از سال ۱۹۸۰، سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل متحد سالانه روز ۲۷ سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری جشن میگیرد.
از گرامی داشت چنین روزی، بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن چگونگی تاثیر گردشگری بر ارزشهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در سراسر جهان است.
‼️احکام قرائت نماز
🔷وجوب بلند خواندن در نمازهای مغرب و عشا و صبح، و وجوب آهسته خواندن در نماز ظهر و عصر، مختص به قرائت حمد و سوره است، همانگونه که وجوب آهسته خواندن در غیر از دو رکعت اول نماز مغرب و عشا، فقط مخصوص قرائت حمد یا تسبیحات در رکعت سوم یا چهارم است، ولی در ذکر رکوع و سجده و تشهد و سلام و دیگر ذکرهای واجب در نمازهای پنجگانه، مکلف بین آهسته یا بلند خواندن مخیّر است.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
حدیث (24) امام على عليه السلام :
اَلْكَـيِّسُ صَديقُهُ الْحَقُّ وَ عَدُوُّهُ الْباطِلُ؛
انسان زيرك،
دوستش حق است
و دشمنش باطل.
تصنیف غررالحكم و دررالکلم ص 68
دوستان عزیز رساله حقوق امام سجاد حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام به بیان 50 حقی که بر ذمه هریک از ماست پرداخته، سعادت دنیا و آخرت ما در گرو رعایت این حقوق است.
لذا هرشب یکی از این حقوق را با تأمل و تفکر مطالعه کنیم.
3 - حق زبانت اینست که آن را از دشنام ارجمندتر بدانى
و بسخن خوب عادتش بدهى
و مؤدبش دارى
و آن را در کام دارى
مگر در محل حاجت و براى سود دین و دنیا و آن را از پر گوئى و یاوه سرائى کم فائده که ایمنى از زیانش نیست و درآمدش کم است معاف دارى،
زبان گواه خرد و دلیل بر آن شمرده شود و آراستگى مرد به زیور عقل خوش زبانى او است،
و هیچ جنبش و توانائى نیست جز به او.
‼️مراعات قوانین اربعین
🔷س 1785: حکم اخذ روادید برای زیارت اربعین چیست؟
✅ج: در هر صورت رعایت قوانین و مقررات لازم است.
📕منبع: leader.ir
✅ @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف
آیه 34
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَكَانَ لَهُ ثَمَرٌ فَقَالَ لِصَاحِبِهِ وَهُوَ يُحَاوِرُهُ أَنَا أَكْثَرُ مِنكَ مَالاً وَأَعَزُّ نَفَراً
ترجمه :
و براى آن مرد ميوه اى (فراوان) بود. پس به دوستش در حالى كه با او گفتگو مى كرد، گفت: من از تو مال دارتر و از نظر نفرات، نيرومندترم.
نکته ها:
«ثَمر» به انواع ميوه و به انواع مال و دارايى و حتّى به درخت نيز گفته مى شود. چنانكه در آيه ى 42 مى خوانيم: «اُحيط بثمره» كه قهر خدا تمام باغ و درختان را احاطه كرد، نه تنها ميوه ى آن را.
«صاحب» يعنى همراه و هم سخن، چه مؤمن باشد مثل اين آيه، چه كافر مانند آيه ى 37 اين سوره كه مى فرمايد: «قال لصاحبه و هو يُحاوره أكفرت»
پیامها :
- دلبستگى وغرور به مال و قبيله، زمينه ى طغيان است. «انَا اكثر منك»
- نه فقر نشانه ى ذلّت است، نه ثروت دليل عزّت، پس بر فقرا فخر نفروشيم. «انَا اكثر منك مالا واعزّ...»
خاكساران جهان را به حقارت منگركوزه بى دسته چو بينى، به دو دستش بردار
آیه 35
وَدَخَلَ جَنَّتَهُ وَهُوَ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ قَالَ مَا أَظُنُّ أَن تَبِيدَ هَذِهِ أَبَداً
ترجمه :
و او در حالى كه بر خويش ستمكار بود، به درون باغ خود آمد (و با غرور و سرمستى) گفت: گمان ندارم كه هرگز اين (باغ، يا دنيا) نابود شود!
پیامها :
- همه ى دارايى هاى انسان از خداست و مالك حقيقى اوست. در آيه ى 32 فرمود: «جعلنا لاحدهما جنّتين» و در اين آيه مى فرمايد: «دخل جنّته»
- دارايى و نعمت هاى سرشار، زمينه ى غرور است. «دخل جنّته... قال»
- غفلت از خدا، خودبرتربينى، تحقير ديگران و فريفته شدن به جلوه هاى مادّى دنيا ظلم به خويشتن است. «ظالم لنفسه»
- انسانِ منحرف و غافل، از جماد ونبات بدتر است. خداوند درباره ى باغ در آيه ى 23 فرمود: «ولم تظلم منه شيئاً» يعنى چيزى كم نگذاشت، ولى درباره ى صاحب باغ فرمود: «ظالم لنفسه».
- نعمت ها و برخوردارى ها را هرگز باقى و جاودانه مپنداريم. «ما اظنّ ان تبيد»
آيه 36
وَمَا أَظُنُّ السَّاعَةَ قَائِمَةً وَلَئِن رُّدِدتُّ إِلَي رَبِّي لَأَجِدَنَّ خَيْراً مِّنْهَا مُنقَلَباً
ترجمه :
و گمان نمى كنم كه قيامت برپا شود واگر هم به سوى پروردگارم بازگردانده شوم، يقيناً بهتر از اين (باغ) را در بازگشت، خواهم يافت.
نکته ها:
كافران مى پندارند نعمت دادن بر خدا لازم است و اين حقّ انسان است كه بايد همواره برخوردار باشد. چنانكه در آيه 50 سوره ى فصّلت مى خوانيم: «لئن رُجِعتُ الى ربّى اِنّ لى عنده للحُسنى » اگر قيامتى هم باشد، بهترين ها براى ما خواهد بود. ولى اين تفكّر در قرآن رد شده است. انسان از لطف وفضل خدا بهره مند است، ولى اگر خدا بخواهد، آبها راتلخ، درخت ها را خشك وكافران را نابود يا وحى به انبيا را قطع مى كند، تا مپندارند كه بدون لطف الهى استحقاق اين نعمت ها را دارند.
پیامها :
- دلبستگى به دنيا و دنياگرايى، زمينه ى انكار قيامت است. «انا اكثر منك... وما اَظنّ الساعة قائمة...»
- منكران قيامت، دليلى بر نفى آن ندارند. «ما اظنّ»
- اميد و آرزوى بى جا و بى دليل محكوم است. «ولئن رُدِدت»
- انسان فطرتاً گرايش به خدا و معنويات دارد. «الى ربّى»
- بعضى ها به غلط نعمت را نشانه ى كرامت و ارزش خود مى پندارند و آن را ابدى مى دانند. «لئن رُدِدتُ الى ربّى لاجدنّ خيراً»
ذکر روز شنبه : یا رب العالمین
سلام صبح شنبه اولین روز هفته بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
‼️خمس حقوق بازنشستگی
🔷س 1786: کارمندان و کارگرانی که در زمان کار کردنشان براساس قراردادی اجباری ماهانه مبلغی را به بیمه پرداخت می¬کنند و دولت یا کار فرما نیز مبالغی را به بیمه می¬پردازند و پس از بازنشستگی حقوقی را از بیمه دریافت می کنند، آیا حقوق زمان بازنشستگی متعلق خمس است؟
✅ج: حقوق بازنشستگی درآمد کسب است و خمس دارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
دوستان عزیز رساله حقوق امام سجاد حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام به بیان 50 حقی که بر ذمه هریک از ماست پرداخته، سعادت دنیا و آخرت ما در گرو رعایت این حقوق است.
لذا هرشب یکی از این حقوق را با تأمل و تفکر مطالعه کنیم.
۴ - حق گوش پاک داشتن او است از اینکه راه دلت باشد
مگر براى خبر خوبى که در دلت خیر پدید کند یا خلق کریمت نصیب کند
زیرا گوش دروازه دل است هر نوع معنى خوب یا بدى را بآن میرساند.
و لا قوه الا بالله العلى العظیم.
حدیث (25) امام على عليه السلام :
ثَلاثٌ فيهِنَّ النَّجاةُ: لُزومُ الْحَقِّ وَ تَجَنُّبُ الْباطِلِ وَ رُكوبُ الْجِدِّ؛
نجات و رستگارى در سه چيز است:
پايبندى به حق،
دورى از باطل
و سوار شدن بر مركب جدّيت.
تصنیف غررالحكم و دررالکلم ص 69
رهبر معظم انقلاب اسلامی سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ کردند؛
سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند
حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجرای بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی، سیاستهای کلی نظام قانونگذاری را ابلاغ و با توجه به اهمیت موضوع در حاشیه آن مرقوم کردند: «سیاستها به قوای سهگانه ابلاغ شود. سه قوه موظفند اقدامات را زمانبندی و پیشرفتها را گزارش نمایند».
متن سیاستهای کلی نظام قانونگذاری مصوّب مقام معظم رهبری که پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام تنظیم شده است، به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
سیاستهای کلی نظام قانونگذاری
١- توجه به موازین شرع به عنوان اصلیترین منشاء قانونگذاری در تنظیم و تصویب طرحها و لوایح قانونی.
۲- ارزیابی و پالایش قوانین و مقررات موجود کشور از حیث مغایرت با موازین شرعی و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد سازوکار لازم برای تضمین اصل چهارم قانون اساسی.
٣- تعیین سازوکار مناسب برای عدم مغایرت مقررات با قانون اساسی.
۴- نظارت بر عدم مغایرت یا انطباق قوانین با سیاستهای کلی نظام با همکاری شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام و تصویب قوانین لازم برای تحقق هریک از سیاستهای کلی نظام.
۵- تعیین حدود اختیارات و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات با ارائه تعریف روشن و مشخص از «قانون»، «آییننامه، تصویبنامه و بخشنامه موضوع اصل ۱۳۸»، «قانون آزمایشی و اساسنامه موضوع اصل ۸۵»، «برنامه و خط مشی دولت و تصمیمات موضوع اصل ۱۳۴»، «آراء وحدت رویه و ضوابط موضوع اصل ۱۶۱» و سایر مقررات و همچنین طبقهبندی و تعیین هرم سیاستها، قوانین و مقررات کشور بر اساس نص یا تفسیر اصول قانون اساسی حسب مورد، از طریق مجلس شورای اسلامی.
۶- تعیین حدود اختیارات مجلس در اصلاح لوایح با رعایت اهداف لایحه.
۷- تعیین محدوده اختیار مجلس در تصویب ساختار و مفاد بودجه سالانه کل کشور (پیشبینی درآمدها، هدفگذاریها، موارد هزینه و...) با تصویب قانون لازم و اصلاح آییننامه داخلی مجلس.
۸- تعیین وظایف دولت و مجلس در مورد تعداد وزرا و وظایف و اختیارات آنان، وظایف قانونی رئیس جمهور موضوع اصل ۶۰ و ۱۲۴ قانون اساسی و هر گونه ادغام، الحاق، انتزاع و ایجاد سازمانهای اداری، از طریق تصویب قانون.
۹-رعایت اصول قانونگذاری و قانوننویسی و تعیین سازوکار برای انطباق لوایح و طرحهای قانونی با تأکید بر:
- قابل اجرا بودن قانون و قابل سنجش بودن اجرای آن.
- معطوف بودن به نیازهای واقعی.
- شفافیت و عدم ابهام.
- استحکام در ادبیات و اصطلاحات حقوقی.
- بیان شناسه تخصصی هر یک از لوایح و طرحهای قانونی و علت پیشنهاد آن.
- ابتناء بر نظرات کارشناسی و ارزیابی تأثیر اجرای قانون.
- ثبات، نگاه بلندمدت و ملی.
- انسجام قوانین و عدم تغییر یا اصلاح ضمنی آنها بدون ذکر شناسه تخصصی.
- جلب مشارکت حداکثری مردم، ذینفعان و نهادهای قانونی مردمنهاد تخصصی و صنفی در فرآیند قانونگذاری.
- عدالت محوری در قوانین و اجتناب از تبعیض ناروا، عمومی بودن قانون و شمول و جامعیت آن و حتیالامکان پرهیز از استثناهای قانونی.
۱۰- تعیین عناوین قوانین جامع، تبویب، تنقیح و تعیین شناسه قوانین موجود کشور در طول برنامه ششم توسعه.
۱۱- تعیین ساز و کاری از سوی مجلس شورای اسلامی برای تشخیص قابلیت طرح در مجلس (موضوع اصل ۷۵ قانون اساسی) قبل از طرح و اعلام وصول.
۱۲- ضابطهمندسازی و تعیین نصاب بالا برای ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت نظام در موارد تعارض مصوبه مجلس با نظر شورای نگهبان.
۱۳- بازنگری در مصوباتی که بر اساس مصلحت در مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب شده است از حیث تعیین دوره اعتبار مصلحت.
۱۴- رعایت صلاحیت ذاتی قوای سه گانه در قوانین مربوط به تشکیل نهادهایی از قبیل شوراهای عالی؛ بازنگری در قوانین موجود این نهادها؛ پیشبینی ساز و کار کارآمد قانونی لازم برای تضمین عدم مغایرت مصوبات آنها با قوانین عادی.
۱۵- تعیین اولویتهای قانونگذاری با محوریت: گره گشایی از امور اجرایی کشور، اصول اجرانشده قانون اساسی، سند چشمانداز، سیاستهای کلی نظام، برنامه پنج ساله توسعه و مطالبات رهبری.
۱۶- رعایت تدابیر فرماندهی کل نیروهای مسلح در قانونگذاری برای نیروهای مسلح.
۱۷- ترویج و نهادینه سازی فرهنگ رعایت، تمکین و احترام به قانون و تبدیل آن به یک مطالبه عمومی.
@Khamenei_ir