ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا
آيه 15
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
مَّنِ اهْتَدَي فَإِنَّمَا يَهْتَدي لِنَفْسِهِ وَمَن ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا وَلاَ تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَي وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّي نَبْعَثَ رَسُولاً
ترجمه :
هر كس هدايت يافت، پس همانا به سود خويش هدايت يافته است و هر كس گمراه شد، تنها به زيان خويش گمراه شده است و هيچ كس بار گناه ديگرى را به دوش نمى كشد و ما هرگز عذاب كننده نبوده ايم، مگر آنكه پيامبرى بفرستيم (و اتمام حجّت كنيم).
نکته ها:
با توجّه به آيات 25 انعام و 13 عنكبوت و روايات، پيشوايان كفر و گمراهى، علاوه بر بار گناهان خود، بار گناهِ پيروان خود را نيز بر دوش مى كشند، بدون آنكه از گناه پيروان، چيزى برداشته شود. زيرا اسباب گمراهى آنان را فراهم كرده اند.
پیامها :
- انسان در انتخاب راه، آزاد است. «مَن اهتدى ... مَن ضَلّ»
- هدايت پذيرى به سود خود انسان و كفر واعراض، به زيان خود اوست؛ سود و زيانى به خدا نمى رسد. «يهتدى لنفسه... يضلّ عليها»
- هر كس، گرفتار عمل خويش است. «لاتزر وازرة وِزرَ اُخرى»
- اوّل بايد از مثبت ها سخن گفت، بعد از منفى ها. «مَن اِهتدى» قبل از «مَن ضلّ» آمده است.
- سنّت خدا بر آن است كه كسى يا امّتى را بدون بيان و اتمام حجّت، عذاب نكند. «ما كنّا معذّبين حتّى نَبعثَ رسولاً» و انبيا براى هدايت بشر، از ابتداى خلقت بوده اند.
- عقل، به تنهايى براى سعادت بشر كافى نيست، هدايت انبيا لازم است. «حتّى نبعث رسولاً»
- لازمه ى آخرت، آمدن انبياست، چون براى بازخواست شدن انسان، قبلاً بايد شرح وظايفش را از طريق پيامبران دريافت كند. «وما كنّا معذّبين ...»
آيه 16
وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُواْ فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيراً
ترجمه :
و هرگاه بخواهيم (مردم) منطقه اى را (به كيفر گناهشان) هلاك كنيم، به خوشگذرانان آنان فرمان مى دهيم، پس در آن مخالفت و عصيان مى كنند، كه مستحقّ عذاب و قهر الهى مى شوند، سپس آنجا را به سختى درهم مى كوبيم.
«اَمَرنا مُترفيها»، يعنى بزرگان قوم را فرمان به اطاعت مى دهيم، زيرا خداوند به فسق و گناه دستور نمى دهد، بلكه به عدل و احسان فرمان مى دهد. شيوه ى هلاك كردن خدا به اين نحو است كه به اطاعت دستور مى دهد، مرفّهان بى درد مخالفت مى كنند و افراد عادّى هم از آنان پيروى مى كنند، آنگاه قهر الهى بر همگان حتمى و محقّق مى شود، و عذاب و غضب الهى فرا مى رسد.
اراده ى قهر خداى حكيم، براساس زمينه هاى گناه و خصلت هاى منفى ماست، و گرنه خداوند مهربان، بى جهت اراده ى هلاك قومى را نمى كند. به فرموده ى حضرت رضا عليه السلام: اراده ى الهى در اين آيه، مشروط به فسق ماست.(44)
44) تفسير كنزالدقائق.
پیامها:
- يكى از شيوه هاى قهر و كيفر الهى، رفاه زدگى و فرورفتن در نعمت هاست. «اردنا أن نُهلك قرية...»
- وجود مترفين در جامعه، زمينه ساز قهر الهى است. «ففسقوا فيها فحقّ ...»
- سقوط اخلاقى و اجتماعى جامعه، به دست رؤساى مرفّه آنان است. «أمرنا مُترفيها ففسقوا»
- مرفّهان بى درد، پيش از ديگران در برابر دعوت انبيا مى ايستند، چون رفاه، معمولاً سرچشمه ى فساد است. «أمَرنا مترفيها ففسقوا»
- مهلت دادن به نافرمانان، سنّت الهى است. «أمرنا، ففسقوا، فحقّ»
- تهديدهاى الهى را جدّى بگيريم و خود را اصلاح كنيم، چون عامل اجراى تهديدهاى الهى عملكرد خودماست. «ففسقوا فيها فحقّ عليها القول»
- بدون اتمام حجّت، عذاب الهى نازل نمى شود. «أمَرنا، ففسقوا، فحقّ، فدمّرنا»
- قهر و عذاب الهى، شديد است. «فدمّرناها تدميراً»
- همه چيز و همه كار با قدرت الهى انجام مى شود. «اَردنا، نُهلك، أمَرنا، دَمّرنا»
سالروز گشايش اولين نشست مجلس خبرگان رهبری
23 تیر ماه 1362 اولین نشست مجلس خبرگان رهبری (پس از انتخابات نخستین دوره مجلس خبرگان در 19 آذر 1361) افتتاح شد و در این دوره از مجلس خبرگان با شرکت 69 تن از نمایندگان خبره مردم سراسر کشور گشایش یافت ، مجلس خبرگان رهبری بر اساس قانون اساسی وظیفه رسیدگی به امور و وظایفی را دارد که بر اساس اصل 110 قانون اساسی بر عهده مقام رهبری نهاده شده است.
در جمهوري اسلامي ايران، رهبري، ركن اساسي و محور اصلي نظام است و اين جايگاه رفيع، در قانون اساسي به عنوان ضامن عدم انحراف سازمانهاي مختلف از وظايف اصيل اسلامي خود شناخته شده است. حوزه وسيع و سنگين مسئوليتهاي رهبري و نقش بنيادين آن در سلامت نظام سياسي ايجاب ميكند كه شايستهترين فرد، عهده دار آن شده و شخص رهبر، داراي بالاترين صلاحيتهاي علمي، اخلاقي، سياسي و از برترين تواناييها برخوردار باشد.
از اين رو، براي آنكه انتخاب اين مقام بر طبق معيارهاي لازم صورت گيرد، انتخاب رهبر از سوي مردم، به وسيله نمايندگان خبره آنان صورت ميپذيرد، به اين ترتيب كه خبرگان، منتخب مردم هستند و رهبر، منتخب خبرگان. رهبر منتخب خبرگان، ولايت امر و همه مسئوليتهاي ناشي از آن را بر عهده خواهد داشت.
همچنين در صورتي كه رهبري از انجام وظايف قانوني خود كه در قانون اساسي مذكور است، ناتوان شود، از مقام خود بركنار خواهد شد كه تشخيص اين امر نيز برعهده خبرگان رهبري است و مجلس خبرگان يكى از نهادهاى عالى است كه در قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران پيش بينى شده و سه وظيفه مهمِ شناسايى، انتخاب و نظارت بر رهبرى را عهده دار مى باشد که اعضاى اين نهاد عالمانى متعهدند كه از سوى مردم برگزيده مى شوند.
بر اين اساس اولين مجلس خبرگان رهبري در شرايطي كه كشور، در حال نبردي نابرابر با حكومت عراق و دنياي استكبار بود و متجاوزان عراقي براي شكست ملت قهرمان ايران، هر روز متوسل به شيوهاي جديد در جنگ ميشدند، تشكيل شد.
حضور گسترده مردم در صحنههاي گوناگون انقلاب، از قبيل انتخابات مجلس خبرگان چون هميشه ارمغاني از يأس و نااميدي را براي دشمنان فراهم می آورد، در اين ميان انتخابات اولين دوره مجلس خبرگان رهبري، با شركت هجده ميليوني مردم شجاع و مقاوم ايران در 19 آذر 1361 برگزار گرديد و 75 نفر از نمايندگان مجلس خبرگان تعيين شدند.
در نهايت اولين نشست مجلس خبرگان رهبري كه در واقع نخستين مجلس خبرگان جامعه اسلامي پس از خبرگان قانون اساسي بود، در 23 تيرماه 1362 تشكيل گرديد و با پيام حضرت امام (ره)، افتتاح شد، مهمترين اقدام در كارنامه مجلس اول خبرگان رهبري، تلاش به موقع آن، پس از ارتحال حضرت امام خميني (ره) در تعيين رهبر معظم انقلاب اسلامي، حضرت آيتالله خامنهاي مي باشد.
سالروز ولادت امام رضا (ع)
سلام بر تو اى امام هشتم، اى فرزند پيامبر و على، اى پاره تن فاطمه اى جگر گوشه حضرت موسى بن جعفر، و اى امامى كه هر لحظه دل هاى ما به شوق ديدار حرم مطهّرت مى تپد، سلام بر تو اى على بن موسى الرضا، و سلام بر پدارن بزرگوارت و فرزندان پاك و معصومت.
فرارسيدن يازدهم ذى القعده سالروز ولادت هشتمين امام معصوم، خورشيد فروزان خراسان، مايه بركت و افتخار كشور ايران، محبوب دلهاى شيعيان، حضرت ابى الحسن على بن موسى الرضا عليه السلام را به همه مسلمانان جهان بالأخصّ شيعيان تبريك مى گوييم.
امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا (ع) روز یازدهم ذیقعده سال 148 هـ. ق در مدینه دیده به جهان گشود. دوران امامت آن حضرت 20 سال بود که با سه تن از حکمرانان مستبدّ عباسی، یعنی هارون، امین و مأمون معاصر بود. مامون به فکر آن افتاد که با طرح واگذاری خلافت یا ولایتعهدی به شخصیتی مانند امام رضا علیه السلام، پایه های لرزان حکومت خود را تثبیت کند. امام رضا علیه السلام با ظرافت عملی بی مانند، روشی اتخاذ کرد که هم خواسته ی مامون تامین نشود، و هم سراسر بلاد پهناور اسلام به حق نزدیک شوند.
امام رضا علیه السلام هشتمین امام شیعه اثنا عشری است و پیامبر(ص) نام وی را به صراحت ذکر فرموده: علی فرزند موسی، فرزند محمد، فرزند علی، فرزند حسین، فرزند علی، فرزند ابوطالب که درود خدا بر همه آنان باد.
کنیه اش ابوالحسن است.
برخی از لقبهایش عبارتند از رضا، صابر، زکی، ولی.. .
نقش انگشتریش: حسبی الله، یا به روایت دیگر ماشاء الله، لا قوة الا بالله.
زادگاهش در مدینه به سال 148 هجری بود. یعنی در همان سالی که جدش امام صادق(ع) در گذشت و این نظر بیشتر علما و تاریخ نویسان است.
تاریخ شهادت امام رضا(ع)، بنا به گفته علمای و مورخان بزرگ، سال 203 هجری در طوس بوده است.
‼️پوشیدن تیشرت کوتاه برای پسران و مردان
🔷س 1526: پوشیدن تیشرتهای کوتاه برای پسران و مردان به نحوی که بخشی
از بدن در معرض دید قرار میگیرد چه حکمی دارد؟
✅ج: به طورکلی اگر انسان لباسی بپوشد که مثالً کوتاه است یا قسمتی از بدن پیدا است یا شکل و شمایل خاصی دارد و جلب توجه میکند و ممکن است انگشتنما شود و مردم بگویند این چه وضعیت و لباسی است، اگر در آن حد باشد حرام است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
دعای 32 - دعاي آنحضرت در نماز شب
دعای دیگری از حضرت امام زین العابدین عليه السلام را با دقت و تدبر مطالعه کنیم
(قسمت دوم)
. دشمن تو که براى فریب دادن من از تو مهلت خواسته است و مهلتش دادى و تا روز جزا فرصت طلبیده است و تو فرصتش بخشیدى، بر من چیره شد.
و مرا بر زمین زده است و من از صغائر گناهان عافیت سوز و کبائر معاصى نقمت اندوز سوى تو گریختم. وقتى من به گناه آلوده گشتم و به زشت کارى سزاوار خشم تو شدم، به خیانت روى از من در پیچید و در روى من به ناسپاسى سخن گفت و از من بیزارى جست و پشت کرده بگریخت و مرا با خشم تو تنها گذاشت، مرا تا آستانه انتقام تو نزدیک آورد و رها کرد.
کسى نیست مرا شفاعت کند، و آشنایى ندارم که مرا پنده دهد و حصارى نیست تا سنگر من شود و قلعه اى نه که در آن گریزم.
اینک در این جا ایستاده زینهار از تو خواهم و نزد تو به قصور خود اعتراف دارم. پس سعت فضل توبر من تنگ نشود و خلعت عفو تو از قامت من کوتاه نیاید و من نومیدترین بندگان تائب تو نباشم، و بى بهره ترین کسانى که با امید به درگاه تو روى آورده اند نشوم و مرا بیامرز که تو بهترین آمرزندگانى.
خدایا! تو مرا امر کردى و من ترک فرمان تو کردم و مرا نهى فرمودى و مرتکب نهى تو گشتم و اندیشه بد، کار زشت را به نظر من نیکو نمود، پس از حد در گذشتم.
هیچ روز را گواه بر روزه خود نگیرم و هیچ شب را براى بیدارى و عبادت پناه خود قرار ندهم و هیچ سنّتى ستایش من نکند که به آن درست رفتار کرده ام جز واجبات تو را که اگر کسى آنها را فرو گذارد هلاک شود.
به بسیارى نوافل به تو توسل نجویم چون وظایف واجبات را هم چنان که باید رعایت ننمودم و از حدود مقرّر تو در گذشته به حریم حرمت راه یافتم و گناهان بزرگ مرتکب شده ام، که تو بر من پرده پوشیدى و مرا رسوا نکردى.
در این مقام کسى ایستاده است، که از تو شرمسار، و بر جان خویش خشمگین و از تو خشنود، با دلى شکسته، و گردنى فرو افکنده، پشتى از بار گناه سنگین، از یک سوى به تو امیدوار و از دیگر سوى از تو ترسان است.
صحیفه سجادیه
دعا در نماز شب - دعای سی و دوم
(این دعا ادامه دارد بخش دیگری از آن را فردا شب مطالعه میکنیم)
حدیث (51) پيامبر صلى الله عليه وآله :
اِنَّ خيارَكُمْ اُولُوا النُّهى، قيلَ: يا رَسولَ اللّهِ، وَ مَنْ اُولُوا النُّهى؟ قالَ: هُم اُولُوا الاَْخْلاقِ الحَسَنَةِ وَ الاَْحلامِ الرَّزينَةِ وَ صِلَةِ الاَْرْحامِ وَ البَرَرَةُ بِالاُْمَّهاتِ وَ الاْآباءِ وَ الْمُتَعاهِدينَ لِلْفُقَراءِ وَ الْجيرانِ وَ الْيَتامى وَ يُطْعِمونَ الطَّعامَ وَ يُفْشونَ السَّلامَ فِى الْعالَمِ وَ يُصَلّونَ وَ النّاسُ نيامٌ غافِلونَ؛
«بهترين شما صاحبان عقل هستند». گفته شد:
«اى رسول خدا! صاحبان عقل، چه كسانىاند؟».
فرمودند: آنان كه داراى اخلاق خوب اند،
بردبار و باوقارند،
صله رحم مى نمايند،
به پدران و مادران نيكى مىكنند،
به فقرا، همسايگان و يتيمان رسيدگى مىنمايند،
اطعام مىكنند،
آشكارا به همه سلام مىكنند
و هنگامى كه مردم در خواب و غافلند،
نماز (نماز شب) مىگذارند.
(كافى، ج 2، ص 240، ح 32)
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره اسرا
آيه 17
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَكَمْ أَهْلَكْنَا مِنَ الْقُرُونِ مِن بَعْدِ نُوحٍ وَكَفَي بِرَبِّكَ بِذُنُوبِ عِبَادِهِ خَبِيرَاً بَصِيراً
ترجمه :
و چه بسيار مردمانى را كه پس از نوح (به كيفر گناه وكفرشان) نابود كرديم و همين كافى است كه پروردگارت به گناهان بندگانش آگاه و بيناست.
نکته ها:
اين آيه كه انقراض نسلى از بشر و آغاز نظام نوينى در زندگى بشر را بازگو مى كند، نشان مى دهد كه زمان حضرت نوح عليه السلام، نقطه ى عطفى در تاريخ بشر بوده است. زندگى قبل از نوح، بسيار ساده و با جمعيّتى محدود بوده و تاريخ پرماجرايى نداشته است و تداوم نسل بشر، با چند مؤمنى صورت گرفته كه در كشتى همراه نوح عليه السلام بودند.
آيه، ضمن اينكه هشدار به غافلان و عبرت براى مردم است، مايه ى تسكين و آرامش پيامبرصلى الله عليه وآله است، كه اگر كافران از آزارشان دست برندارند، گرفتار قهر الهى خواهند شد.
پس از قوم نوح، قوم عاد، ثمود، لوط، اصحاب مدين، فرعون، هامان، قارون و اصحاب فيل هم، گرفتار قهر الهى شدند. «من القرون من بعد نوح»
پیامها:
- ملّت هايى كه در طول تاريخ، به دليل نافرمانى، گرفتار قهر و غضب خدا شده اند بسيارند. «كم اهلكنا»
- قهر الهى مخصوص قيامت نيست، در دنيا هم هلاك مى كند. «كم اهلكنا»
- تاريخ، سرچشمه ى عبرت و درس است. «من القرون»
- توجّه به علم و آگاهى خدا به گناهان، براى تربيت ما كافى است. «كفى بربّك»
- براى عذاب و مجازات مجرمان، آگاهى خداوند كافى است ونيازى به شاهد و و بيّنه ندارد. «كفى بربّك...»
- انسان گنهكار، بنده ى خداست. «بذنوب عباده» نفرمود: «بذنوب الناس»
- خداوند، به باطن ما خبير و به ظاهر ما بصير است. «خبيراً بصيراً»
آيه 18
مَّن كَانَ يُرِيدُ الْعَاجِلَةَ عَجَّلْنَا لَهُ فِيهَا مَا نَشَاء لِمَن نُّرِيدُ ثُمَّ جَعَلْنَا لَهُ جَهَنَّمَ يَصْلاهَا مَذْمُوماً مَّدْحُوراً
ترجمه :
هر كس پيوسته زندگى دنياى زودگذر را بخواهد، به مقدارى كه بخواهيم و براى هركه اراده كنيم، در اين دنيا بشتاب فراهم مى كنيم، سپس جهنّم را برايش قرار مى دهيم كه با شرمندگى وطردشدگى، وارد آن خواهد شد.
نکته ها:
از ديدگاه قرآن، دنياطلبى و دنياگرايى اگر سبب غفلت از آخرت و انحصار خواسته ها در دنيا باشد، نكوهيده است. اين نكته در آيات فراوانى مطرح شده است، از جمله: «يَعلمون ظاهِراً مِن الحَيوة الدّنيا و هم عَن الآخرة هم غافِلون»(45)، «فأعرض عن مَن تَولّى عن ذكرِنا و لم يُرِد الاّ الحيوةَ الدّنيا»(46) و «أرَضيتُم بالحَيوة الدّنيا»(47)
در جهان ماديّات نزاع و درگيرى زياد است و همه كس به همه آرزوهايش نمى رسد، پس بايد اندازه و سهميه اى باشد كه چه كسى چه مقدار داشته باشد: «عجّلنا له فيها ما نشاء لمن نريد»، امّا در دنياى معنويات، چون تزاحم و محدوديّتى نيست، همه صد درصد كامياب مى شوند و راه براى بيشتر هم باز است. «كان سعيهم مشكورا»(48)
45) روم، 7.
46) نجم، 29.
47) توبه، 38.
48) اسراء، 19.
پیامها:
- دنيا زودگذر است. «العاجلة»
- انسان، با اراده خلق شده ودر انتخاب آزاد است، ولى اراده ى الهى اصل است. «يريد... لمن نُريد»
- آنچه زشت است، خصلت دنياگرايى است، نه اصل دنيا. «كان يُريد العاجله»
- خواست انسان بى حدّ و حصر است، پس بايد در چهارچوب اراده ى الهى محدود شود. «ما نشاء»
- همه ى دنياخواهان به دنيا نمى رسند. «لمن نُريد»
- دنياطلبان دو دسته اند: برخى دنيا و آخرت را مى بازند، «خسر الدنيا و الآخرة» بعضى به بخشى از خواسته هاى دنيايى شان مى رسند. «عجّلنا له فيها ما نشاء»
- دنياطلبان و صاحبان اهداف مادّى، شايد به مقدارى از نام و نان برسند، ولى قيامتشان تباه است. «جعلنا له جهنّم»
- پايان دنياطلبى، پشيمانى و دوزخ است. «جعلنا له جهنّم»
- دنياطلبان، هم در آتش مى سوزند (عذاب جسمى)، هم تحقير مى شوند (عذاب روحى). «يَصليها مَذموماً مَدحوراً»
‼️گرفتن نبض و دیدن چشم و گوش خانم ها توسط پزشک مرد
🔷س 1529: گرفتن نبض و یا دیدن چشم و گوش و دهان و دندان خانمها توسط پزشک مرد اشکال دارد؟
✅ج: گوش ازجمله قسمت هایی است که خانم باید از نگاه نامحرم بپوشاند؛ بنابراین اگر مجوزی
ندارد، مراجعه به پزشک غیرهمجنس جایز نیست اما اگر اضطرار باشد )پزشک همجنس موجود نباشد( اشکالی ندارد. درباره معاینه دهان و دندان و چشم هم بنابر احتیاط واجب پزشک غیرهمجنس برای معاینه و معالجه نگاه نکند ولی اگر پزشک همجنسی وجود ندارد باز هم مثل سایر موارد اشکالی ندارد. درباره گرفتن نبض هم اگر از روی لباس باشد یا پزشک دستکش داشته باشد و مفسده ای وجود نداشته باشد، اشکالی ندارد. اما اگر پزشک دستکش ندارد و از روی لباس هم نیست و بدن خانم لمس میشود، این کار جایز نیست مگر در صورت اضطرار.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️برآمدگی موی سر خانمها از زیر چادر یا روسری
🔷س 1530: خانمهایی که موی بلند دارند و موی خود را در زیر روسری یا چادر در پشت سرشان میبندند به گونه ایکه یک برآمدگی زیر روسری یا چادر ایجاد میشود، این مسئله شرعاً چه حکمی دارد؟
✅ج: اگر این وضع به گونه ای باشد که جلب توجه نامحرم کند یا خانم انگشتنما شود و شکل و شمایل خاصی پیدا کند حرام است اما اگر در آن حد نباشد اشکالی ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam