‼️نماز در اماکن تخییر
🔷 #مسافری که نمازش شکسته است، در #چهار_مکان می تواند نماز را تمام بخواند: شهر #مکه، شهر #مدینه، #مسجد_کوفه و #حائر_حسینی؛ هر چند نماز چهار رکعتی نسبت به نماز شکسته فضیلت بیشتری دارد، ولی احتیاط مستحب است نماز را #شکسته بخواند.
#احکام_سفر #احکام_مسافر #اماکن_تخيير
🆔 @resale_ahkam
حدیث (37) امام على عليه السلام :
اِتَّقوا خِداعَ الاْآمالِ فَكَمْ مِنْ مُؤَمِّلِ يَوْمٍ لَمْ يُدْرِكْهُ وَ بانى بِناءٍ لَمْ يَسْكُنْهُ وَ جامِعِ مالٍ لَمْ يأكُلْهُ وَ لَعَلَّهُ مِنْ باطِلٍ جَمَعَهُ وَ مِنْ حَقٍّ مَنَعَهُ اَصابَهُ حَراما وَ احْتَمَلَ بِهِ اَثاما؛
از خدعه و حيله آرزوها بپرهيزيد.
چه بسيار آرزومندِ روزى كه به آن روز نمى رسد
و چه بسيار سازنده اى كه در ساخته اش ساكن نمى شود
و چه بسيار جمع كننده مالى كه از آن استفاده نمى كند
و شايد آن مال را از باطل به دست آورده
و يا از حق كسى جلوگيرى كرده،
تا به آن مال رسيده است و بايد بار همه آن گناهان را به دوش كشد.
شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحکم و دررالکلم ج2 ، ص265
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف
آیه 50
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِذْ قَالَ مُوسَي لِفَتَاهُ لَا أَبْرَحُ حَتَّي أَبْلُغَ مَجْمَعَ الْبَحْرَيْنِ أَوْ أَمْضِيَ حُقُباً
فَلَمَّا بَلَغَا مَجْمَعَ بَيْنِهِمَا نَسِيَا حُوتَهُمَا فَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ سَرَباً
ترجمه :
و(بيادآور) زمانى كه موسى به جوان (همراهش) گفت: من دست از جستجو برنمى دارم تا به محلّ برخورد دو دريا برسم، حتّى اگر سال ها (به راه خود) ادامه دهم.
پس چون به محلّ تلاقى آن دو (دريا) رسيدند، ماهى خود را (كه براى غذا همراه داشتند) فراموش كردند. ماهى هم راه خود را به دريا برگرفت و رفت.
نکته ها:
كلمه ى «موسى» 136 بار در قرآن آمده و همه ى موارد مراد همان پيامبر اولواالعزم است.
بكار بردن كلمه ى «فَتى» كه به معناى جوان و جوانمرد است، به جاى غلام و پسر، نشانه ى ادب، مهربانى و نام نيك است. مراد از «فتاه» در آيه، «يوشع بن نون» است كه مصاحب و ملازم حضرت موسى در آن سفر بوده است.(62)
«حُقُب» به معناى سال هاى طولانى است، 70 الى 80 سال.
در تفاسير وروايات، ماجراى موسى وخضر بيان شده است. چنانكه در كتاب صحيح بخارى از ابن عباس از اُبىّ بن كعب آمده كه پيامبرصلى الله عليه وآله فرمودند: روزى حضرت موسى در حال خطبه خواندن، مورد سؤال بنى اسرائيل قرار گرفت كه عالم ترين افراد كيست؟ موسى گفت: من هستم. خداوند موسى را مورد عتاب قرار داد كه چرا نگفتى: خدا بهتر مى داند. خضر از تو عالم تر است. موسى گفت: خضر كجاست؟ خطاب آمد: در منطقه ى مجمع البحرين است و رمز ونشانه ى آن اين است كه يك ماهى در سبدى قرار بده و حركت كن، هرجا ماهى را نيافتى، وعده گاه ملاقات خضر همان جا مى باشد.(63)
موسى ماهى را در سبد قرارداده و به كسى كه همراهش بود فرمود: هركجا ماهى را نيافتى به من خبر بده. موسى و همراهش حركت كردند تا كنار دريايى رسيدند و براى استراحت كنار سنگى توقّف كردند. در حالى كه موسى در خواب بود و همراهش بيدار، ماهى حركتى كرده و از سبد به دريا پريد! همراه موسى چون او را در خواب ديد، او را صدا نزد. پس از بيدارى موسى نيز فراموش كرد به او خبر دهد و هر دو به راه خود ادامه دادند، پس از يك شبانه روز موسى گفت: غذايى بياور كه ما از اين سفر خسته شديم. همراه موسى، ماجراى زنده شدن ماهى و پريدنش در آب را بازگو كرد. موسى گفت: بايد برگرديم به همان منطقه اى كه ماهى در آب پريده كه وعده گاه ما آنجاست.
امام باقر وامام صادق عليهما السلام فرمودند: همراه موسى، ماهى نمك زده را كنار دريا برد تا بشويد، ماهى در دست او به حركت در آمد و به دريا رفت.(64)
بعضى مجمع البحرين را تلاقى دو درياى نبوّت (موسى و خضر) دانسته اند؛ موسى درياى حكمت ظاهرى و خضر، درياى حكمت باطنى است.
از آنجا كه پيامبران معصوم اند و فراموش نمى كنند، مراد از نسيان ماهى در آيه، كنار گذاشتن ماهى و واگذاشتن آن است. مثل آياتى كه نسبتِ نسيان به خدا مى دهد، «اليوم نَنساكم»(65) و «انّا نسيناكم»(66) به علاوه آن دو بزرگوار، ماهى را فراموش نكردند، بلكه با خود برده بودند و طبق آنچه نقل كرديم همراه موسى چون نخواست حضرت را از خواب بيدار كند، صبر كرد و بعد از بيدارى، فراموش كرد ماجرا را بازگو كند.
در قرآن، بارها حيوانات علامت، يا الهام بخش و يا خبررسان بوده اند، مانند چگونگى دفن هابيل با الهام از كلاغ، اطلاع از كفر مردم سبأ با خبر دادن هدهد و زنده شدن ماهى، در ماجراى ملاقات اين دو پيامبر، و نقش عنكبوت در حفاظت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در غار و نقش حفاظتى سگ براى اصحاب كهف.
62) تفسير نورالثقلين.
63) علامه شعرانى در حاشيه تفسير ابوالفتوح، محلّ ملاقات را حوالى شام وفلسطين مى داند.
64) تفسير نورالثقلين.
65) جاثيه، 64.
66) سجده، 14.
پیامها :
- تلاش موسى براى ملاقات خضر و تحصيل علم قابل ذكر است. «واذ...»
- در مسافرت، همراه و همسفر داشته باشيم. «قال موسى لفتاه»
- انتخاب عنوان زيبا، سفارش اسلام است. «قال... لفتاه»
- هجرت وسفر براى كسب علم، تاريخى بس طولانى دارد. «لاابرح...»
- طالب علم بايد سراغ عالم برود، نه آنكه به انتظار عالم بنشيند. «لاابرح» يعنى تا رسيدن به عالم، دست از جستجو بر نمى دارم.
- در طلب علم و عالم، اگر عمرى جستجو كنيم جا دارد. «اَمضىَ حُقُبا»
- تحصيل علم پايان و حدّى ندارد. پيامبرى چون موسى نيز براى فراگيرى علم بايد آماده ى سفر طولانى شود. «امضىَ حُقُبا»
- همسفر جوانمرد كسى است كه تا پايان سفر همراه انسان باشد. «حتّى اَبلُغ مجمع البحرين ... فلمّا بلغا مجمع بينهما»
- دريا و كنار دريا مى تواند محلّ مناسب و سالم و آماده اى براى آموزش و ملاقات هاى معنوى باشد. «فلمّا بلغا مجمع بينهما»
ذکر روز جمعه : اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
التماس دعا نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم
سوره جمعه آیه 9
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ! ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ ،
ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ ،
ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ .
ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ] ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ] ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ .(9)
‼️حضور در مجلس حرام
🔷س 1835: گاهی در میهمانی ها بعضی افراد شروع به پاسور بازی میکنند ولی بدون شرط بندی و فقط برای تفریح، حضور در این مجلس جایز است؟
✅ج: بازی با پاسور مطلقاَ حتی بدون شرط بندی حرام است، و اگر حضور شما در مجلس نوعی تایید گناه محسوب شود، جایز نیست و باید نهی از منکر کنید و اگر لازمهی نهی از منکر، ترک مجلس باشد باید مجلس را ترک کنید.
#نهی_از_منکر #پاسور #قمار
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
دوستان عزیز رساله حقوق امام سجاد حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام به بیان 50 حقی که بر ذمه هریک از ماست پرداخته، سعادت دنیا و آخرت ما در گرو رعایت این حقوق است.
لذا هرشب یکی از این حقوق را با تأمل و تفکر مطالعه کنیم.
۷ - و اما حق مالک تو بمانند حق همان پیشواى حکومت تو است
جز اینکه مالک اختیار بیشترى نسبت بتو دارد و طاعت آقاى مالک در هر کم و بیش بر تو الزامست
مگر اینکه بخواهد تو را از حق واجب خدا بیرون برد
و میان تو و حق خدا و حقوق خلق حایل شود،
و چون حق خدا را ادا کنى نوبت حق مالک مىشود
و باید بدان مشغول باشى،
و لا قوه الا بالله.
حدیث (38) امام على عليه السلام :
اَيُّهَا النّاسُ لَوْ لَمْ تَـتَخاذَلوا عَنْ نَصْرِ الْحَقِّ وَ لَمْ تَهِنوا عَنْ تَوْهينِ الْباطِلِ، لَمْ يَطْمَعْ فيكُمْ مَنْ لَيْسَ مِثْلَكُمْ وَ لَمْ يَقْوَ مَنْ قَوىَ عَلَيْكُمْ... ؛
اى مردم! اگر در يارى حق كوتاهى نمى كرديد
و در خوار ساختن باطل سستى نمى نموديد،
كسانى كه همپايه شما نيستند،
در شما طمع نمى كردند و هيچ قدرتى بر شما مسلط نمى شد.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص241
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه :
آیات 62 و 63
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَلَمَّا جَاوَزَا قَالَ لِفَتَاهُ آتِنَا غَدَاءنَا لَقَدْ لَقِينَا مِن سَفَرِنَا هَذَا نَصَباً
قَالَ أَرَأَيْتَ إِذْ أَوَيْنَا إِلَي الصَّخْرَةِ فَإِنِّي نَسِيتُ الْحُوتَ وَمَا أَنسَانِيهُ إِلَّا الشَّيْطَانُ أَنْ أَذْكُرَهُ وَاتَّخَذَ سَبِيلَهُ فِي الْبَحْرِ عَجَباً
ترجمه :
پس همين كه (از كنار دريا) گذشتند، موسى به جوان (همراه) خود گفت: غذاى چاشت ما را بياور، به راستى كه از اين سفر رنج بسيار ديده ايم.
(آن جوان) گفت: آيا به ياد دارى وقتى كه به صخره پناه برديم و من (پريدن) ماهى (به دريا) را فراموش كردم (كه براى تو بگويم) و كسى جز شيطان آن را از ياد من نبرد، تا آن را يادآورى كنم. و (در كمال) شگفتى ماهى راه خود را در دريا پيش گرفت (و رفت).
نکته ها:
«غَداء» به غذاى صبح و «عَشاء» به غذاى شب گفته مى شود.
به فرموده ى امام صادق عليه السلام، حضرت موسى در سه نوبت از گرسنگى به خدا شكايت كرد:
اوّل: پس از آنكه براى دختران شعيب آب آورد و به گوسفندان آنان كمك كرد، به گوشه اى رفت و گفت: پروردگارا! براى خيرى كه بر من نازل كنى نيازمندم.(67)
دوّم: در اين آيه.(68)
سوّم: آنجا كه از اهل روستا غذا خواستند و آنها ندادند، به خضر اعتراض كرد كه چرا براى مردمى كه غذا به ما ندادند، رايگان كار مى كنى؟(69)
وعده گاه موسى و خضر نشانه اى داشت و آن اينكه آن ماهى كه غذاى موسى و همراهش بود، از ظرف غذا به دريا برود. وقتى به محلّ قرار رسيدند و ماهى به دريا پريد، همراه موسى فراموش كرد آن را به موسى بگويد. چون مقدار زيادى راه رفتند، همراه موسى ماجرا را نقل كرد. مقدار اضافه ى راه را برگشتند و در همان محلّ، خضر را ديدار كردند.
حضرت موسى عليه السلام چهار سفر داشت:
- سفر هَرب. «ففررت منكم لمّا خقتكم»(70)
- سفر طَلب. «فلمّا اَتاها نُودى من شاطى الوادى الأيمن»(71)
- سفر طرَب. «ولمّا جاء موسى لميقاتنا»(72)
- سفر تَعب. «لقد لقينا من سفرنا هذا نصباً»(73)
67) قصص، 24.
68) تفسير نورالثقلين.
69) كهف، 77.
70) شعراء، 21.
71) قصص، 30.
72) اعراف، 143.
73) تفسير كشف الاسرار.
پیامها :
- از آداب سفر، داشتن همسفر وتدارك غذا است. «آتنا غداءنا»(74)
- در راه تحصيل علم و معرفت و رسيدن به آرمان ها، پيامبران نيز سختى ها را متحمّل شده اند. «لقينا من سفرنا هذا نصباً»
- شياطين، مانع ملاقات و همراهى موسى وخضرها هستند و به همين دليل همراه موسى را به فراموشى انداختند. «ما انسانيه الاّ الشيطان»
74) همچنان كه اصحاب كهف نيز پول نقد همراه داشتند. «فابعثوا بورقكم هذه» كهف، 19.
20مهرماه، روز بزرگداشت حافظ
خواجه شمس الدین محمدبن محمد حافظ شیرازی، از بزرگترین شاعران نغزگوی ادبیات فارسی است. حافظ در اوایل قرن هشتم ه.ق- حدود سال 727- در شیراز دیده به جهان گشود. پدرش بهاءالدین، بازرگان و مادرش اهل كازرون بود. پس از مرگ پدر، شمس الدین كوچك نزد مادرش ماند و در سنین نوجوانی به شغل نانوایی پرداخت. در همین دوران به كسب علم و دانش علاقه مند شد و به درس و مدرسه پرداخت. بعد از تحصیل علوم، زندگی او تغییر كرد و در جرگه طالبان علم درآمد و مجالس درس علمای بزرگ شیراز را درس كرد. او به تحقیق و مطالعه كتابهای بزرگان آن روزگار- از قبیل كشاف زمخشری، مطالع الانظار قاضی بیضاوی و مفتاح العلوم سكاكی و امثال آنها- پرداخت. همچنین در مجالس درس قوام الدین ابوالبقاء عبدالله بن محمود بن حسن اصفهانی شیرازی نیز حضور داشت.
حافظ- همچنانكه از تخلص او برمی آید- قرآن را از حفظ داشت و به چهارده شكل (قراآت هفتگانه) می خواند.
ذکر روز شنبه : یا رب العالمین
سلام صبح شنبه اولین روز هفته بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
20 مهرماه؛ روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی
20 مهرماه؛ روز ملی کاهش اثرات بلایای طبیعی نامگذاری شده است. نامگذاری این روز از وجوه گوناگونی دارای اهمیت بوده و ضروری است با گرامیداشت این مناسبت، بیش از پیش راهکارهای کاهش اثرات آسیبها و بلایای طبیعی مورد توجه جدی قرار گیرد.
بلایای طبیعی، به مجموعهای از حوادث زیانبار گفته میشود، که منشاء انسانی ندارند. این حوادث معمولاً غیرقابل پیشبینی بوده و یا حداقل از مدتهای طولانی قبل نمیتوان وقوع آنها را پیشبینی نمود. هر یک از عناصر جوی به تنهایی می تواند بلایای مهمی مانند افزایش دما و گرمازدگی، سرعتهای زیاد باد و وقوع توفان، بارشهای تندری و وقوع تگرگ، یخبندان و سرمازدگی و … را ایجاد کند. اما بیشترین خسارات جانی و مالی بر اثر پدیده های جوی ترکیبی و خطرات ثانویه ناشی از آنها می باشد، مانند توفان، رعد و برق، خشکسالیها، سیل، آتش سوزی.
تأثیرگذاری بلایای جوی بر جوامع با توجه به وضعیت توسعه اقتصادی و آسیب پذیری آنها متفاوت است. به طوری که رویدادهای جوی بیشترین خسارات جانی را در کشورهای کمتر توسعه یافته و بیشترین خسارات مالی را در کشورهای بیشتر توسعه یافته ایجاد می کنند بررسی اطلاعات و آمار طی سالهای ۹۲-۱۹۶۳ نشان می دهد که مرگ و میر ناشی از سیل به علت مشکلات پیش بینی روبه افزایش بوده در حالی که مرگ و میر ناشی از توفانهای حاره ای به دلیل موفقیت نسبی در پیش بینی و هشدار طرحهای تخلیه مناطق در خطر کاهش یافته است.