eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
831 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
56 فایل
﷽ یوسف‌گم‌گشتہ‌باز‌آید، اگر‌ثابت‌شود؛ درفراقش‌مثل‌یعقوبیم وحسرت‌می‌خوریم...! +اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّد‌وَآلِ‌مُحَمَّدوَعَجِّل‌فَرَجَهُم+
مشاهده در ایتا
دانلود
بزرگواران عنایت کنید این ۷ کلیپ رو به ترتیب گوش بدید تا به لزوم امر به معروف پی ببرید و روش های صحیح امر به معروف رو یاد بگیریم
‼️ملحق شدن به نماز جماعت در رکعت سوم یا چهارم 🔷س ۶۱۶۲: اگر در بین ، به ملحق شود و به خيال اينكه امام در ركعت اول يا دوم است، حمد و سوره نخواند و سپس بفهمد امام در ركعت سوم يا چهارم بوده، چه وظیفه ای دارد؟ ✅ج: اگر پس از بفهمد كه در ركعت سوم يا چهارم بوده، نمازش صحيح است؛ ولى اگر پيش از ركوع بفهمد بايد را بخواند، و اگر وقت ندارد بايد فقط حمد را بخواند و در ركوع خود را به امام برساند. 🆔 @resale_ahkam
اَلسلامُ عَلی الحُسین وَعَلی علی بن الحُسین وَعَلی اُولاد الـحسین وعَلی اَصحاب الحُسین الذين بذلو مهجهم دون الحسين عليه السلام هرشب بخشی از ملاقات های امام حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا را با تأمل و دقت مطالعه کنیم ب. ملاقاتهای مکه 4. یحیی بن سعید با جماعتی عمرو بن سعید بن العاص برادرش یحیی بن سعید را با جماعتی فرستاد تا امام حسین علیه السلام را از رفتن به عراق بازدارد؛ اما موفق نشدند و حتی کار به مشاجره لفظی و درگیری با تازیانه انجامید که مقاومت یاران حضرت مانع موفقیت آنها گردید. آن گروه گفتند: ای حسین! آیا تقوای الهی را پیشه نمیسازی و از جماعت بیرون رفته و بین امت را جدایی می افکنی؟ امام در جواب آنها این آیه را قرائت کرد: «لِی عَمَلِی وَ لَکمْ عَمَلُکمْ أَنتُم بَرِیونَ مِمَّآ أَعْمَلُ وَ أَنَا بَرِی ءٌ مِّمَّا تَعْمَلُونَ »؛(29) «عمل من برای خودم و عمل شما از آن شما است. شما از آنچه من می کنم بیزارید و من نیز از اعمال شما بیزاری می جویم.» 5. جمعی از طرفداران یزید گروهی نیز به این هدف که حضرت را از رفتن به عراق باز دارند و در واقع، مأمور مخفی امویان بودند، به ملاقات آن حضرت آمدند و او را با عبارات زننده از رفتن به عراق نهی کردند که به سه مورد اشاره می شود: 1. ابو سعید خدری به امام حسین علیه السلام گفت: «اِتَّقِ اللَّهَ فِی نَفْسِک وَاَلْزِمْ بَیتَک فَلا تَخْرُجُ عَلی اِمامِک؛(30) از خدا بترس و ملازم خانه خود باش و بر علیه پیشوای خود شورش نکن!» 2. عمرة دختر عبد الرحمن بن سعد بن زراره انصاری نیز امام حسین علیه السلام را ملاقات کرد و او را به طاعت از جماعت امر نمود و هشدار داد که به قتلگاه خود می رود. (31) 29) یونس/41. 30) ترجمة الامام الحسین من تاریخ دمشق، ابن عساکر، تحقیق علّامه محمودی، بیروت، ص 57. 31) ر.ک: همان، ص 58. ادامه مطلب را فردا شب ببینیم بر گرفته از سایت عرفان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیه 68 تا 71 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ يَا عِبَادِ لَا خَوْفٌ عَلَيْكُمُ الْيَوْمَ وَلَا أَنتُمْ تَحْزَنُونَ (68) الَّذِينَ آمَنُوا بِآيَاتِنَا وَكَانُوا مُسْلِمِينَ (69) ادْخُلُوا الْجَنَّةَ أَنتُمْ وَأَزْوَاجُكُمْ تُحْبَرُونَ (70) يُطَافُ عَلَيْهِم بِصِحَافٍ مِّن ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَأَنتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ (71) ترجمه : (خداوند به آنان مى گويد:) اى بندگان من! امروز نه ترسى بر شماست و نه غمگين مى شويد. آنان كه به آيات ما ايمان آورده و همواره تسليم (حقّ) هستند. شما و همسران تان در حالى كه شادمانيد به بهشت داخل شويد. ظرف ها و جام هايى از طلا بر آنان چرخانده مى شود و آنچه را كه نفس ميل داشته باشد و چشم (از ديدنش) لذّت ببرد در بهشت موجود است و شما در آنجا جاودانه هستيد. نکته ها: «تحبرون» از «حبره» به معناى حال پسنديده است كه به صورت شادمانى بر چهره نمودار مى شود، «صحاف» جمع «صحفه» به ظرف هاى بزرگ گفته مى شود. «اكواب» جمع «كوب» به جامى گفته مى شود كه دسته ندارد. يكى از لذّت هاى چشم، ملاقات اولياى الهى است كه انسان در دنيا موفّق به ديدار آنان نشده است. نعمت هاى بهشتى اقسام مزايا را دارا هستند: . همه ى سليقه ها و چشم ها را اشباع مى كند. «تشتهيه الانفس و تلذّ الاعين» . تنوّع دارند. «صحاف - اكواب» . زيبا هستند. «ذهب» . مطابق ميل هستند. «تشتهيه الانفس» . چشم از ديدن آن خسته نمى شود «تلذّ الاعين» از اينكه قرآن فرمان مى دهد شما و همسرانتان وارد بهشت شويد، معلوم مى شود كه مراد، همسران دنيوى آنان است، زيرا حورالعين بيرون از بهشت نيستند تا فرمان ورود به آنان داده شود.(42) ----- 42) تفسير الميزان. پیام‌ها : - بندگى خداوند رمز بيمه شدن از هراس ها و خطرها در قيامت است. «يا عباد لاخوف عليكم...» - اول آرامش سپس دريافت نعمت هاى بهشتى. «لا خوف عليهم... ادخلوا الجنّة» - ايمان به تنهايى كافى نيست، بايد تسليم كامل باشيم. «آمنوا... و كانوا مسلمين» - همسران با ايمانِ دنيوى، در آخرت نيز همراهند. «ادخلوا... انتم و ازواجكم» - لذّت چشم در قيامت، به گونه اى است كه با ديگر خواسته هاى بهشتيان برابرى مى كند. «تشتهيه الانفس و تلذّ الاعين» - رسيدن به تمام خواسته ها، فقط در بهشت امكان پذير است. «فيها ما تشتهيه الانفس» - غرائز و كشش هاى درونى انسان تا قيامت همراه انسان است. «فيها ما تشتهيه الانفس...» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
جوانانی که نتوانستند تنهایی و غربت امام حسین علیه السلام را در تعزیه تحمل کنند و .........😭😭😭
‼️مجالس خلاف وحدت 🔷س 1908: اگر شخصی خلاف وحدت شیعه و تسنن صحبت کند نسبت به حضور در آن مجلس چه تکلیفی داریم؟ ✅ج: هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه و بهانه به دست دشمن بدهد یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین گردد شرعاً حرام اکید است و شرکت در آن مجلس اگر تأیید و ترویج آن باشد جایز نیست. 📕منبع: khamenei.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️اعتنا به وسواس در عبادات 🔷س 1907: آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟ ✅ج: در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود). 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
اَلسلامُ عَلی الحُسین وَعَلی علی بن الحُسین وَعَلی اُولاد الـحسین وعَلی اَصحاب الحُسین الذين بذلو مهجهم دون الحسين عليه السلام هرشب بخشی از ملاقات های امام حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا را با تأمل و دقت مطالعه کنیم ج. ملاقاتهای مسیر راه مکه تا کربلا 1. فرزدق شاعر در «صفاح» فرزدق، فرزند غالب بن صعصعه، شاعر معروف، به ملاقات امام شتافت و عرض کرد: هر چه از خدا می خواهید، خداوند به شما عطا کند. امام حسین علیه السلام فرمود: برای من از اوضاع مردم عراق بگو! عرض کرد: از مرد آگاهی سؤال فرمودی. دلهای مردم با شما است و شمشیرهای آنان با بنی امیه. (32) امام حسین علیه السلام به او فرمود: «ما اَشُک فِی اَنَّک صادِقٌ، النَّاسُ عَبِیدُ الدُّنیا وَالدِّینُ لَعِقٌ عَلی اَلْسِنَتِهِمْ یحُوطُونُهُ ما دَرَّتْ بِهِ مَعایشَهُمْ فَاِذا اسْتَنْبِطُوا قَلَّ الدَّیانُونَ؛(33) تردیدی ندارم که تو راستگو هستی. مردم بنده دنیایند و دین تنها بر زبانشان جاری است. از آن سخن می گویند تا وقتی که معیشتشان بگذرد؛ امّا در وقت سختی دیندار [واقعی ] اندک است.» 2. عبد اللّه بن جعفر عبد اللّه نزد عمرو بن سعید - حاکم مکه - رفت و برای امام حسین علیه السلام امان نامه گرفت و آن را به همراه نامه ای توسط برادر عمرو بن سعید به خدمت امام فرستاد. خود نیز در منزل «ذات عرق» به ملاقات امام حسین علیه السلام آمد و امان نامه را برای ایشان تقدیم کرد. در امان نامه آمده بود که: دست از شقاق بردار! من می توانم از یزید برایت بیعت بگیرم. امام به او نوشت: «کسی که به خدا و عمل صالح دعوت می کند، دعوتش به شقاق نیست! بهترین امان هم امان الهی است.» (34) حضرت از مراجعت به مکه امتناع ورزیده، فرمود: «رسول خدا را در خواب دیدم که مرا فرمان داد تا به حرکت خود ادامه دهم و من چیزی را که رسول خدا فرمان داده است، انجام خواهم داد. سپس امام حسین علیه السلام جواب نامه عمرو بن سعید را نوشت و عبد اللّه جعفر همراه یحیی بن سعید از امام جدا شدند؛ اما دو فرزند عبد اللّه، عون و محمّد ماندند و عبد اللّه به آن دو سفارش کرد تا در ملازمت امام باشند؛ ولی خود عذرخواهی نمود و بازگشت. (35) 32) قُلُوبُ الناسِ مَعَک وَسُیوفُهُمْ مَعَ بَنِی اُمَیة. 33) بُغیة الطالب، عمر بن احمد، بیروت، دار الفکر، ج 6، ص 2614؛ تأمّلی در نهضت عاشورا، ص 78؛ کامل ابن اثیر، ج 4، ص 40؛ العقد الفرید، ج 4، ص 171. 34) تأمّلی در تهضت عاشورا، ص 76. 35) ر.ک: ابصار العین، محمّد سماوی، قم، بصیرتی، ص 39؛ الامام حسین و اصحابه، فضلعلی قزوینی، قم، باقری، ص 64؛ قصه کربلا، ص 169. ادامه مطلب را فردا شب ببینیم بر گرفته از سایت عرفان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیه 72 تا 73 و در ادامه آیات 74 تا 76 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَتِلْكَ الْجَنَّةُ الَّتِي أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنتُمْ تَعْمَلُونَ (72) لَكُمْ فِيهَا فَاكِهَةٌ كَثِيرَةٌ مِنْهَا تَأْكُلُونَ (73) ترجمه : و اين است بهشتى كه به خاطر عملكردتان به ميراث برده ايد. در آنجا براى شما ميوه فراوانى است كه از آنها مى خوريد. نکته ها: به گفته روايات، خداوند براى هر انسانى مكانى در دوزخ و جايگاهى در بهشت قرار داده است. اهل بهشت جايگاه بهشتى دوزخيان را به ارث مى برند و دوزخيان جايگاه دوزخىِ بهشتيان را.(43) مسئله ى ارث بردن بهشت در آيات گوناگونى مطرح شده است: «اولئك هم الوارثون الّذين يرثون الفردوس»(44) ----- 43) تفسير مراغى و مجمع البيان. 44) مؤمنون، 10 و 11. پیام‌ها : - بهشت در برابر عملِ نيك پايدار است. «بما كنتم تعملون» - تعدّد و تنوّع ميوه ها، يكى از نعمت هاى بهشت است. «فاكهة كثيرة» - لذّت هاى بهشت، همانند لذّت هاى دنيا، با غرائز بشرى هماهنگى دارد. «منها تأكلون» آیات 74 تا 76 إِنَّ الْمُجْرِمِينَ فِي عَذَابِ جَهَنَّمَ خَالِدُونَ (74) لَا يُفَتَّرُ عَنْهُمْ وَهُمْ فِيهِ مُبْلِسُونَ (75) وَمَا ظَلَمْنَاهُمْ وَلَكِن كَانُوا هُمُ الظَّالِمِينَ (76) ترجمه : بدون شك مجرمان در عذاب دوزخ جاودانه اند. عذاب از آنان كاهش نمى يابد و آنان در آنجا (حزنى همراه با) يأس دارند. و ما به آنان ستم نكرديم ولكن آنان خود ستمگر بوده اند. نکته ها: «مبلسون» از «ابلاس» به معناى اندوهى است كه همراه با يأس باشد. شايد كلمه «ابليس» نيز به خاطر يأس شيطان از رحمت خدا بر او اطلاق شده است. جاودانگى، تخفيف ناپذيرى و يأس و اندوه از نشانه هاى دوزخ است. پیام‌ها : - در تربيت، هشدار وبشارت بايد در كنارهم باشد. «تلك الجنّة - المجرمين فى عذاب» - عامل ورود در دوزخ، عملكرد خود انسان است. «ان المجرمين» - كيفرهاى خداوند عادلانه است. «و ما ظلمناهم» - ظلمِ پيوسته، عذاب پيوسته دارد. «خالدون... كانوا هم الظالمين» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
🏴سلام به امام رضا بعد از نماز 🔷س 1903: در سلام به امام رضا(علیه السلام) بعد نماز و بعد مراسمات این که رو به امام می‌ایستند جایز است؟ ✅ج: رجاءً اگر انجام دهید اشکال ندارد.  🆔 @resale_ahkam
اَلسلامُ عَلی الحُسین وَعَلی علی بن الحُسین وَعَلی اُولاد الـحسین وعَلی اَصحاب الحُسین الذين بذلو مهجهم دون الحسين عليه السلام هرشب بخشی از ملاقات های امام حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا را با تأمل و دقت مطالعه کنیم ج. ملاقاتهای مسیر راه مکه تا کربلا 3. بشر بن غالب روز دوشنبه، چهاردهم ذیحجّه امام حسین علیه السلام وارد «ذات عرق» شدند و با مردی از قبیله بنی اسد به نام بشر بن غالب ملاقات نمود و از اوضاع مردم کوفه پرسید. او در جواب [همان پاسخ فرزدق را] گفت: «دلها با شما و شمشیرها با بنی امیه.» امام فرمود: «راست گفتی ای برادر اسدی.» بشر از امام درباره این آیه پرسید: «یوْمَ نَدْعُوا کلُّ اُناسٍ بِاِمامِهِمْ»؛(36)روزی که هر کس با امامش خوانده می شود.» حضرت فرمود: «هُمْ اِمامانِ اِمامٌ هُدی دَعا اِلی هُدی وَاِمامٌ ضَلالَةٌ دَعا اِلی ضَلالَةٍ فَهُدی مَنْ اَجابَهُ اِلَی الْجَنَّةِ وَمَنْ اَجابَهُ اِلَی الضَّلالَةِ دَخَلَ النَّار؛(37) دو دسته امام وجود دارد: امام هدایت که [مردم را ]به هدایت می خواند و امام گمراهی که به ضلالت دعوت می کند. کسی که امام هدایت را پیروی کند، به بهشت می رود و کسی که امام ضلالت را پیروی کند، داخل در جهنّم خواهد شد.» بشر با امام همراه نشد. بعدها او را دیدند که بر سر قبر امام حسین علیه السلام گریه می کند و از اینکه او را یاری نکرده است، پشیمان است. (38) 4. ابو هرة در منطقه ثعلبیه، فردی به نام ابو هرّه ازدی با امام ملاقات کرد و علت سفر حضرت را جویا شد. امام حسین علیه السلام در جواب فرمود: «امویان مالم را گرفتند، صبر کردم. دشنامم دادند، تحمّل نمودم. خواستند خونم را بریزند، فرار کردم. ای ابو هرّه! بدان که من به دست فرقه ای یاغی کشته خواهم شد و خداوند لباس مذلّت را به طور کامل به تن آنان خواهد پوشاند و شمشیر برنده بر آنان حاکم خواهد کرد. کسی که آنان را ذلیل سازد.» (39) 36) اسراء/71. 37) الفتوح، ترجمه محمّد بن احمد هروی، تهران، انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، 1372 ش، ج 5، ص 120. 38) ر.ک: ترجمة الحسین، ص 88؛ مثیر الاحزان، ص 42؛ قصه کربلا، ص 170. 39) ر.ک: الفتوح، ج 5، ص 123، و با اختلافی در البدایة والنهایة، ج 8، ص 183، و بحار الانوار، ج 44، ص 368 آمده. ادامه مطلب را فردا شب ببینیم بر گرفته از سایت عرفان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف آیه 77 و در ادامه آیات 78 تا 80 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَنَادَوْا يَا مَالِكُ لِيَقْضِ عَلَيْنَا رَبُّكَ قَالَ إِنَّكُم مَّاكِثُونَ (77) ترجمه : و فرياد مى كشند كه اى مالك (دوزخ! بگو:) پروردگارت عليه ما حكم(مرگ) صادر كند. او مى گويد: شما ماندنى هستيد (و مرگ در كار نيست). نکته ها: دوزخيان در قيامت از هر كسى استمداد مى كنند: - گاهى از مؤمنان. «انظرونا نقتبس من نوركم» اى بهشتيان! به ما نگاهى كنيد تا از شما كسب نور كنيم. - گاهى از رهبران ستمگر. «فهل انتم مغنون» آيا شما ما را از قهر خدا نجات مى دهيد؟ - گاهى از مأموران دوزخ. (نظير همين آيه) دوزخيان آرزوى نابودى مى كنند امّا برآورده نمى شود. چنانكه در جاى ديگر مى خوانيم: «لايقضى عليهم فيموتوا»(45) بر آنان حكم مرگ نمى شود تا بميرند. ----- 45) فاطر، 36. پیام‌ها : - كار انسان به جايى مى رسد كه از مأمور دوزخ استمداد مى كند. «يا مالك» - آرزوى دوزخيان مرگ و نابودى است. «ليقض علينا» - دوزخيان در عذاب ماندگارند. «انكم ماكثون» آیات 78 تا 80 لَقَدْ جِئْنَاكُم بِالْحَقِّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَكُمْ لِلْحَقِّ كَارِهُونَ (78) أَمْ أَبْرَمُوا أَمْراً فَإِنَّا مُبْرِمُونَ (79) أَمْ يَحْسَبُونَ أَنَّا لَا نَسْمَعُ سِرَّهُمْ وَنَجْوَاهُم بَلَي وَرُسُلُنَا لَدَيْهِمْ يَكْتُبُونَ (80) ترجمه : همانا ما حقّ را براى شما آورديم ولى اكثر شما نسبت به آن كراهت داشتيد. بلكه آنان تصميم قطعى (بر نپذيرفتن حقّ) گرفتند، (اگر چنين است) پس مانيز تصميم گرفته ايم (و كيدشان را بى اثر مى گذاريم). آيا آنان گمان مى كنند كه ما اسرار پنهانى و سخنان در گوشى آنان را نمى شنويم. چرا و فرستادگان ما نزد آنان حضور داشته و (همه چير را) ثبت مى كنند. نکته ها: «اِبرام» به معناى تابيدن و محكم كردن و در اينجا به معناى تصميم جدّى بر توطئه عليه پيامبر صلى الله عليه وآله و نپذيرفتن آيين اوست. پیام‌ها : - عذاب الهى بعد از اتمام حجّت است. «انكم ماكثون، لقد جئناكم بالحقّ» - حقّ پذير كم است. «جئناكم بالحقّ... اكثركم للحق كارهون» - مبدأ حقّ، خداست و ملاك كيفر و پاداش نيز، پذيرش و عدم پذيرش حقّ است. «جئناكم بالحقّ... للحقّ كارهون» - تا از ما تصميمى و عملى سر نزند خداوند كيفر نمى دهد، كيفر الهى متناسب با عملكرد ماست. «ابرموا... مبرمون» - منكران انبيا بدانند كه با خدا طرفند. «ابرموا امراً فانّا مبرمون» - كافران تنها بر اساس حدس و گمان حركت مى كنند. «ام يحسبون» - مخالفان خدا را نشناختند كه گمان مى كنند خدا از پنهان آنها بى خبر است. «ام يحسبون انا لا نسمع سرّهم» - هر كلامى توسط فرشتگان ثبت و نوشته مى شود. «رسلنا... يكتبون» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر