Digipostal
https://digipostal.ir/mabaseid
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم
ثواب قرائت سوره نجم
امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس سوره نجم را هر روز و یا هر شب بخواند، در میان مردم به گونهای پسندیده زندگی خواهد كرد و مورد آمرزش قرار میگیرد و در میان مردم محبوب خواهد بود.
آیات 1 تا 4
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
وَ النَّجْمِ إِذٰا هَوىٰ (١)
سوگند به ستاره هنگامى كه [براى غروب كردن در كرانه افق] افتد؛
مٰا ضَلَّ صٰاحِبُكُمْ وَ مٰا غَوىٰ (٢)
كه هرگز دوست شما از راه راست منحرف نشده، و [در ايمان و اعتقادش از راه راست] خطا نرفته؛
وَ مٰا يَنْطِقُ عَنِ الْهَوىٰ (٣)
و از روى هوا و هوس سخن نمى گويد
إِنْ هُوَ إِلاّٰ وَحْيٌ يُوحىٰ (٤)
گفتار او چيزى جز وحى كه به او نازل مى شود، نيست
نکته ها:
«هَوى » به معناى تمايل به سقوط است و هواى نفس، همان خواسته هايى است كه انسان را به سقوط مى كشاند. «ضلّ» به معناى انحراف از مسير مستقيم است و «غَوى » به انحراف اعتقادى گفته مى شود كه از عقيده باطل برخاسته باشد.
«صاحب» به معناى دوست و ياور است. اين واژه در قرآن، چندين بار در باره پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله آمده است،(1) زيرا برخورد پيامبر با مردم، صميمى، دلسوزانه و دوستانه بود.
آخرين كلمه در سوره قبل (طور)، «نجوم» بود و اولين كلمه در اين سوره، «نجم» است.
مراد از «و النّجم اذا هَوى»، يا هنگام طلوع خورشيد در هر صبح است كه نور ستارگان بى فروغ مى شود و يا هنگام برپايى قيامت است كه ستارگان سقوط كرده و افول مى كنند.
در مدار توحيد، خداوند و پيامبرانش در مقام تأييد يكديگرند. خداوند، پيامبر را از هر گونه انحراف منزّه مى داند، «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى » و پيامبر نيز خداوند را تنزيه مى نمايد.
خداوند در معرّفى قرآن فرمود: «ذلك الكتاب لاريب فيه»(2) و در معرّفى پيامبر فرمود: «ما ينطق عن الهوى»، تا حجّت بر مردم تمام شده و جاى هيچ گونه ترديد باقى نماند.
قرآن، خطاب به منحرفان مى فرمايد: شما مدّت زيادى همنشين و مصاحب پيامبر بوديد و خوب مى دانيد كه او انحراف ندارد. «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى »
امتياز رهبران الهى از رهبران بشرى در چند چيز است:
1. سابقه ى انحراف فكرى ندارند. «ما ضلّ»
2. سابقه ى گناه و فسق در عمل ندارند. «ما غوى»
3. دلسوز و مردمى هستند. «صاحبكم»
4. مغلوب هوسهاى خود و ديگران نيستند. «ما ينطق عن الهوى»
مرحوم صدوق در امالى، در مورد اين كه رضايت همه مردم كسب نمى شود و زبان مردم قابل كنترل نيست، مى فرمايد: بعضى از مردم حتّى به رسول اكرم صلى الله عليه وآله نسبت هوى و هوس مى دادند و خداوند از حضرت دفاع كرد و فرمود: «و ما ينطق عن الهوى»(3)
در حديث مى خوانيم كه حمزه عموى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله از آن حضرت پرسيد: چرا تمام درهايى كه به مسجد باز بود مسدود كردى جز درِ خانه على عليه السلام را؟ حضرت آيات اول سوره نجم را تلاوت فرمود: «ان هو الاّ وحىٌ يُوحى »، يعنى من بر اساس فرمان الهى چنين كردم.(4) همچنين هنگامى كه حضرت على عليه السلام در غديرخم به امامت و وصايت تعيين شد، رسول خداصلى الله عليه وآله مورد انتقاد قرار گرفت، ولى حضرت اين آيه را تلاوت فرمود: «ان هو الا وحى يوحى»(5)
در پاسخ كفار كه مى گفتند: «ان هذا الاّ اساطير الاولين»(6) قرآن جز افسانه هاى پيشينيان نيست، خداوند با قاطعيّت مى فرمايد: «ان هو الاّ وحىٌ يوحى » سخنان او جز وحى نيست.
گرچه قرآن، كتاب شعر نيست و آيات آن، حكم بيت هاى شعر را ندارد، امّا از نظم خاصى در كلمات و عبارات برخوردار و قرائت آن زيبا و موزون است. «هَوى - غَوى - الهَوى - يُوحى »
-----
1) سبأ، 46 ؛ اعراف، 184 ؛ تكوير، 22.
2) بقره، 2.
3) تفسير كنزالدقائق.
4) تفسير درالمنثور.
5) تفسير نورالثقلين.
6) انعام، 25.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 1 تا 4 سوره نجم
- به مظاهر طبيعت چون نشانه خدا هستند، مى توان سوگند ياد كرد. «و النّجم»، «و الشّمس»، «و القمر»
- حركت ستاره ها به سوى افول و انهدام است و در آينده متلاشى مى شوند. «والنّجم اذا هوى»
- در راه تبليغ دين، تهمت ها بسيار است، ولى خداوند دفاع مى كند. «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى»
- انبيا، عمرى در ميان منحرفان بودند، ولى منحرف نشدند و اين خود يك نشانه عظمت است. «ما ضلّ صاحبكم»
- كرات بزرگ آسمان ها منهدم شدنى است، ولى پيامبر و سخنان او، همچنان استوار است. «والنّجم اذا هوى . ما ضلّ صاحبكم و ماغوى . و ما ينطق عن الهوى»
- فرمان و سخن پيامبر، حجّت و لازم الاجراست. «و ما ينطق عن الهوى»
- پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نه در گذشته انحراف داشته، «ما ضلّ» و نه در آينده انحرافى خواهد داشت. «و ما ينطق عن الهوى»
- هر چه مقام و مسئوليّت بالاتر باشد، تضمين بيشترى براى سلامتِ مسئول لازم است. «ما ضلّ - ما غوى - ما ينطق»
- در مديريّت، بايد از افراد پاك، دفاع و دامن آنها از تهمت پاك گردد. «ما ضلّ صاحبكم...»
- هم پيامبر بر حق است وهم سخن او. «ماضلّ صاحبكم... - اِن هو الاّ وحى يوحى»
- سخن پيامبر، نه برخاسته از تمايلات شخصى و نه برخاسته از محيط اجتماعى است. «اِن هو الاّ وحى يوحى»
- اختيار نزول وحى در محتوى، زمان، مكان و مقدار، با خداست. «يوحى»
- هوى و هوس، با وحى سازگار نيست. «و ما ينطق عن الهوى اِن هو الاّ وحى يوحى»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
نورانی و زیباست،همه روی محمد صلی الله علیه و آله
خاتم شده ازبهره خدا، سوی محمد صلی الله علیه و آله
نوری است ،به رخساره ی دلدار
دل داده به سویش ،وفا کوی محمد صلی الله علیه و آله
مبعثش با اقرا باسم ربک آغاز و با
انااعطیناک الکوثر
بیمه و با الیوماکملت لکم دینکم
جاودانه شد
عید سعید مبعث بر همه مسلمانان جهان ویژه شما دوستان عزیز و مخاطبان گرامی تبریک و تهنیت باد
ذکر روز شنبه:
یا رب العالمین (ای پروردگار جهانیان)
100 مرتبه
ذکر روز شنبه به نام پیامبر اکرم (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بینیازی میشود.
💚 دست زدن در شادی اهل بیت
🔷س ۶۵۳۶: دستزدن همراه با شادی و خواندن و ذکر صلوات بر پیامبر اکرم و آل او(صلوات الله علیهم اجمعین) در جشنهایی که به مناسبت ایام ولادت ائمه معصومین(علیهمالسلام) و اعیاد وحدت و مبعث برگزار می شود چه حکمی دارد؟ اگر این جشن ها در مکانهای عبادت مانند مسجد و نمازخانه های ادارات و مؤسسات دولتی و یا حسینیه ها برگزار شوند، حکم آنها چیست؟
✅ج: به طور کلی کف زدن فی نفسه به نحو متعارف در جشنهای اعیاد یا برای تشویق و تأیید و مانند آن اشکال ندارد ولی بهتر است فضای مجالس دینی به خصوص مراسمی که در مساجد و حسینیه ها و نمازخانه ها برگزار می شود، به ذکر صلوات و تکبیر معطّر گردد تا انسان به ثواب آنها برسد.
🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، انصاف
حدیث (13) امام على علیه السلام :
وَابذُل ... لِلعامَّةِ بِشرَكَ وَ مَحَبَّتَكَ و َلِعَدُوِّكَ عَدلَكَ وَ إِنصافَكَ ... ؛
گشاده رويى و دوستى ات را براى عموم مردم
و عدالت و انصافت را براى دشمنت بكار گير.
خصال ص 147 ، ح 178
⭐️ وظیفه مسلمانان در تحقق اهداف بعثت
🔺 رهبر انقلاب: هر انسان مسلمانى وظیفه دارد که بعثت نبوى را در زندگى شخصى خود و در دنیاى خود تحقّق ببخشد و با ایمان و عمل و حرکت به سمت آن هدفهایى که در بعثت نبىّ اکرم (صلّى الله علیه و آله و سلّم) وجود داشته است، خود را به بهشت سعادت الهى و معنوى واصل و نائل بکند.
۱۳۶۸/۱۲/۰۴
🌷 #بعثت_رحمت
سلام علیکم. عید مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سلم بر همه مسلمانان جهان مبارک باد
به اطلاع مومنین و مومنات می رساند یک خانواده محترمی نیازمند یک دستگاه یخچال می باشد اگر کسی دارد یخچال سالم بلا استفاده که هدیه کند به این خانواده صواب آن نثار امواتش
لطفا با این شماره تماس بگیرد
09191238789 . درشهر پرند🇮🇷🇮🇷🇮🇷
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم
ثواب قرائت سوره نجم
امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس سوره نجم را هر روز و یا هر شب بخواند، در میان مردم به گونهای پسندیده زندگی خواهد كرد و مورد آمرزش قرار میگیرد و در میان مردم محبوب خواهد بود.
آیات 5 تا 11
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوىٰ (٥)
[فرشتۀ] بسيار نيرومند به او تعليم داده است
ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوىٰ (٦)
[همان كه] داراى درايت و توانمندى شگفتى است، پس [به آنچه كه مأمور انجامش مى باشد] مسلط و چيره است
وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلىٰ (٧)
در حالى كه در افق اعلا بود
ثُمَّ دَنٰا فَتَدَلّٰى (٨)
سپس نزديك رفت و نزديك تر شد،
فَكٰانَ قٰابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنىٰ (٩)
پس [فاصله اش با پيامبر] به اندازه فاصلۀ دو كمان گشت يا نزديك تر شد
فَأَوْحىٰ إِلىٰ عَبْدِهِ مٰا أَوْحىٰ (١٠)
آن گاه به بنده اش آنچه را بايد وحى مى كرد، وحى كرد
مٰا كَذَبَ الْفُؤٰادُ مٰا رَأىٰ (١١)
آنچه را دل [پيامبر] ديد [به پيامبر] دروغ نگفت [تا او را دربارۀ حقيقت فرشته وحى به وهم و خيال اندازد، بلكه به حضور و شهودش يقين كامل داشت ]
نکته ها:
«مِرَّه» به معناى تابيده شده و محكم است و در قدرت و توانايى به كار مى رود، چنانكه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: صدقه بر «مرّه» و «سوىّ»، يعنى افراد توانمند، روا نيست.(7)
«دنى » يعنى نزديك شد، ولى «تدلّى » يعنى خيلى نزديك شد تا جايى كه از شدّت نزديكى وابسته شد. «قاب» معادل كلمه مقدار و «قوس» به معناى كمان است. تعبير به «قاب قوسين» كنايه از شدّت نزديكى و تقرّب پيامبر به خداوند به هنگام نزول وحى است.
در اين كه مراد از «شديد القوى» خداوند است يا جبرئيل، بحث و گفتگو است، ولى اين عنوان، در موارد ديگر فقط براى خدا آمده است. مثلاً در دعاى ندبه مى خوانيم: «و أرِه سيّده يا شديد القوى» خداوندا! امام زمان را به ما نشان بده، يا در دعاى وارده از امام حسن عليه السلام براى دفع شرّ ظالم مى خوانيم: «يا شديد القوى يا شديد الِمحال»(8).
به علاوه در آيات ديگر، خداوند، معلّم قرآن معرّفى شده است، از جمله:
«الرّحمن علّم القرآن»(9) معلّم قرآن، خداوند رحمان است.
«علّمك ما لم تكن تعلم»(10)، خداوند چيزهايى را كه نمى توانستى بياموزى، به تو آموخت.
البتّه در سوره تكوير درباره ى جبرئيل مى خوانيم: «ذى قوّة»(11) ولى بسيار تفاوت است ميان «ذى قوّة» و «شديد القوى». بنابراين منظور از «شديد القوى» خداوند است.
7) تفسير روح المعانى.
8) مستدرك، ج 5، ص 260.
9) الرّحمن، 1.
10) نساء، 113.
11) تكوير، 20.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر