‼️تصرف در ملک مشاع بدون رضايت شريک
🔷س 2363: ما در خانه ارثی زندگی میکنیم، کدورتی بین ما و بعضی از وارثان وجود دارد، اگر بعضی از #ورثه، ابراز عدم رضايت کنند با توجه به این که #شراکت به صورت #مشاع است، زندگي کردن و نماز خواندن در این خانه براي ما چه حکمي دارد؟
✅ج: اگر حتی یکی از ورثه، رضايت نداشته باشد، #تصرف جایز نيست و حکم #غصب را دارد و نماز در آنجا نیز صحیح نیست.
#احکام_غصب #تصرف_در_خانه_ارثی
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
77 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
أحبّ الأعمال إلى اللَّه بعد الفرائض إدخال السّرور على المسلم.
بهترين كارها در پيش خدا بعد از اداى واجبات
خوشحال كردن مرد مسلمان است.
نهج الفصاحه
78 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
أحبّ الأعمال إلى اللَّه حفظ الّلسان.
بهترين كارها در پيش خدا
نگه دارى زبان است.
نهج الفصاحه
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طه
آیات 120 و 121
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَوَسْوَسَ إِلَيْهِ الشَّيْطَانُ قَالَ يَا آدَمُ هَلْ أَدُلُّكَ عَلَي شَجَرَةِ الْخُلْدِ وَمُلْكٍ لَّا يَبْلَي
فَأَكَلَا مِنْهَا فَبَدَتْ لَهُمَا سَوْآتُهُمَا وَطَفِقَا يَخْصِفَانِ عَلَيْهِمَا مِن وَرَقِ الْجَنَّةِ وَعَصَي آدَمُ رَبَّهُ فَغَوَي
ترجمه :
پس شيطان او را وسوسه كرد (و) گفت: اى آدم! آيا (مى خواهى كه) تو را به درخت جاودانگى و مُلك (و پادشاهى) فنا ناپذير راهنمايى كنم؟!
پس (آدم و همسرش فريفته شده و) هر دو از آن (درخت ممنوعه) خوردند، پس (به ناگاه لباس هايشان ريخت و) شرمگاهشان براى آنان ظاهر شد و (ناچاراً) هر دو به چسبانيدن برگ (درختان) بهشت بر خودشان مشغول شدند و (اين چنين) آدم پروردگارش را نافرمانى كرد و بيراهه رفت.
نکته ها:
شيطان، نام ديگر ابليس است. «فسجدوا الا ابليس... فوسوس اليه الشيطان»
وسوسه شدن آدم، قبل از رسيدن او به مقام نبوّت بوده است.(134)
سيدبن طاووس قدس سره در بيان لطيفى مى فرمايد: شيطان ابتدا با شعار راهنمايى و دلالت به سراغ آدم آمد، «هل ادلّك» وبعد او را تدليه و وسوسه كرد، «فدلاّهما بغرور»(135)، پس واى به حال ما كه شيطان از ابتدا به قصد اغرا و فريب ما مى آيد. «فبعزّتك لاغوينّهم اجمعين»(136)
كلمه «غَوى » از «غَىّ» در برابر رشد است، يعنى راهى كه انسان را از مقصد باز مى دارد. خداوند درباره ى آدم فرمود: «فغوى» امّا درباره ى پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله مى فرمايد: «ما ضلّ صاحبكم و ما غوى»(137)
وسوسه ى شيطان، اختيار انسان را سلب نمى كند، از اين رو بعد از وسوسه شدن، انسان مورد ملامت خود و ديگران قرار مى گيرد، در حالى كه اگر وسوسه، اختيار انسان ها را سلب مى كرد، ديگر كسى از آنها انتقاد نمى كرد.
گناه حضرت آدم
در ارتباط با جمله «عصى آدم ربّه فغوى» چند احتمال داده شده است:
الف: آدم گناه نكرد، بلكه مرتكب ترك اولى شد و«غوى» يعنى رشد نكرد، نه اينكه گمراه شد.
ب: نهى آدم از درخت ممنوعه، نهى ارشادى بود، نه نهى مولوى.(138)
ج: «عصيان» هم در ترك واجب بكار مى رود و هم در ترك مستحب.(139)
امّا هيچ كدام از اين احتمالات مورد پذيرش نيست زيرا؛
اوّلاً: اين آيه و آيات مشابه آن صراحت در عصيان آدم دارند.
ثانياً: دليلى بر ارشادى بودن نهى نداريم.
ثالثاً: ادعاى نبودن حكم تكليفى در آن زمان درست نيست، زيرا در اين صورت بايد بگوييم كه شيطان هم مرتكب خلافى نشده و گناه نكرده است.
رابعاً: مگر توبه از كار منهىّ عنه با نهى ارشادى معنا دارد؟
خامساً: عصيان در قرآن، تنها به معناى گناه بكار رفته است.
بنابراين بهتر است به سراغ امام معصوم برويم آنجا كه مأمون از امام رضا عليه السلام پرسيد: اگر پيامبران معصومند، پس معناى آيه «و عصى آدم ربّه فغوى» چيست؟ امام عليه السلام فرمودند: «كان ذلك من آدم قبل النبوة... من الذنوب الّتى تجوز على الانبياء قبل نزول الوحى عليهم...»(140) يعنى نافرمانى حضرت آدم قبل از بعثت او بوده است و خلافى بوده كه ارتكاب آن با مقام نبوّت منافاتى ندارد.
134) تفسير كبير فخررازى.
135) اعراف، 22.
136) ص، 82.
137) نجم، 2.
138) تفسير الميزان.
139) تفسير نمونه.
140) بحار، ج 11، ص 164 ؛ عيون اخبارالرضا، ج 1، ص 195.
پیامها :
- راه نفوذ شيطان، تمايلات انسانى است. «هل ادلّك على شجرة الخلد» (شيطان بر نيازها وخواسته هاى آدمى آگاه بوده است لذا آدم را از راه ميل به جاودانگى، اغفال كرد. آرى آرزوهاى طولانى ودراز، انسان را به گناه مى كشاند.)
- شياطين از نام ها و عناوين زيبا و جذاب براى انحراف مردم و مقاصد شوم خود استفاده مى كنند. «هل ادلّك على شجرة الخلد»
- دروغ، ابزار شيطان براى فريفتن انسان هاست. «هل ادلّك على شجرة الخلد»
- اگر اولياى الهى لغزش داشته باشند، فوراً تنبيه مى شوند. «فبدت»
- ظاهر شدن زشتى ها وبرهنگى، اوّلين اثر عصيان آدم بود. «فبدت لهما»
- پوشش براى انسان، كرامت وزيبايى، وبرهنگى، پستى وزشتى است. «سوءاتهما»
- لقمه ى نابجا، سبب ريختن شرم وحيا و ظهور زشتى ها مى شود. «فاكلا... فبدت لهما سوءاتهما»
- پوشش و پوشاندن شرمگاه، در فطرت تمام انسان هاست. «و طفقا يخصفان»
- مخالفت با امر خدا، مخالفت با رشد وتربيت خود انسان است. «عصى آدم ربّه»
- پيامدهاى گناه براى تمامى مرتكبان آن يكسان نيست. «فاكلا... عصى آدم» (با اينكه هر دو نافرمانى كرده و از درخت ممنوعه خوردند، ولى معصيت به آدم نسبت داده شده است.)
- گناه سبب محروميت انسان مى شود. «عصى... فغوى»
‼️خرید و فروش مواد مخدر
🔷س 2373: خرید و فروش #مواد_مخدر چه حکمي دارد، وظیفه ما نسبت به اقوامي که مبادرت به انجام چنين کاري ميکنند، چیست؟
✅ج: تابع #مقررات_نظام جمهوری اسلامى است و تخلف از آن جايز نيست، نسبت به کسانی که تخلف می کنند، وظیفه شما ـ با وجود شرایط امر به معروف و نهی از منکر ـ امر و نهی زبانی است و در صورت نیاز، برای انجام مراتب بالاتر، وضعیت را به مقامات مربوطه گزارش دهید.
#احکام_کسب #فروش_مواد_مخدر
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
79 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
أحبّ الأعمال إلى اللَّه الحبّ في اللَّه و البغض في اللَّه.
بهترين كارها در پيش خدا دوستی
و دشمنى در راه خداست.
نهج الفصاحه
80 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
أحبّ الجهاد إلى اللَّه كلمة حقّ تقال لإمام جائر.
بهترين جهادها در پيش خدا سخن حقى است
كه به پيشواى ستم كار گويند.
نهج الفصاحه
مومنین مسجد امام حسین(ع)سلام علیکم...
مراسم عزاداری حضرت فاطمه زهرا(س)بهمدتسهشبازسهشنبهشبباسخنرانیحجتالاسلامسیدحامدمیریومداحیآقایحشمتیبعدازنماز عشاءبرگزارخواهدشد...
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طه
آیه 122 و 123
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَيْهِ وَهَدَي
قَالَ اهْبِطَا مِنْهَا جَمِيعاً بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًي فَمَنِ اتَّبَعَ هُدَايَ فَلَا يَضِلُّ وَلَا يَشْقَي
ترجمه :
سپس پروردگارش او را برگزيد، پس (لطف خويش را) بر او باز گرداند و او را هدايت كرد.
(خداوند به آدم وحوا) فرمود: از آن (بهشت و مقام والا) فرود آييد (كه) بعضى از شما، دشمن بعض ديگر خواهد بود، پس اگر از جانب من رهنمودى براى شما آمد، پس (بدانيد كه) هر كس از رهنمود من پيروى كند، نه گمراه مى شود و نه تيره بخت.
نکته ها:
«اجتباء» از «جباية» به معناى جمع آورى و انتخاب و برگزيدن است.
«تاب» اگر با حرف «الى» بيايد، توبه ى انسان خواهد بود، مثل جمله «تبت اليك» ولى اگر در كنار حرف «على» قرار گرفت، توبه ى خداوند قلمداد مى گردد، مانند آيه ى فوق يعنى خداوند لطف خودش را بر بنده باز گرداند.
در اينكه مخاطب «اهبطا» چه كسانى هستند، مى توان گفت: يا آدم و حوا هستند، يا انسان و شيطان است، و يا آدم و ذريّه او بوده اند.
در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نقل شده است كه فرمودند: هيچ پيامبرى به اندازه حضرت آدم عليه السلام گريه نكرد.(141) تا پس از نافرمانى توبه كند.
141) تفسير كبيرفخررازى.
پیامها :
- در گزينش افراد به سرشت پاك آنها توجّه كنيد و يكى دو لغرش را ملاك ردّ انتخاب قرار ندهيد. «ثم اجتباه ربّه فتاب عليه»
- گناه آدم، قبل از بعثت او به مقام پيامبرى بوده است. «ثم اجتباه»
- زمان، در گزينش نقش دارد. «ثمّ اجتباه» («ثمّ» نشان گذشت زمان است)
- پذيرش توبه، از شئون ربوبيت الهى است. «ثمّ اجتباه ربّه فتاب عليه»
- به جاى طرد نيروهاى خلافكار، آنها را با عفو، جذب و هدايت كنيم. «فتاب عليه و هدى»
- توبه، زمينه ى هدايت است. «فتاب عليه و هدى»
- پذيرش توبه، مانع بروز آثار وضعى گناه نيست. «فتاب عليه - اهبطا»
- يك گناه مى تواند نسلى را در هبوط نگه دارد. «اهبطا منها جميعاً»
- هبوط بشر، سبب بروز دشمنى ها مى گردد. «اهبطا... بعضكم لبعض عدّو»
- اوّلين بشارت به آدم، آمدن رهنمودهاى الهى است كه با پيروى از آنها راه براى سعادت و برگشت به بهشت باز مى شود. «اهبطا - فمن اتبع ...»
- آمدن انبيا و هدايت الهى قطعى است. («يأتينّكم» نون تأكيد دارد)
- در مديريت و تربيت، حتّى اگر بنا به مصالحى فرمان اخراج داديم باز هم وسيله ى رشد وبازسازى او را فراهم كنيم. «اهبطا - يأتينّكم منّى هدى...»
- كسى جز خداوند نمى تواند هادى و راهنماى انسان باشد. «يأتينّكم منّى هدى»
- در جهان مادّيات، بروز تضاد و تزاحم قطعى است، مهم آن است كه انسان در اين بين خط الهى را گم نكند. «بعضكم لبعض عدو... فمن اتّبع هداى...»
- انسان ها در انتخاب آزادند. «فمن اتّبع»
- خوشبختى و نجات انسان، در سايه ى پيروى از اوامر الهى است. «فمن اتّبع هداى فلايضلّ و لا يشقى»
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
🏴رسیدن صدای گریه زنان به گوش مردان
🔷س 2381: در مراسم روضه خوانی و مجالس عزاداری زنان، که در منزل یا حسینیه برگزار می شود، صدای گریه و ناله زنان به گوش مردان نامحرم می رسد، آیا شرعاً اشکال دارد؟
✅ج: اگر مفسده ای نداشته باشد فی نفسه اشکال ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
#گریه #زنان #عزاداری
🆔 @resale_ahkam