بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم
ثواب قرائت سوره نجم
امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس سوره نجم را هر روز و یا هر شب بخواند، در میان مردم به گونهای پسندیده زندگی خواهد كرد و مورد آمرزش قرار میگیرد و در میان مردم محبوب خواهد بود.
آیات 5 تا 11
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
عَلَّمَهُ شَدِيدُ الْقُوىٰ (٥)
[فرشتۀ] بسيار نيرومند به او تعليم داده است
ذُو مِرَّةٍ فَاسْتَوىٰ (٦)
[همان كه] داراى درايت و توانمندى شگفتى است، پس [به آنچه كه مأمور انجامش مى باشد] مسلط و چيره است
وَ هُوَ بِالْأُفُقِ الْأَعْلىٰ (٧)
در حالى كه در افق اعلا بود
ثُمَّ دَنٰا فَتَدَلّٰى (٨)
سپس نزديك رفت و نزديك تر شد،
فَكٰانَ قٰابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنىٰ (٩)
پس [فاصله اش با پيامبر] به اندازه فاصلۀ دو كمان گشت يا نزديك تر شد
فَأَوْحىٰ إِلىٰ عَبْدِهِ مٰا أَوْحىٰ (١٠)
آن گاه به بنده اش آنچه را بايد وحى مى كرد، وحى كرد
مٰا كَذَبَ الْفُؤٰادُ مٰا رَأىٰ (١١)
آنچه را دل [پيامبر] ديد [به پيامبر] دروغ نگفت [تا او را دربارۀ حقيقت فرشته وحى به وهم و خيال اندازد، بلكه به حضور و شهودش يقين كامل داشت ]
نکته ها:
«مِرَّه» به معناى تابيده شده و محكم است و در قدرت و توانايى به كار مى رود، چنانكه رسول خداصلى الله عليه وآله فرمود: صدقه بر «مرّه» و «سوىّ»، يعنى افراد توانمند، روا نيست.(7)
«دنى » يعنى نزديك شد، ولى «تدلّى » يعنى خيلى نزديك شد تا جايى كه از شدّت نزديكى وابسته شد. «قاب» معادل كلمه مقدار و «قوس» به معناى كمان است. تعبير به «قاب قوسين» كنايه از شدّت نزديكى و تقرّب پيامبر به خداوند به هنگام نزول وحى است.
در اين كه مراد از «شديد القوى» خداوند است يا جبرئيل، بحث و گفتگو است، ولى اين عنوان، در موارد ديگر فقط براى خدا آمده است. مثلاً در دعاى ندبه مى خوانيم: «و أرِه سيّده يا شديد القوى» خداوندا! امام زمان را به ما نشان بده، يا در دعاى وارده از امام حسن عليه السلام براى دفع شرّ ظالم مى خوانيم: «يا شديد القوى يا شديد الِمحال»(8).
به علاوه در آيات ديگر، خداوند، معلّم قرآن معرّفى شده است، از جمله:
«الرّحمن علّم القرآن»(9) معلّم قرآن، خداوند رحمان است.
«علّمك ما لم تكن تعلم»(10)، خداوند چيزهايى را كه نمى توانستى بياموزى، به تو آموخت.
البتّه در سوره تكوير درباره ى جبرئيل مى خوانيم: «ذى قوّة»(11) ولى بسيار تفاوت است ميان «ذى قوّة» و «شديد القوى». بنابراين منظور از «شديد القوى» خداوند است.
7) تفسير روح المعانى.
8) مستدرك، ج 5، ص 260.
9) الرّحمن، 1.
10) نساء، 113.
11) تكوير، 20.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 5 تا 11 سوره نجم
- دين به قدرى ارزش دارد كه بايد معلّم آن، خداوندى باشد كه داراى قدرت بى نهايت است، «علّمه شديد القوى» و شاگرد آن، پيامبرى باشد بى لغزش و معصوم. «ما ضلّ صاحبكم»
- دريافت علوم الهى، نيازمند ظرفيّت خاصى است. «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى... علّمه شديد القوى»
- يكى از راه هاى شناخت افراد، شناخت استاد است. «ما ضلّ صاحبكم... علّمه شديد القوى»
- وحى، همان تعاليم الهى است. «يوحى... علّمه شديد القوى»
- تحليل ها و تهمت هاى ناروا را پاسخ دهيد. در مقابل كسانى كه مى گفتند: اين قرآن را ديگران به پيامبر آموخته اند، «يعلّمه بشر»(17)، خداوند مى فرمايد: «علّمه شديد القوى»
- علم پيامبر از جانب خداوند است. «علّمه شديد القوى»
- علم الهى، از قدرت او جدا نيست. «علّمه شديد القوى»
- تنها خداوند قدرتمندترين است، قدرت هاى غير الهى سست است. «...شديد القوى»
- معلّم بايد در كار خود توانا باشد. «علّمه شديد القوى»
- با تعليم خدا، يك اُمّى مى تواند معلّم تمام بشريّت شود. «علّمه شديد القوى»
- همه بشر شاگردان خداوند هستند، «علّم الانسان ما لم يعلم»(18) ولى شخص پيامبر شاگرد مخصوص اوست. «علّمه شديد القوى»
- برنامه هاى الهى براى بشر، بسيار محكم و كامل است. «علّمه شديد القوى ذو مرّة...»
- تقرّب به خدا، مرحله به مرحله و گام به گام است. «دنا فتدلّى»
- رابطه معلّم و شاگرد بايد نزديك و صميمى باشد. «دنا فتدلّى»
- در سخن، از واژگان و ادبيات مخاطب استفاده كنيم و به لسان قوم سخن بگوييم. «قاب قوسين» (در فرهنگ عرب، نزديكى دو كمان، نشانه نزديكى صاحبان آنها بود.)
- قرب به خداوند براى بندگان، محدوديّت ندارد. «او ادنى» چون فرشتگان نمى توانند.
- مردان خدا، در زمين باشند يا در آسمان، عبد خدايند. «اسرى بعبده»(19)، «فاوحى الى عبده»
- بندگى، بستر فراگيرى وحى و عنايت الهى است. «فاوحى الى عبده»
- پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله هم در دريافت وحى معصوم است و هم در ابلاغ آن. «ما ينطق عن الهوى... ما كذب الفؤاد ما رأى»
- آن شهود باطنى حجت است كه مورد تأييد خدا باشد. «ما كذب الفؤاد ما رأى»
-----
17) نحل، 103.
18) علق، 5 .
19) اسراء، 1.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
صبح روز یکشنبه شما مخاطبین عزیز بخیر و شادی، موفقیت و عاقبت بخیری شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم
ذکر روز یکشنبه:
یا ذالجلال والاکرام (ای صاحب شکوه و بزرگواری) 100 مرتبه
ذکر روز یکشنبه که به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می باشد موجب فتح و نصرت می شود روایت شده است که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود.
‼️استفاده از دفترچه ی بیمه ی درمانی دیگران
🔷س 3503: آیا استفاده از دفترچه ی بیمه ی درمانی برای کسی که جزء خانواده صاحب دفترچه نیست، جایز است؟ و آیا جایز است صاحب دفترچه، آن را در اختیار دیگران بگذارد؟
✅ج: استفاده از دفترچه ی بیمه ی درمانی فقط برای کسی جایز است که شرکت بیمه نسبت به ارائه ی خدمات به او تعهد کرده است، و استفاده ی دیگران از آن موجب ضمان است.
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️تصرفات جزئی در اموال دیگران
🔷س 3502: آیا تصرفات جزئی مثل رد شدن از روی مصالح ساختمانی کنار خیابان، یا بعضی چیزهای کم ارزش دیگران که به دست ما میرسد، اشکال دارد یا نه؟
✅ج: اگر موجب تضییع اموال نشود، اشکال ندارد و استفاده از اموال دیگران ــ هر قدر کم ارزش هم که باشد ــ اگر مورد اعراض مالک نباشد، بدون رضایت مالک جایز نیست.
🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، انصاف
حدیث (14) امام على عليه السلام :
مَنْ طَلَبَ عِزّا بِظُلْمٍ و َباطِلٍ أَوْرَثَهُ اللّهُ ذُلاًّ بِإِنْصافٍ وَ حَقٍّ؛
هر كس عزّت را با ظلم و باطل طلب كند،
خداوند به انصاف و حق ذلّت نصيبش مى نمايد.
شرح نهج البلاغه(ابن ابى الحديد) ج 20، ص 309، ح 536
نکته هایی از تفسیر آیات 5 تا 11 سوره نجم
در اين آيات به مسئله معراج پيامبرصلى الله عليه وآله اشاره شده كه ما سيمايى از معراج را در جلد هفتم تفسير نور به مناسبت آيه اول سوره اسراء بيان نموديم.
در تفسير روح المعانى آمده است: در جاهليّت، هنگامى كه دو نفر هم قسم مى شدند، كمان هاى خود را در كنار هم قرار مى دادند و زه آن را مى كشيدند و هر دو يك تير مى انداختند، كنايه از آن كه هر دو يكى شده اند.
فرشته، در افق اعلى نيست، بلكه در افق مبين است و پيامبر بسيار بالاتر است و مى تواند او را مشاهده كند. «و لقد رأه بالافق المبين»(12)
خداوند مكان ندارد و منظور از افق اعلى (ناحيه برتر)، مكان خاصّى نيست، بلكه مراد اوج بلند مرتبگى و كنايه از احاطه و تسلّط همه جانبه خداوند است.
وحى در زمين، با واسطه است، «نزل به روح الامين على قلبك»(13)، جبرئيل، قرآن را بر قلب تو نازل كرد. امّا در اينجا كه سخن از معراج پيامبر است، فرمود: «فاوحى الى عبده ما اوحى» يعنى در مقام قرب خبرى از واسطه نيست و فرشته مقرب هم راهى به آنجا ندارد.
از امام سجادعليه السلام پرسيدند: علت معراج پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله چه بود، مگر خدا مكان دارد؟ حضرت فرمود: معراج براى آن بود كه خداوند، ملكوت آسمان ها و آنچه را در آنهاست از عجايب صنعت و ابتكار، به پيامبرش نشان دهد.(14)
كلاسى كه پيامبرصلى الله عليه وآله در معراج ديد، كلاس ويژه اى بود:
محل كلاس: برترين مكان. «و هو بالافق الاعلى»
استاد: (خداوند) قوى ترين استاد. «علّمه شديد القوى»
محتواى درس: (وحى) محكم ترين سخن. «ان هو الا وحى يوحى»
از امام سؤال كردند: «هل رأى رسول اللّه ربّه» آيا پيامبر در معراج پروردگارش را ديد؟ حضرت فرمودند: «نعم بقلبه رآه» آرى، خدا را به قلبش مشاهده كرد. سپس اين آيه را تلاوت فرمودند: «ما كذب الفؤاد ما رأى»(15)
امام رضاعليه السلام فرمود: آيه «لقد رأى من آيات ربّه الكبرى»(16)، آيه «ما كذب الفؤاد ما رأى» را تفسير مى كند، يعنى مراد از رؤيت در آيه، ديدن آيات الهى است، نه ذات خداوند.
-----
12) تكوير، 23.
13) شعراء، 193.
14) تفسير كنزالدقائق.
15) تفسير كنزالدقائق.
16) نجم، 18.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نجم
ثواب قرائت سوره نجم
امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس سوره نجم را هر روز و یا هر شب بخواند، در میان مردم به گونهای پسندیده زندگی خواهد كرد و مورد آمرزش قرار میگیرد و در میان مردم محبوب خواهد بود.
آیات 12 تا 15
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَ فَتُمٰارُونَهُ عَلىٰ مٰا يَرىٰ (١٢)
آيا در آنچه [به حقيقت] مى بينيد با او به سختى مجادله و ستيزه مى كنيد؟
وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرىٰ (١٣)
و بى ترديد يك بار ديگر هم او را ديده است،
عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهىٰ (١٤)
نزد سدرة المنتهى،
عِنْدَهٰا جَنَّةُ الْمَأْوىٰ (١٥)
در آنجا كه جنت الماوى است
نکته ها:
«تمارونه» از «مراء» به معناى جدال همراه با شك و ترديد و «نزلة» به معناى يكباره نازل شدن است. «سدرة المنتهى» نام مكانى نزديك بهشت موعود است كه مالامال از الطاف الهى است و به گفته روايات جز شخص پيامبر اسلام كسى از آن بالاتر نرفته است.(20)
در حديث آمده است: آنجايى كه آخرين مرحله پرواز فرشتگان يا آخرين مرحله بالا رفتن اعمال مى باشد، به آن «سدرة المنتهى» مى گويند و در روايات مى خوانيم: «سدرة المنتهى» نام درختى است كه همراه هر برگ آن فرشته اى در حال تسبيح است.(21)
چون در ماجراى معراج، ناباورى و ترديد بسيار است، خداوند يك بار در سوره اسراء فرمود: «سبحان الّذى» يعنى او از كار لغو منزّه است و معراج يك هدف بس عالى دارد و يك بار در اين سوره فرمود: چرا در اين باره جدال مى كنيد؟ «أفتمارونه...»
گرچه همه مردم زير نظر خداوند هستند، امّا خداوند گاهى بعضى را به طور خاص مورد نظر قرار مى دهد. «و لقد راه نزلة اخرى» يعنى خداوند در معراج پيامبرش را يكبار ديگر مورد نظر ويژه قرار داد. همان گونه كه خداوند با اين كه با همه مردم است، «و هو معكم»(22) ولى بودن او با متّقين به گونه اى ديگر است. «انّ اللّه مع الّذين اتّقوا»(23)
20) تفسير كنزالدقائق.
21) تفاسير نمونه و مجمع البيان.
22) حديد، 4.
23) نحل، 128.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
نکته هایی از تفسیر آیات 12 تا 15 سوره نجم
- افراد بى ايمان، تحمّل باور كردن مكاشفات و دريافت هاى اولياى خدا را ندارند و با بدبينى و ترديد با آنها به جدال مى پردازند. «أفتمارونه»
- در مسائل نظرى و فكرى، بحث و ترديد جاى دارد، ولى در محسوسات و ديدنى ها جايى ندارد. «أفتمارونه على ما يرى»
- شرط تبليغ، پذيرش همگانى نيست؛ بعضى انكار يا ترديد يا جدال مى كنند. «أفتمارونه»
- پرسش و دليل خواهى هميشه مورد سفارش است، «فسئلوا أهل الذكر»(25) ولى مجادله و ستيز مورد توبيخ است. «أفتمارونه»
- بالاتر از بهشت نيز وجود دارد. «عند سدرة المنتهى عندها جنة المأوى» سدرة المنتهى به قدرى مهم است كه بهشت با آن عظمتش در كنار اوست.
-----
25) نحل، 43.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
صبح روز دوشنبه شما دوستان عزیز بخیر و شادی، عاقبت بخیری و موفقيت شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم
ذکر روز دوشنبه:
یا قاضی الحاجات (ای برآورنده حاجتها) 100 مرتبه
ذکر روز دوشنبه به اسم امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است. روایت شده در روز دوشنبه زیارت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) خوانده شود که خواندن آن موجب کثرت مال میشود.
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️تراشیدن مقداری از ریش
🔷س 3505: بعضی از مردان موهای چانه خود را باقی گذاشته و باقیمانده را میتراشند، این کار چه حکمی دارد؟
✅ج: تراشیدن مقداری از ریش حکم تراشیدن تمام آن را دارد.
🆔 @resale_ahkam