بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
6 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
آكِلُ كَما يَأكُلُ العَبدُ وَ أجلِسُ كَما يَجلِسُ العَبدُ؛
مانند بندگان غذا ميخورم
و مانند آنها بر زمين مى نشينم.
نهج الفصاحه
7 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
آمِرُوا النِّساءَ فِي بَناتِهِنّ؛
با زنان در باره دخترانشان شور كنيد.
نهج الفصاحه
‼️استفاده از خودروهای آلاینده
🔷س 2251: آیا استفاده از خودروهایی که آلایندگی بیش از حد مجاز دارند اشکال دارد؟
✅ج: بله؛ بهطورکلی آلوده کردن این هوای صافی که خداوند برای تنفس افراد، گیاهان و حیوانات قرار داده است، کار شایستهای نیست. اما از نظر شرعی اگر واقعاً آلایندگی یک خودرو بیش از حد مجاز است که قانوناً ممنوع است استفاده از آن اشکال دارد. البته حتی اگر قانون هم منع نکرده باشد ولی صاحب خودرو تشخیص میدهد که آلایندگی این خودرو ضرر زیادی به دیگران میزند و واقعاً برای سلامت دیگران مضر است، باز هم استفاده از این خودرو جایز نیست
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️سیگارکشیدن
🔷س 2254: آیا سیگارکشیدن در حالتی که موجب آلودهشدن فضای تنفس دیگران شود اشکال شرعی دارد؟
✅ج: اگر کسی تشخیصش این باشد که استعمال دخانیات مثل سیگار و قلیان برایش ضرر قابل توجه دارد، استعمال آنها حرام است. اما اگر میداند در این حد ضرر ندارد یا بههرحال به یقین نرسیده است، در این وضعیت ترک استعمال آنها بهتر است.
حالا اگر فردی سیگار بکشد و دود سیگار او موجب آزار و اذیت دیگران شود یا اینکه ضرر قابل توجهی برای دیگران داشته باشد، این کار حرام است. اما اگر موجب مزاحمت دیگران نباشد یا ضرر قابل توجه برای آنان نداشته باشد، حرام نیست، اما ترکش بهتر است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طه
آیه 38 و 39
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِذْ أَوْحَيْنَا إِلَي أُمِّكَ مَا يُوحَي
أَنِ اقْذِفِيهِ فِي التَّابُوتِ فَاقْذِفِيهِ فِي الْيَمِّ فَلْيُلْقِهِ الْيَمُّ بِالسَّاحِلِ يَأْخُذْهُ عَدُوٌّ لِّي وَعَدُوٌّ لَّهُ وَأَلْقَيْتُ عَلَيْكَ مَحَبَّةً مِّنِّي وَلِتُصْنَعَ عَلَي عَيْنِي
ترجمه :
آنگاه كه به مادرت آنچه را بايد الهام كرد، وحى كرديم.
(به او وحى كرديم) كه كودك خود را در صندوقى بگذار، پس آن (صندوق) را در دريا بينداز، تا دريا آن را به ساحل افكند و (كسى كه) دشمن من و دشمن او (است)، آن را (از دريا) بگيرد. و (اى موسى!) من محبّتى از جانب خويش بر تو افكندم (تا تو را دوست بدارند) و تا زير نظر من ساخته شوى (وپرورش يابى).
نکته ها:
مراد از وحى در اينجا، الهام و القا بر قلب است، نه آن وحى اصطلاحى كه مخصوص پيامبران است. زيرا رسالت، مخصوص مردان است. چنانكه در سوره يوسف، آيه 109 مى فرمايد: «و ما ارسلنا من قبلك الاّ رجالاً نُوحى اليهم»
«تابوت»(61) به معناى صندوق و «يم» به معناى درياست و تمام هشت مورد استعمال «يم» در قرآن، در داستان حضرت موسى مى باشد.
بر خلاف امروزه كه صنعت تنها به ساخت كالاها گفته مى شود، قرآن صنعت را هم به كالا گفته «اِصنَعِ الفلك» و هم به تربيت انسانى. «لتصنع على عينى»
همين كه خداوند بر كارى اراده كند، تمام مقدمات آن را نيز فراهم مى سازد. در اينجا براى حفظ موسى عليه السلام، به مادرش الهام مى كند كه فرزندت را به دريا بينداز، به دريا امر مى نمايد كه صندوق حامل كودك را به ساحل ببر، به قلب دشمن القا مى فرمايد كه او را بگير و محبّت كودك را نيز در دل او قرار مى دهد.
امام باقرعليه السلام فرمود: خداوند چنان محبّتى از موسى در دل مردم انداخت كه هر كس موسى عليه السلام را مى ديد به او علاقه مند مى شد.(62)
رمز رسيدن به كمالات، دل كندن از وابستگى ها و دوستى هاست. «اِقذِفيه»
الف: دل كندن از خود؛ ابراهيم حاضر شد در آتش افتد.
ب: دل كندن از همسر؛ ابراهيم همسرش را در مكّه ى بى آب و گياه گذارد.
ج: دل كندن از نوزاد؛ مادر موسى فرزند خود را در آب افكند.
د: دل كندن از نوجوان؛ ابراهيم حاضر شد اسماعيل را قربانى كند.
ه: دل كندن از شهوت؛ يوسف، درخواست كاميابى همسر عزيز مصر را نپذيرفت.
و: دل كندن از خواب؛ ثواب نماز در دل شب را كسى جز خدا نمى داند. «فلا تَعلم نفس ما اُخفى لهم من قرّة اعين»(63)
61) مراد از تابوت در داستان طالوت وجالوت درآيه 248 سوره بقره، همين صندوقچه حضرت موسى است. «... ان يأتيكم التابوت فيه سكينة من ربّكم وبقيّة ممّا ترك آل موسى وآل هارون»
62) تفسير نمونه.
63) سجده، 17.
پیامها :
- گاهى والدين به خاطر فرزند، مشمول لطف خاص مى شوند. «اوحينا الى امّك»
- زن نيز مى تواند به مقامى برسد كه مورد وحى و الهام الهى قرار بگيرد. «اوحينا الى اُمّك» (اگر چه اين وحى، براى رسالت بشمار نمى رود، امّا الهام ساده نيز به حساب نمى آيد، زيرا مادر موسى به واسطه ى آن، فرزند خود را تسليم امواج آب كرد.)
- در حركت ونهضت انبيا، زنان نيز ايفاى نقش كرده اند. «امّك»
- دريا نيز همچون تمام هستى، تحت امر الهى است. «فليلقه اليمّ بالساحل»
- تكرار كلمه «عدّو» نشانه عمق عداوت طاغوت نسبت به فرستادگان الهى است. «عدوٌّ لى و عدوٌّ له»
- عدو شود سبب خير، اگر خدا خواهد. «يأخذه عدوٌّ لى و عدوٌّ له»
- محبوبيّت يكى از الطاف الهى است. آنكه دلها از اوست، محبّت نيز از اوست. «محبّة منّى»
- اولياى خدا، تحت نظر و تربيت ويژه ى پروردگار قرار دارند. «على عينى»
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
3 دی ماه ؛ روز ثبت احوال
سازمان ثبت احوال كشور، به دليل در اختيار داشتن اسناد هويت و تابعيت فردي و آمارهاي حياتي، يكي از اركان مهم حكومت تلقي ميشود. ارائهي خدمات عمومي به يكايك مردم و اطلاعات ويژهي جمعيتي به اركان حكومت، از ويژگيهاي اختصاصي و انحصاري اين سازمان است.
روز ثبت احوال
با تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور سوم دی ماه به عنوان روز ثبت احوال در تقویم رسمی کشور وارد شد. در واقع در این روز در سال 1297 اولین شناسنامه ایرانی صادر شد.
سازمان ثبت احوال
سازمان ثبت احوال کشور یکی از سازمانهای دولتی ایران است که جمعآوری اطلاعات و آمار جمعیتی کشور ایران را به عهده دارد. سازمان ثبت احوال با وظایف و عملکردی مستقل، از نهادهای زیرمجموعه وزارت کشور است. این سازمان وظیفه تهیه اطلاعات ثبتی اساسی مانند زاد و ولد، مرگ و میر و ازدواج و نیز صدور مدارک هویتی مانند شناسنامه را بر عهده دارد.
اعضای محترم کانال مسجد امام حسین علیه السلام
مؤمنین محترم مسجد امام حسین علیه السلام پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء با قرائت دعای توسل برای تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رفع و دفع گرفتاری و شفای بیماران به چهارده معصوم متوسل می شویم ان شاء الله خداوند دعای شما عزیزان را به منصه ظهور رسانده و به اجابت نزدیک نماید.
التماس دعا
‼️معيار محاسبه مسافت شرعی
🔷س 2255: شخصی از وطن به مقصد شهری #مسافرت مي کند که تا اول آن شهر #مسافت_شرعی نيست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست مسافت شرعی می باشد، آيا برای #محاسبه_مسافت شرعی اول شهر ملاک است يا نقطه ای که در آن شهر مقصود فرد می باشد؟
✅ج: برای #تعيين_مسافت_شرعی از #آخر_شهر_مبدأ تا #اول_شهر_مقصد محاسبه می شود، مگر اين که قصد رفتن به مکان خاص و مستقلی در کنار شهر مقصد را داشته باشد به گونه ای که عرفاً رسيدن به شهر، رسيدن به مقصد محسوب نشود و شهر تنها طريقی برای رسيدن به مقصد باشد، مانند برخی دانشگاه ها يا پادگان ها يا بيمارستان هايی که در کنار شهر است، که در اين صورت در محاسبه مسافت تا همان مکان خاص در نظر گرفته می شود.
#احکام_سفر #ملاک_ابتدا_و_انتهاي_مسافت
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
7 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
آيَةُ المُنافِقِ ثَلاثٌ، إذا حَدَّثَ كَذِبَ وَ إذا وَعَدَ أخلَفَ وَ إذا ائتَمَنَ خانَ؛
نشان منافق سه چيز است،
سخن بدروغ گويد،
از وعده تخلف كند
و در امانت خيانت نمايد.
نهج الفصاحه
8 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
أبَى اللَّهُ أن يَجعَلَ لِقاتِلِ المُؤمِنِ تَوبَةً؛
خداوند از گناه قاتل مؤمن نميگذرد
و توبه او را نمى پذيرد.
نهج الفصاحه
‼️پوشش های حرام
🔷 پوشیدن این لباسها جایز نیست:
1⃣لباسی که از ابریشم خالص و یا طلا بافت باشد ـ برای مردان.
2⃣لباس شهرت بنابر احتیاط واجب، یعنی لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت و یا شیوه پوشیدن آن برای شخص، معمول و عادی نیست و بر خلاف شأن اوست و یا به دلیل داشتن خصوصیتی، در نظر عموم جلب توجه میکند و انگشت نما است.
3⃣لباس اختصاصی جنس مخالف؛ بنا بر احتیاط واجب پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف، در صورتی که آن را پوشش و لباس خود قرار دهد، جایز نیست.
4⃣لباس مختص کفار و فرقه های انحرافی در صورتی که سبب ترویج فرهنگ آنان شود.
#احکام_پوشش #احکام_لباس #لباس_شهرت
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طه
آیه 40
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِذْ تَمْشِي أُخْتُكَ فَتَقُولُ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَي مَن يَكْفُلُهُ فَرَجَعْنَاكَ إِلَي أُمِّكَ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَقَتَلْتَ نَفْساً فَنَجَّيْنَاكَ مِنَ الْغَمِّ وَفَتَنَّاكَ فُتُوناً فَلَبِثْتَ سِنِينَ فِي أَهْلِ مَدْيَنَ ثُمَّ جِئْتَ عَلَي قَدَرٍ يَا مُوسَي
ترجمه :
آنگاه كه خواهرت (در پى آن صندوق) مى رفت تا بگويد: آيا شما را به كسى راهنمايى كنم كه تكفّل و پرستارى او را بپذيرد؟! (و آنان پذيرفتند.) پس (اين گونه) ما تورا به سوى مادرت باز گردانيديم تا چشم او (به تو) روشن شود و اندوهگين نگردد. و(اى موسى!) تو شخصى (از فرعونيان) را به قتل رساندى (واز اين بابت دچار اندوه گرديدى)، پس تو را از غم نجات داديم و تو را در آزمون هاى مختلف آزموديم. پس چند سالى را در ميان مردم مدين (ودر كنار شعيب پيامبر) درنگ كردى، سپس (اينك) در زمان مقدّر (براى پذيرش رسالت به اينجا) آمدى.
نکته ها:
فرعون كه صندوق را از آب گرفت، در آغاز تصميم كشتن طفل را داشت، ولى همسرش او را از اين كار بازداشت. لذا دايه ها را براى شيردادن كودك دعوت كردند، امّا موسى سينه ى هيچ يك از آنان را قبول نكرد، و نظام فرعونى در تغذيه كودك عاجز شد. خواهر موسى كه ماجرا را دنبال مى كرد، جلو آمد و با حالت عادّى گفت: من شما را به كسى معرّفى مى كنم كه اين كودك سينه ى او را قبول كند.
بدين گونه موسى به دامان مادر بازگشت.
در تاريخ زندگانى و مبارزات حضرت موسى عليه السلام چند زن نقش اساسى داشته اند؛ مادر موسى، خواهر موسى، همسر موسى و زن فرعون.
حوادث زندگانى انبيا، گاهى به يكديگر شباهت دارد. مثلاً سرگذشت حضرت موسى عليه السلام با زندگانى حضرت يوسف عليه السلام از جهاتى مشابه است، از جمله:
الف: هر دو پيامبر مدّتى را در كاخ زندگى كرده اند.
ب: زندگى در كاخ، به انتخاب هيچ يك نبود.
ج: پدر و مادر هر دو پيامبر به فراق مبتلا شدند.
د: سرانجام، هر دو به سوى والدين خود بازگشتند.
ه: هر دو به فتنه ى ديگران دچار شدند؛ حضرت يوسف به فتنه ى برادران خود وموسى عليه السلام به فتنه ى فرعون.
و: در زندگى هر كدام، زنى كاخ نشين نقش داشته است، همسر عزيز مصر در نقش منفى و همسر فرعون در نقش مثبت.
پیامها :
- در نظام حاكميت طاغوت، هر كس از طرفداران حقّ، چه زن و چه مرد، بايد نقش مبارزاتى خود را به خوبى انجام دهد. «تَمشى اُختك»
- براى دريافت الطاف الهى بايد حركت نمود. «اوحينا... تَمشى اُختك»
- پيشنهادات حقّ ومنطقى خود را با نرمى وملاطفت مطرح كنيم. «هل»
- اسرار را فاش نكنيم. «مَن يكفله» و نگفت: «الى امّه»
- شير دادن فرزند، كافى نيست، بلكه تكفّل كامل مهم است. «يكفله»
- خدا به وعده هاى خويش وفادار است.(64) «اِنّا رادّوه اليك - فرجعناك الى اُمّك»
- سرپرستى مادر، بهترين شرايط براى رشد فرزند است. «لتصنع على عينى... فرجعناك الى اُمّك»
- رضايت مادر، جايگاه ويژه اى نزد خدا دارد. «فرجعناك الى اُمّك كى تقرّ عينها»
- نگرانى از بازتاب كارها، به اخلاص و عصمت ضربه نمى زند. «فنجّيناك من الغمّ» (موسى عليه السلام يك قبطى را بدون تعمّد كشته بود و اگر چه گناهى نداشت، ولى نگران و غمگين بود.)
- مردان خدا آزمايشات سختى را در پيش روى دارند. «فتنّاك فتوناً»
انبيا نيز بايد مزه ى حوادث سخت را بچشند لذا بعد از سال ها زندگانى در كاخ، اينك چوپانى در بيابان شروع مى شود. «فلبثت سنين فى اهل مدين»
- پشت سر گذاردن مراحل سخت، مقدمه ى رسيدن به مقام الهى و معنوى است. «فتنّاك... ثمّ جئت على قدر يا موسى»
- مسئوليّت ها، توفيقات و الطاف الهى، داراى زمان بندى و حساب شده است. «جئت على قدر يا موسى»
64) امام باقرعليه السلام فرمود: مدّت جدايى فرزند از مادر سه روز بود. تفسير نورالثقلين.
ذکر روز چهارشنبه : یا حی یا قیوم
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا