eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
831 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
56 فایل
﷽ یوسف‌گم‌گشتہ‌باز‌آید، اگر‌ثابت‌شود؛ درفراقش‌مثل‌یعقوبیم وحسرت‌می‌خوریم...! +اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّد‌وَآلِ‌مُحَمَّدوَعَجِّل‌فَرَجَهُم+
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️سجده کردن برای غیر خدا 🔷س 1805: بعضی از زائران ائمه معصومین (علیهم السلام) هنگام ورود به حرم، در آستانه ورودی  سجده می کنند؛ آیا چنین عملی جایز است؟ ✅ج: سجده کردن برای غیر خداوند متعال حرام است و بعضی از مردم که در آستانه‌ی درب حرم امامان (علیهم السلام) در ظاهر سجده می کنند، اگر به عنوان آستان بوسی باشد یا به قصد سجده‌ی شکر خدای متعال باشد، فی نفسه اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️بستن گره به ضریح امامان و امام زادگان 🔷س 1820: بستن پارچه، گره و قفل به ضریح امامان و امام زادگان چه حکمی دارد؟ ✅ج: این گونه امور وجه شرعی ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. مصالح اجتماعی، عدالت حدیث (34) امام علی علیه السلام : وَ سُئِلَ علیه السلام [أَيُّمَا] أَيُّهُمَا أَفْضَلُ الْعَدْلُ أَوِ الْجُودُ؟ فَقَالَ علیه السلام الْعَدْلُ يَضَعُ الْأُمُورَ مَوَاضِعَهَا وَ الْجُودُ يُخْرِجُهَا مِنْ جِهَتِهَا وَ الْعَدْلُ سَائِسٌ عَامٌّ وَ الْجُودُ عَارِضٌ خَاصٌّ فَالْعَدْلُ أَشْرَفُهُمَا وَ أَفْضَلُهُمَا از حضرت سوال شد کدام یک بالاتر است عدالت یا بخشش؟ فرمودند عدالت کارها در جایگاهش قرار می دهد و بخشش از جایگاهش خارج می کند و عدالت سیاست عام است و بخشش سیاست خاص پس عدالت شریفتر و بالاتر است نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 553 ، ح 437
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر آیه 64 و 65 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ قُلْ أَفَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجَاهِلُونَ (64) وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَي الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ (65) ترجمه : بگو: «اى نادانان! آيا مرا فرمان مى دهيد كه جز خدا بپرستم؟» و قطعاً به تو و به كسانى كه (از پيامبران) پيش از تو بوده اند وحى شده است كه: «اگر شرك ورزى بدون شك عمل تو تباه مى شود و قطعاً اززيانكاران خواهى شد.» نکته ها: شركِ بعد از توحيد، عبادات را محو مى كند. در اين آيه، شرك و در آيه 217 سوره بقره ارتداد سبب حبط عمل معرّفى شده است. «و من يرتدد منكم عن دينه فيمت و هو كافر فاولئك حبطت اعمالهم فى الدنيا و الآخرة» گرچه مخاطب اوليه در اين آيات، شخص پيامبر است، امّا همه مردم در اين امور با پيامبر شريكند و خطاب خداوند به پيامبر از جهت اهميّت موضوع است كه حتّى اگر پيامبر هم لحظه اى شرك ورزد اعمالش تباه خواهد شد و زيان خواهد كرد و يا از باب به در مى گويد تا ديوار بشنود. پیام‌ها : - جهل، سرچشمه انحرافات است. «افغير اللّه... اعبد ايها الجاهلون» - هرگز در برابر خواسته هاى نابخردان تسليم نشويم. «تأمرونّى... ايها الجاهلون» - عبادت بايد بر اساس معرفت معبود باشد. «افغير اللّه اعبد... ايها الجاهلون» - نابخردان، در صدد به انحراف كشاندن ديگران، حتّى انبيا هستند. «تأمرونّى... ايها الجاهلون» - پيامبر اسلام آخرين پيامبر آسمانى است. «الّذين من قبلك» (در قرآن هرگز «من بعدك» نيامده است). - شرك، از هيچ كس قابل اغماض نيست. «لئن اشركتَ» - عصمت انبيا مانع امر و نهى و تشويق و تهديد الهى نيست. «لئن اشركتَ» - خطر شرك بسيار جدى است. (سه بار حرف لام مفتوحه كه نشانه تأكيد است تكرار شده). «لئن - ليحبطنّ - لتكوننّ» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
قربانی روز نیمه شعبان واریز نذورات جهت خرید گوسفند جهت قربانی برای سلامتی امام زمان عج
‼️وظایف بدهکار 🔷بر بدهکار واجب است هنگام سر رسید زمان ادای دین، برای ادای بدهی‌اش تلاش کند؛ اگرچه با فروش کالا یا مطالبه طلب خود از دیگران یا اجاره دادن املاک خود، بتواند این بدهی را بپردازد. بلکه اگر برایش زحمت ندارد، باید با دنبال کردن کسب و کار لایق شأنش، بودجه اش را تأمین و بدهی اش را بپردازد. 📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
‼️حقوق طلبکار و بدهکار 🔷 تعلل در پرداخت بدهی و دین حرام است و در صورت عدم قدرت پرداخت، نیت ادا کردن واجب است. 🔷 بدهکار تا بدهی را تحویل طلبکار نداده، از عهده آن مبرا نمی‌شود. حتی اگر آن را کنار گذاشته و از اموالش جدا نموده تا در فرصت مناسب بپردازد.  📕منبع: رساله آموزشی امام خامنه‌ای 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. مصالح اجتماعی، زیبائی حدیث (1) امام على عليه السلام : صيانَةُ المَراَةِ اَنعَمُ لِحالِها وَ اَدوَمُ لِجَمالِها؛ محفوظ بودن زن، براى سلامتى اش مفيدتر است و زيبايى او را با دوام تر مى كند. تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص405 ، ح9286
گاهی از خودت بپرس اولسنا علی الحق...؟ آیا ما بر حق هستیم...؟ . یقینا این سوال و جواب روحیه ای بود که علی کربلا به امامش؛ به پدرش؛ و به سرورش داد و در ادامه بعد از بلی گرفتن از پدر فرمود پس هراسی از مرگ نداریم... حال بد نیست در کش و قوس های زندگی این سوال را از خود بپرسیم و اگر بلی گرفتیم از وجدانمان؛ جانمان را پای آن مسیری که میرویم بگذاریم و اگر بلی نگرفتیم.... . ؟
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر آیه 66 و 67 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَكُن مِّنْ الشَّاكِرِينَ (66) وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّماوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَي عَمَّا يُشْرِكُونَ (67) ترجمه : بلكه تنها خدا را پرستش كن و از سپاس گزاران باش. و خدا را آن گونه كه حقّ اوست قدردانى نكردند (و او را نشناختند)، در حالى كه روز قيامت زمين يكسره در قبضه قدرت اوست و آسمان ها به دست قدرت او در هم پيچيده اند. او منزه است و از آن چه شريك او قرار مى دهند، برتر است. نکته ها: امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «يمين» دست قدرت خداست.(68) فرمان هاى خداوند دو نوع است: 1. دستور مولوى كه خداوند به عنوان مولا صادر مى كند و عقل را به اسرار آن راهى نيست، نظير فرمان طواف در مكّه. «و ليطّوفوا بالبيت العتيق»(69) 2. دستور ارشادى، كه عقل نيز راز و رمز آن را درك مى كند و حكم خداوند، ارشاد به حكم عقل است، نظير جمله «كن من الشاكرين» زيرا تشكّر در برابر ولى نعمت را عقل حكم مى كند. 68) توحيد صدوق، ص 161. 69) حج، 29. پیام‌ها : - يكتا پرستى راه نجات از خسارت است. «لتكونن من الخاسرين بل اللّه فاعبد» - بهترين راه تشكّر از خداوند عبادت است. «فاعبد و كن من الشاكرين» - توحيد، نشانه شناخت درست و قدرشناسى است و شرك، برخاسته از عدم شناخت و قدردانى است. «و ما قدرو اللّه حقّ قدره» - آسمان و زمين در برابر قدرت الهى ناچيزند. «قبضته - مطويّات بيمينه» - براى شناخت بهتر خداوند، بايد به قدرت و احاطه مطلقه او توجّه كنيم. «و ما قدروا اللّه حقّ قدره و الارض جميعاً... و السموات...» - به سراغ ديگران نرويم، كه همه چيز تنها به دست خداست. «و الارض... و السموات مطويّات... سبحانه و تعالى عمّا يشركون» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️اعتنا به وسواس در عبادات 🔷س 1907: آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟ ✅ج: در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود). 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️آب ریختن شخص دیگر برای وضو 🔷س 1964: وضو گرفتن در شرایطی که شخص دیگری آب را بریزد و ما وضو بگیریم چه حکمی دارد؟ ✅ج: اگر دیگری صرفاً آب را بریزد و شخص خودش شستن را انجام می دهد اشکال ندارد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam