بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف
آیات 83 و 84
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَباً
فَأَتْبَعَ سَبَباً
ترجمه :
همانا ما در زمين به او (ذوالقرنين) قدرت داديم و از هر چيزى وسيله اى به او عطا كرديم.
پس او در پى سبب رفت (وسفر خود را آغاز كرد).
نکته ها:
در دعايى كه حضرت على عليه السلام تعليم آن جوان بلخى داد، (دعاى مشلول) مى خوانيم: «يا من نَصر ذى القرنين على ملوك الجبابرة» اى خدايى كه ذوالقرنين را بر پادشاهان ستمگر پيروز كردى. و در حديثى آن حضرت، ذوالقرنين را كسى مى داند كه نشانه ى پادشاهى و نبوّت داشته و به همه چيز، آگاهى داشته تا حقّ را از باطل بشناسد و خداوند شهرها و دلها را تسليم او گرداند.(93)
ذوالقرنين و سليمان، دو مؤمن بودند كه حاكم زمين شدند و بخت النصر و نمرود دو كافر كه حاكم زمين شدند.(94)
قدرتى را كه خداوند به اولياى خويش مى دهد، (همچون حضرت سليمان و يوسف و برخى مؤمنان) براى استفاده در راه خداست. قرآن درباره بندگان خوب خدا مى فرمايد: «الّذين ان مكنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة...»(95) آنان كسانى هستند كه اگر تمكّن و قدرت به آنان دهيم به اقامه ى نماز و پرداخت زكات و احياى امربه معروف و نهى از منكر مى پردازند. واز كسانى كه از قدرت خود در مسير ناحق استفاده كنند، انتقاد كرده و مى فرمايد: «كم اهلكنا قبلهم من قرنٍ مكنّاهم فى الارض»(96) چه بسيار كسانى را كه پيش از شما هلاك كرديم، زيرا از قدرت وحكومت خود سوءاستفاده مى كردند.
93) تفسيرنورالثقلين.
94) تفسير نورالثقلين.
95) حج، 41.
96) انعام، 6.
پیامها:
- خداوند بر همه ى هستى واسباب طبيعى، حاكم است و به هر كس بخواهد مكنت و قدرت مى دهد. «مَكنّا له» ولى بهره ورى صحيح، در سايه ى حسن نيّت و حسن تدبير انسان است. «فاَتبَع سببا»
- گاهى خداوند همه گونه امكانات را در اختيار بعضى قرار مى هد. «مكنّاله... آتيناه من كلّ شى ء سببا»
- نظام طبيعى، نظام سبب و مسبّب است و هر چيزى سببى دارد كه بايد آن را شناخت ودر پى آن رفت. «من كلّ شى ءٍ سبباً فاَتْبع سببا» بندگان خاص خدا نيز بايد به وسيله ى اسباب و امكانات طبيعى، اهداف حقّ را دنبال كنند.
- مهم تر از داشتن امكانات و قدرت، خوب استفاده كردن است. «آتيناه...سبباً فاَتْبع سبباً»
- ذوالقرنين علاوه بر داشتن امكانات، از دانش بكارگيرى اسباب نيز برخوردار بود. «فاَتْبَع سببا»
ذکر روز پنجشنبه: لا اله الا الله الملک الحق المبین
سلام صبح پنجشنبه همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
💭🍂💭🍂💭🍂💭
💭ًپنج شنبه است و ياد درگذشتگان
🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
❄🌺 التماس دعا 🌺❄
پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست،
يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه،
دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه,
امادیدارشون میفته به قیامت, شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه...
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
🌴 ﻧﻤﺎﺯ برای ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ :
💠دو ركعت است در ركعت اوّل فاتحه و ده مرتبه :
✨رَبَّنَااغْفِر ْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب✨
اى پروردگار من بيامرز مرا و پدر و مادرم و ديگر مؤ منان را در روزى كه حساب برپا شود
💠و در ركعت دوّم فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم
هركه در حال ايمان به خانه من درآيد و هر مرد مؤ من و زن با ايمانى را
💠و چون سلام دهد ده مرتبه بگويد:
✨ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيرا✨
پروردگارا ترحم كن بر ايشان چنانچه پروريدند مرا در كودكى. 🌺🌸💐 التماس دعا
‼️جهل به بلوغ و نمازهای قضا شده
🔷س 1875: آیا #نمازهای_خوانده_نشده در زمانی که ما نمی دانستیم به #بلوغ رسیده ایم یعنی قبل از ۱۵ سالگی و حالا می دانیم که آن زمان به بلوغ رسیده بودیم، باید خوانده شوند؟
✅ج: به هر حال، هر مقدار از نمازها را که یقین دارید پس از رسیدن به سن بلوغ نخوانده اید، باید #قضا نمایید و نسبت به مقدار مشکوک تکلیفی ندارید.
#اجوبه_الاستفتائات #احکام_نماز #نماز_قضا #سن_بلوغ
🆔 @resale_ahkam
دوستان عزیز رساله حقوق امام سجاد حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام به بیان 50 حقی که بر ذمه هریک از ماست پرداخته، سعادت دنیا و آخرت ما در گرو رعایت این حقوق است.
لذا هرشب یکی از این حقوق را با تأمل و تفکر مطالعه کنیم.
۳0- و أما حق همنشین اینست که او را بخوبى بپذیرى
و به او خوشامد بگوئى و در گفتگو با او به انصاف رفتار کنى
و یکباره دیده از او برنگیرى و قصدت از گفتن با او فهماندن او باشد
و اگر تو رفتى و همنشین او شدى
مختارى که هر گاه نمیخواهى برخیزى
و اگر او آمده بر تو نشسته اختیار با او است و از جا برنخیز جز به اجازه او،
و لا قوه الا بالله.
حدیث (7) رسول خدا صلی الله علیه و آله:
إِنَّ الجاهِلَ مَن عَصَى اللّه وَإِن كانَ جَميلَ المَنظَرِ عَظيمَ الخَطَرِ؛
نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند،
اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
اعلام الدین فی صفات المؤنین،ص169
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره کهف
ٱیه 86
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
حَتَّي إِذَا بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ وَجَدَهَا تَغْرُبُ فِي عَيْنٍ حَمِئَةٍ وَوَجَدَ عِندَهَا قَوْماً قُلْنَا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِمَّا أَن تُعَذِّبَ وَإِمَّا أَن تَتَّخِذَ فِيهِمْ حُسْناً
ترجمه :
تا آنگاه كه به (منطقه ى) غروب خورشيد رسيد، چنان يافت كه آن در چشمه اى تيره وگل آلود فرو مى رود ونزد آن قومى را يافت. گفتيم: اى ذوالقرنين! يا آنها را عذاب مى كنى يا ميان آنان راه نيكى پيش مى گيرى (وهمه را مى بخشايى).
نکته ها:
«حَمِئة»، به گل سياه بدبو، لجن و گل داغ گفته مى شود.
پیامها :
- پيامبران و اولياى الهى براى حل مشكلات ونجات مردم، شخصاً قيام و اقدام مى كردند و تنها به دعا اكتفا نمى كردند. «بلغ مغرب الشمس»
- جهانگردىِ با شناخت وهدف، مورد تأييد است. «حتّى اذا بلغ ...»
- ذوالقرنين پيامبر بود. زيرا مورد خطاب الهى قرار گرفته است. «قلنا ياذاالقرنين»
- گاهى بايد به مديران ورهبران اختياراتى را تفويض كرد. «امّا أن تُعذّب وامّا...» (اولياى خدا از سوى پروردگار، داراى اختياراتى هستند.)
- كفر در مغرب زمين، سابقه اى بس طولانى دارد. «وجد عندها قوماً... أن تعذّب»
- پيامبران نبايد از مردم فاصله بگيرند. «تتّخذ فيهم حسناً»
آيه 87 و 88
قَالَ أَمَّا مَن ظَلَمَ فَسَوْفَ نُعَذِّبُهُ ثُمَّ يُرَدُّ إِلَي رَبِّهِ فَيُعَذِّبُهُ عَذَاباً نُّكْراً
وَأَمَّا مَنْ آمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً فَلَهُ جَزَاء الْحُسْنَي وَسَنَقُولُ لَهُ مِنْ أَمْرِنَا يُسْراً
ترجمه :
(ذوالقرنين) گفت: امّا هر كس ستم كند، او را عذاب خواهيم كرد، سپس به سوى پروردگارش باز گردانده مى شود، او هم وى را به سختى عذاب مى كند.
و امّا هر كس ايمان آورده و عمل شايسته انجام دهد، پس پاداش بهتر براى اوست و براى او از سوى خود، آسانى مقرّر خواهيم داد.
پیامها :
- كفر و شرك، ظلم است. در مقابل ايمان، به جاى شرك، ظلم به كار رفته است «امّا مَن ظَلَم... امّا من آمن»
- حكومت اسلامى حقّ دارد با مشركان برخوردى تند داشته باشد. «مَن ظَلَم فسوف نُعذّبه»
- ذوالقرنين به اميد توبه ى ستمگران بود و لذا در كيفر آنان شتابى نكرد. «مَن ظَلم فسوف نُعذّبه»
- عذاب دنيا، مانع كيفر آخرت نيست. «نُعذّبه، فيُعذّبه»
- كيفر دنيوى، شناخته شده و معلوم است، ولى عذاب آخرت ناشناخته است. «عذاباً نُكرا»
- با نيكان و بدان نبايد يكسان برخورد كرد، چه از موضع فرد، چه حكومت. «امّا مَن ظلم ... امّا مَن آمن»
- ذوالقرنين، مجرى دستورهاى الهى بود. در آيه ى قبل به او سفارش برخورد نيكو شد: «تتخّذ فيهم حسناً» و در اينجا فرمود: «فله جزاءً الحسنى»
- رهبران الهى بايد با قوانين آسان بر مردم، حكومت كنند. «سنقول له من أمرنا يُسراً»
- برخورد شديد با ستمگران و نرمش با مؤمنان، شيوه ى رهبران الهى است. «عذاباً نُكراً... أمرنا يُسراً»
- وظيفه رهبر و حاكم الهى، اجراى عدالت ومبارزه با ظلم و آسان كردن مقرّرات اجتماعى است. «عذاباً نُكراً... أمرنا يُسرا»
- در تشويق وپاداش سرعت بگيريد، ولى در كيفر و عذاب عجله نكنيد. حرف «سين» در «سنقول» نشانه تسريع وحرف «سوف» نشانه تأخير است.
ذکر روز جمعه : اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
التماس دعا نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم
سوره جمعه آیه 9
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ! ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ ،
ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ ،
ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ .
ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ] ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ] ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ .(9)
دوستان عزیز رساله حقوق امام سجاد حضرت امام علی بن الحسین علیه السلام به بیان 50 حقی که بر ذمه هریک از ماست پرداخته، سعادت دنیا و آخرت ما در گرو رعایت این حقوق است.
لذا هرشب یکی از این حقوق را با تأمل و تفکر مطالعه کنیم.
۳۱ - و أما حق همسایه حفظ او است هر گاه در خانه نباشد
و احترام او است در حضور و یارى و کمک باو است در هر حال عیبى از او وارسى نکن
و از بدى او کاوش منما که بفهمى و اگر بدى او را فهمیدى بىقصد و رنج باید براى آنچه فهمیدى چون قلعه محکمى باشى
و چون پرده ضخیمى تا اگر نیزه ها دلى را براى یافتنش بشکافند بدان نرسند که بر آن پیچیده است،
از آنجا که نداند بسخن او گوش مگیر،
در سختى او را وامگذار و در نعمت بر او حسد مبر،
از لغزشش در گذر و از گناهش صرف نظر کن
و اگر بر تو نادانى کرد بردبارى کن و به مسالمت با او رفتار کن و زبان دشنام را از او بگردان.
و اگر ناصحى با او دغلى کرد جلوگیرى کن و با او بخوبى معاشرت کن،
و لا قوه الا بالله.