🏴بلند خواندن حمد و سوره برای زنان
🔷س 2312: آیا زن می تواند #حمد_و_سوره نمازهای صبح، مغرب و عشا را بلند بخواند؟
✅ج: زن میتواند حمد و سوره نمازهای صبح، مغرب و عشا را #بلند يا آهسته بخواند، ولی اگر نامحرم صدای او را میشنود، بهتر است #آهسته بخواند.
#احکام_نماز #قرائت_نماز #قرائت_بانوان
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
41 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
اِتَّقُوا النّارَ وَ لَو بِشَقِّ تَمرَةٍ فَإن لَم تَجِدُوا فَبِكَلَمَةٍ طَيِّبَةٍ؛
از آتش بپرهيزيد
و گر چه بوسيله يك پاره خرما باشد
و اگر نداريد بوسيله سخنى نيك.
نهج الفصاحه
42 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
اِتَّقِ المَحارِمَ تَكُن أعبَدَ النّاسِ وَ ارضِ بِما قَسَمَ اللَّهُ لَكَ تَكُن أغنَى النّاسِ؛
از چيزهاى حرام بپرهيز
تا از همه كس عابدتر باشى
و بقسمت خويش راضى باش
تا از همه كس ثروتمندتر باشى.
نهج الفصاحه
اعضای محترم کانال مسجد امام حسین علیه السلام
مؤمنین محترم مسجد امام حسین علیه السلام روز جمعه را با اقامه نماز جماعت صبح آغاز و پس از آن در فضایی سراسر معنوی، برای تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف دعای ندبه را زمزمه می کنیم.
لازم به ذکر است مراسم قرائت دعای ندبه خواهران در ساعت 8 صبح در مسجد امام حسین علیه السلام انجام خواهد گرفت.
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طه
آیه 86
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَرَجَعَ مُوسَي إِلَي قَوْمِهِ غَضْبَانَ أَسِفاً قَالَ يَا قَوْمِ أَلَمْ يَعِدْكُمْ رَبُّكُمْ وَعْداً حَسَناً أَفَطَالَ عَلَيْكُمُ الْعَهْدُ أَمْ أَرَدتُّمْ أَن يَحِلَّ عَلَيْكُمْ غَضَبٌ مِّن رَّبِّكُمْ فَأَخْلَفْتُم مَّوْعِدِي
ترجمه :
پس موسى خشگمين واندوهناك به سوى قوم خود بازگشت (و) گفت: اى قوم من! آيا پروردگارتان به شما وعده اى نيكو (نزول تورات) نداد؟ آيا مدّت (غيبت من) بر شما طولانى شد؟ يا اينكه مى خواستيد خشمى از طرف پروردگارتان بر شما فرود آيد، كه با قرار و موعد من تخلّف كرديد؟!
نکته ها:
در اين آيه به دو وعده اشاره شده است، يكى وعده اى از جانب خداوند كه نزول تورات بوده است، «الم يعدكم ربّكم وعداً حسنا» و ديگرى، وعده اى از طرف موسى عليه السلام با مردم كه در زمان غيبت او از برادرش هارون اطاعت كنند، ولى مردم با گوساله پرستى آنها را ناديده گرفتند. البتّه موسى هنگام توبيخ آنان، علّت انحرافشان را سؤال كرد وپرسيد: آيا انحراف شما عامدانه بود وبا آگاهى به سراغ قهر خدا رفتيد؟ يا از روى غفلت به آن روى آورديد؟ آيا به خاطر اينكه سى روز غيبت من به چهل روز منتهى گرديد، شما منحرف شديد؟ و آيا... .(105)
در اين آيه همچون آيه ى 81، از حلول غضب الهى سخن به ميان آمده است، ليكن در آنجا عامل غضب، طغيان ودر اينجا پيمان شكنى مردم بيان شده است. اينها عواملى است كه رمز سقوط بنى اسرائيل در آنها نهفته است.
105) تفسير مراغى.
پیامها :
- همين كه از انحرافى با خبر شديد، فوراً عكس العمل نشان دهيد. «فرجع» (حرف «فا» در «فرجع» نشانه فوريت است.)
- غيرت دينى از صفات بارز اولياى خداست. «غضبان اسفا» (رهبران دينى و اولياى خدا، غصه ى انحراف مردم را مى خورند.)
- خشم و غضبى كه در راه رضاى الهى باشد مذموم نيست. «غضبان اسفا» (خشم و تأسّف اولياى خدا، به خاطر ارتداد وانحراف معنوى مردم است.)
- در جاى خود بايد خطاكار را توبيخ كرد. «اَلم يعدكم»
- عدم حضور رهبر، يا تغييرات جزئى در برنامه ها، نبايد سبب انحراف و ارتداد شود. «أفطال عليكم العهد»
- ارتجاع، ارتداد و عهدشكنى، عامل قهر وغضب الهى است. «يحلّ عليكم غضبى»
- قهر و غضب از لوازم تربيت است. «غضب من ربكم»
- تخلّف از عهد وپيمان پيامبر، عامل قهر خداوند است. «يحل عليكم غضب... فاخلفتم موعدى» (ميان انبيا و مردم تعهّدات و قرارهايى است كه اين قرارها شامل سيره، احكام و نمايندگان آنها در ميان مردم مى شود كه بايد مردم به آنها وفادار باشند، وقرار موسى تبعيت از هارون بود.)
- تخلّف از وصىّ ونماينده پيامبر، تخلّف از خود اوست. «فاخلفتم
موعدى» (تخلّف از پيروى هارون، تخلّف از موسى مى باشد.)(106)
- هنگام توبيخ، روزنه ى توبه وبازگشتى را براى خلافكار باز بگذاريد. «أفطال عليكم العهد ام اردتم» (از سؤال هاى متعدّد موسى، اين پيام استفاده مى شود.)
106) تفسير مجمع البيان.
ذکر روز شنبه : یا رب العالمین
سلام صبح شنبه اولین روز هفته بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
ولادت حضرت امام سجاد (ع)
مشهور ترين نقل ، در تاريخ ولادت امام زين العابدين(ع) اين است كه آن حضرت در روز پنجشنبه ، پنجم شعبان المعظم سال 38 هجرى قمرى ديده به جهان گشوده است .
در سال تولد آن گرامى جز سال 38 معروفترين و صحيح ترين نظر شناخته مى شود، برخى از مورخان و محدثان به سال 37 و 36 و حتى 35 اشاره كرده اند.
در روز و ماه ولادت آن امام دو قول وجود دارد. بيشتر مورخان چنان كه يادآور شديم پنجشنبه ، پنجم شعبان را ترجيح داده اند. و برخى ديگر جمعه يا يكشنبه نيمه ماه جمادى الاولى را برگزيده اند.
اعضای محترم کانال مسجد امام حسین علیه السلام
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما به اطلاع می رساند
روز های شنبه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء حجتالاسلام نوبری طی سخنانی به تشریح و تفسیر خطبه متقین نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام می پردازند.
از همه عزیزان، مؤمنین و بویژه جوانان عزیز دعوت می گردد در مسجد حضور بهم رسانده و از مطالب روشنگرانه ایشان در شناخت هرچه بیشتر خطبه های نهج البلاغه بهره مند گردند
التماس دعا
‼️حد و اندازه اسراف
🔷س 2314: گفته می شود که استفاده از نیروی برق برای روشنایی بیشتر از مقدار نیاز، اسراف محسوب نمی شود، آیا این سخن صحیح است؟
✅ج: شکی نیست که استفاده و مصرف هر چیز حتّی نیروی برق و نور چراغ بیشتر از مقدار نیاز، اسراف محسوب می شود. آن چه صحیح است سخن منقول از رسول الله(صلّی الله علیه وآله) است که می فرماید: «لاسَرَف فی خیر» در کار خیر، اسراف وجود ندارد.
#اسراف #برق
🆔 @resale_ahkam
‼️حکم گرفتن کارمزد وام
🔷س 2315: گرفتن کارمزد توسط صندوقهاى قرضالحسنه چه حکمى دارد؟
✅ج: کارمزد به عنوان مخارج صندوق، گرفته مىشود لذا مسئولين محترم صندوق بايد طورى محاسبه کنند که کارمزد به مقدار هزينههاى جارى صندوق مانند آب و برق و حقوق کارمندان و امثال آن باشد حال اگر اين محاسبه صورت گرفت و احياناً مبلغى اضافه آمد، مصرف آن بستگى به نظر مسئولين صندوق دارد.
📕منبع: khamenei.ir
#وام #کارمزد
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
43 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
أتقَى النّاسِ مَن قالَ الحَقَّ فِيما لَه وَ عَلَيهِ؛
از همه مردم پرهيزگارتر آن كس است
كه حق را بر نفع و ضرر خويش بگويد.
نهج الفصاحه
44 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
اِتَّقُوا الدُّنيا فَوَ الَّذي نَفسِي بِيَدِهِ إنَّها لأسحَرَ مِن هاروتَ وَ ماروتَ؛
از دنيا بپرهيزيد،
قسم به آن كس كه جان من در كف اوست
كه دنيا از هاروت و ماروت ساحرتر است.
نهج الفصاحه
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طه
آیه 87
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
قَالُوا مَا أَخْلَفْنَا مَوْعِدَكَ بِمَلْكِنَا وَلَكِنَّا حُمِّلْنَا أَوْزَاراً مِّن زِينَةِ الْقَوْمِ فَقَذَفْنَاهَا فَكَذَلِكَ أَلْقَي السَّامِرِيُّ
ترجمه :
(مردم به موسى) گفتند: ما به ميل و اراده ى خود خلاف وعده نكرديم، وليكن از زيور آلات قومِ (فرعون، چيزها و) بارهايى بر ما نهاده شد، پس ما آنها را (در آتش) افكنديم پس اينگونه سامرى (بر ما) القا كرد.
پیامها :
- گناهكاران براى فرار از مجازات، به بهانه هايى چون اجبار و اكراه و فشار خارجى پناه مى برند. «ما اخلفنا موعدك بملكنا»
- مال حرام، خرج كار حرام مى شود. «من زينة القوم» (زيور آلاتى كه فرعونيان از راه ظلم بدست آورده بودند و به ارث به بنى اسرائيل رسيده بود، سرانجام خرج ساخت بت وگوساله شد.)(107)
- چه بسا جلوه ها، زيورها واموال دنيا كه براى انسان وزر ووبال است. «اوزاراً»
- منحرفان از سرمايه ى خود مردم براى گمراه كردن آنان و رسيدن به اهداف شوم خويش استفاده مى كنند. «من زينة القوم»
- جامعه ى سست ايمان و سلطه پذير، با يك ترفند هنرمندانه همه چيز خود را مى بازد. «فكذلك القى السامرى»
- تلقين منحرفان وهنرنمايى آنان در جامعه بى اثر نيست. «القى السامرى»
- شخص مجرم مى كوشد تا گناه را به گردن ديگران بيندازد. «القى السامرى»
- بزرگ ترين ضربه ها را عوامل خودى منحرف مى زنند. «السامرى»
107) تفسير نمونه.
آیه 88 و 89
فَأَخْرَجَ لَهُمْ عِجْلاً جَسَداً لَهُ خُوَارٌ فَقَالُوا هَذَا إِلَهُكُمْ وَإِلَهُ مُوسَي فَنَسِيَ
أَفَلَا يَرَوْنَ أَلَّا يَرْجِعُ إِلَيْهِمْ قَوْلاً وَلَا يَمْلِكُ لَهُمْ ضَرّاً وَلَا نَفْعاً
ترجمه :
پس (سامرى) براى آنها پيكر گوساله ى نرى كه داراى صدايى بود پديد آورد، آنگاه (با پيروانش به مردم) گفتند: اين خداى شما و خداى موسى است. پس سامرى (خدا و همه ى تعليمات موسى را) فراموش كرد.
پس آيا نمى بينند كه (اين گوساله) برايشان پاسخى ندارد و مالك (هيچ گونه) سود و زيانى براى آنها نيست؟!
نکته ها:
از جمله هنرهاى سامرى اين بود كه چگونگى ساخت گوساله را به مردم نشان نداد و مردم يكدفعه با پيكر گوساله اى صدادار مواجه شدند. «فاخرج»
بنى اسرائيل نينديشيدند كه اگر گوساله قابل پرستيدن است، خود سامرى كه سازنده ى آن است به طريق اولى قابل پرستش است.
پیامها :
- هنرى كه با جامعه شناسى و روانشناسى همراه باشد، مؤثّرتر است. «فاخرج لهم عجلاً» (عامل موفّقيت سريع سامرى در جلب توجّه بنى اسرائيل، شناختِ زمينه هاى بت پرستى و گاوپرستى در آن جامعه وحضور نداشتن رهبر بود.)
- هنر در اختيار افراد منحرف، همچون تيغ در كف زنگى مست، مهلك و خطرناك است همچون گوساله ى سامرى. «القى السامرى»
- مجسمه سازى، ذوب فلزات وريخته گرى، سابقه طولانى دارد. «عجلاًجسداً»
- بزرگ ترين خطرى كه هر امّت و انقلابى را تهديد مى كند، ارتجاع، ارتداد و انحراف فرهنگى و عقيدتى است. «هذا الهكم»
- فطرت همه ى انسان ها بر خداپرستى است، انبياعليهم السلام راه صحيح و معبود واقعى را نشان مى دهند، امّا سامرى ها، كج راهه و گوساله ها را. «هذا الهكم»
- اگر بزرگان و رهبران قوم با تهمت خراب شوند، راه براى خراب كردن ديگر افراد هموار مى شود. «و اله موسى»
- نتيجه ى فراموش نمودن احكام و دستورات الهى و جداشدن از رهبران دينى، انحراف و بدعاقبتى است. «فنسى» (مى گويند: سامرى از ياران موسى عليه السلام بود كه تعهّدات خويش را در قبال او فراموش كرد.)(108)
- راه ومكتب انبيا، استدلالى ومنطقى است. «أفلا يرون... لايملك لهم نفعاً و لا ضرّاً» (عقل مى گويد كه معبود انسان بايد قدرت جلب منفعت را براى انسان و دفع شرور را از او داشته باشد.)
108) تفسير نمونه.
ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا