را عرض میکنم: ✅ نکته اول درنامه ۵۱ نهج البلاغه است. درباره وجوب شکرگزاری حضرت می فرمایند: همانا خدای سبحان از ما و شما خواسته که در شکرگزاری کوشا بوده و با تمام قدرت او را یاری کنیم. ✅ در حکمت ۲۹۰ هم حضرت شکر نعمتهای الهی را برای گناه نکردن کافی می داند. یعنی اگر کسی دنبال علت و انگیزه ای برای ترک گناه است، هیچ چیزی به اندازه شکر نعمت الهی کفایت نمی کند. می فرمایند : اگر خداوند حتی بر گناهان وعده عذاب نمی داد باز هم واجب بود که از باب شکر نعمت ، معصیت نشود. ✅ سومین مسأله در وجوب شکرگزاری، شکر نعمت و صبر بر حرام، جبران ضعف در زهد است. در خطبه ۸۱ حضرت اول زهد را تعریف میکنند و بعد می فرمایند: پس اگر نتوانستید همه این صفات را فراهم آورید تلاش کنید که حرام بر صبر شما غلبه نکند و در برابر نعمتها شکر یادتان نرود. 🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍🏻 باز نویسی تاریخ زندگی امیرمؤمنان علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان 📃 قسمت پنجاه و هفتم ❇️ بیت‌المال متعلق به همه است؛ کسی حق ویژه ندارد 🔻[ گروهی از خواص که بهره بیشتری از بیت‌المال داشتند، در برابر مواضع عدالت‌جویانه من واکنش نشان دادند و علیه آن جو‌سازی کردند. برای روشنگری اذهان مردم بعد از ستایش خداوند و شهادت بر یگانگی او و رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله به آنها گفتم: ] 🔻ای مردم! کسی در پیشگاه خدا برتر است که در برابر او مطیع‌تر باشد و از سنت رسول بیشتر پیروی کند و در احیای کتاب خدا بیشتر بکوشد. ما برای هیچ‌کس امتیازی قائل نیستیم، جز در پرتو اطاعت خداوند و رسولش و پیروی از کتاب خدا و سنت پیامبر صلی‌الله علیه و آله، این است کتاب خدا پیش چشم ما، و آن هم سیره پیامبر صلی‌الله علیه و آله و دستور‌هایش در مقابل دیدگان ما. از هیچ کس از آنها بی‌خبر نیست، جز افراد نادان و دشمنان خدا. 🔻خداوند در آیه ۱۳ سوره حجرات می‌فرماید: "يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَ قَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ‌ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ ؛ ما شما را از یک مرد و زن آفریدیم و شما را تیره‌ها و قبیله‌ها قرار دادیم تا یکدیگر را بشناسید. گرامی‌ترین شما نزد خدا باتقواترین شماست". 🔻پس شرافتمند و ارجمند و محبوب کسی است که جانب خدا را نگه دارد و تقوا را رعایت کند و آنها که از خدا و رسول اطاعت کنند، این‌چنین هستند: "قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ؛ بگو: اگر خدا را دوست می‌دارید، از من پیروی کنید تا خدا [نیز] شما را دوست بدارد و گناهانتان را ببخشد و خدا آمرزنده مهربان است". 🔻"قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْكَافِرِينَ؛ بگو: از خدا و رسول اطاعت کنید و اگر روی گردانیدند، خدا کافران را دوست ندارد". [ در اینجا بود که با صدای بلند فریاد زدم: ] 🔻ای گروه مهاجر و انصار و ای همه مسلمانان! آیا به خاطر اینکه اسلام آورده‌اید، بر خدا و رسولش منتی دارید؟! یا اگر به راستی اسلام آورده باشید، خدا و رسولش بر شما منت دارند؟ هان! بدانید! هرکس رو به قبله ما دارد و از گوشتی می‌خورد که بر اساس دستور دین ما ذبح شده است و به یگانگی خدا و بندگی و رسالت پیامبر صلی‌الله علیه و آله شهادت می‌دهد، ما احکام قرآن و امتیازات اسلام را در حق او اجرا می کنیم. هیچ‌کس بر دیگری امتیاز ندارد، جز به تقوا و فرمان‌برداری خدا. خدا ما و شما را از اهل تقوا و اولیا و دوستانش قرار دهد، که نه ترسی دارند و نه اندوهی. 🔻همچنین برای آنها از فریب دنیا گفتم و آنها را از آن برحذر داشتم و توجه به آخرت دادم. همچنین به آنها گفتم: 🔻شما ای مهاجر و انصار و ای اهل دین خدا! بیندیشید آیا امتیازهایی که قرآن به شما داده است و مقام‌هایی که در پیشگاه رسول خدا صلی‌الله علیه و آله داشتید و آنچه بر سر آن جهاد می‌کردید و برتری‌هایی که به دست آوردید، بر محور حَسب و نسب بود یا بر اساس عمل و طاعت؟خدایتان رحمت کند! نعمت‌هایی را که خداوند به شما داده، با صبر و حفظشان که خدا بر عهده شما نهاده است، بر خود کامل کنید. اگر سفارشهای خدا را به کار ببندید و تقوا را رعایت کنید، تنزل در شئون دنیوی زیانتان نرساند و اگر تقوا را از کف دهید،حفظ هیچ یک از امور دنیوی سودتان نبخشد. پس ای بندگان خد،ا فرمان خدا را گردن نهید و به قضای او راضی و بر بلایش صابر باشید. 🔻به آنها یادآور شدم این غنایم و بیت المال هیچ کس بر دیگری حق تقدم ندارد و برای هیچ کسی امتیاز خاصی نیست و همه باید به حکم خدا و رسول تن در دهند. 📚 منابع: ۱. تحف العقول، ص ۱۸۳ ۲. کافی، ج۸، ص ۳۶۰ ۳. سوره آل عمران، آیات ۳۱ و ۳۲ 📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام ↩️ ادامه دارد... @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سهم روزانه نهج البلاغه.mp3
2.77M
🔈 نهج البلاغه گویا 🌹سهم روزانه نهج البلاغه ✅ نامه ۳۱ ، بند ۱۴ و ۱۵ ┄┄┅┅✿❀🌿🌹🌿❀✿┅┅┄┄
📜 : نامه به امام حسن مجتبی (علیه السلام ) (قسمت ششم) 4⃣1⃣ضرورت واقع نگری در زندگی (ارزشهای گوناگون اخلاقی) 🔻به يقين بدان كه تو به همه آرزوهای خود نخواهی رسيد و تا زمان مرگ بيشتر زندگی نخواهي كرد و بر راه كسی ميروی كه پيش از تو ميرفت، پس در به دست آوردن دنيا آرام باش و در مصرف آنچه به دست آوردی نيكو عمل كن، زيرا چه بسا تلاش بی اندازه برای دنيا كه به تاراج رفتن اموال كشانده شد. پس هر تلاشگری به روزی دلخواه نخواهد رسيد و هر مدارا كننده ای محروم نخواهد شد. نفس خود را از هر گونه پستی باز دار هر چند تو را به اهدافت رساند، زيرا نمی توانی به اندازه آبرویی كه از دست می دهی بهایی به دست آوری. برده ديگری مباش كه خدا تو را آزاد آفريد، آن نيك كه جز با شر به دست نيايد نيكی نيست و آن راحتی كه با سختيهای فراوان به دست آيد، آسايش نخواهد بود. بپرهيز از آن كه مركب طمع ورزی تو را به سوی هلاكت به پيش راند و اگر توانستی كه بين تو و خدا صاحب نعمتی قرار نگيرد، چنين باش زيرا تو روزی خود را دريافت ميكنی و سهم خود بر ميداری و مقدار اندكی كه از طرف خدای سبحان به دست می آوری ، بزرگ و گراميتر از (مال) فراوانی است كه از دست بندگان دريافت می داری، گرچه همه از طرف خداست. آنچه با سكوت از دست ميدهی آسان تر از آن است كه با سخن از دست برود، چرا كه نگهداری آنچه در مشك است با محكم بستن دهانه آن امكان پذير است و نگهداری آنچه كه در دست داری ، پيش من بهتر است از آن كه چيزی از ديگران بخواهی و تلخی نا اميدی بهتر از درخواست كردن از مردم است. شغل همراه با پاكدامنی بهتر از ثروت فراوانی است كه با گناهان به دست آيد، مرد برای پنهان نگاه داشتن اسرار خويش سزاوارتر است، چه بسا تلاش كننده ای كه به زيان خود می كوشد، هر كس پر حرفی كند ياوه می گويد و آن كس كه بينديشد آگاهی يابد، با نيكان نزديك شو و از آنان باش، و با بدان دور شو و از آنان دوری كن. بدترين غذاها لقمه حرام و بدترين ستمها ستمكاری به ناتوان است. جایی كه مدارا كردن درشتی به حساب آيد به جای مدارا درشتی كن، چه بسا كه دارو بر درد افزايد و بيماری درمان باشد و چه بسا آن كس كه اهل اندرز نيست اندرز دهد و نصيحت كننده دغل كار باشد. هرگز بر آرزوها تكيه نكن كه سرمايه احمقان است و حفظ عقل پند گرفتن از تجربه هاست و بهترين تجربه آن كه تو را پند آموزد. پيش از آن كه فرصت از دست برود، و اندوه ببار آورد، از فرصتها استفاده كن. هر تلاشگری به خواسته های خود نرسد و هر پنهان شده ای باز نمی گردد. از نمونه های تباهی، نابود كردن زاد و توشه آخرت است. هر كاری پايانی دارد و به زودی آنچه برای تو مقدّر گرديده خواهد رسيد. هر بازرگانی خويش را به مخاطره افكند. چه بسا اندكی كه از فراوانی بهتر است نه در ياری دادن انسان پست چيزی وجود دارد و نه در دوستی با دوست متّهم حال كه روزگار در اختيار تو است آسان گير و برای آن كه بيشتر به دست آوری خطر نكن. از سوار شدن بر مركب ستيزه جویی بپرهيز. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄
┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ 📜 : نامه به امام حسن مجتبی (علیه السلام ) (قسمت هفتم) 5⃣1⃣ حقوق دوستان 🔻چون برادرت از تو جدا گردد، تو پيوند دوستی را بر قرار كن، اگر روی برگرداند تو مهربانی كن و چون بخل ورزد تو بخشنده باش، هنگامی كه دوری می گزيند تو نزديك شو و چون سخت می گيرد تو آسان گير و به هنگام گناهش عذر او بپذير، چنان كه گويا بنده او می باشی و او صاحب نعمت تو می باشد. مبادا دستورات ياد شده را با غير دوستانت انجام دهی، يا با انسانهایی كه سزاوار آن نيستند بجا آوری، دشمن دوست خود را دوست مگير تا با دوست دشمنی نكنی. در پند دادن دوست بكوش، خوب باشد يا بد و خشم را فرو خور كه من جرعه ای شيرين تر از آن ننوشيدم و پايانی گواراتر از آن نديده ام. با آن كس كه با تو درشتی كرده، نرم باش كه اميد است به زودی در برابر تو نرم شود، با دشمن خود با بخشش رفتار كن، زيرا سرانجام شيرين دو پيروزی است (انتقام گرفتن يا بخشيدن) اگر خواستی از برادرت جدا شوی، جایی برای دوستی باقی گذار، تا اگر روزی خواست به سوی تو باز گردد بتواند، كسی كه به تو گمان نيك برد او را تصديق كن و هرگز حق برادرت را به اعتماد دوستی كه با او داری ضايع نكن زيرا آن كس كه حقّش را ضايع می كنی با تو برادر نخواهد بود و افراد خانواده ات بد بخت ترين مردم نسبت به تو نباشند و به كسی كه به تو علاقه ای ندارد دل مبند، مبادا برادرت برای قطع پيوند دوستی، دليلی محكمتر از برقراری پيوند با تو داشته باشد و يا در بدی كردن بهانه ای قويتر از نيكی كردن تو بياورد، ستمكاری كسی كه بر تو ستم می كند در ديده ات بزرگ جلوه نكند، چه او به زيان خود و سود تو كوشش دارد، و سزای آن كس كه تو را شاد می كند بدی كردن نيست. ┄┄┅┅✿❀🍃🌼🍃❀✿┅┅┄┄ @mehmanenahjolbalagheh
شرح کلی و ساختاری نامه ۳۱ بند ۱۴ و بند۱۵.mp3
4.37M
🔊 شرح کلی و ساختاری نامه ۳۱ بند ۱۴ و بند ۱۵ 🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع 🌹 پویش «باعلی تا مهدی» علیهما السلام @mehmanenahjolbalagheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا