eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
830 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
1.2هزار ویدیو
56 فایل
﷽ یوسف‌گم‌گشتہ‌باز‌آید، اگر‌ثابت‌شود؛ درفراقش‌مثل‌یعقوبیم وحسرت‌می‌خوریم...! +اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّد‌وَآلِ‌مُحَمَّدوَعَجِّل‌فَرَجَهُم+
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نمل آیه 61 و 62 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم أَمَّن جَعَلَ الْأَرْضَ قَرَاراً وَجَعَلَ خِلَالَهَا أَنْهَاراً وَجَعَلَ لَهَا رَوَاسِيَ وَجَعَلَ بَيْنَ الْبَحْرَيْنِ حَاجِزاً أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (61) أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلاً مَّا تَذَكَّرُونَ (62) ترجمه : كيست كه زمين را قرارگاهى ساخت و در آن، رودها قرار داد، و براى آن، كوه ها را (مانند لنگر) ثابت و پابرجا قرار داد و ميان دو دريا (شور و شيرين) مانعى قرار داد (كه مخلوط نشوند). آيا معبودى با خداست؟ (نه) بلكه اكثر آنان نمى دانند. كيست كه هرگاه درمانده اى او را بخواند، اجابت نمايد و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشينان (خود در) زمين قرار دهد؟ آيا با خداوند معبودى است؟ چه كم پند مى پذيريد. پیام‌ها : - از راه هاى شناخت خدا و يكتايى او، توجّه به يك قدرت نجاتبخش و بريدن از قدرت ها ووسايل ديگر در هنگام اضطرار است. «أمّن يجيب» - شرط استجابت دعا، قطع اميد از ديگران واخلاص در دعاست. «يجيب المضطر» - آنان كه با سكوت، از خداوند حاجتى مى خواهند، خداوند از حالشان با خبر است ولى دوست دارد بندگانش حاجت خود را به زبان آورند. «اذا دعاه» - انسان بر طبيعت حكومت دارد. «يجعلكم خلفاء الارض» - آيا در حال اضطرار، به قدرت هاى مادّى توجّه مى كنيد؟! «ءاله مع اللّه»
ذکر روز پنجشنبه: لا اله الا الله الملک الحق المبین  (معبوی جز خدا نیست؛ پادشاه برحق آشکار) ذکر روز پنجشنبه به اسم امام حسن عسکری (ع) است. روایت شده در این روز زیارت امام حسن عسکری (ع) خوانده شود که خواندن آن موجب رزق و روزی می‌شود. صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
نکته های آیات 61 و 62 سوره نمل در روايات و تفاسير نديدم كه درباره تلاوت آيه 62 براى استجابت دعا نقشى باشد، لكن مردم به خاطر تناسب محتواى آيه تبّركاً آن را مى خوانند و مانعى ندارد. مناجات با خداى سبحان و راز ونياز با او كارى پسنديده و لازم است، دعا به درگاه او و درخواست حل مشكلات خصوصاً هنگام درماندگى، براى همگان ضرورى است. اين نياز مر يمى بوده است و درد كان چنان طفلى سخن آغاز كرد هر كجا دردى دوا آن جا بود هر كجا فقرى نوا آن جا بود هر كجا مشكل جواب آن جا رود هر كجا پستى است آب آن جا رود پيش حقّ يك ناله از روى نياز به كه عمرى در سجود و در نماز زور را بگذار زارى را بگير رحم سوى زارى آيد اى فقير(71) در روايات مى خوانيم: نمونه ى مضطرّ واقعى، امام زمان (عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف) است و بدترين سوء «و يكشف السوء»، سلطه كفّار است كه در زمان آن حضرت برطرف مى شود و نمونه «يجعلكم خلفاء» حكومت صالحان در آن زمان است.(72) هر جا كه دعاى ما مستجاب نشود، دليلى دارد، همچون: الف: دعاى ما، طلبِ خير نبوده وما گمان مى كرديم خير است. (زيرا دعا، يعنى طلبِ خير) ب: نحوه درخواست، جدّى و همراه با درماندگى نبوده است. ج: در دعا اخلاص نداشته ايم، يعنى اگر به درگاه خداوند رو كرده ايم، به ديگران نيز چشم اميد داشته ايم. البتّه گاهى به جاى استجابتِ آنچه مى خواهيم، خداوند حكيم مشابه آن را به ما مى دهد و گاهى به جاى خواسته ما، كه نزد خداوند به مصلحت ما نيست، خداوند بلائى از ما دور مى كند و گاهى به جاى برآوردن حاجت در دنيا، در قيامت جبران مى كند و گاهى به جاى لطف به ما، به نسل ما لطف مى كند كه همه اين مطالب در روايات آمده است. اجابتِ مضطرّ، كارى الهى است ولى سنّت الهى را تغيير نمى دهد. مثلاً سنّت خداوند آن است كه مردم به نحوى بايد از دنيا بروند و همه انسان ها در لحظه احتضار، مضطرّند و اگر خداوند به همه جواب مثبت دهد، بايد قانون مرگ را لغو كند. ريشه ايمان به خدا ريشه ايمان به خدا، عقل و فطرت است؛ لكن مادّيون مى گويند: ريشه ايمان به خدا ترس است. يعنى انسان چون خود را در برابر حوادث عاجز مى بيند، هنگام بروز حادثه اى تلخ، قدرتى را در ذهن خود تصوّر مى كند و به آن پناه مى برد. مادّيون با اين محاسبه، ايمان را زاييده ترس مى دانند؛ امّا اشتباه آنان اين است كه تفاوت رفتن به سوى خدا را با اصل ايمان به خدا نمى فهمند. مثلاً ما هنگام ديدن سگ و احساس خطر، سراغ سنگ مى رويم. امّا آيا مى توان گفت: پيدايش سنگ به خاطر سگ است؟ همچنين ما هنگام اضطرار و ترس رو به خدا مى رويم، آيا مى توان گفت: اصل ايمان به خدا زاييده ترس است؟ علاوه بر آنكه اگر سرچشمه ايمان ترس باشد، بايد هر كس ترسوتر است، مؤمن تر باشد. در حالى كه مؤمنان واقعى، شجاع ترين افراد زمان خود بوده اند و بايد انسان در لحظاتى كه احساس ترس ندارد، ايمانى هم نداشته باشد، در حالى كه ما در لحظه هايى كه ترس نداريم خدا را به دليل عقل و فطرت قبول داريم. در حقيقت ترس و اضطرار، پرده غفلت را كنار مى زند و مارا متوجّه خدا مى كند و لذا منكران خدا هرگاه در هواپيما يا كشتى نشسته باشند و خبر سقوط يا غرق شدن را بشنوند و يقين كنند كه هيچ قدرتى به فريادشان نمى رسد؛ از عمق جان به يك قدرت نجاتبخش اميد دارند. آنها در آن هنگام به يك نقطه و به يك قدرت غيبى دل مى بندند كه آن نقطه، همان خداى متعال است. 71) مولوى. 72) تفسير نورالثقلين.
.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ 💭🍂💭🍂💭🍂💭 💭ًپنج شنبه است و ياد درگذشتگان 🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ ❄🌺 التماس دعا 🌺❄ پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست، يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه، دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه, امادیدارشون میفته به قیامت, شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه... 🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
🌴 ﻧﻤﺎﺯ برای ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ : 💠دو ركعت است در ركعت اوّل فاتحه و ده مرتبه : ✨رَبَّنَااغْفِر ْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب✨ اى پروردگار من بيامرز مرا و پدر و مادرم و ديگر مؤ منان را در روزى كه حساب برپا شود 💠و در ركعت دوّم فاتحه و ده مرتبه : ✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم هركه در حال ايمان به خانه من درآيد و هر مرد مؤ من و زن با ايمانى را 💠و چون سلام دهد ده مرتبه بگويد: ✨ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيرا✨ پروردگارا ترحم كن بر ايشان چنانچه پروريدند مرا در كودكى. 🌺🌸💐 التماس دعا
‼️ملاک ادا بودن نماز خوانده شده در آخر وقت 🔷س 5121: چه مقدار از نماز اگر در وقت ادا واقع شود، نیت ادا صحیح است؟ در صورت شک در این‌که این مقدار، داخل وقت واقع شده یا خیر، وظیفه چیست؟ ✅ج: وقوع یک رکعت نماز در داخل وقت برای این‌که نماز، ادا محسوب شود، کافی است و در صورت شک در این‌که وقت لااقل به مقدار یک رکعت باقی است یا خیر، نماز را به قصد مافی الذمّه بخوانید. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
‼️نیّت نماز صبح در وقت مشکوک بین ادا و قضا 🔷س 5120: اگر هنگام نماز صبح ندانیم آفتاب طلوع کرده یا نه، به چه نیتی نماز بخوانیم؟ ✅ج: تا یقین نکرده‌اید که آفتاب طلوع کرده است، می توانید به نیت ادا نماز بخوانید و در هر صورت می‌توانید به نیت نماز صبح همان روز – بدون نیت ادا یا قضا - نماز را بجا آورید. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم کتاب نهج الفصاحه مجموعه ای از کلمات قصار پيامبر گرامی اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم است بمنظور استفاده از این کلمات در زندگانی هرشب یک یا دو مورد از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. 2141 - رسول اعظم صلوات الله علیه و آله می فرمایند: كفى بالمرء إثما أن يشار إليه بالأصابع إن كان خيرا فهى مزلّة إلّا من رحم اللَّه تعالى و إن كان شرّا فهو شرّ. براى مرد همين گناه بس كه انگشت نما باشد اگر به خير باشد لغزش است مگر آنكه خدايش رحم كند و اگر به شر باشد كه شري است. نهج الفصاحه
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره نمل آیه 63 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم أَمَّن يَهْدِيكُمْ فِي ظُلُمَاتِ الْبَرِّ وَالْبَحْرِ وَمَن يُرْسِلُ الرِّيَاحَ بُشْراً بَيْنَ يَدَيْ رَحْمَتِهِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ تَعَالَي اللَّهُ عَمَّا يُشْرِكُونَ (63) ترجمه : كيست كه شما را در تاريكى هاى خشكى و دريا (به وسيله ستارگان) هدايت مى كند، و كيست كه بادها را پيشاپيش (باران) رحمتش به عنوان بشارت مى فرستد، آيا معبودى با خداست؟ خداوند برتر است از آن چه براى او شريك قرار مى دهند. نکته ها: شايد مراد از هدايت در تاريكى هاى دريا و خشكى، هدايت از طريق ستارگان باشد. زيرا در جاى ديگر مى خوانيم: «و بالنّجم هم يهتدون»(73) 73) نحل، 16. پیام‌ها : - بهترين راه خداشناسى، توجّه كردن به مشكلات و بن بست هاى زندگى و پيدا شدن راه حل وروزنه هاى اميد به لطف خداوند است. «أمّن يهديكم - من يرسل» - حركت بادها با تدبير اوست. «يرسل الرياح» - اگر وجدان خود را قاضى كنيم، در مى يابيم كه جز او خدايى نيست. «ءالهٌ مع اللّه» - هرگونه شرك، محكوم است. «عمّا» - قرار دادن شريك براى خداوند، توهين به مقام اوست. «تعالى اللّه عمّايشركون»
ذکر روز جمعه: اللهم صل علی محمد و ال محمد  (خدایا رحمت فرست بر محمد و خاندان محمد) ذکر روز جمعه به اسم امام زمان (عج) است. روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود. ذکر روز جمعه باعث عزیز شدن می شود. صبح همه دوستان منتظر مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) بخیر و شادی و سلامتی
سالرد روز جنگ جمل جنگ جمل یا نبرد جمل در جمادی‌الاولی یا جمادی الثانی سال ۳۶ هجری قمری بین عایشه، طلحه و زبیر از یک سو و حضرت علی علیه السلام ، خلیفه وقت، از سوی دیگر رخ داد. این نبرد، نخستین جنگ میان مسلمانان است. از آن رو که در این جنگ، عایشه در مرکز میدان جنگ و بر روی شتری به‌نام عسکر سوار بود، آن را «جنگ جمل» (شتر نر) نامیده‌اند. در ابتدای خلافت حضرت علی بن ابی طالب عليه السّلام ، طلحه و زبیر در مدینه با وی بیعت نمودند، اما چهار ماه بعد بیعت خود را شکستند و راهی مکه شدند؛ و در آنجا به عایشه، همسر حضرت محمد صلی الله علیه و آله پیامبر اسلام، که از دشمنان علی بود پیوستند و مردم را به خونخواهی عثمان برانگیختند و با حدود سه هزار نفر به سوی بصره حرکت کردند. در بصره سپاه عایشه به بیت المال حمله کردند و محافظان بیت المال را کشتند. همچنین عثمان بن حنیف، والی منصوب علی، را مجبور کردند که قصر حکومتی را ترک کند و موی سر و ریشش را کندند. از طرفی هم علی با قوای خود در پی آنان آمد و لشکری از کوفه به وی پیوست. حضرت علی علیه السلام به بصره نزدیک شد و باب مذاکرات با طلحه و زبیر و عایشه را باز کرد. در حالی که، همه در حال حاضر فکر می‌کردند توافق بین طرفین حاصل شده‌است، جنگ بین دو سپاه ناگهان آغاز گردید. در منابع در مورد آغازگر جنگ روایاتی گوناگون داریم. بر طبق برخی روایات، علی به لشکریانش دستور داد که جنگی را آغاز نکنند، اما پس از آنکه برخی از حامیان حضرت علی علیه السلام کشته شدند، وی خود را مستحق دانست که با سپاه جمل وارد جنگ شود. آنچه از این روایات بر می‌آید این است که بنا به سنت عرب، جنگ بیشتر شامل نبردهای دو نفره و دوئل وار بوده و درگیری گروهی و گسترده در آن به چشم نمی‌خورد. طلحه توسط تیری زخمی شد و سپس در گذشت. زبیر نیز پس از دیدار با علی، با تردید میدان جنگ را ترک نمود. برخی افراد از قبیله بنی تمیم وی را تعقیب کردند و در جایی خلوت کشتند. مهم‌ترین بخش جنگ، حول شتر و هودج عایشه در جریان بود و در طی آن بین ۴۰ تا ۲۷۰۰ نفر از محافظان عایشه کشته شدند. نهایتاً، سپاه حضرت علی علیه السلام پیروز شد و یاران ایشان زانوی شتر را قطع کردند و شتر به همراه عایشه به زمین نشست. عایشه بازداشت گردید اما با احترام با وی رفتار شد و حضرت علی علیه السلام وی را تحت مراقبت به مدینه فرستاد. او به سپاه شکست خورده جمل امان داد، برخی از سران مخالف همچون مروان بن حکم را پس از بیعت آزاد نمود و دستور داد که جز اسلحه جنگی، چیزی به غنیمت گرفته نشود و اسرا آزاد شوند. این عمل حضرت علی علیه السلام ، باعث بروز ناآرامی‌هایی در سپاهش گردید. روبرت گلیو معتقد است که گرچه در مورد فرار و خیانت و حقارت در این جنگ، در منابع اغراق شده اما این دلایل به خوبی نشان دهندهٔ بی‌ثباتی مخالفان حضرت علی علیه السلام و حاکی از علت پیروزی آسان وی در این جنگ است.
سالروز ولادت حضرت عیسی مسیح (ع) حضرت عیسی (ع) به فرمان خداوند، به گونه ‏ای اعجازآمیز از مادری باکره و مقدس متولد شد و سپس در گهواره شروع به سخن گفتن کرد و پیامبری خود را بشارت داد. حضرت عيسي بن مريم(ع) پيامبر بزرگ الهي و اولوالعزم، در روز ۲۵ دسامبر سال اول ميلادي، ۶۲۲ سال قبل از هجرت پيامبر بزرگ اسلام(ص)، در بيت لحم واقع در سرزمين فلسطين به دنيا آمد. مسيح(ع) كه از ۳۰ سالگي به نبوت برگزيده شد، سرانجام مورد تهديد بزرگان يهود واقع شد و آنان تصميم به قتل وي گرفتند. زيرا سران يهودي از اين‏كه مردم به عيسي(ع) علاقه‏ مند مي‏ شدند، احساس نگراني نموده و مي‏ دانستند اگر او را آزاد بگذارند، همه مردم به او ايمان مي‏ آورند. نام حضرت عيسي(ع) در سيزده سوره قرآن، ۴۵ بار تكرار شده است. به عقیده مسلمانان عیسی از پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت است. نام و داستان وی به کرّات در قرآن و احادیث اسلامی آمده‌است. مسلمانان برای عیسی معجزاتی قائل‌اند، از جمله سخن گفتن در گهواره در دفاع از مادر و نیز زنده‌کردن مردگان و شفای بیماران و کوران مادرزاد، و دمیدن حیات در گِلِ بیجان. با این حال قرآن عیسی را فقط بنده و فرستادهٔ خدا می‌شناسد و هرگونه اعتقاد به تثلیث یا تجسد خدا در عیسی در نزد مسلمانان شرک است. نظر مسلمانان پیرامون مرگ عیسی نیز با آنِ مسیحیان متفاوت است. طبق گفتهٔ قرآن این عیسی نبود که مصلوب شد، بلکه امر بر آنان مشتبه شد. به روایتی خدا صورت عیسی را بر یکی از دشمنان وی (یک یهودای اسخریوطی که به طمع جایزه حاکمان مخفی گاه عیسی را لو داد) افکند و وی به جای عیسی مصلوب شد و در نهایت عیسی به آسمان عروج کرد و از نظرها غایب شد.  به اعتقاد مسلمانان شیعه عیسی در آخرالزمان همراه مهدی ظهور خواهد کرد و دجال یا ضد مسیح بر دست عیسی کشته خواهد شد.