بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الرحمن
آیات 31 تا 32
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
سَنَفْرُغُ لَكُمْ أَيُّهَ الثَّقَلاٰنِ (٣١)
اى انس و جن! به زودى به [حساب] شما مى پردازيم
فَبِأَيِّ آلاٰءِ رَبِّكُمٰا تُكَذِّبٰانِ (٣٢)
پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟
نکته ها:
منظور از «سنفرغ»، فراغ بعد از شغل نيست، بلكه به معناى توجّه خاص و پرداختن تمام به امرى مهم است.
اگر در حسابرسى خداوند، كلمه فراغت به كار رفته است، پس قاضى نيز بايد به هنگام قضاوت، از هر امر ديگر خود را فارغ نمايد. آرى دادرسى عادلانه، توجه و دقت و فراغت فكر و خيال مى خواهد.
به گفته صاحب تفسير مجمع البيان، چون جنّ و انس نسبت به ساير موجودات برترى دارند و داراى عقل و قدرت انتخاب و تشخيص هستند، به اينها «ثِقل» گفته شده است. «ايّه الثقلان»
حساب در قيامت
حسابگر، خداوند است. «كفى بنا حاسبين»(82)
حسابرسى سريع است. «و هو أسرع الحاسبين»(83) از حضرت امير پرسيدند: چگونه خداوند به حساب همه خلق مى رسد؟ فرمود: همان طور كه همه را رزق مى دهد.(84)
از همه مى پرسند حتّى از پيامبران. «فلنسئلنّ الّذين أرسل أليهم و لنسئلنّ المرسلين»(85)
حسابرسى بعضى آسان است. «حساباً يسيراً»(86)
حسابرسى بعضى سخت است. «يخافون سوء الحساب»(87)، «حساباً شديداً»(88)
در حديث مى خوانيم: نوع و چگونگى حساب بندگان، به ميزان داده ها و الطاف الهى بستگى دارد: «انّما يداق اللّه العباد فى الحساب يوم القيامة على قدر ما آتاهم من العقول فى الدنيا»(89) همانا ميزان دقّت در حسابرسى بندگان در روز قيامت، به مقدار فهم و عقل داده شده به آنان در دنيا مى باشد.
در روايت آمده است: كسانى كه در داد و ستد با مردم، سخت گير و تنگ نظرند، حساب سخت و شديدى دارند.(90)
در روايات مى خوانيم: اگر در دنيا خود را محاسبه كنيد و از خودتان حساب بكشيد، خداوند در قيامت بر شما آسان مى گيرد و امام كاظم عليه السلام فرمود: از ما نيست كسى كه در دنيا از خودش غافل باشد و به حساب كار خود رسيدگى نكند.(91)
-----
82) انبياء، 47.
83) انعام، 62.
84) نهج البلاغه، حكمت 300.
85) اعراف، 6.
86) انشقاق، 8 .
87) رعد، 21.
88) طلاق، 8 .
89) كافى، ج 1، ص 11.
90) بحار، ج 7، ص 266.
91) وسائل، ج 11، باب محاسبة النفس.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 31 تا 32 سوره الرحمن
- حسابرسى، از شئون مديريّت و تربيت است. «وجه ربّك... سنفرغ لكم...»
- از همه نعمت هاى مادى و معنوى حسابرسى مى شود، از آغاز سوره تا اينجا نعمت هاى مختلف مادى و معنوى مطرح شد و در اين آيه مى فرمايد؛ به زودى به حساب شما رسيدگى مى كنيم: «سنفرغ لكم ايّه الثقلان»
- همه بايد آماده حسابرسى باشند. «سنفرغ لكم ايّه الثقلان»
- خداوند، هر لحظه در شأن و كارى است، امروز عطا و فردا حسابرسى مى كند. «كل يوم هو فى شأن سنفرغ لكم»
- خداوند براى حسابرسى تمام امكانات را بسيج مى كند. (بكار بردن «نفرغ» به جاى «افرغ» مى تواند اشاره به اين امر باشد.)
- با اين كه هيچ چيز او را از چيزى ديگر باز نمى دارد، «لايشغله شأن عن شأن»، ولى براى نشان دادن اهميّت حساب، او «فارغاً» به حسابرسى مى آيد. «سنفرغ لكم»
- جن و انس هر دو مكلّف و مورد حسابرسى هستند. «ايّه الثقلان»
- ايمان به حسابرسى خداوند، در چگونگى بهره گيرى ما از نعمت هاى دنيوى اثر دارد. «سنفرغ لكم ايّه الثقلان. فباىّ آلاء ربّكما تكذبان»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
صبح جمعه شما منتظران مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف بخیر و شادی، سلامتی و عاقبت بخیری، قبولی طاعات و عبادات شما در نهمین روز از ماه مبارک رمضان را از خداوند متعال مسئلت می نمایم
ذکر روز جمعه:
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم (خدایا رحمت فرست بر محمد و خاندان محمد) 100 مرتبه
ذکر روز جمعه به اسم امام زمان (عج) است. روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود. ذکر روز جمعه باعث عزیز شدن می شود.
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، حلال
حدیث (3) امام على علیه السلام :
إِنَّ العَبدَ لَيَحرُمُ نَفسَهُ الرِّزقَ الحَلالَ بِتَركِ الصَّبرِ، و َلا يُزادُ عَلى ما قُدِّرَ لَهُ؛
بنده به سبب بى صبرى،
خودش را از روزى حلال محروم مى كند
و بيشتر از روزى مقدّر هم نصيبش نمى شود.
شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید) ج3، ص160
این قبر اصلی اباعبداله الحسین علیه السلام از داخل درحال تعمیر کردن میباشد🌺
اگر اولین بار است این تصاویر را می بینی وحاجتی داری بلند بگو
#لبیک_یا_حسین_علیه_السلام
#السلام_علیک_یا_ابا_عبد_الله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الرحمن
آیات 33 تا 34
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
يٰا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَنْ تَنْفُذُوا مِنْ أَقْطٰارِ السَّمٰاوٰاتِ وَ الْأَرْضِ فَانْفُذُوا لاٰ تَنْفُذُونَ إِلاّٰ بِسُلْطٰانٍ (٣٣)
اى گروه جن و انس! اگر مى توانيد از كرانه ها و نواحى آسمان ها و زمين بيرون رويد، پس بيرون رويد؛ نمى توانيد بيرون رويد مگر با نوعى توانايى و قدرت
فَبِأَيِّ آلاٰءِ رَبِّكُمٰا تُكَذِّبٰانِ (٣٤)
پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟
نکته ها:
«مَعشر» به معناى گروه، از ريشه ى «عَشر» به معناى عدد ده است. كلمه ى «عشيرة» به معناى بستگان نيز از اين ريشه است. در قرآن، كلمه «معشر» سه بار به كار رفته است.
«سلطان» هم به قدرت قهريّه و مادّى گفته مى شود كه سبب سلطه بر ديگران است و هم به قدرت علمى و دليل و برهان و استدلال محكم كه سبب تسلّط فكرى و علمى مى شود. «و لقد أرسلنا موسى بآياتنا و سلطان مبين»(92)، «يجادلون فى آيات اللّه بغير سلطان»(93)
آيه 33، مى تواند مربوط به دنيا و مباحث فضانوردى و گذر از جوّ زمين و نفوذ در آسمان ها باشد و يا به قرينه آيات قبل و بعد، مربوط به قيامت و عدم امكان فرار از دادگاه الهى باشد.
عمق زمين و اوج فضا و كرات آسمانى، براى انسان و جنّ قابل تسخير است. تعبير «ان استطعتم» به جاى «لو استطعتم»، نشانه امكان و جمله «الاّ بسلطان» رمز آن است كه مى توان در آسمان ها و زمين نفوذ پيدا كرد. به ويژه آنكه در قرآن معمولاً كلمه سلطان براى سلطه علمى به كار رفته است.
-----
92) غافر، 23.
93) غافر، 35.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 33 تا 34 سوره الرحمن
- جنّ و انس، در قيامت در كنار يكديگر مورد خطاب الهى قرار مى گيرند. «يا معشر الجنّ و الانس...»
- توجّه به قدرت الهى و عجز انسان، بازدارنده از انحراف است. «لاتنفذون...»
- موجودات لطيف همچون جنّ نيز توان فرار از دادگاه الهى را ندارند. «يا معشر الجنّ... لاتنفذون»
- رهايى از كيفر در قيامت، جز با داشتن دليل وحجّت عقلى يا شرعى براى هيچ يك از جنّ و انس ميسّر نيست. «يا معشر الجنّ و الانس... لاتنفذون الاّ بسلطان»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز شنبه:
یا رب العالمین 100 مرتبه
(ای پروردگار جهانیان)ذکر روز شنبه به نام پیامبر اکرم (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بینیازی میشود.
سالروز وفات حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها همسر فداکار پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را به همه ارادتمندان به اهل بیت عصمت و طهارت علیه السلام تسلیت و تعزیت عرض نموده، قبولی طاعات و عبادات شما در دهمین روز از ماه مبارک رمضان را از خداوند متعال مسئلت می نمایم.
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، حلال
حدیث (4) امام صادق عليه السلام :
اَلفَضلُ بنُ أَبى قُرَّةَ: دَخَلنا عَلى أَبى عَبدِاللّهِ (علیه السلام) و َهُوَ يَعمَلُ فى حائِطٍ لَهُ فَقُلنا: جَعَلَنَا اللّهُ فِداكَ: دَعنا نَعمَل لَكَ أَو تَعمَلهُ الغِلمانُ، قالَ: لا دَعونى فَإِنّى أَشتَهى أَن يَرانِىَ اللّهُ عَزَّ و َجَلَّ أَعمَلُ بِيَدى وَأَطلُبُ الحَلالَ فى أَذى نَفسى؛
فضل بن ابى قرّه: خدمت امام صادق علیه السلام كه در باغش مشغول كار بود رسيدم و عرض كردم: خدا ما را فداى شما كند، اجازه بدهيد ما برايتان كار كنيم يا غلامان اين كار را انجام دهند. حضرت فرمودند: نه، مرا به حال خود بگذاريد، زيرا دوست دارم خداوند عز و جل مرا در حال كار كردن و زحمت كشيدن براى كسب روزى حلال ببيند.
من لا یحضره الفقیه ج3، ص163، ح3595
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الرحمن
آیات 35 تا 36
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
يُرْسَلُ عَلَيْكُمٰا شُوٰاظٌ مِنْ نٰارٍ وَ نُحٰاسٌ فَلاٰ تَنْتَصِرٰانِ (٣٥)
بر شما شعله هايى از آتش بى دود و دود آتش آلود فرستاده خواهد شد، در نتيجه نمى توانيد يكديگر را [براى دفع عذاب] يارى دهيد!
فَبِأَيِّ آلاٰءِ رَبِّكُمٰا تُكَذِّبٰانِ (٣٦)
پس كداميك از نعمت هاى پروردگارتان را انكار مى كنيد؟
نکته ها:
«شواظ» به معناى شعله هاى عظيم و سهمگين آتش است و «نحاس» به معناى مس مذابّ و گداخته.
قيامت در اين آيات، بدين گونه تصوير شده است:
از يك سو خداوند با عنايت ويژه حسابرسى مى كند. «سنفرغ لكم»
از سوى ديگر انسان هيچ راه فرارى ندارد. «ان استطعتم ان تنفذوا... فانفذوا»
از سوى ديگر انواع عذاب از هر سوى فرو مى ريزد. «يرسل عليكم شواظ... و نحاس»
از سوى ديگر هيچ كس نمى تواند كمك بگيرد. «فلاتنتصران»
آن كس كه از ارسال پيامبران سودى نبرده است، «يرسل رسولا»(94) و آن كس كه از ارسال نعمت هاى مادى بهره درستى نگرفته است، «يرسل السماء عليكم مدرارا»(95)، «يرسل الرياح بشرا»(96) چنين انسانى بايد منتظر ارسال عذاب با مس گداخته باشد. «يرسل عليكما شواظ من نار و نحاس»
-----
94) شورى، 51 .
95) هود، 52 .
96) نمل، 63 .
پیامها :
- در قيامت، آتش و مس گداخته مانع فرار تكذيب كنندگان خواهد بود. «يرسل عليكما شواظ من نار و نحاس فلاتنتصران»
- جن نيز با آنكه نژادش از آتش است، امّا مثل انسان از آتش آسيب پذير است. «يرسل عليكما شواظ من نار»
- آگاهى از عذاب هاى آينده، نعمتى است، زيرا باعث دورى از گناه مى گردد. «فباىّ آلاء ربّكما تكذّبان»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر