بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 57
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
لَخَلْقُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَكْبَرُ مِنْ خَلْقِ النَّاسِ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ (57)
ترجمه :
قطعاً آفرينش آسمان ها و زمين از آفرينش مردم بزرگ تر است ولى بيشتر مردم نمى دانند.
پیامها :
- اگر به عظمت هستى بنگريم هرگز خود را بزرگ نمى بينيم. «ان فى صدورهم الاّ كِبر... لخلق السموات...»
- افراد متكبّر را بايد شكست. «لخلق السموات و الارض اكبر» براى چه تكبّر مى كنى؟!
- نگاهى كه در آن عبرت نباشد جهل است. «لخلق السموات... لا يعلمون»
- ريشه ى تكبّر، جهل و غفلت است. «ولكن اكثر النّاس لا يعلمون»
آیه 58
وَمَا يَسْتَوِي الْأَعْمَي وَالْبَصِيرُ وَالَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَلَا الْمُسِيءُ قَلِيلاً مَّا تَتَذَكَّرُونَ (58)
ترجمه :
نابينا و بينا يكسان نيستند و كسانى هم كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند، با (مردم) بدكار برابر نيستند؛ چه كم متذكّر مى شويد.
پیامها :
- تكبّر، بزرگ ترين مانع حقّ بينى و حقّ پذيرى است. (متكبّر مانند كور است). «ما يستوى الاعمى و البصير»
- ايمان و بينش، بر عمل مقدّم است. «آمنوا و عملوا...»
- آن چه محور است، علم و تذكّر است نه آمار و ارقام. «اكثر النّاس لا يعلمون... قليلاً ما تتذكّرون»
- انسان بى اعتنا به حقايق كور است. «الاعمى... قليلاً ما تتذكّرون»
- توده ى مردم نمى دانند و گروه بينا و پندپذير، اندك هستند. «اكثر النّاس لا يعلمون... قليلاً ما تتذكّرون»
- در آيه ى قبل خوانديم كه: «اكثر مردم نمى دانند» در اين آيه فرمود: «افراد كمى متذكّر مى شوند و پند مى پذيرند» پس دانستن مهم نيست، هوشيار بودن مهم است. «قليلاً ما تتذكّرون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️بیدار نشدن برای خوردن سحری
🔷س ۵۸۶۱: شخصی قصد داشت روزه بگیرد، ولی برای خوردن سحری بیدار نشد، لذا نتوانست روزه بگیرد. آیا گناه روزه نگرفتن او به عهده خود وی است یا کسی که او را بیدار نکرده است؟ اگر فردی بدون سحری روزه بگیرد، آیا روزه اش صحیح است؟
✅ج: در این مورد چیزی بر عهده دیگران نیست، و روزه بدون خوردن سحری هم صحیح است
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب ترجمه فارسی بخشی از نامه (31) نهج البلاغه خطاب امیرالمومنین عليه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
14. مطالعه تاریخ:
پسرم درست است که من به اندازه پیشینیان عمر نکردهام، امّا در کردار آنها نظر افکندم، و در اخبارشان اندیشیدم، و در آثارشان سیر کردم تا آنجا که گویا یکى از آنان شدهام، بلکه با مطالعه تاریخ آنان، گویا از اوّل تا پایان عمرشان با آنان بودهام، پس قسمتهاى روشن و شیرین زندگى آنان را از دوران تیرگى شناختم، و زندگانى سودمند آنان را با دوران زیانبارش شناسایى کردم، سپس از هر چیزى مهم و ارزشمند آنرا، و از هر حادثهاى، زیبا و شیرین آنرا براى تو برگزیدم... در دیار و آثار ویران رفتگان گردش کن، و بیندیش که آنها چه کردند از کجا کوچ کرده، و در کجا فرود آمدند از جمع دوستان جدا شده و به دیار غربت سفر کردند، گویا زمانى نمىگذرد که تو هم یکى از آنانى، پس جایگاه آینده را آباد کن؛ آخرت را به دنیا مفروش.
15. توجه به معنویّات:
پسرم در وصیّت من درست بیندیش، بدان که در اختیار دارنده مرگ همان است که زندگى در دست او، و پدید آورنده موجودات است، همو مىمیراند، و نابود کننده همان است که دوباره زنده مىکند، و آنکه بیمار مىکند شفا نیز مىدهد، بدانکه دنیا جاودانه نیست، و آنگونه که خدا خواسته است برقرار است ... پس به قدرتى پناه بر که تو را آفریده، روزى داده، و اعتدال در اندام تو آورده است، بندگى تو فقط براى او باشد، و تنها اشتیاق او را داشته باش، و تنها از او بترس.
https://www.menbarha.ir/
ادامه دارد بخشی دیگر را فردا شب ببینید
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 59
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّ السَّاعَةَ لَآتِيَةٌ لَّا رَيْبَ فِيهَا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يُؤْمِنُونَ (59)
ترجمه :
همانا قيامت آمدنى است؛ شكى در آن نيست، ولى اكثر مردم ايمان نمى آورند.
نکته ها:
چون قيامت، ناگهانى و به سرعت برپا مى شود، نام آن «الساعة» گذاشته شده و هر كجا با الف و لام بيايد، به معناى قيامت است ولى بدون الف و لام به معناى زمان است، خواه زمان كم، مانند «لا يستقدمون ساعة و لا يستأخرون»(146) يعنى براى لحظه اى، مرگ آنان عقب يا جلو نمى افتد و خواه مطلق زمان، نظير «فى ساعة العسرة»(147)
گرچه در مورد قيامت، برخى انسان ها استبعاد و تشكيك كرده اند، ولى با توجّه به حكمت و عدالت و قدرت و علم الهى، سزاوار نيست در مورد آن شك كرد. «لاريب فيها»
-----
146) اعراف، 34.
147) توبه، 117.
پیامها :
- در برابر اصرار بعضى كه مى پرسند: «زمان قيامت چه وقت است؟» قرآن هرگز زمان آن را مطرح نمى كند، آن چه هست اصل وقوع قيامت است. «انّ الساعة لآتية»
- ياد قيامت، بهترين وسيله ى تذكّر و غفلت زدايى است. «قليلاً ما تتذكّرون - انّ الساعة لآتية»
- در برابر تشكيك كافران در مورد قيامت، شما با قاطعيّت پيام حقّ را بگوييد. «لاريب فيها»
- شك مردم در وقوع قيامت، ناشى از جهل آنان به علم و قدرت خداست. «اكثر النّاس لايعلمون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️روزه و کلیه سنگ ساز
🔷س ۵۸۵۱: کلیه هام #سنگ_ساز هستن با توجه به اینکه طبق دستور پزشک نیاز است مدام آب بخورم تکلیف روزه برای من چیست؟
✅ج: اگر از گفته #پزشک متدین و امین، #گمان_عقلائی حاصل کنید که روزه برای شما #ضرر دارد و یا بترسید ضرر داشته باشد، روزه گرفتن بر شما واجب نبوده، بلکه صحیح نیست و اگر تا قبل از ماه رمضان آینده، بیماری برطرف شد، باید قضای آن را بگیرید و اگر برطرف نشد، #قضای_روزه ساقط است، ولی باید برای هر روز یک #مُد_طعام (تقریبا 750 گرم گندم یا برنج و مانند آن) به عنوان #فدیه به فقیر بپردازید.
#احکام_روزه #روزه_بیماران_کلیوی
🆔 @resale_ahkam
‼️فرو رفتن بی اختیار آب در هنگام روزه
🔷س ۵۸۵۴: اگر فردی در حال روزه برای شستشوی دهان و خنک شدن، آب را وارد دهان خود کند یا به جهت وضو، مضمضه کند اما بی اختیار آب فرو برود، آیا روزه، باطل است و باید آن را قضا کند؟
✅ج: در غیر مضمضه برای وضوی نماز واجب، احتیاط آن است که روزه آن روز را قضا نماید.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب ترجمه فارسی بخشی از نامه (31) نهج البلاغه خطاب امیرالمومنین عليه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
16. آخرت گرایى:
اى پسرم من تو را از دنیا و تحوّلات گوناگونش، و نابودى و دست به دست گردیدنش آگاه کردم، و از آخرت و آنچه براى انسانها در آنجا فراهم است اطّلاع دادم، و براى هر دو مثالها زدم، تا پند پذیرى، و راه و رسم زندگى بیاموزى، همانا داستان آن کس که دنیا را آزمود، چونان مسافرانى است که در سر منزلى بى آب و علف و دشوار اقامت دارند و قصد کوچ کردن به سرزمینى را دارند که در آنجا آسایش و رفاه فراهم است. پس مشکلات راه را تحمّل مىکنند، و جدایى دوستان را مىپذیرند، و سختى سفر، و ناگوارى غذا را با جان و دل قبول مىکنند، تا به جایگاه وسیع، و منزلگاه أمن، با آرامش قدم بگذارند، و از تمام سختىهاى طول سفر احساس ناراحتى ندارند، و هزینههاى مصرف شده را غرامت نمىشمارند، و هیچ چیز براى آنان دوست داشتنى نیست، جز آنکه به منزل أمن، و محل آرامش برسند.
17. معیارهاى روابط اجتماعى:
اى پسرم نفس خود را میزان میان خود و دیگران قرار ده، پس آنچه را که براى خود دوست دارى براى دیگران نیز دوست بدار، و آنچه را که براى خود نمىپسندى، براى دیگران مپسند، ستم روا مدار، آنگونه که دوست ندارى به تو ستم شود، نیکوکار باش، آنگونه که دوست دارى به تو نیکى کنند، و آنچه را که براى دیگران زشت مىدارى براى خود نیز زشت بشمار، و چیزى را براى مردم رضایت ده که براى خود مىپسندى، آنچه نمىدانى نگو، گر چه آنچه را مىدانى اندک است، آنچه را دوست ندارى به تو نسبت دهند، در باره دیگران مگو، بدانکه خود بزرگ بینى و غرور، مخالف راستى، و آفت عقل است.
https://www.menbarha.ir/
ادامه دارد بخشی دیگر را فردا شب ببینید
#اطلاعیه
به استحضار نمازگزاران محترم مسجد امام حسین عليهالسلام میرساند ساعت تجمع برای حرکت راهپیمایی روز قدس ساعت ۱۱ صبح در میدان ایمان میباشد
لطفا راس ساعت حضور به عمل آورید
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره غافر
آیه 60
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ (60)
ترجمه :
و پروردگارتان گفت: «مرا بخوانيد تا براى شما اجابت كنم. همانا كسانى كه از عبادت من سر باز زده و تكبّر مى ورزند به زودى با سرافكندگى به جهنّم وارد مى شوند».
نکته ها:
سؤال: با اين كه خداوند وعده ى استجابت داده است، «اُدعونى استجب لكم» چرا برخى دعاهاى ما مستجاب نمى شود؟
پاسخ: الف) بعضى اعمال نظير گناه و ظلم و خوردن لقمه ى حرام و عفو نكردنِ كسانى كه از ما عذرخواهى مى كنند، مانع استجابت دعا مى شود.
ب) گاهى مستجاب شدن دعاى ما نظام آفرينش را به هم مى ريزد، نظير دانش آموزى كه در امتحان جغرافيا در پاسخ اين سؤال كه آيا سطح درياها بالاتر است يا كوه ها؟ چون به اشتباه نوشته بود «سطح درياها بالاتر است!» از خداوند خواسته بود كه اين دو را جا به جا كند تا او نمره ى قبولى بگيرد!
به هر حال خداوند همان گونه كه قادر است، حكيم نيز هست.
ج) گاهى آن دعا مستجاب نمى شود، ولى مشابه آن مستجاب مى شود.
د) گاهى اثر دعا در آينده ى خود انسان يا خانواده و نسل او يا در قيامت نتيجه مى دهد و فورى مستجاب نمى شود.
هر دعايى كه مستجاب نشود در حقيقت دعا نيست، چون دعا به معناى طلب خير است و بسيارى از خواسته هاى ما شرّ است نه خير.
آداب دعا در قرآن
1. دعا همراه ايمان و عمل صالح باشد. «يستجيب الذّين آمنوا و عملوا الصالحات»(148)
2. با اخلاص باشد. «فادعوا اللّه مخلصين له الدين»(149)
3. با تضرّع و مخفيانه باشد. «ادعوا ربّكم تضرعاً و خُفية»(150)
4. با بيم و اميد باشد. «و ادعوه خوفاً و طمعاً»(151)
5. در ساعاتى خاص باشد. «يدعون ربّهم بالغداة و العشى»(152)
-----
148) شورى، 26.
149) مؤمن، 14.
150) اعراف، 55.
151) اعراف، 56.
152) انعام، 52.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیه 60 سوره غافر
- گفتگو با خداوند، كليد رشد و تربيت انسان است. «قال ربّكم اُدعونى»
- ميان دعاى انسان و ربوبيّت خداوند، رابطه اى تنگاتنگ است. (اكثر دعاهاى قرآن همراه «ربّنا» آمده است). «ربّكم اُدعونى»
- خداوند، از ما خواسته كه به درگاه او دعا كنيم. «قال ربّكم اُدعونى»
- در دعا فقط خدا را بخوانيم، نه خدا و ديگران را در كنار هم. «اُدعونى»
- خداوند نيازهاى ما را مى داند، ولى دستور دعا نشانه ى آن است كه درخواست ما آثارى دارد. «ادعونى»
- بين دعا و استجابت هيچ فاصله اى نيست. «ادعونى استجب» (حتّى حرف «فاء» يا «ثمّ» نيامده است. اگر مى فرمود: «فاستجب» يعنى بعد از مدّت كمى مستجاب مى كنم و اگر مى فرمود: «ثم استجب» يعنى بعد از مدّت طولانى.)
- در دعا و اجابت واسطه اى در كار نيست. «اُدعونى استجب»
- استجابت دعا وعده الهى است. «اُدعونى استجب لكم»
- اگر دعايى مستجاب نشد لابد به سود ما نبوده است، چون فرمود: «استجب لكم» آنچه را به نفع شما باشد مستجاب مى كنم.
- دعا نكردن، نشانه ى تكبّر است. «يستكبرون»
- دعا، درمان تكبّر است. «يستكبرون عن عبادتى»
- دعا، خود عبادت است. «يستكبرون عن عبادتى»
- دعا عبادتى مخصوص و الهى است. «عبادتى»
- مجازات خداوند عادلانه و متناسب با نوع رفتار و كردار آدمى است. استكبار امروز، سرافكندگى فردا را به دنبال دارد. «يستكبرون - داخرين»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️زمان پرداخت فدیه
🔷 س ۵۸۶۳: برای کسانی که بخاطر مریضی روزه نگرفته اند و یقین دارند این مریضی خوب شدنی نیست و همیشگی است آیا می توانند کفاره (فدیه) نگرفتن روزه را قبل از ماه مبارک رمضان بعدی پرداخت کنند؟
✅ ج : مجزی نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب ترجمه فارسی بخشی از نامه (31) نهج البلاغه خطاب امیرالمومنین عليه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
18. تلاش در جمع آورى زاد و توشه:
بدان راهى پر مشقّت و بس طولانى در پیش روى دارى، و در این راه بدون کوشش بایسته، و تلاش فراوان، و اندازه گیرى زاد و توشه، و سبک کردن بار گناه، موفّق نخواهى بود، بیش از تحمّل خود بار مسئولیّتها بر دوش منه، که سنگینى آن براى تو عذاب آور است. اگر مستمندى را دیدى که توشهات را تا قیامت مىبرد، و فردا که به آن نیاز دارى به تو باز مىگرداند، کمک او را غنیمت بشمار، و زاد و توشه را بر دوش او بگذار، و اگر قدرت مالى دارى بیشتر انفاق کن، و همراه او بفرست؛ زیرا ممکن است روزى در رستاخیز در جستوجوى چنین فردى باشى و او را نیابى ... بدانکه در پیش روى تو، گردنههاى صعب العبورى وجود دارد که حال سبکباران به مراتب بهتر از سنگین باران است، و آنکه کند رود حالش بدتر از شتاب گیرنده مىباشد، و سرانجام حرکت، بهشت و یا دوزخ خواهد بود، پس براى خویش قبل از رسیدن به آخرت وسائلى مهیّا ساز، و جایگاه خود را پیش از آمدنت آماده کن؛ زیرا پس از مرگ، عذرى پذیرفته نمىشود، و راه باز گشتى وجود ندارد.
https://www.menbarha.ir/
ادامه دارد بخشی دیگر را فردا شب ببینید