۲۵ اسفند، روز بزرگداشت پروین اعتصامی، شاعره نامدار ایران
رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی سال۱۲۸۵ هجری شمسی در تبریز متولد شد. از او به عنوان مشهورترین شاعر زن ایران یاد میشود وبه پاس زحمات فراوان پروین اعتصامی در زمینه شعر معاصر ایران و سبک شعر مناظرهای، روز بیست و پنجم اسفندماه روز بزرگداشت این شاعر نامگذاری شده است.
او از کودکی علاقه خاصی به شعر داشت و ادبیات را در کنار پدر و از استادانی چون دهخدا و ملک الشعرای بهار آموخت. اولین شعرهای پروین اعتصامی در هفت سالگی بوده است و برخی از زیباترین شعرهایش مربوط به دوران نوجوانی (یازده تا چهارده سالگی) او هستند. از معروف ترین شعرهایی که او در این سنین سروده است میتوان به شعرهای گوهر و سنگ، ای مرغک، اشک یتیم، کودک آرزومند، صاعقه ما ستم اغنیاست، سعی و عمل و اندوه فقر را نام برد. درون مایه اشعار پروین اعتصامی بیشتر غنیمت داشتن وقت و فرصت ها، نصیحت های اخلاقی، انتقاد از ظلم و ستم به مظلومان و ضعیفان و ناپایداری دنیاست.
از پروین اعتصامی دیوان شعری به یادگار مانده که شامل ۲۴۸قطعه شعر میباشد که از آن میان ۶۵قطعه به صورت مناظره است. شعرهای پروین، تعلیمی و اخلاقی است. در دیوان پروین بیش از هفتاد مناظره آمده است. که این مناظره ها شامل گفتگوی انسانها و جانوران و گیاهان و اشیا با هم می شود.
سرانجام پروین در ۱۵فروردین۱۳۲۰ در سن ۳۵سالگی بر اثر ابتلا به بیماری حصبه درگذشت و در حرم حضرت فاطمه معصومه در قم به خاک سپرده شد.
‼️آلوده کردن منابع آبی
🔷س 3500: با توجه به اهمیت کیفیت آب در #سلامت_جامعه، بعضی اشخاص (حقیقی و حقوقی) #پساب_فاضلاب و پسماند های خود را در #آبهای_سطحی (اعم از رودخانه، تالاب، دریاچه و ...) رها می کنند، که در بعضی از موارد برای بهره برداران و ساکنین اطراف منابع مذکور منجر به ضرر می شود. حکم شرعی این اقدام چیست؟
✅ج: #آلوده_سازی_آب_شرب در صورتی که موجب #اضرار_به_غیر و تعدی به حقوق آنان باشد حرام است، و باید از آن اجتناب شود دولت اسلامی نیز موظف است در جهت تأمین سلامت و امنیت مردم اقدامات قانونی لازم را به عمل آورد.
#حق_الناس #تعدی_به_حقوق_مردم #آلوده_کردن_محیط_زیست
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
267 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
ارموا و اركبوا و أن ترموا أحبّ إلىّ من أن تركبوا كلّ شى ء يلهو به الرّجل باطل إلّا رمى الرّجل بقوسه أو تأديبه فرسه أو ملاعبته امرأته فإنّهنّ من الحقّ و من ترك الرّمى بعد ما علمه فقد كفر الّذي علّمه.
تير اندازى كنيد و سوارى كنيد
اگر تيراندازى كنيد بيشتر دوست دارم كه سوارى كنيد
هر چيزى كه مرد بدان سر گرم شود بيهوده است
جز آنكه مردى با كمان خود تير اندازد يا اسب خود را تربيت كند
يا با زن خود بازى كند همه اينها حق است
و هر كس تيراندازى آموزد و آن را ترك كند
حق معلم خود را ادا نكرده است.
نهج الفصاحه
‼️گرفتن وام برای پول پیش خانه
🔷س 2467: می خواهم از #بانک برای #پول_پیش خانه #وام بگیرم ـ با 18 درصد سودـ، با توجه به اینکه وام #مضاربه است، آیا جایز است وام را برای این کار استفاده کنم؟
✅ج:
اولا: اگر برای استفاده در مورد خاصی وام داده شود، فقط در همان مورد می توانید استفاده کنید.
ثانیا: #تسهیلات_بانکی ـ غیر از وام قرض الحسنه ـ، غالبا به ملکیت مشتری در نمی آید بلکه مشتری از طرف بانک ـ مالک پول ـ مجاز است طبق قرارداد، آن را در محل معین شده ـ توسط بانک ـ مصرف کند، بنابر این استفاده از آن در محل دیگر، تصرف #غاصبانه بوده و شرعاً غیر مجاز و موجب #ضمان است.
#امور_بانکی #مصرف_وام
🆔 @resale_ahkam
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره انبیا
آیه 83 و 84
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَي رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ (83)
فَاسْتَجَبْنَا لَهُ فَكَشَفْنَا مَا بِهِ مِن ضُرٍّ وَآتَيْنَاهُ أَهْلَهُ وَمِثْلَهُم مَّعَهُمْ رَحْمَةً مِّنْ عِندِنَا وَذِكْرَي لِلْعَابِدِينَ (84)
ترجمه :
و (بياد آور) ايوب را آن زمان كه پروردگارش را ندا داد كه همانا به من آسيب رسيده و تو مهربانترين مهربانانى.
پس (دعاى) او را مستجاب كرديم و سختى او را برداشتيم و خاندانش را به او باز گردانديم و همانندشان را (نيز) با ايشان (همراه كرديم تا هم) رحمتى از سوى ما (به او باشد و هم يادآورى) و پند و تذكّرى براى عبادت كنندگان.
نکته ها:
حضرت ايوب پيامبرى است كه در قرآن مجيد به دريافت نشان صبر مفتخر گرديده است. «اِنّا وجدناه صابراً، نعم العبد، اِنّه أوّاب»(69) همانا ما او را انسان صابرى يافتيم، چه نيكو بنده اى بود، بدرستى كه او بسيار اهل توبه و انابه بود.
اگر چه حضرت ايّوب به مشكلات و بيمارى هاى بسيار سختى مبتلا شد، ولى بر خلاف آنچه در بعضى كتب آمده اين مسائل، مايه تنفّر مردم از او نبوده است، زيرا در اين صورت، علاوه بر آنكه برخلاف قاعده لطف است، با بسيارى از روايات و تفاسير، از جمله تفاسير الميزان، فخر رازى، اطيب البيان، ابوالفتوح و نمونه نيز سازگار نيست.
از امام صادق عليه السلام درباره ى «و مِثلهم مَعهم» سؤال شد كه چگونه همانند آنان را نيز به ايّوب داد؟ حضرت فرمود: خداوند از فرزندان او كه قبلاً به مرگ طبيعى مرده بودند نيز به همراه كسانى كه هلاك شده بودند، به او برگرداند.(70)
69) ص، 44.
70) كافى، ج 8، ص 253.
پیامها :
- يادآورى و مرور تاريخ زندگانى بزرگان، بهترين وسيله ى تسكين و صبر و ارشاد و راهنمايى است. «و ايّوب»
- انبيا نيز در زندگى مادّى، همچون ساير مردم عادّى به گرفتارى ها و بيمارى هايى مبتلا مى شده اند. «مَسّنى الضُر»
- اگر چه گرفتارى ها در ظاهر، ضرر مى نمايد، ولى در بسيارى از مواقع باطناً لطف خفى و رحمت الهى است. «مَسّنى الضُرّ و أنت أرحم الرّاحمين»
- هميشه بلاها و مصائب جنبه كيفرى و تنبيهى ندارد، بلكه گاهى براى اعطاى درجه است و جنبه آزمايشى دارد. «مَسّنى الضُر» (با توجّه به اينكه انبيا معصوم هستند ناگوارى ها بخاطر ارتكاب گناه و گوشمالى نيست).
- انبيا نمونه ادب هستند. «مسّنى الضُرّ و أنت أرحم الرّاحمين»
حضرت ايّوب عليه السلام نفرمود: پروردگارا! ضرر را از من برطرف فرما، بلكه به گونه اى دعا كرد كه يعنى خدايا تو خود مى دانى.
- در مقام دعا، خدا را با صفتى بخوانيم كه با نياز ما تناسب دارد. «ارحم الرّاحمين»
- دعاى انبيا مستجاب است. «فاستجبنا»
- لطف الهى بيش از تقاضا و دعاى انسان است. «كشفنا ما به من ضرّ و آتيناه ...»
(حضرت ايوب عليه السلام از خداوند درخواست «كشف ضرّ» داشت، ولى پروردگار علاوه بر اجابت خواسته او، اهلش را به او باز گرداند.)
- فرزند، عنايت و رحمت الهى است. «آتيناه اهله و مثلهم معهم»
- خداوند، هم اهل جود است و هم جبروت. «آتيناه اهله و مثلهم معهم»
در قنوت نماز عيد فطر و قربان مى خوانيم: «اللهم ... اهل الجود والجبروت ...» در اينجا خداوند، هر چه را كه از ايوب گرفته شده بود به او بازگرداند و به علاوه آن را دو برابر هم كرد، هم گذشته اش را جبران كرد و هم نسبت به آينده اش جود و كرم نمود.
- ميان دعا از يك طرف و ربوبيّت و سرازير شدن رحمت الهى از سوى ديگر، ارتباط خاصّى وجود دارد. «نادى ، ربّه، رحمة»
- استجابت دعاى انبيا نيز نه براساس استحقاق شخصى آنان كه برمبناى فضل و رحمت الهى است. «رحمة من عندنا»
- بلاها داراى ابعاد گوناگونى است، گاهى براى آزمايش است، گاهى براى رشد فكرى و علمى، و زمانى براى عبرت آموزى به ديگران. «ذكرى للعابدين»
- عبادت زمينه پندپذيرى است. «ذكرى للعابدين»
- همه مردم حتّى عبادت پيشگان به تذكّر نياز دارند. «ذكرى للعابدين»
برادرانوخواهرانمحترم...سلامعلیکم
باتوجهبهاوضاعاقتصادیمتاثرازشیوعبیماریکرونا
و وضعاقتصادیکهبرایهموطنانپیشآمده،برادران
شماتصمیمبهجمعآوریکمکهایشماعزیزانجهت
تهیهقربانیدرروزنیمهشعبانوبهنیتسلامتیآقاامام
زمانوسلامتیخانوادهمحترمشماعزیزانورفعبلااز جامعهگرفتهاند
لذادرخواستمیشودکمکهاینقدیخودراجهتاینامر
بهخدمتگذرانخودتانتحویلبفرمائید....
باآرزویسلامتیآقاامامزمانورختبربستناین بیماری
ازاینجامعه...فرزامفر...نصیرزاده...رودبارانی...
درصورتتمایلمیتوانیدکمکهایخودرابهشماره
کارتیکهذکرمیشودواریزبفرمائیدوباپیامکاطلاع
دهید..
5058 0112 1086 0372
موسسهکوثر...محمدداوودفرزامفر 09121757280
‼️زمان نماز آیات به دلیل زلزله
🔷در زلزله و مانند آن که غالباً مدّت وقوع آنها برای خواندن نماز آیات گنجایش ندارد، نباید نماز را به تأخیر بیندازد و در صورتی که معصیت کند و فوراً نخواند بعد از آن مادام العمر واجب است و در هر صورت باید به نیّت اداء بخواند.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️غسل های مستحب در ماه های مبارک رجب، شعبان و رمضان
🔷#غسل_های_مستحب ماه رجب:
غسل در اول و وسط و آخر و بيست و هفتم (روز مبعث) ماه رجب مستحب می باشد.
🔷غسل مستحب ماه شعبان:
غسل شب #نيمه_ماه_شعبان مستحب ميباشد.
🔷#غسل_های_مستحب_ماه_رمضان:
✅ انجام غسل در شبهای فرد #ماه_رمضان، - شب اول و سوم و پنجم و به همين منوال- به ویژه نیمه ماه و شبهای ۱۷، ۱۹، ۲۱، ۲۳، ۲۵، ۲۷ و ۲۹؛ همچنین تمامی شبهای دهه آخر مستحب است.
🔺وقت غسل شبهاى ماه رمضان تمام شب است و بهتر آن است كه اول شب نزديك غروب باشد ، مگر ده شب آخر ماه رمضان که بهتر است بین نماز مغرب و عشا انجام شود.
🔷در خصوص شب 23 ماه رمضان، افزون بر غسل اول شب، غسل دیگری در آخر شب (نزدیک اذان صبح) مستحب است.
#اعمال_مستحبی #غسل_های_مستحبی
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
268 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
ازهد في الدّنيا يحبّك اللَّه و ازهد فيما في أيدي النّاس يحبّك النّاس.
از دنيا چشم بپوش تا خدا ترا دوست دارد.
و از آنچه در دست مردم است چشم بپوش تا مردم ترا دوست دارند.
نهج الفصاحه
290 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
أسدّ الأعمال ثلاثة ذكر اللَّه على كلّ حال و الإنصاف من نفسك و مواساة الأخ في المال
استوارترين كارها سه چيز است
ياد خداوند در همه حال
و رعايت انصاف بر ضرر خويش
و تقسيم مال با برادر دينى.
نهج الفصاحه
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره انبیا
آیات 85 و 86
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِسْمَاعِيلَ وَإِدْرِيسَ وَذَا الْكِفْلِ كُلٌّ مِّنَ الصَّابِرِينَ (85)
وَأَدْخَلْنَاهُمْ فِي رَحْمَتِنَا إِنَّهُم مِّنَ الصَّالِحِينَ (86)
ترجمه :
و اسماعيل و ادريس و ذى الكفل (را ياد كن كه) همه از شكيبايان بودند.
و ما آنانرا در رحمت خويش وارد ساختيم. بدرستى كه آنان از شايستگان بودند.
نکته ها:
اسماعيل عليه السلام فرزند برومند حضرت ابراهيم و جدّ بزرگوار رسول گرامى اسلام است. او زيباترين حماسه ى اطاعت از فرمان حقّ و صبر بر دستور الهى را در ماجراى رؤياى صادقه ى كشتن او توسط پدرش به نمايش گذاشت.
حضرت ادريس جدّ حضرت نوح و اوّلين كسى است كه به طرح علم نجوم پرداخت، طرز دوختن لباس را به ديگران آموخت و با قلم، خط نوشت و به نويسندگى پرداخت. گفته اند كه سى صحيفه بر او نازل شد و سرانجام به آسمان ها بالا رفت و اكنون نيز زنده است.(71) «و رفعناه مكاناً علياً»(72)
حضرت ذوالكفل عليه السلام يكى از پيامبران الهى است كه بعد از حضرت سليمان و قبل از حضرت عيسى زندگى مى كرده است.(73) چنانكه مشهور است قبر او در مسير كربلا به نجف قرار دارد.
در تفسير تبيان مى خوانيم: چون اين پيامبر الهى با خود عهد كرده بود كه روزها را روزه بگيرد و شب ها را به عبادت بپردازد، و تنها از روى حقّ قضاوت نمايد و جز براى رضاى خداوند خشمگين نشود و تا آخر به آنچه متكفّل شده و تعهّد كرده بود وفادار ماند، او را «ذاالكفل» يعنى «داراى تعهّد» ناميدند. بعضى نيز همچون فخررازى معتقدند كه «ذاالكفل» لقب حضرت الياس پيامبر است و مشهور به اين نام و يكى از صالحان بوده است، ولى ما با عنايت به روايتى كه در تفسير مجمع البيان از عبدالعظيم حسنى از امام جواد عليه السلام نقل شده كه خداوند براى هدايت انسان ها يكصد و بيست چهار هزار پيامبر مبعوث فرمود كه از اين ميان، سيصد و سيزده نفر آنان مرسل هستند و ذى الكفل يكى از آن مرسلين است، ذى الكفل را نه لقب حضرت الياس، بلكه يكى از انبيا و مرسلين مى دانيم.
حضرت اسماعيل عليه السلام در مقابل فرمان الهى مبنى بر ذبح او توسّط پدرش حضرت ابراهيم صبر كرد و حضرت ادريس نيز 365 سال مردم را به دين حقّ دعوت نمود، امّا كسى به او ايمان نياورد.(74)
71) تفسير اطيب البيان.
72) مريم، 57.
73) تفسير اطيب البيان.
74) تفسير اطيب البيان.
پیامها :
- نام بزرگان را زنده نگاه داريم و كمالات آنانرا بازگو نماييم. «و اسماعيل و ...»
- صبر، خصلت ارزشمندى است كه خداوند، دارندگان آن را مى ستايد. «كلّ من الصّابرين»
- صبر، زمينه ساز ورود انسان در رحمت الهى است. «كلٌّ من ّلصابرين و ادخلناهم فى رحمتنا»
- كسب درجات و مقامات، پس از موفّقيّت در آزمايشات الهى است. «الصابرين و ادخلناهم»
- برخوردارى از رحمت الهى در گرو عمل صالح است. «ادخلناهم - من الصالحين»
- صبر و صلاح، از صفات انبيا است، و هر كه به آنها متصف باشد، نشان از پيامبران دارد. «و اسماعيل و ... من الصابرين - من الصالحين»