مؤمنین محترم مسجد امام حسین علیه السلام به اطلاع میرساند :
در آستانه فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران جهت کمک به نیازمندان تحت پوشش این مسجد به یاری شما بزرگواران نیازمندیم
لذا این مسجد آماده دریافت هرگونه کمک های نقدی و غیر نقدی شما عزیزان می باشد
خیرین عزیز میتوانند کمک های خود را در اوقات نماز جماعت به خادم مسجد ( آقای تاج فر) و یا مسئول امور اجتماعی ( آقای صالح کوتاه) تحویل فرمایند.
@mehoseinp
‼️لباس مشکی در ایام فاطمیه
🔷س 1106: آیا پوشیدن لباس مشکی در دهه فاطمیّه مکروه است یا خیر؟
✅ج: پوشیدن لباس مشکی در ایام عزاداری خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام) به منظور تعظیم شعائر الهی و اظهار حزن و اندوه موجب ترتّب ثواب الهی است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم
از حضرتش در رابطه با ایمان سؤال شد، پاسخ داد: ایمان استوار بر چهار پایه است:
شـکیبایى ، بـاور ، عـدالـت ، جهـاد .
"زیر مجموعه شکیبائی را دیشب ملاحظه کردید و اینک زیر مجموعه باور"
وَ الْيَقينُ مِنْها عَلى اَرْبَع ِ شُعَب: عَلى تَبْصِرَةِ الْفِطْنَةِ،
باور را چهار شعبه است: بینایى زیرکانه،
وَ تَاَوُّلِ الْحِكْمَةِ، وَ مَوْعِظَةِ الْعِبْرَةِ، وَ سُنَّةِ الاَْوَّلينَ. فَمَنْ
دریافت حکیمانه، پندگیرى از دیگران، و اقتدا به روش پاکان. آن که
تَبَصَّرَ فِى الْفِطْنَةِ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ. وَ مَنْ تَبَيَّنَتْ لَهُ الْحِكْمَةُ
در زیرکى بینایى یافت حکمت برایش روشن شد. و هرکه را حکمت روشن شد
عرَفَ الْعِبْرَةَ. وَمَنْ عَرَفَ الْعِبْرَةَ فَكاَنَّما كانَ فِى الاَْوَّلينَ.
پندگیرى را دانست. و هر که پندگیرى را دانست چنان مانَد که در میان گذشتگان بوده.
(این سخن مولا ادامه دارد بخشی دیگر فردا شب ببینید)
‼️ازدواج در ایام فاطمیه
🔷س 1107: آیا در ایام فاطمیه می توان مراسم ازدواج و عروسی گرفت؟
✅ج: اگر به گونه ای باشد که هتک حرمت اهل بیت (علیهم السلام) محسوب شود، جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
#فاطمیه
#ازدواج #ایام_فاطمیه
🆔 @resale_ahkam
حدیث (31) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :
اِعلَموا اَنَّ اللّهَ تعالى قَد فَرَضَ عَلَيكُم الجُمُعَةَ فَمَن تَرَكَها فى حَياتى وَ بَعدَ مَماتى وَ لَهُم اِمامٌ عادِلٌ اِستِخفافا بِها وَ جُحودا لَها فَلا جَمَعَ اللّهُ شَملَهُ وَ لا بارَكَ لَهُ فى اَمرِهِ اَلا وَ لا صَلاةَ لَهُ اَلا وَ لا زَكاةَ لَهُ اَلا وَ لا حَجَّ لَهُ اَلا وَ لا صَومَ لَهُ اَلا وَ لا بَرَكَةَ لَهُ حَتّى يَتوبَ؛
بدانيد كه خداوند متعال نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است
پس آنان كه در زندگى و پس از مرگ من، از روى سبك شمردن و يا انكار، آن را ترك كنند، با وجود اينكه پيشواى عادلى دارند،
خداوند وحدتشان نبخشد و در كارشان بركت ندهد،
آگاه باشيد نه زكات، نه نماز، نه حج و نه روزه آنان پذيرفته است. بدانيد كه زندگى آنان بركتى نخواهد داشت، مگر توبه كنند.
عوالى اللالى ج 2، ص 54، ح 146
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره رعد
آيه 6
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَيَسْتَعْجِلُونَكَ بِالسَّيِّئَةِ قَبْلَ الْحَسَنَةِ وَقَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِمُ الْمَثُلاَتُ وَإِنَّ رَبَّكَ لَذُو مَغْفِرَةٍ لِّلنَّاسِ عَلَي ظُلْمِهِمْ وَإِنَّ رَبَّكَ لَشَدِيدُ الْعِقَابِ
ترجمه :
وپيش از رحمت ونيكى، به شتاب از تو عذاب وبدى مى خواهند در حالى كه پيش آنان عذاب ها بوده است. وهمانا پروردگارت نسبت به مردم با همه ستمشان داراى آمرزش است و به يقين پروردگارت سخت كيفر است.
نکته ها:
«مَثُلات» جمع «مثله» عذاب وعقوبتى است كه به انسان روى مى آورد.
گاهى عناد و لجاجت به جايى مى رسد كه انسان حاضر است آرزوى هلاكت كند، ولى حقّ را نپذيرد. در قرآن مجيد به نمونه هايى از اين نوع روحيّه ها اشاره شده است، از جمله:
كافران مى گفتند: «و اذ قالوا الّلهم اِن كان هذا هوالحقّ من عندك فامطر علينا حجارة من السّماء او ائتنا بعذاب اليم»(12) خدايا! اگر اين قرآن، حقّ و از جانب توست، پس يا از آسمان بر ما سنگ ببار و يا ما را به عذابى دردناك مبتلا نما (كه ما آن را نمى پذيريم).
در جاى ديگر آمده: اگر ما اين قرآن را بر غير عرب (عجم) نازل مى كرديم و پيامبر آن را بر مردم قرائت مى فرمود: «ولو نزّلناه على بعض الاعجمين فقرأه عليهم ما كانوا به مؤمنين»(13) ايمان نمى آوردند وآن را نمى پذيرفتند.
يا اينكه اهل كتاب به كفّار و بت پرستان مى گفتند: «الم تر الى الّذين اوتوا نصيباً من الكتاب يؤمنون بالجبت و الطاغوت و يقولون للذين كفروا هؤلاء اهدى من الّذين آمنوا سبيلاً»(14) راه شما از راه اسلام بهتر است. در صورتيكه اهل كتاب از مشركان به اسلام نزديكترند، ولى لجاجت، آنها را از ابراز حقّ دور مى داشت.
تعجيل عدّه اى از مردم به نزول قهر الهى، مى تواند به واسطه اين دلايل باشد:
الف: غفلت و فراموشى تاريخ گذشتگان و باور نكردن و بعيد دانستن قهر الهى.
ب: حسادت به داشته هاى ديگران. چنانكه در تاريخ آمده است چون اميرمؤمنان، حضرت على عليه السلام به امامت رسيد، شخصى كه تحمّل اين موضوع را نداشت، آرزوى مرگ كرد كه در شأن نزول سوره معارج بدان اشاره شده است.
ج: احساس بريدگى و يأس و به بن بست كامل رسيدن.
د: استهزا و عدم قبول و پذيرش، حتّى به قيمت جان دادن.
قرآن مى فرمايد: اگر خداوند به جهت گناه و عملكرد بد مردم آنها را فوراً عذاب كند، هيچ كس روى زمين باقى نمى ماند، امّا او از راه لطف، صبر مى كند تا شايد مردم توبه كنند. «ولو يؤاخذ اللَّه النّاس بظلمهم ما ترك عليها من دابّة و لكن يؤخّرهم الى اجل مسمّى...»(15) و آيه «ولو يؤاخذ اللَّه النّاس بما كسبوا ماترك على ظهرها من دابّة...»(16)
12) انفال، 32.
13) شعراء، 198 - 199.
14) نساء، 51.
15) نحل، 61.
16) فاطر، 45.
پیامها:
- انسان در اثر لجاجت، چنان سقوط مى كند كه حاضر است نابود شود، ولى حقّ را نپذيرد. «و يستعجلونك بالعذاب»
- تاريخ پيشينيان، بهترين الگو ونمونه است. «قدخلت من قبلهم المثلات»
- قهر الهى را شوخى نپنداريد و به نمونه هاى گذشته توجّه كنيد. «من قبلهم المثلات»
- سنّت خداوند مهلت دادن است و كارى به عجله مردم ندارد. «لذو مغفرة»
- راه توبه و بازگشت، براى افراد لجوج نيز باز است. «لذو مغفرة... على ظلمهم»
- خداوند، انسان ها را با همه ى بدى هايى كه از آنها سر مى زند باز دوست دارد. «لذو مغفرة للنّاس على ظلمهم»
- لطف خداوند بر قهر او مقدم است. «مغفرة - عقاب»
- خوف و رجا و بيم و اميد، در كنار هم عامل رشد است. «لذو مغفرة - لشديد العقاب»
- قهر ولطف الهى از مقام ربوبيّت اوست. «ربّك لذو مغفرة، ربّك لشديد العقاب»
ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام
سالروز شهادت صدیقه کبری حضرت فاطمه سلام الله عليها (بروایت 75 روز در سال 11هجری)
شهادت بي بی دو عالم شفیعه روز جزا را به همه ارادتمندان اهل بیت علیهم السلام و شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم
سلام با آرزوی پیروی از احادیث رسیده از حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها صبح همه دوستان بخیر و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
Z0000036.MP3
27.27M
صوت سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محمدی نیا
شب دوم فاطمیه 97 (یکشنبه 97/10/30)
حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بهانه خلقت
@mehoseinp