‼️کفاره تاخیر قضای روزه
🔷س 4112: زنی به علت بیماری از روزه گرفتن معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست، در این صورت آیا کفّاره بر او واجب است یا بر شوهرش؟
✅ج: اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بیماری و تأخیر قضای آن هم از جهت ادامه بیماری بوده است، برای هر روز یک مدّ طعام به عنوان فدیه بر خود زن واجب است و چیزی بر عهده شوهرش نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
660 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ الغضب من الشّيطان و إنّ الشّيطان خلق من النّار و إنّما تطفا النّار بالماء فإذا غضب أحدكم فليتوضّأ.
خشم از شيطان است و شيطان از آتش پديد آمده
و آتش را بآب خاموش توان كرد
وقتى يكى از شما خشمگين شود وضو گيرد.
نهج الفصاحه
662 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ الفحش و التّفحّش ليسا من الإسلام في شي ء و إنّ أحسن النّاس إسلاما أحسنهم خلقا.
بدگوئى و بدزبانى از صفات اسلام نيست
و از همه مردمِ اسلام آن كس بهتر است
كه اخلاقش نيكتر است.
نهج الفصاحه
سلام علیکم
حدیث ۲۴۲:
امام جعفر صادق ( ع):
درمان هر بیماری در چه چیزی نهفته است؟
بر تو باد به دعا کردن ، که درمان هر بیماری در آن نهفته است
بحارالانوار ج۹۳ ص۲۰۰
حدیث ۲۴۳:
امام جعفر صادق (ع):
در چه مجالسی شرکت کنیم؟
شایسته مومن نیست که در مجلسی بنشیند که در آن گناه می شود و او قادر به تغییرآن نیست.
الکافی ج۲ ص۲۷۸
حدیث ۲۴۴:
امام جعفر صارق (ع):
در چه صورتی بنده خالص خدا می شویم؟
آدمی بنده خالص خدا نمی شود تا آنکه ستایش و نکوهش دیگران نزد او یکسان گردند
بحارالانوار ج۷۳ ص۲۴۹
التماس دعا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره مؤمنون
آیات 52 و 53
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِنَّ هَذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ (52)
فَتَقَطَّعُوا أَمْرَهُم بَيْنَهُمْ زُبُراً كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ (53)
ترجمه :
و البتّه اين اُمت شما اُمت واحدى است، و من پروردگار شما هستم؛ پس، از من پروا كنيد.
امّا مردم كارشان را در ميان خود به پراكندگى كشاندند، هر گروهى به راهى رفتند؛ و هر حزب و دسته اى به آنچه نزدشان بود دل خوش كردند.
نکته ها :
كلمه ى «زُبُر» جمع «زُبره» (بر وزن لقمه) به معناى قسمتى از موى پشت سر حيوان است كه آن را جمع و از بقيه جدا مى كنند؛ سپس اين واژه به هر چيزى كه مجزّاى از ديگرى است گفته شده است. [98]
98) تفسير نمونه.
پیامها :
- در جهان بينى دينى و از ديدگاه الهى تمام امّت ها در حقيقت يك امّت هستند، «اُمّة واحدة» زيرا:
الف: اصول دعوت همه ى پيامبران الهى يكى است.
ب: نيازهاى فطرى و روحى و جسمى مردم يكى است.
ج: خالق و پروردگار همه يكى است.
- تقوا و حفظ حريم، شايسته ى مقام ربوبى است. «و انَا ربّكم فاتّقون»
- ايجاد تفرقه، بلاى بزرگى است كه سابقه اى طولانى دارد. «تقطّعوا امرهم»
- تفرقه اندازى بى تقوايى است. «فاتّقون فتقطّعوا...»
- اساس تفرقه، خودخواهى انسان هاست. «كلّ حزب بمالَدَيهم فَرِحون»
آیات 54 و 55
فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتَّي حِينٍ (54)
أَيَحْسَبُونَ أَنَّمَا نُمِدُّهُم بِهِ مِن مَّالٍ وَبَنِينَ (55)
ترجمه :
پس آنان را تا مدّتى (كه مرگشان فرا رسد يا به عذاب خدا مبتلا شوند) در ورطه ى جهل و غفلت رها كن.
آيا گمان مى كنند كه آنچه از مال وفرزند به آنان مدد مى كنيم (براى اين است كه)
آیه 56
نُسَارِعُ لَهُمْ فِي الْخَيْرَاتِ بَل لَّا يَشْعُرُونَ (56)
ترجمه :
شتاب مى كنيم كه خيرهايى به آنان برسانيم؟ (هرگز چنين نيست) بلكه آنان نمى فهمند (كه مال و فرزند وسيله ى امتحان آنهاست).
نکته ها:
كلمه ى «غَمرة» به معناى غرقاب و مراد در اينجا غرق شدن اهل مكّه در جمود و تعصّب بت پرستى است.
پیامها :
- بدترين نوع گمراهى، آن است كه خداوند انسان را به حال خود واگذارد. «فذرهم»
- اختلاف و تفرقه، ورطه ى هلاكت و مايه ى قهر و غضب خدا و رسول است. «فتقطّعوا امرهم... فذرهم فى غَمرَتهم»
- گودال بدبختى انسان را خود او حفر مى كند. «غَمرَتهم»
- منحرفان تفرقه جو، مهلت زيادى ندارند وقهر الهى در انتظارشان است. «حتّى حين»
- مرفّهين ثروتمند، تحليل ناروا دارند. رفاه، امكانات وفرزند پسر، سبب فريفته شدن آنان به خود واحساس محبوبيّت نزد خدا شده است. «يحسبون...»
- ارزيابى تنها بر مبناى مال وفرزند، نشانه ى بى شعورى است. «بل لايشعرون»
ذکر روز چهارشنبه : یا حی یا قیوم
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
14 خرداد ؛ سالگرد ارتحال امام خمینی (ره)
سید روحالله مصطفوی ملقب به امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بودند که در 14 خرداد سال 1368 رحلت نمودند.
امام خمینی در روز بيستم جمادى الثانى 1320 هجرى قمرى مطابق با 30 شهريـور 1281 هجرى شمسى ( 24 سپتامپر 1902 ميلادى) در شهرستان خمين از توابع استان مركزى ايران در خانواده اى اهل علـم و هجرت و جهاد پـاى بـر خـاكدان طبيعت نهاد و در 14 خرداد سال 1368 هجری شمسی به ملکوت اعلا پیوست.
مروری کوتاه بر وقایع زندگی امام خمینی(ره)
امام خمینی (ره) پس از درگذشت حضرت آیت الله بروجردی به مخالفت با سیاست های طاغوت برخاست و در قیام 15 خرداد 1342 دستگیر و روانه تهران و زندانی گردید، پس از مدتی آزاد و به شهر مقدس قم مراجعت نمود. در قضیه تصویب کاپیتولاسیون (مصونیت مجرمین آمریکائی در ایران) با سخنرانی مهم و آتشین در مسجد اعظم قم دستگیر و به ترکیه و سپس به عراق تبعید گردید.
امام خمینی (ره) در سال های اقامت در عراق همچنان رهبری مبارزه با رژیم پهلوی را به عهده داشته و در سال 1357 با هماهنگی رژیم پهلوی به رژیم بعث عراق، ایشان ناگزیر از خروج از عراق شده و با عزیمت به پاریس مبارزه و انقلاب ،امام را وارد مرحله اساسی نمود.
با اقامت امام خمینی (ره) در پاریس و انعکاس سخنان و نقطه نظرات ایشان در رسانه های غربی رژیم پهلوی در ضعف و انزوا قرار گرفته و با رهبری هوشمندانه و دقیق ایشان انقلاب اسلامی مردم ایران با خروج شاه و خانواده سلطنتی از ایران به روزهای اوج خود نزدیک گردید.
با مراجعت رهبر فقید ایران در 12 بهمن 1357 و هدایت انقلاب از نزدیک، صبح پیروزی در 22 بهمن ماه 1357 دمید و مردم ایران شاهد پیروزی را در آغوش گرفته بود.
با انحلال رژیم سلطنتی و پایان حکومت 57 ساله و ستمکارانه پهلوی، امام خمینی (ره) جمهوری اسلامی ایران را با آرای قاطع مردم بنیان نهاد. از 22 بهمن 1357 تا 14 خرداد 1368 حضرت امام همچنان رهبری انقلاب را به دوش کشیده و انقلاب و کشور را در حوادث خطرناکی و توطئه های گوناگون و جنگ 8 ساله تحمیلی عراق و تحریم ها به سلامت و به خوبی رهبری نمودند.
نخستین برگزیدن رهبر ایران در تاریخ ۱۴ خرداد ۱۳۶۸ خورشیدی پس از درگذشت سید روحالله خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی ایران، در جلسهای فوقالعادهٔ مجلس خبرگان رهبری برگزار شد. در این جلسه سید علی خامنهای رئیسجمهور وقت، به عنوان رهبر موقت جمهوری اسلامی ایران برگزیده شد. پیش از این، نخست خبرگان حسینعلی منتظری را با رأی قریب به اتفاق، از قائممقامی رهبری برکنار نمودند.
سید علی خامنهای، شرط مرجعیت را که یکی از شرطهای لازم رهبری در قانون اساسی بود نداشت، از این رو مجلس خبرگان وی را به عنوان رهبر موقت جمهوری اسلامی ایران تا زمان برگزاری همهپرسی قانون اساسی جدید انتخاب شد، در آن تاریخ قانون اساسی به دستور سید روحالله خمینی در دست بازنگری بود. البته سمت «رهبر موقت» در قانون اساسی وقت ذکر نشدهبود و موقت بودن این انتخاب نیز به اطلاع عموم نرسید. از ۸۰ عضو مجلس خبرگان، ۷۴ نفر در جلسه حاضر بودند که از این تعداد، ۶۸ نفر به سید علی خامنهای رأی دادند.
چند روز پس از همهپرسی بازنگری قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (۶ مرداد ۱۳۶۸) و رسمیت یافتن قانون جدید و حذف «مرجعیت» از شروط رهبری، خبرگان مجدداً تشکیل جلسه میدهند و در رایگیری مجدد، رهبری سید علی خامنهای با ۶۰ رأی از ۶۴ عضو حاضر، به تصویب میرسد.
سلام علیکم
حدیث ۲۴۵:
امام جعفر صادق (ع):
در چه صورتی بدون دوست می مانیم؟
از تجسس در کار مردم خود داری کن و گرنه بدون دوست خواهی شد.
حدیث ۲۴۶:
امام جعفر صادق (ع):
مایه های انس چه چیزهایی هستند؟
سه چیز مایه انس است :زن سازگار ، فرزند نیکو کار و دوست یکرنگ.
بحارالانوار ج۷۸ ص ۱۳۲
حدیث ۲۴۷:
امام جعفر صادق (ع):
سر آغاز نامه مومن پس از مرگش چیست؟
خوبی یا بدی است که مردم در مورد او می گویند و نخستین هدیه مومن آنست که خداوند و هر کس گه دنبال جنازه اش آمد بیامرزد.
همان منبع ص۱۹۶
سالگرد رحلت امام خمینی(ره) نسلیت با د
‼️شیوه جبران خسارت در هنگام خجالت کشیدن
🔷س 4114: من قبلا به شخصی #خسارتی وارد کردم و الان خجالت می کشم بروم و خسارت را #جبران کنم آیا می توانم پول آن را از طرف صاحب حق، به فقیر #صدقه بدهم؟
✅ج: صدقه، کفایت نمی کند و باید #مبلغ_خسارت را به او بپردازید می توانید به گونه ای که مطلع نشود ـ مثلا از طریق واسطه یا واریز به حساب ـ آن را ادا کنید.
#احکام_حق_الناس #جبران_خسارت
🆔 @resale_ahkam
🏴حضرت آیت الله خامنهای:
⚫️ امام بزرگوار یکی از معجزات دهر بود، خود او از آیات بزرگ الهی بود، آیتالله العظمای واقعی، او بود. ۹۵/۱۲/۱۶
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
664 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ القاضي العدل ليجاء به يوم القيامة فيلقى من شدّة الحساب ما يتمنّى أن لا يكون قضى بين اثنين في تمرة.
قاضى عادل را روز قيامت بحساب ميكشند
و از سختى حساب چيزها مى بيند كه آرزو مى كند
ميان دو كس در باره يك خرما قضاوت نكرده بود.
نهج الفصاحه
667 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند:
إنّ اللَّه احتجز التّوبة على كلّ صاحب بدعة.
همانا خداوند توبه را بر بدعت گذار ممنوع ساخته است.
نهج الفصاحه
قیام خونین 15 خرداد
بی تردید هیچ دگرگونی و انقلابی بی ریشه و علت پدید نمی آید و بسترها و عواملی در شکل گیری آن مؤثر است. قیام 15 خرداد نیز جنبشی ماندگار و اثر گذار است و نقطه عطفی در کارنامه انقلاب اسلامی ایران به شمار می رود. این قیام، سر آغاز تحوّلات و دگرگونیهای شگفت آوری شد که به حق می توان از آن به عنوان «یوم اللّه» نام برد.
دستگيری امام خمينی (ره )
در سحرگاه 15 خرداد 1342، عوامل رژیم شاه به خانه ساده و بیآلایش حضرت امام در قم یورش بردند و امام خمینی (ره) که روز پیش از آن در روز عاشورای حسینی در مدرسه فیضیه قم، طی سخنان کوبندهای پرده از جنایات شاه و اربابان آمریکایی و اسرائیلی او برداشته بودند، دستگیر و به زندانی در تهران منتقل شدند.
قيام پانزدهم خرداد قم
پس از انتشار خبر دستگيری امام (ره ) در پانزدهم خرداد 1342، بسياری از مردم قم، به منزل ايشان رفتند و به اتفاق فرزندشان، حاج آقا مصطفی ، در حدود ساعت شش بامداد، به سمت حرم مطهر حضرت معصومه (س) حرکت کردند. پس از مدتی، صحن مطهر و خيابان های اطراف، لبريز از جمعيتي شد که شعار "يامرگ يا خمينی" را با هيجان شديدی تکرار می کردند. در همان زمان، علما و مراجع وقت هم با صدور بيانيه هايی، خواستار آزادی فوری حضرت امام (ره )شدند.
در حدود ساعت ده صبح، با ورود نيروهای مسلّح برای تقويت نيروهای شهربانی قم، تيراندازی و رگبار مسلسل ها شروع شد و تعداد زيادی از مردم زخمی شده يا به شهادت رسيدند. شدّت تيراندازی به حدّی بود که امکان انتقال زخمی ها و اجساد شهيدان نبود و اين کشتار، تا ساعت پنج عصر ادامه يافت.
حمام خون درتهران
درپانزدهم خرداد 1342، مردم تهران هم چون ساير شهرها، در اعتراض به دستگيری امام خمينی (ره ) به خيابان ها ريختند و قيام خونين خويش را آغاز کردند. سيل خروشان کشاورزان غيور و کفن پوش ورامين، دهقانان کن و نيز مردم جماران به سوی تهران سرازير شد. انبوه جمعيت بازاری، بار فروش، دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، با فريادهای رعد آسای "يا مرگ يا خمينی" و "مرگ برشاه" تهران را به لرزه درآورد. شاه که در برابر قيام قهر آلود ملٌت، تاج و تخت خود را درحال زوال می ديد، با رگبار مسلسل به جنگ ملٌت مظلوم رفت و تهران را در پانزدهم خرداد 1342، به کشتارگاه مخوف و حمام خون تبديل ساخت.
راه پيمايی در ساير شهرها
در روز پانزدهم خرداد 1342، در بيشتر شهرها، درگيری، راه پيمايی، برگزاری جلسات و نيز سخنرانی بر ضد رژيم و اعتراض به دستگيری امام صورت گرفت. در بعضی از شهرها مانند شيراز، تبريز و مشهد، اعتراض از شدٌت و گشتردگی بيشتری برخوردار بود که در اثر اين حوادث، تعداد زيادی کشته، مجروج يا زندانی شدند.