eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
830 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
56 فایل
﷽ یوسف‌گم‌گشتہ‌باز‌آید، اگر‌ثابت‌شود؛ درفراقش‌مثل‌یعقوبیم وحسرت‌می‌خوریم...! +اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّد‌وَآلِ‌مُحَمَّدوَعَجِّل‌فَرَجَهُم+
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم * امام باقر علیه السلام  : پیروان اسلام در پرتو معرفت واقعی و درک حقایق علمی روایات ، میتوانند به عالیترین مدارج ایمان نائل شوند. بحارالانوار جلد 1 صفحه 118 ، الحدیث جلد 1 صفحه 365 هرشب روایتی از اهل بیت علیهم السلام را با تفکر و تعمق مطالعه و در زندگی خود بکار ببندیم مصالح اجتماعی، امنیت حدیث (2) امام صادق عليه ‏السلام : خَمْسُ خِصالٍ مَنْ فَـقَـدَ واحِدَةً مِنْهُنَّ لَمْ يَزَلْ ناقِصَ العَيْشِ زائِلَ الْعَقْلِ مَشْغولَ الْقَلْبِ، فَاَوَّلُّها: صِحَّةُ البَدَنِ وَ الثّانيَةُ: اَلاْمْنُ وَ الثّالِثَةُ: اَلسَّعَةُ فِى الرِّزْقِ، وَ الرّابِعَةُ: اَلاَنيسُ الْمُوافِقُ (قال الراوى:) قُلْتُ: و مَا الاْنيسُ الْمُوافِقُ؟ قال: اَلزَّوجَةُ الصّالِحَةُ، وَ الوَلَدُ الصّالِحُ، وَ الْخَليطُ الصّالِحُ وَ الخامِسَةُ: وَ هِىَ تَجْمَعُ هذِه الْخِصالَ: الدَّعَةُ؛ پنج چيز است كه هر كس يكى از آنها را نداشته باشد، همواره در زندگى‏اش كمبود دارد و كم خرد و دل نگران است: اول، تندرستى، دوم امنيت، سوم روزى فراوان، چهارم همراهِ همرأى. راوى پرسيد: همراهِ همرأى كيست؟ امام فرمودند: همسر و فرزند و همنشين خوب و پنجم كه در برگيرنده همه اينهاست، رفاه و آسايش است. خصال ص 284 ، ح34
‼️ خون داخل تخم مرغ 🔷س ۵۷۳۰: اگر در زرده یا سفیده تخم مرغ خون باشد، آیا استفاده از آن جایز است؟ ✅ ج: خون داخل تخم مرغ، نجس نیست ولی خوردن آن حرام است، می توانید خون را جدا کنید و بقیه را مصرف کنید. 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم پیامبر اسلام (ص): اِن اَرَدتُم عَيشَ السُّعَداءِ و َمَوتَ الشُّهَداءِ و َالنَّجاةَ يَومَ الحَسرَةِ و َالظِّلَّ يَومَ الحَرورِ و َالهُدى يَومَ الضَّلالَةِ فَادرُسُوا القُرآنَ فَاِنَّهُ كَلامُ الرَّحمانِ و حِرزٌ مِنَ الشَيطانِ و رُجحانٌ فِى الميزانِ ؛ اگر زندگى سعادتمندان، مرگ شهيدان، نجات روز حسرت (قيامت)، سايه روزِ سوزان و هدايت در روز گمراهى را مى خواهيد، قرآن را ياد بگيريد كه آن سخن خداى مهربان است و سپرى است در مقابل شيطان و سنگينى در ترازوى اعمال. الحیاه(ترجمه ی احمد آرام) ج2 ،ص234 هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم   ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره یس آیات 69 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَمَا عَلَّمْنَاهُ الشِّعْرَ وَمَا يَنبَغِي لَهُ إِنْ هُوَ إِلَّا ذِكْرٌ وَقُرْآنٌ مُّبِينٌ (69) ترجمه : و ما به او (پيامبر) شعر نياموختيم و سزاوار او نيز نيست، آن (چه به او آموختيم) جز مايه ذكر و قرآن روشن نيست. نکته ها: يكى از تهمت هايى كه به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى زدند، علاوه بر ساحر و مجنون و كاهن بودن، تهمت شاعر بودن بود، در حالى كه: شعر بر خاسته از تخيل است، بر خلاف وحى. شعر بر خاسته از عواطف و احساسات است، بر خلاف وحى. شعر آميخته با اغراق است، بر خلاف وحى. گرچه قرآن داراى جملاتِ موزون و مقطّع همچون شعر است، امّا عنصر اصلى شعر كه تخيّل است، در قرآن راهى ندارد. قرآن، جز ذكر نيست. «اِن هو الاّ ذكر» ذكر قدرت و قهر خدا، ياد الطاف و نعمت هاى او، ياد عفو و مغفرت او، ياد سنّت ها و قوانين او، ياد انبيا و اوصيا و اولياى او، يادى از تاريخ هاى پر عبرت، يادى از عوامل عزّت و سقوط امّت ها، يادى از نيكوكاران و هدايت شدگان، يادى از تبه كاران و كافران و فاسقان و مجرمان و ستمگران و عاقبت آنان، يادى از اخلاص ها، ايثارها، شجاعت ها، انفاق ها، صبرها و پايان نيك آن، يادى از قتل ها، شكنجه ها، اذيّت ها، تهمت ها، تحقيرها، حقّ كشى ها و به استضعاف كشيدن ها و عاقبت شوم مستكبران، يادى از اوامر و نواهى و مواعظ و حكمت ها، يادى از آفريده هاى آسمانى و زمينى و دريايى، يادى از آينده تاريخ و پيروزى حكومت حقّ و پر شدن جهان از عدل و داد و محكوميّت ظلم و ستم، يادى از برزخ و معاد و حوادث قبل از قيامت و چگونگى صحنه هاى قيامت و خطرات دوزخ و نعمت هاى بهشتى. آرى، تمام قرآن به نحوى تذكّر و يادآورى است. «اِن هو الاّ ذكر» پیام‌ها : - در قرآن، سخن از نفى ارزش شعر نيست، بلكه سخن از نفى شعر از پيامبر است. «و ما علّمناه الشعر» - خداوند از تهمت به انبيا دفاع مى كند. «و ما علّمناه الشعر» - ندانستن شعر به ارشاد مبلّغ ضررى نمى زند. «و ما علّمناه الشعر» - رشدهاى نابجا و فضاهاى فرهنگى غلط شما را متزلزل نكند. (در زمان پيامبر مسأله شعر جايگاهى بيش از متعارف داشت و شعر و شاعرى در رأس امور بود. اين آيه ابّهت آن را شكست.) «و ما علّمناه الشعر» - طبع شعر از سوى خداوند است. «و ما علّمناه الشعر» - معلّم، پيامبر خداست. «علّمناه» - هر علمى براى هر كس سزاوار نيست. «و ما ينبغى له» - تا از تخيّلات و موهومات شاعرانه تخليه نشويم، روح ما ظرف معارف الهى قرار نمى گيرد. «و ما علّمناه الشعر... اِن هو الاّ ذكر و قرآن مبين» - قرآن، مايه تذكّر و يادآورى است. «اِن هو الاّ ذكر» - قرآن، كلامى روشن و قابل فهم و استدلال است. «قرآن مبين»
🌹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی ابن ابیطالب وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ ذکر روز شنبه: یا رب العالمین  (ای پروردگار جهانیان)ذکر روز شنبه به نام پیامبر اکرم (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بی‌نیازی می‌شود. صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
‼️نفقه پدر و مادر 🔷س ۵۷۳۲: به عهده چه کسي است؟ پسران یا دختران؟ اگر والدين خود درآمد داشته باشند، نگهداریشان به عهده چه کسی است؟ ✅ج: اگر پدر یا مادر درآمد کافی داشته باشد، او بر عهده کسی نیست، در غیر این صورت بر عهده فرزندان ـ دختر و پسر ـ است و ترجیحی بین فرزندان وجود ندارد و باید به گونه ای رفتار نمود که موجب ایذاء یا هتک حرمت آنها نشود. 🆔 @resale_ahkam
‼️ غش (فریب) در فروش خودرو 🔷 س ۵۷۳۱: امروزه عرفاً هنگام یا موتور، قسمت هایی که زدگی یا خرابی دارد را، میکشند، یا میکنند، آیا معامله با این شرایط اشکال دارد یا خیر؟ ✅ج: اگر با این کار عیبی را می پوشانند که خریدار متوجه آن نشود، هر چند کار حرامی مرتکب می شوند، اما اصل معامله صحیح است و خریدار در صورتی که بعد از معامله متوجه عیب شود، میتواند معامله را فسخ کند یا تفاوت قیمت را مطالبه کند. 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم * جابر گوید که امام باقر علیه السلام  فرمود : ای جابر به خدا سوگند ، حدیثی که از فردی صادق ، در زمینه حلال و حرام به دست آوردی ، از آنچه خورشید بر آن میتابد با ارزشتر است. بحارالانوار جلد 2 صفحه 146 حدیث 15 هرشب روایتی از اهل بیت علیهم السلام را با تفکر و تعمق مطالعه و در زندگی خود بکار ببندیم مصالح اجتماعی، امنیت حدیث (3) امام على عليه ‏السلام : وُصولُ الْمَرْءِ اِلى كُلِّ ما يَبْتَغيهِ مِنْ طيبِ عَيْشِهِ وَ اَمنِ سِرْبِهِ وَ سَعَةِ رِزْقِهِ بِحُسْنِ نيَّتِهِ وَ سَعَةِ خُلْقِهِ؛ انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امنيت محيط و روزى زياد، دست مى‏يابد. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص92 ، ح1607
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم پیامبر اسلام (ص): 5- اَصدَقُ القَولِ و َاَبلَغُ المَوعِظَةِ و َاَحسَنُ القَصَصِ كِتابُ اللّه ؛ راست ترين سخن، رساترين پند و زيباترين حكايت، كتاب خدا (قرآن) است. من لایحضر الفقیه ج4 ، ص402 هرشب آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم   ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره یس آیات 70 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ لِيُنذِرَ مَن كَانَ حَيّاً وَيَحِقَّ الْقَوْلُ عَلَي الْكَافِرِينَ (70) ترجمه : (اين قرآن براى آن است كه) تا هر كس زنده (دل) است، هشدارش دهد و (حجّت را بر كافران تمام كند) و گفتار خدا درباره آنان محقّق گردد. نکته ها: حيات چند نوع است: 1. حيات نباتى. «يحيى الارض بعد موتها»(621) خداوند زمين را (با روياندن گياهان) زنده مى كند. 2. حيات حيوانى. «كنتم امواتا فاحياكم»(622) شما مرده بوديد پس او شما را زنده كرد. 3. حيات فكرى. «دعاكم لما يحييكم»(623) پيامبر شما را به چيزى دعوت مى كند كه (دل هاى مرده) شما را زنده مى كند. 4. حيات اجتماعى. «و لكم فى القصاص حياة»(624) حيات (سياسى و اجتماعى شما كه در سايه امنيّت بدست مى آيد) در قصاص و انتقام به حقّ است. 5. حيات قلبى و روحى. «ليُنذر مَن كان حيّا» (آيه مورد بحث) قرآن افرادى را كه داراى دل هاى زنده و روح هاى پاك و آماده اند هشدار مى دهد. آرى، مؤمنان انسان هاى زنده دل و برخوردار از حيات واقعى و معقول و كافران همچون مردگان محروم از حيات واقعى هستند. بر اساس روايات، منظور از «حيّاً» انسان عاقل است.(625) مسئله قهر حتمى خداوند بر كافران كه در اين آيه با جمله «يحقّ القول على الكافرين» آمده، در سوره زمر آيه 71 نيز مطرح است: «و لكن حقّت كلمة العذاب على الكافرين» هشدارهاى قرآن از سرچشمه علم الهى است. هشدارهاى قرآن متنوّع، معروف و حكيمانه است. هشدارهاى قرآن همراه با بشارت و شيوه هاى ابتكارى است. هشدارهاى قرآن همراه با نمونه هاى عينى در زمين و زمان است. انذار دهنده در اين آيه، «لينذر» هم مى تواند قرآن باشد، هم مى تواند پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله باشد كه در آيه قبل مطرح بود. 621) روم، 19. 622) بقره، 28. 623) انفال، 24. 624) بقره، 179. 625) تفسير نورالثقلين. پیام‌ها : - هشدارهاى قرآن، مايه تذكّر و تنبّه است. «اِن هو الاّ ذكر... لينذر» - نشانه زنده دلى، پذيرش هشدارهاى قرآن است. «لينذر من كان حيّا» - هدايت پذيرى از قرآن، در انحصار قوم و نژاد خاصّى نيست. «لينذر مَن كان حيّاً» - هدف از وحى و بعثت انبيا بيدارى و هوشيارى زنده دلان و اتمام حجت با مرده دلان است. «و يحقّ القول على الكافرين» - در سنگدلان حتّى كلام خداوند اثر ندارد. «مَن كان حيّاً» - كفّار و كسانى كه حقّ را نپذيرند مردگانى بيش نيستند. (در برابر «مَن كان حيّاً»، «الكافرين» آمده است. - وعده قهر الهى براى كافران، كلام قطعى خداست. «يحقّ القول على الكافرين»