هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
17 میلیون ایرانی ماهانه تو ایتا فعالند و بیش 10 میلیون نفر هم روزانه فعال هستیم.
بیایم هشتگ #گاز_برای_همه رو برجسته کنیم تا این 10 میلیون نفر یه درجه از بخاریشون کم کنند.
بسم الله دوستان انقلابی 😍😊
هدایت شده از کانال حسین دارابی
متأسفانه گاهی یک آدم نادان یک مطلب توهینآمیز نسبت به اهل بیت را مطرح میکند و یک آدم نادانتر، برای نقد، آن توهین را تکرار میکند و این میشود که خودمان انقدر آن توهین را منتشر میکنیم که میلیونها بار دیده شود و دلهای زیادی رنجیده شود. درحالیکه اگر منتشر نمیشد، کسی آن را نمیدید. این روزهایی که گذشت چقدر مطالب زشت و موهن درباره حضرت زهرا(س) را خود ما متدینین منتشر کردیم؟
به مدیر کانالی گفتم چرا این اهانت به ساحت مقدس حضرت زهرا را منتشر کردی؟ تو چه فرقی با گوینده این مطلب داری؟ گفت میخواهم مردم بفهمند اینها چه آدمهای پستی هستند. گفتم اهانت به حضرت زهرا(س) را منتشر میکنی که بگوییم فلان آدم بیاهمیت، چقدر پست است؟ عجب.
✍حسیندارابی 👈 عضوشوید
@hosein_darabi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ق
آیه 36 تا 37
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ كَمْ أَهْلَكْنٰا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشاً فَنَقَّبُوا فِي الْبِلاٰدِ هَلْ مِنْ مَحِيصٍ (٣٦)
و چه بسيار اقوامى را كه پيش از آنان هلاك كرديم كه از آنان نيرومندتر بودند، و [با نيرويشان] به سرزمين ها رفتند [و آنها را فتح كردند]، آيا توانستند [از عذاب و هلاكت] گريزگاهى بيابند؟
إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَذِكْرىٰ لِمَنْ كٰانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ (٣٧)
بى ترديد در سرگذشت پيشينيان مايه پند و عبرتى است براى كسى كه نيروى تعقّل دارد، يا با تأمل و دقت [به سرگذشت ها] گوش فرا مى دهد در حالى كه حاضر به شنيدن و فراگيرى شنيده هاى خود باشد
نکته ها:
«قَرن» يعنى نزديك شدن دو چيز به يكديگر. به مردمى كه در يك زمان زندگى مى كنند، «قرن» گفته مى شود. سپس اين لفظ بر خود زمان، (صد يا سى سال) اطلاق شده است.
«بَطش» به معناى گرفتن چيزى با قدرت و گاه به معناى جنگ و ستيز آمده است.
«نَقِّبوا» از «نقب» به معناى ايجاد سوراخ يا شكاف و راه نفوذ در ديوار است و كلمه «مَنقبت» از همين ريشه، به كمالاتى گويند كه در روح مردم نفوذ كند.
مراد آيه آن است كه برخى اقوام گذشته، با نفوذ در اقوام ديگر و شكافتن راه و پيشروى، دست به كشورگشايى مى زدند.
منظور از قلب، جسم صنوبرى شكل نيست، بلكه مراد مركز ادراك انسان است. امام كاظم عليه السلام مى فرمايد: منظور از قلب، عقل است.(42)
نظير اين آيه را در سوره ملك مى خوانيم: «لو كنّا نسمع أو نعقل ما كنّا فى أصحاب السعير»(43) اگر ما حق را مى شنيديم يا خود تعقّل مى كرديم امروز از دوزخيان نبوديم. در اين آيه تعقّل در كنار شنيدن و در آيه مورد بحث، قلب در كنار شنيدن مطرح شده است، پس مراد از قلب همان عقل است.
«القاى سمع» كنايه از گوش دادن و شنيدن به قصد فراگيرى است و به عبارت ديگر، مراد گوش جان است، نه گوش سر.
«شهيد» به معناى شاهد و حاضر است. يعنى كسى كه در مجلس حاضر است و با دقّت به سخنان گوش مى دهد، نه آنكه به اصطلاح گوشش اينجاست و خودش جاى ديگر.
-----
42) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج 1، ص 16.
43) ملك، 10.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 36 تا 37 سوره ق
- نابودى امّت ها و تمدّن هاى گذشته كه به خاطر كفر و شرك بوده، چراغ راه آيندگان است. «و كم أهلكنا»
- هلاك قدرتمندان متجاوز، مايه ى تسلّى و اميد اهل ايمان است. «و كم أهلكنا»
- نابودى قدرتمندان حقّ ستيز، سنّت الهى است. «و كم أهلكنا»
- علم تاريخ و باستان شناسى، بايد سبب شناخت سنّت هاى الهى در تاريخ و راهيابى به پيام هاى الهى گردد. «و كم أهلكنا»
- قدرت هاى مادّى، به هنگام قهر الهى بسيار ناچيزند. «أهلكنا... أشدّ... بطشا»
- كفّار قريش خود را قدرتمند مى پنداشتند، لذا خداوند مى فرمايد: ما قدرتمندتر از آنان را نابود كرده ايم. «أشدّ منهم بطشاً»
- قدرت منهاى ايمان، زمينه ساز طغيان و تعرّض به ديگران و كشورگشايى مى گردد. «أشدّ بطشاً فنقّبوا فى البلاد»
- به هنگام قهر الهى، همه راه هاى نجات حتى براى قدرتمندترين افراد به بن بست مى رسد. «هل من محيص»
- كسانى از تاريخ پند مى گيرند كه يا از درون مستعد باشند، «لذكرى لمن كان له قلب» يا از بيرون حق را بشنوند و بپذيرند. «ألقى السّمع»
- از حوادث تاريخى به سادگى نگذريم، آنها را تحليل كنيم و درس بگيريم. كسانى كه از حوادث عبرت نمى گيرند، قلبشان مرده است. «لذكرى لمن كان له قلب أو القى السّمع و هو شهيد»
- شنيدن و گوش دادنى اثر دارد كه با توجّه و حضور قلب باشد. «و هو شهيد»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم قم ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
⏫خباثتهایی کردند که حرکت جمهوری اسلامی را کُند کنند.
❇️حالا میشود ما جبران کنیم این کُندی را؟
✔️ بله، میتوانیم. باید بیشتر کار کنیم، بهتر مدیریّت کنیم، مجاهدت خستگیناپذیر کنیم.
👌این کارها در بخشهای علمی شده، در بخشهای دفاعی شده، در خیلی از بخشهای تولیدی شده.
:
💠اشارهای به اغتشاشهای اخیر:
🚨در اغتشاشهای اخیر هم دست دشمن خارجی عیان بود که حالا یک عدّهای انکار کردند.
✖️اینجا هم مهمترین بخش حرکت دشمن مسئلهی تبلیغات بود.
🗣این کسانی که آمدند وارد اغتشاشات شدند و اینها را راه انداختند، هدفشان برطرف کردن ضعفهای کشور نبود؛ هدفشان از بین بردن نقطههای قوّت کشور بود.
🔻میخواستند نقاط قوّت ما را از بین ببرند:
📌امنیّت
📌تحصیل علم
📌رشد تولید داخلی
📌گردشگری
❌بلاشک اینها خیانت بود و دستگاههای مسئول هم با خیانت برخورد جدّی و عادلانه میکنند، و باید هم بکنند.
صبح روز یکشنبه شما مخاطبین عزیز بخیر و شادی، موفقیت و عاقبت بخیری شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم
ذکر روز یکشنبه:
یا ذالجلال والاکرام (ای صاحب شکوه و بزرگواری) 100 مرتبه
ذکر روز یکشنبه که به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می باشد موجب فتح و نصرت می شود روایت شده است که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود.
‼️ نماز خواندن معذور
🔷 س ۶۵۰۶: اگر کسی می تواند #نماز را ایستاده بخواند، ولی هنگام برخاستن فشار زيادي به #زانوهايش وارد مي شود، آیا می تواند نمازش را روی #صندلی بخواند؟
✅ج: اگر با تکیه بر چیزی یا کمک گرفتن هنگام برخاستن ترس ضرر رفع می شود باید بایستند، در غیر این صورت نماز را ایستاده شروع کند و در بین نماز هر گاه برخاستن برای ایشان ضرر یا خوف ضرر داشت، ادامه نماز را #نشسته_بخواند.
#احکام_نماز #نماز_روی_صندلی #نماز_افراد_معذور
🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، سخاوت و بخشش
حدیث (9) امام حسن عسگرى عليه السلام :
إنَّ لِلسَّخاءِ مِقدارا فَإن زادَ عَلَيهِ فَهُوَ سَرَفٌ؛
سخاوت اندازه اى دارد كه اگر از آن فراتر رود اسراف است.
اعلام الدین فی صفات المؤمنین ص 313
حدیث (10) رسول اكرم صلی الله علیه و آله :
إنَّ اللّه يُبغِضُ البَخيلَ فى حَياتِهِ ، اَلسَّخىَّ عِندَ وَفاتِهِ؛
خداوند از كسى كه در زندگى بخيل باشد
و در هنگام مرگ سخى شود،
نفرت دارد.
بحارالانوار(ط-بیروت) ج 74 ، ص 173
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ق
آیه 38
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ لَقَدْ خَلَقْنَا السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضَ وَ مٰا بَيْنَهُمٰا فِي سِتَّةِ أَيّٰامٍ وَ مٰا مَسَّنٰا مِنْ لُغُوبٍ (٣٨)
همانا ما آسمان ها و زمين و آنچه را ميان آنهاست در شش روز آفريديم، و هيچ رنج و درماندگى به ما نرسيد
نکته ها:
«لُغوب» به معنى رنج و خستگى است كه در مورد قدرت هاى محدود بشرى معنا دارد. امّا در مورد خداوند كه قدرتش نامحدود است مفهومى ندارد. كسى كه قادر است آسمان و زمين را به آسانى بيافريند، آيا از آفرينش دوباره ما عاجز است؟!
مراد از «يوم» در آيه، روز و يا شبانه روز نيست، شايد مقصود شش مرحله و دوران است، زيرا روز به معناى متعارف بعد از پيدايش آسمان و زمين پيدا شده است.
فخر رازى اين آيه را پاسخى به عقيده يهوديان مى داند كه مى گويند: خداوند، آفرينش را روز يكشنبه آغاز كرد و جمعه به پايان رساند و شنبه به استراحت پرداخت!
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
نکات تفسیری و پیامهای آیه 38 سوره ق
آفرينش خداوند، ويژگى هايى دارد:
1. بديع و ابتكارى است. «بديع السّموات و الارض»(44)
2. هدفدار است. «ما خلقت هذا باطلا»(45)
3. در حال تغيير و تحوّل و گسترش است. «و انّا لموسعون»(46)
4. با برنامه و اندازه گيرى است. «كل شى ء خلقناه بقدر»(47)
5. هر چيز در حد خود كامل است. «احسن كل شى ء خلقه»(48)
6. تدريجى و مرحله به مرحله است. «خلقنا... فى ستّة ايّام»
در آيه پانزدهم خوانديم: آيا ما نسبت به آفرينش نخستين عاجز مانديم. «أفعيينا بالخلق الاول» و در اين آيه مى فرمايد: ذرّه اى خستگى در ما راه نيافت. «و ما مسّنا من لغوب»
-----
44) بقره، 117.
45) آل عمران، 191.
46) ذاريات، 47.
47) قمر، 49.
48) سجده، 7.
- آسمان را ساده ننگريم كه به تعبير قرآن، محل قدرت نمايى خداود، داراى وسعت بسيار و طبقات متعدد است. «السموات»
- در آفرينش تدريجى موجودات، اسرار و حكمت هايى است، وگرنه در قدرت بى نهايت خداوند ضعف و خستگى و خللى راه ندارد و او مى تواند با يك اراده و در يك لحظه همه چيز را خلق كند. «خلقنا... فى ستّة ايّام»
- براى قدرت مطلقه الهى، خستگى مفهوم ندارد. «ما مسّنا من لغوب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر