eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
828 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
57 فایل
﷽ کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام استان‌تهران، شهرجدید‌پرند، فاز۲، میدان‌ایمان اطلاع‌رسانی مراسمات گزارش‌های تصویری اعلان‌های ملی، مذهبی و مناسبتی کمک‌های مردمی 6037997976803461 مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️استفاده از اسپری تنفسی هنگام روزه 🔷س ۵۸۳۴: مبتلا به آسم هستم و در روز چند مرتبه باید از اسپری تنفسی استفاده کنم، مصرف اسپری هنگام روزه داری چه حکمی دارد؟ ✅ج: استعمال اسپری که حاوی داروی رفع تنگی نفس است برای روزه دار اشکال ندارد و موجب بطلان روزه نمی شود. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️وارد کردن وسائل غیر خوراکی به داخل دهان 🔷س ۵۸۳۵: آیا بردن وسایل غیر ‌‌‌خوراکی مثل وسایل دندانپزشکی و ابزار معاینه به دهان باعث ابطال روزه می‌‌‌‌شود؟ ✅ج: خیر، مگر آنکه همراه رطوبت ـ که در رطوبت دهان از بین نمی رود ـ وارد دهان شود و رطوبت آن را فرو برد. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب ترجمه فارسی بخشی از نامه (31) نهج البلاغه خطاب امیرالمومنین عليه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. 4. امر به معروف و نهی از منکر: به نیکى‌‏ها امر کن و خود نیکوکار باش، و با دست و زبان بدی‌‌ها را انکار کن، و بکوش تا از بدکاران دور باشى.(سایت منبرها) 5. توکل: در تمام کارها خود را به خدا واگذار که به پناهگاه مطمئن و نیرومندى رسیده‏اى. 6. تحمل سختی‌ها برای رسیدن به حق: و برای حق هر کجا که باشد سختی‌ها را تحمل کن. 7. صبر و استقامت: و خود را بردبارانه بر ناملایمات عادت ده، نیکو صفتی است شکیبایی در راه حق. https://www.menbarha.ir/ ادامه دارد بخشی دیگر را فردا شب ببینید
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین مهدوی ارفع شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان
گزارش تصویری یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان (سومین شب قدر) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین مهدوی ارفع 👇👇👇👇
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر آیه 55 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ فَاصْبِرْ إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنبِكَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِبْكَارِ (55) ترجمه : پس صبر و شكيبايى پيشه كن كه وعده هاى خداوند حقّ است و براى گناهت استغفار كن و شامگاهان و بامدادان، سپاسگزارانه پروردگارت را تسبيح كن. پیام‌ها : - با توجّه به وعده ى خداوند در مورد نصرت پيامبران، «انّا لننصر رسلنا...» اين آيه مى فرمايد: مقاومت كن. «فاصبر» - انگيزه صبر، رسيدن به وعده هاى الهى است. «فاصبر انّ وعداللّه حقّ» - پيامبر نيز مأمور به استغفار است. «و استغفر لذنبك» - تنزيه خداوند اگر همراه با ستايش او باشد، ارزش بيشترى دارد. «و سبّح بحمد ربّك» - در دعا و عبادت، عنصر زمان نقش دارد. «سبّح... بالعشىّ و الابكار» (چنانكه در آيات ديگر مى فرمايد: «و بالاسحار هم يستغفرون»(144)، «اقم الصلاة لدلوك الشمس»(145)) - تسبيح و حمد، زمانى وسيله ى رشد و تربيت و سبب تقويت توحيد است كه هر صبح و شام و دائمى باشد نه لحظه اى. «بالعشىّ و الابكار» ----- 144) آل عمران، 17. 145) اسراء، 78. بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
نکته های آیه 55 سوره غافر در مورد عصمت انبیا دلايل عقلى و نقلى گواه بر آن است كه انبيا معصومند، زيرا اگر معصوم نبودند پيروى و اطاعت مطلق و بى چون و چرا از آنان واجب نبود و اطاعت از آنان مشروط مى شد، همان گونه كه اطاعت از والدين مشروط به آن است كه فرزند را به شرك و انحراف دعوت نكنند. اين از يك سو؛ از سوى ديگر دليل نياز ما به پيامبر و امام آن است كه ما را از انحراف باز دارد و اگر او نيز اهل خلاف باشد، حجّت خدا بر ما كامل نيست در حالى كه قرآن مى فرمايد: «و للّه الحجّة البالغة»(136) به هر حال رسولى كه خداوند مى فرمايد: «اطاعت او اطاعت من و تبعيّت از او تبعيّت از من و اذيّت او اذيّت من است» بايد معصوم باشد. بنابراين در مواردى مثل اين آيه كه سخن از گناه پيامبر به ميان آمده است، بايد بگوييم: مراد از گناه، ترك اولى است، يعنى كار برتر را رها كرده نه كار واجب را. به چند مثال توجّه كنيد: اگر در مجلسى كه افراد محترمى نشسته اند كسى بخواهد به دليل درد پائى كه دارد پاى خود را دراز كند از همه حضار عذرخواهى مى كند. اگر گوينده تلويزيون سرفه اى كند از بينندگان معذرت خواهى مى كند. اگر صاحب خانه غذاى درجه يك تهيه نكند از مهمان عذرخواهى مى كند، در حالى كه همه مى دانيم پا دراز كردن مريض و سرفه كردن گوينده و تهيه غذاى متوسط گناه ندارد ولى چون انسان خود را در محضر بينندگان و بزرگان مى داند يا غذاى خود را در شأن مهمان نمى داند يا احساس مى كند بايد تلاش بيشترى مى كرد عذرخواهى مى كند. پس هر عذرخواهى نشانه خلافكارى نيست، بلكه گاهى از باب ادب و توجّه به حضور در محضر بزرگان است. عصمت و استغفار پيامبران اگر شما با يك چراغ كم نور وارد سالن بزرگى شويد، تنها اجسام بزرگ را خواهيد ديد ولى اگر با يك نورافكن قوى وارد شويد يك هسته ى خرما يا كوچك تر از آن را هم خواهيد ديد. اگر نور ايمان در انسان كم باشد، انسان تنها گناهان بزرگ را مى بيند ولى اگر نور ايمان در وجودش بيشتر باشد لغزش هاى كوچك را نيز خواهد ديد و از آنها دورى خواهد كرد. پيامبران الهى به دليل داشتن ايمان كامل و تقواى بالا از گناهان كوچك نيز دورى مى كردند. به همين جهت مى گوييم آنان معصوم بودند. گاهى خطاب آيات قرآن به شخص پيامبر است ولى مراد ديگرانند. در آيه 23 سوره ى اسراء خداوند به پيامبرش خطاب مى كند: «اما يبلغن عندك الكبر احدهما او كلاهما فلا تقل لهما اُف» اگر يكى از والدين يا هر دو به پيرى رسيدند به آنان اف نگو. در حالى كه همه مى دانيم پيامبر عزيز اسلام والدين خود را در كودكى از دست داده بود و جايى براى خطاب «عندك الكبر» باقى نمى ماند، بنابراين خطابِ «عندك» به امّت اوست. در آيه ى مورد بحث نيز كه مى فرمايد: «و استغفر لذنبك» گرچه پيامبر صلى الله عليه وآله مورد خطاب قرار گرفته است ولى مخاطب اصلى گنهكارانِ امّت پيامبر هستند كه بايد براى گناهان خود استغفار كنند و اگر هم مخاطب، شخص پيامبر باشد، منظور اين است كه براى گناهان امّت آمرزش بخواه. استغفار انبيا در قرآن در قرآن كريم، آياتى از استغفار پيامبران سخن مى گويد، در اين جا برخى از آنها را ذكر مى كنيم: * استغفار حضرت آدم: «ربّنا ظلمنا انفسنا و ان لم تغفر لنا»(137) پروردگارا! ما به خويش ستم كرديم و اگر ما را نيامرزى از زيانكاران خواهيم بود. * استغفار حضرت موسى: «ربّ انى ظلمت نفسى فاغفرلى»(138) پروردگارا! به خود ظلم كردم، پس مرا ببخش. * استغفار حضرت سليمان: «ربّ اغفرلى وهب لى ملكاً»(139) پروردگارا! مرا بيامرز و حكومت بى نظيرى به من مرحمت كن. * استغفار حضرت نوح: «ربّ اغفرلى ولوالدىّ»(140) پروردگارا! من و والدين مرا بيامرز. * استغفار حضرت داود: «و ظنّ داود انما فتنّاه فاستغفر ربّه»(141) داود متوجّه شد كه ما او را آزمايش كرديم پس از پروردگارش عذرخواهى كرد. * استغفار حضرت يونس: «سبحانك انى كنت من الظالمين»(142) يونس (در شكم ماهى) گفت: خداوندا تو منزّهى من از ستمكارانم. * استغفار حضرت محمّد صلى الله عليه وآله «و استغفر لذنبك»(143) براى گناهت استغفار كن. ----- 136) انعام، 149. 137) اعراف، 23. 138) قصص، 16. 139) ص، 35. 140) نوح، 28. 141) ص، 24. 142) انبياء، 87. 143) غافر، 55. بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️بیمار مقطعی 🔷کسی که بیمار باشد و بیماری او مقطعی است و تا ماه رمضان سال بعدی بهبود پیدا می کند نسبت به فدیه وظیفه ای ندارد ولی لازم است بنابر احتیاط تا رمضان سال بعد روزه ها را قضا کند و در غیر این صورت علاوه بر قضا کفاره تاخیر (یک مد معادل ۷۵۰ گرم طعام) لازم می شود. 📕 منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️افطار روزه بعد از خواندن نماز مغرب 🔷 مستحب است روزه دار نماز مغرب را پیش از افطار بخواند؛ ولی اگر کسی منتظر اوست یا خودش به قدری گرسنه است که نمی تواند نماز را با حضور قلب به­ جا آورد، بهتر است اوّل افطار کند ولی در صورت امکان نماز را در وقت فضیلت بخواند. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب ترجمه فارسی بخشی از نامه (31) نهج البلاغه خطاب امیرالمومنین عليه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. 8. تلاش در راه کسب کمالات نفسانی جاودان: بدان‌که راهی که در پیش رو داری بسیار دور و بسی سهمگین، و تو در آن‌ راه از نیک‌خواهی و توشه برداری به مقداری که تو را با سبک‌بار به سرمنزل برساند بی‌نیاز نیستی. هرگز مباد که بیش از توان، شانه زیر بار دهی که سنگینی‌اش وبالت خواهد بود.... این‌را نیز بدان که در آن راه گردنه‌های نفس‌گیری در پیش است که هر کس سبک‌بارتر باشد، شادمان‌تر از کسی است که زیر بار گران است. 9. ضرورت بخشش مال و صدقه دادن: باری درخواست کسی را که در روزگار توانگریت از تو وام می‌خواهد تا به هنگام تنگ‌‌دستی آن‌را بپردازد، مغتنم بشمار. 10. از حرص و آز برحذر بودن: بپرهیز از آن‌که مرکب طمع ورزى تو را به سوى هلاکت به پیش راند. 11. کظم غیظ: خشمت را آهسته آهسته فروخور؛ زیرا من نوشیدنی‌ای شیرین‌تر و گواراتر از آن ندیده‌ام، در باره کسی که با تو به خشم و درشتی برخورد کند، نرم باش؛ زیرا دیری نخواهد گذشت که او نیز با تو نرم خواهد شد. https://www.menbarha.ir/ ادامه دارد بخشی دیگر را فردا شب ببینید
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر آیه 56 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ إِنَّ الَّذِينَ يُجَادِلُونَ فِي آيَاتِ اللَّهِ بِغَيْرِ سُلْطَانٍ أَتَاهُمْ إِن فِي صُدُورِهِمْ إِلَّا كِبْرٌ مَّا هُم بِبَالِغِيهِ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ (56) ترجمه : همانا كسانى كه در آيات خداوند بدون حجّتى كه برايشان آمده باشد به مجادله برمى خيزند، در سينه هايشان جز خود بزرگ بينى نيست كه به آن نخواهند رسيد، (و از مجادله خود نتيجه نخواهند گرفت) پس به خداوند پناه ببر كه بى شك او شنواى بيناست. نکته ها: اسلام به نيّت و روحيه و انگيزه و آن چه در دل مى گذرد بهاى اصلى را مى دهد و به همين دليل بهترين كار اگر همراه با اخلاص نباشد، بى ارزش و باطل است. در سوره ى عبس با ده آيه ى پى در پى از كسى كه براى يك نفر نابينا چهره ى خود را عبوس كرد انتقاد مى كند. (در حالى كه براى نابينا اخم يا لبخند تفاوتى ندارد چون هيچ يك را نمى بيند) ولى قرآن به دليل آن كه ريشه ى عبوس كردن تحقير است، به شدّت از آن انتقاد مى كند. آرى، اسلام بيش از توجّه به ظاهر، به باطن و قلب توجّه دارد. در اين آيه نيز سخن از بزرگ بينى و تكبّرى است كه در قلب متكبّران است. پیام‌ها : - از كوزه همان برون تراود كه در اوست. سرچشمه ى جدال هاى بى منطق، تكبّر درونى است. «يجادلون.... فى صدورهم... كبر» - انگيزه ى مجادله با حقّ، خود بزرگ بينى است نه منطق. «بغير سلطان اتاهم ان فى صدورهم الاّ كبر» - انسان اگر از خود مراقبت نكند، تكبّر تمام وجودش را مى گيرد به نحوى كه در دل او جز تكبّر هيچ چيز ديگر نيست. «ان فى صدورهم الاّ كبر» - كسى كه بر اساس تكبّر، لجاجت مى كند و منطق ندارد به هدف خود كه رياست و سرورى است نمى رسد. «ما هم ببالغيه» افتادگى آموز اگر طالب فيضى هرگز نخورد آب زمينى كه بلند است - معاشرت با متكبّر، دارويى جز پناه بردن به خدا ندارد. «فاستعذ باللَّه» - به كسى پناه ببريم كه مى شنود و مى بيند (و قهراً توان يارى و خنثى كردن توطئه ها را دارد). «انّه هو السميع البصير» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️روزه و خون‌ریزی دهان 🔷س ۵۸۳۶: من روز قبل دندان پُر کردم، امروز که روزه‌ام، کمی خون ریزی دارد؛ آیا فرو بردن آب دهان در این حالت (که با خون دندان مخلوط است) جایز است؟ روزه‌ام چه حکمی دارد؟ ✅ج: خونی که از لثه می آید تا زمانی که عمدا فرو نبرده‌اید، روزه باطل نمی‌شود، اما اگر در آب دهان مُسْتَهْلَک شود (یعنی در آب دهان از بین برود) محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و روزه را باطل نمی کند. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam