eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
830 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
56 فایل
﷽ یوسف‌گم‌گشتہ‌باز‌آید، اگر‌ثابت‌شود؛ درفراقش‌مثل‌یعقوبیم وحسرت‌می‌خوریم...! +اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّد‌وَآلِ‌مُحَمَّدوَعَجِّل‌فَرَجَهُم+
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره دخان آیات 38 و 39 و در ادامه آیات 40 تا 42 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَ مٰا خَلَقْنَا السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مٰا بَيْنَهُمٰا لاٰعِبِينَ (٣٨) و ما آسمان ها و زمين و آنچه را ميان آن دو است، به بازى نيافريده ايم؛ مٰا خَلَقْنٰاهُمٰا إِلاّٰ بِالْحَقِّ وَ لٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لاٰ يَعْلَمُونَ (٣٩) ما آن دو را جز به درستى و راستى به وجود نياورده ايم، ولى بيشترشان [به حقايق] معرفت و آگاهى ندارند. نکته ها: «لعب» به كار بى هدف، بى برنامه وبى نتيجه مى گويند، درست مثل بازى هاى كودكانه. اين دو آيه به منزله ى مقدّمه اى براى آيات بعد در مورد قيامت است، گويا اشاره به اين دارد كه اگر قيامت نباشد، آفرينش بى هدف است، زيرا هستى براى بشر آفريده شد و اگر بشر با مرگ پوچ شود، هستى نيز پوچ و بيهوده، لذا مى فرمايد: ما آسمان ها و زمين را بى هدف نيافريديم، بلكه هدفى بر حقّ داشتيم. پیام‌ها : - هستى هدفدار است، پس ما نبايد بى هدف باشيم. «و ما خلقنا... لاعبين» - هدف هستى جز حقّ نيست، اگر هدف از خلقتِ چيزى را درك نكرديم مشكل در فهم و محدوديّت ماست. «الا بالحقّ» - فرد حكيم در كار خود منتظر قضاوت و داورى مردم نيست. «الا بالحقّ ولكن اكثر هم لا يعلمون» - علم واقعى، پى بردن به حقانيّت و حكمت كارهاى الهى است. «الا بالحقّ... لا يعلمون» إِنَّ يَوْمَ الْفَصْلِ مِيقٰاتُهُمْ أَجْمَعِينَ (٤٠) بى ترديد روز جدايى [حق از باطل، مؤمن از كافر و پاك از ناپاك] وعده گاه همۀ آنهاست؛ يَوْمَ لاٰ يُغْنِي مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَيْئاً وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ (٤١) همان روزى كه هيچ دوستى چيزى از عذاب را از دوستش دفع نمى كند، و چون [آلوده به شرك و كفراند] يارى نمى شوند؛ إِلاّٰ مَنْ رَحِمَ اللّٰهُ إِنَّهُ هُوَ الْعَزِيزُ الرَّحِيمُ (٤٢) مگر كسى كه خدا او را مورد رحمت قرار داده است؛ زيرا او تواناى شكست ناپذير و مهربان است نکته ها: چون آفرينش هدفى بر حقّ دارد، پس قيامت بايد باشد، خداى حكيم كه هستى را بر اساس حقّ آفريد، گل سر سبد هستى را با مرگ رها نمى كند. كلمه ى «مولى » به معناى دوست، سرپرست، خدمت گزار و بنده بكار مى رود. پیام‌ها : - قيامت روز فاصله حقّ از باطل و نيكان از بدان است. «يوم الفصل» - حضور در قيامت استثنا بردار نيست. «اجمعين» - در قيامت همه علاقه ها بى اثرند جز شفاعت. «لا يغنى مولى... الا من رحم اللّه» - در قيامت هيچ نوع كمكى در كار نيست. «شيئاً» - در قيامت نه فرد به فرد كمك مى كند «مولى عن مولى» نه گروه به گروه. «ولا هم ينصرون» - در قيامت، با آنكه همه جمعند و انسان در جمع است، امّا تنهاست. «اجمعين... لا ينصرون» - تنها خداست كه قدرت او همراه با رحمت است، نسبت به كفّار عزيز و نسبت به مؤمنان رحيم است. «انه هو العزيز الرحيم» بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور https://quran.inoor.ir/fa/quran/ و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
هدایت شده از سراج۲
مستند شنود قسمت ۷ و ۸
‼️ نماز خواندن به صورت نشسته 🔷س 1716: به خاطر نمازم را روی میخوانم ـ البته حمد و سوره را ایستاده میخوانم ـ اگر در آینده ایستادن هم ضرر داشته باشد، می توانم تمام نماز را نشسته بخوانم؟ ✅ج: به طور کلی انسان تا می تواند باید بخواند، هر چند با کردن بر چیزی باشد و اگر نمی تواند تمام نماز را ایستاده بخواند، هر قدر توان دارد ایستاده و بقیه را نشسته بخواند و اگر اصلا قدرت ایستادن ندارد، یا مشقت زیاد دارد، یا خوف ضرر دارد، می تواند نماز بخواند. 🆔 @resale_ahkam این ID را در پیام رسان ایتا جستجو کنید
🏴سینه خیز رفتن به زیارت حرم ائمه 🔷س 1717: اگر انسان در حرم ائمه (علیهم السلام) خود را به زمین بیندازد و به صورت سینه خیز وارد شود، اشکال دارد؟ ✅ج: این اعمال که به عنوان اظهار حزن و عزاداری سنّتی و محبت ائمه(علیهم السلام) محسوب نمی شوند از نظر شرعی اعتباری ندارند، بلکه اگر منجر به ضرر بدنی قابل توجه و یا وهن مذهب شوند، جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
اَلسلامُ عَلی الحُسین وَعَلی علی بن الحُسین وَعَلی اُولاد الـحسین وعَلی اَصحاب الحُسین الذين بذلو مهجهم دون الحسين عليه السلام خطبه امام سجاد علیه السلام در مسجد شام حضرت سجاد علیه السلام پس از اینکه بر فراز منبر رفت به گونه ای سخنرانی نمود که چشم عموم مردم گریان و قلب آنان ترسان شد. ایشان پس از حمد و ثنای الهی فرمودند: ای مردم! خداوند به ما شش خصلت عطا فرموده و ما را به هفت ویژگی بر دیگران فضیلت بخشیده است، به ما ارزانی داشت علم، بردباری، سخاوت، فصاحت، شجاعت و محبت در قلوب مؤمنین را، و ما را بر دیگران برتری داد به اینکه پیامبر بزرگ اسلام، صدیق [امیر المؤمنین علی علیه السلام]، جعفر طیار، شیر خدا و شیر رسول خدا صلی الله علیه و آله [حمزه]، و امام حسن و امام حسین علیه السلام دو فرزند بزرگوار رسول اکرم صلی الله علیه و آله را از ما قرار داد. [با این معرفی کوتاه] هر کس مرا شناخت که شناخت، و برای آنان که مرا نشناختند با معرفی پدران و خاندانم خود را به آنان می شناسانم. ای مردم! من فرزند مکه و منایم، من فرزند زمزم و صفایم، من فرزند کسی هستم که حجر الاسود را با ردای خود حمل و در جای خود نصب فرمود، من فرزند بهترین طواف و سعی کنندگانم، من فرزند بهترین حج کنندگان و تلبیه گویان هستم، من فرزند آنم که بر براق سوار شد، من فرزند پیامبری هستم که در یک شب از مسجد الحرام به مسجد الاقصی سیر کرد، من فرزند آنم که جبرئیل او را به سدرة المنتهی برد و به مقام قرب ربوبی و نزدیکترین جایگاه مقام باری تعالی رسید، من فرزند آنم که با ملائکه آسمان نماز گزارد، من فرزند آن پیامبرم که پروردگار بزرگ به او وحی کرد، من فرزند محمد مصطفی و علی مرتضایم، من فرزند کسی هستم که بینی گردنکشان را به خاک مالید تا به کلمه توحید اقرار کردند. من پسر آن کسی هستم که برابر پیامبر با دو شمشیر و با دو نیزه می رزمید، و دو بار هجرت و دو بار بیعت کرد، و در بدر و حنین با کافران جنگید، و به اندازه چشم بر هم زدنی به خدا کفر نورزید، من فرزند صالح مؤمنان و وارث انبیا و از بین برنده مشرکان و امیر مسلمانان و فروغ جهادگران و زینت عبادت کنندگان و افتخار گریه کنندگانم، من فرزند بردبارترین بردباران و افضل نمازگزاران از اهل بیت پیامبر هستم، من پسر آنم که جبرئیل او را تأیید و میکائیل او را یاری کرد، من فرزند آنم که از حرم مسلمانان حمایت فرمود و با مارقین و ناکثین و قاسطین جنگید و با دشمنانش مبارزه کرد، من فرزند بهترین قریشم، من پسر اولین کسی هستم از مؤمنین که دعوت خدا و پیامبر را پذیرفت، من پسر اول سبقت گیرنده ای در ایمان و شکننده کمر متجاوزان و از میان برنده مشرکانم، من فرزند آنم که به مثابه تیری از تیرهای خدا برای منافقان و زبان حکمت عباد خداوند و یاری کننده دین خدا و ولی امر او، و بوستان حکمت خدا و حامل علم الهی بود. او جوانمرد، سخاوتمند، نیکوچهره، جامع خیرها، سید، بزرگوار، ابطحی، راضی به خواست خدا، پیشگام در مشکلات، شکیبا، دائما روزه دار، پاکیزه از هر آلودگی و بسیار نمازگزار بود. او رشته اصلاب دشمنان خود را از هم گسیخت و شیرازه احزاب کفر را از هم پاشید. او دارای قلبی ثابت و قوی و اراده ای محکم و استوار و عزمی راسخ بود وهمانند شیری شجاع که وقتی نیزه ها در جنگ به هم در می آمیخت آنها را همانند آسیا خرد و نرم و بسان باد آنها را پراکنده می ساخت. او شیر حجاز و آقا و بزرگ عراق است که مکی و مدنی و خیفی و عقبی و بدری و احدی و شجری و مهاجری است، که در همه این صحنه ها حضور داشت.او سید عرب است و شیر میدان نبرد و وارث دو مشعر، و پدر دو فرزند: حسن و حسین. آری او، همان او [که این صفات و ویژگی های ارزنده مختص اوست] جدم علی بن ابی طالب است. آنگاه گفت: من فرزند فاطمه زهرا بانوی بانوان جهانم. حضرت سجاد علیه السلام آنقدر به این حماسه مفاخره آمیز ادامه داد تا اینکه صدای مردم به ضجه و گریه بلند شد. چون یزید ترسید مبادا فتنه بپا شود لذا دستور داد تا مؤذن شروع به اذان کرد و سخن امام سجاد را قطع نمود. ادامه خطبه امام سجاد علیه السلام را فردا شب ببینیم https://hawzah.net › Article › View
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره دخان آیات 43 تا 50 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ إِنَّ شَجَرَةَ الزَّقُّومِ (٤٣) همانا درخت زقّوم، طَعٰامُ الْأَثِيمِ (٤٤) خوراك گنهكار است، كَالْمُهْلِ يَغْلِي فِي الْبُطُونِ (٤٥) مانند مس گداخته شده در شكم ها مى جوشد، كَغَلْيِ الْحَمِيمِ (٤٦) چون جوشيدن آب جوشان خُذُوهُ فَاعْتِلُوهُ إِلىٰ سَوٰاءِ الْجَحِيمِ (٤٧) [گفته مى شود:] اين گنهكار را بگيريد و او را به زور به وسط دوزخ بكشانيد ثُمَّ صُبُّوا فَوْقَ رَأْسِهِ مِنْ عَذٰابِ الْحَمِيمِ (٤٨) آن گاه از عذاب آب جوشان بر سرش فرو ريزيد؛ ذُقْ إِنَّكَ أَنْتَ الْعَزِيزُ الْكَرِيمُ (٤٩) [و بگوييد:] بچش كه تو همان ارجمند و بزرگوارى!! إِنَّ هٰذٰا مٰا كُنْتُمْ بِهِ تَمْتَرُونَ (٥٠) به يقين اين همان چيزى است كه همواره دربارۀ آن ترديد مى كرديد نکته ها: «زَقّوم» نوعى غذاى ناخوشايند در دوزخ است. در سوره ى صافّات آيه 63 نيز اين گونه آمده است: «شجرة الزقوّم... انّها شجرة تخرج فى اصل الجحيم» درخت يا گياهى است كه از دوزخ مى رويد، آرى همان گونه كه انسان مجرم در دوزخ هميشه مى ماند، درخت هم به اراده ى خدا باقى مى ماند. «اثيم» به كسى گويند كه بر گناه پايدار باشد. «مُهل» به معناى فلز يا مس ذوب شده يا آلوده است. «فاعتلوه» به معناى كشاندن همراه با قهر و خشونت است. پیام‌ها : - معاد، جسمانى است. (مسئله ى طعام و آب جوش، نشانه ى جسمانى بودن معاد است.) «طعام... فى البطون» - گناه سبب عذاب و قهر الهى است. «طعام الاثيم» - عذاب قيامت هم جسمى است و هم روحى. (عذاب جسمى موادّ جوشان و عذاب روحى، شنيدن تحقير و تمسخر به اينكه شما بوديد كه در دنيا تنها براى خود عزّت و كرامت قائل بوديد.) «ذق انّك انت العزيز الكريم» - دوزخيان از درون و بيرون مى سوزند. «يغلى فى البطون... صبّوا فوق رأسه من عذاب الحميم» بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور https://quran.inoor.ir/fa/quran/ و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️مشاهده برنامه های تلویزیونی از ماهواره 🔷س 1852: مشاهده برنامه های تلویزیونی که از ماهواره دریافت می شوند، چه حکمی دارد؟ اگر ساکنان استان‌های مجاور دولت‌های خلیج فارس برنامه های تلویزیونی آن دولت‌ها را مشاهده کنند، حکم آن چیست؟ ✅ج: از آن‌جا که برنامه هایی که توسط ماهواره های غربی پخش می شوند و همچنین برنامه های تلویزیونی بیشتر دولت‌های مجاور، دربردارنده آموزش افکار گمراه کننده و تحریف حقایق و لهو و فساد هستند و غالباً مشاهده آن‌ها باعث گمراهی و فساد و ارتکاب کارهای حرام می گردد، بنا بر این دریافت و دیدن آن‌ها جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️حضور در مجلس حرام 🔷س 1835: گاهی در میهمانی ها بعضی افراد شروع به پاسور بازی میکنند ولی بدون شرط بندی و فقط برای تفریح، حضور در این مجلس جایز است؟ ✅ج: بازی با پاسور مطلقاَ حتی بدون شرط بندی حرام است، و اگر حضور شما در مجلس نوعی تایید گناه محسوب شود، جایز نیست و باید نهی از منکر کنید و اگر لازمه‌ی نهی از منکر، ترک مجلس باشد باید مجلس را ترک کنید. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
اَلسلامُ عَلی الحُسین وَعَلی علی بن الحُسین وَعَلی اُولاد الـحسین وعَلی اَصحاب الحُسین الذين بذلو مهجهم دون الحسين عليه السلام ادامه خطبه امام سجاد علیه السلام در مسجد شام وقتی مؤذن گفت: اللَّهُ أَکْبَرُ اللَّهُ أَکْبَرُ حضرت سجاد فرمود: چیزی از خدا بزرگتر نیست. هنگامی که مؤذن گفت: أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ علی بن الحسین فرمود: مو، پوست، گوشت و خون من به یگانگی خدا شهادت می دهند. موقعی که گفت: أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ در این حال امام سجّاد علیه السلام عمامه خویش را از سر برداشت و خطاب به مؤذّن گفت: تو را به حقّ محمّد ساکت باش تا من سخنی بگویم. آنگاه از بالای منبر خطاب به یزید فرمودند: ای یزید! این پیغمبر، جد من است و یا جد تو؟ اگر گویی جد من است، همه می دانند که دروغ می گویی، و اگر جد من است پس چرا پدر مرا از روی ستم کشتی و مال او را تاراج کردی و اهل بیت او را به اسارت گرفتی؟! حضرت این جملات را گفت و دست برد و گریبان چاک زد و گریست و گفت: به خدا سوگند اگر در جهان کسی باشد که جدش رسول خداست، آن منم، پس چرا این مرد، پدرم را کشت و ما را مانند رومیان اسیر کرد؟! آنگاه فرمود: ای یزید! این جنایت را مرتکب شدی و باز می گویی: محمد رسول خداست؟! و روی به قبله می ایستی؟! وای بر تو! در روز قیامت جد و پدر من در آن روز دشمن تو هستند. در این هنگام یزید فریاد زد که مؤذن اقامه بگوید! و آنگاه در میان مردم هیاهویی برخاست، بعضی نماز گزاردند و گروهی نماز نخوانده پراکنده شدند. بازتاب خطبه امام سجاد علیه السلام هنگامی که امام سجاد علیه السلام آن خطبه رسا را ایراد فرمود، مردم حاضر در مسجد را سخت تحت تأثیر قرار داد و انگیزه بیداری را در آنان برانگیخت و به آنان جرأت و جسارت بخشید. روایت شده است که یکی از دانشمندان یهود که در آن مجلس حضور داشت به یزید گفت: این جوان کیست؟ یزید گفت: او علی بن الحسین است. یهودی گفت: حسین کیست؟ یزید در جواب گفت: پسر علی بن ابی طالب می باشد. یهودی گفت: حسین کیست؟ یزید در جواب گفت: پسر علی بن ابی طالب می باشد. عالم یهودی گفت: مادر حسین کیست؟ یزید گفت: فاطمه دختر محمّد. یهودی گفت: سبحان اللَّه!! این حسین پسر دختر پیامبر شما است و مع ذلک او را با این سرعت کشتید. چه بد با ذرّیه پیامبر خدا رفتار کردید!! بخدا قسم اگر حضرت موسی یک نوه از صلب خود در میان ما یهودیان به یادگار می نهاد ما او را پرستش می کردیم، ولی شما که دیروز پیغمبر خود را از دست داده اید امروز برجستید و پسر او را شهید کردید؟ اف بر شما، چه بد امتی هستید! در این حال یزید عصبانی شد و فرمان داد تا او را بزنند. در این هنگام آن یهودی برخاست و گفت: اگر می خواهید مرا بزنید بزنید، می خواهید بکشید بکشید، رها می کنید رها کنید؛ در هر صورت من در تورات می نگرم که می گوید: هر کسی ذریه پیامبری را بکشد تا زنده باشد همیشه ملعون خواهد بود و هنگامی که بمیرد دچار آتش جهنم خواهد شد. https://hawzah.net › Article › View
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره دخان آیات 51 تا 55 أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقٰامٍ أَمِينٍ (٥١) مسلماً پرهيزكاران در جايگاه امنى خواهند بود فِي جَنّٰاتٍ وَ عُيُونٍ (٥٢) در ميان بوستان ها و چشمه سارها؛ يَلْبَسُونَ مِنْ سُندُسٍ وَ إِسْتَبْرَقٍ مُتَقٰابِلِينَ (٥٣) لباس هايى از حرير نازك و ديباى ضخيم مى پوشند در حالى كه برابر هم مى نشينند كَذٰلِكَ وَ زَوَّجْنٰاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ (٥٤) [آرى سرانجام كار پرهيزكاران] چنين است، و حور العين را به همسرى آنان درآوريم، يَدْعُونَ فِيهٰا بِكُلِّ فٰاكِهَةٍ آمِنِينَ (٥٥) در آنجا هر گونه ميوه اى را كه بخواهند مى طلبند و مى خورند، در حالى كه [از هر جهت] ايمن و آسوده خاطرند؛ نکته‌ ها: «سُندس» پارچه ابريشمى نازك است و «استبرق» پارچه ابريشمى ضخيم. «حور» جمع «حوراء» به زنانى گفته مى شود كه چشمِ مشكى و بدنِ سفيد داشته باشند و كلمه ى «عين» جمع «عيناء» به معناى فراخ چشم است. بزرگ ترين نعمت، امنيّت است، زيرا «مقام امين» قبل از ساير نعمت ها مطرح شده است. البتّه امنيّت در بهشت يك امنيّت جامع است، نه ترس از مرگ، نه رقيب، نه حسود، نه زوال و انقراض. آرامش در بهشت، هم نسبت به اصل جايگاه است «مقام امين» وهم نسبت به خوراكى ها. «بكلّ فاكهة آمنين» در دنيا گاهى بهره گيرى از چند ميوه، سبب امراض گوناگون مى شود. پیام‌ها : - عامل بهره گيرى از نعمت هاى بهشتى تقواست. «ان المتّقين...» - خوف و تقواى امروز سبب امنيّت فرداست. «ان المتّقين فى مقام امين» - در كنار بيم بايد اميد مطرح باشد. «شجرة الزقوم... فى جنات و عيون» - در بهشت، نعمت ها متعدّد و متنوّع است. «جنات و عيون» - چشم پوشيدن از لباس هاى فاخر و ابريشمى در چند روز دنيا سبب كاميابى ابدى در روز ديگر است. «يلبسون من سندس و استبرق» - برهنگى، هيچ كجا ارزش نيست، حتّى در بهشت. «يلبسون» - تقابل در فضاى تقوا، يك ارزش است. آنچه سبب تشديد فتنه هاست تقابل افراد بى تقواست. «ان المتّقين... متقابلين» - بهشتيان جلسات انس و دوستانه دارند. «متقابلين» - در بهشت اعراض و پشت كردن در كار نيست. «متقابلين» - واسطه ازدواج در بهشت خداست. «زوجناهم بحورعين» بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور https://quran.inoor.ir/fa/quran/ و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر