💠 پوستر راهکارهای زندگی موفق در جز بیست و پنجم قرآن
#ما_همه_اثر_گذاریم
#علمی_پژوهشی
#پایگاه_بسیج_محدثه
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره روم
آیه 19
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَيُحْيِي الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا وَكَذَلِكَ تُخْرَجُونَ (19)
ترجمه :
زنده را از مرده بيرون مى آورد، و مرده را (نيز) از زنده بيرون مى كشد، و زمين را بعد از مرگش زنده مى كند، و شما نيز (روز قيامت) اين گونه بيرون آورده مى شويد.
نکته ها:
براى خارج شدن مرده از زنده و زنده از مرده، مصاديق و نمونه هاى زيادى در تفاسير بيان شده است، از جمله: ايجاد انسان از نطفه و ايجاد نطفه از انسان. فرزند مؤمن از والدين كافر و بالعكس، كه همه اينها نشانه قدرت مطلقه خداوند در جهان و توانايى او در برپايى قيامت و حشر موجودات است.
پیامها :
- در معاد شك نكنيد، زيرا كار خداوند ميراندن و برانگيختن است. (با ارائه نمونه ها، ابهامات و ترديدها را از بين ببريد.) «يحى الارض... كذلك تُخرجون»
آیه 20
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَكُم مِّن تُرَابٍ ثُمَّ إِذَا أَنتُم بَشَرٌ تَنتَشِرُونَ (20)
ترجمه :
و از نشانه هاى الهى آن است كه شما را از خاكى (پست) آفريد، پس (به صورت) بشرى به هر سوى پراكنده شديد.
نکته ها :
در قرآن، يازده مورد تعبير «و من آياته» به كار رفته كه هفت موردش در اين سوره است.
در آيه قبل، خروج مرده از زنده و بالعكس به طور كلّى و سربسته مطرح شد و اين آيه نمونه آن مطلب كلّى است.
پیامها :
- بهترين راه خداشناسى، تفكّر در آفرينش است. «و من آياته ...»
- نشانه هاى الهى قابل شمارش نيست، آنچه گفته مى شود اندكى از بسيار است. «من آياته»
- در ميان آفريده ها، انسان بارزترين آنهاست. (آياتى كه درباره نشانه هاى قدرت الهى است، از انسان شروع مى شود.) «من آياته ان خلقكم من تراب»
- خودشناسى، مقدّمه خداشناسى است. «من آياته أن خلقكم من تراب»
- منشأ وجودى همه انسان ها خاك است. (تفاخرهاى بى ارزش را كنار بگذاريم.) «من تراب»
- در خاك، حسّ و حركت نيست، ولى در انسان هست و اين، نشانه قدرت و عظمت پروردگار است. «خلقكم من تراب... تنتشرون»
ذکر روز یکشنبه:
یا ذالجلال والاکرام
(ای صاحب شکوه و بزرگواری)ذکر روز یکشنبه که به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می باشد موجب فتح و نصرت می شود روایت شده است که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود.
صبح بيست و ششمین روز ماه رمضان بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
دعای روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهمّ اجْعَل سَعْیی فیهِ مَشْکوراً وذَنْبی فیهِ مَغْفوراً وعَملی فیهِ مَقْبولاً وعَیْبی فیهِ مَسْتوراً یا أسْمَعِ السّامعین.
خدایا، کوششم را در این ماه مورد سپاس و گناهم را آمرزیده و عملم را پذیرفته و عیبم را پوشیده قرار ده، ای شنواترین شنوایان.
نوزدهم اردیبهشت ماه روز بزرگداشت شیخ کلینی گرامی باد
شیخ ابوجعفر محمّد بن یعقوب بن اسحاق رازی معروف به کُلِـینی، شیخ کلینی، ثقهالاسلام کلینی (ولادت در سال ۲۵۸ هجری قمری / ۲۴۹ شمسی ) صاحب کتاب الکافی -یکی از کتب اربعه- و مشهورترین فقیه و محدث شیعه در نیمه اول قرن ۴ (قمری) است.
ابوجعفر محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی معروف به «کلینی رازی» صاحب کتاب کافی از محدثان بزرگ شیعه است. بنا بر شواهد، او پس از شهادت امام عسکری(ع) و در زمان امام مهدی(ع) به دنیا آمده و با برخی محدثان که بدون واسطه از امام عسکری(ع) یا امام هادی(ع) حدیث شنیدهاند، ملاقات کرده است.
کلینی، در روستای کلین از روستاهای قدیمی پیرامون تهران در ۳۸ کیلومتری شهر ری و نزدیک حسن آباد قم، و در زمان امام عسکری به دنیا آمد. به همین جهت، او را به لقب رازی، منسوب به ری هم میخوانند.در ابتدا علوم اسلامی را نزد پدر و دائی خود، گذراند. بعد از مدت کوتاهی که با منابع رجالی و حدیثی آشنا شد، برای ادامه تحصیل خود به شهر ری رفت.
در آن دوران بیشتر مردمان شهر ری شافعی و حنفی مذهب بودند، ولی روستاهای شیعه نشین بودند و اکثر اهل تسنن آن شهر، همواره تحت تأثیر آنان بودند، از این رو ری به شهر شیعه نشین معروف بود. در آن دوران شهر ری، مرکز برخورد آراء و اندیشههای اسماعیلیه، حنفی، شافعی و شیعه شده بود.
کلینی در سال ۳۲۸ قمری برابر با ۳۱۹ خورشیدی که مصادف با مبدأ غیبت کبری امام زمان است در سن ۷۰ سالگی در بغداد، درگذشت. ابو قیراط محمد بن جعفر حسنی، یکی از بزرگان بغداد بر پیکرش نماز خواند. آرامگاه او در «باب الکوفه» در بغداد، امروز در ناحیه شرقی رود دجله کنار پل قدیم بغداد و زیارتگاه مسلمانان است.
‼️مضمضه و غرغره آب در حال روزه
🔷س 5428: اگر روزهدار آب را به قصد رفع عطش در دهان گردانده و بیرون بریزد بهطوری که هیچ مقداری از آب پایین نرود چه حکمی دارد؟
✅ج: در فرض سؤال اشکال ندارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️ ترش کردن معده
🔷س 5429: آیا #ترش_کردن_معده باعث باطل شدن روزه می شود؟
✅ج: صرف ترش کردن، باطل کننده روزه نیست ولی چنانچه موجب شود چیزی به فضای دهان آمده و عمدا و از روی اختیار فرو برده شود، روزه باطل می گردد اما اگر سهوا و بی اختیار فرو رود، #روزه باطل نمی شود.
#احکام_روزه #مبطلات_روزه
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب مشکوة مجموعه ای از احادیث موضوعی است که از سایت شهید آوینی گرفته شده است.
بمنظور استفاده دوستان همراه از این احادیث در زندگانی هرشب موردی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
احادیث اجتماعی، قطع و صله رحم
حدیث (7) امام باقر عليه السلام :
اِنَّ اَعجَلَ الخَيرِ ثَوابا صِلَةُ الرَّحِمِ؛
ثواب صله رحم سريع تر از هر كار خيرى به صاحبش مى رسد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص152
حدیث (8) امام باقر عليه السلام :
صِلَةُ الاَرحامِ تُزكى اَلاَعمالَ و َتُنمى اَلاَموالَ و َتَدفَعُ اَلبَلوى وَ تُيَسِّرَ الحِسابَ و َتُنسِئُ فِى الاَجَلِ؛
صله رحم اعمال را پاكيزه،
اموال را بسيار،
بلا را دفع،
حساب (قيامت) را آسان مى كند
و مرگ را به تأخير مى اندازد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج2 ، ص150 - تحف العقول، ص 299
#اطلاعیه
سلام علیکم ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما پیشکسوتان و ایثارگران عزیز مستقر در شهر پرند آن دسته از عزیزان ایثارگر ای که تاکنون موفق به دریافت کارت ایثار نگردیده و اطلاعات خود در مدیریت ایثارگران سپاه ناحیه حیدر کرار علیه السلام ثبت نکردهاند میتوانند با تماس قبلی و همراه داشتن اصل کارت ملی از ساعت ۱۰ صبح تا ۲ بعد از ظهر به دفتر ایثارگران با هماهنگی قبلی مراجعه نمایند با تشکر
09128424300برادرباباخانی
تاکید میشود که خارج از ساعت اعلام شده مراجعه نگردد با تشکر فراوان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره روم
آیه 21
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجاً لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ (21)
ترجمه :
و از نشانه هاى او آن است كه از جنس خودتان همسرانى براى شما آفريد تا در كنار آنان آرامش يابيد و ميان شما و همسرانتان علاقه شديد و رحمت قرار داد؛ بى شك در اين (نعمت الهى،) براى گروهى كه مى انديشند نشانه هاى قطعى است.
نکته ها:
ياد خداوند مايه آرامش دل و روح است، «بذكر اللّه تطمئن القلوب»(167) و همسر مايه آرامش جسم و روان. «أزواجاً لتسكنوا اليها»(168)
167) رعد، 28.
168) روم، 21.
پیامها :
- آفرينش، هدفدار است. «خلق لكم»
- زن و مرد از يك جنس هستند. (بر خلاف پاره اى عقايد خرافى و تحقيرآميز كه زن را موجودى پست تر يا از جنس ديگر مى پندارند.) «من أنفسكم»
- همسر بايد عامل آرامش باشد نه مايه تشنّج و اضطراب. «لتسكنوا اليها»
- هدف از ازدواج، تنها ارضاى غريزه جنسى نيست، بلكه رسيدن به يك آرامش جسمى و روانى است. «لتسكنوا اليها»
- نقش همسر، آرام بخشى است. «لتسكنوا اليها»
- محبّت، هديه اى الهى است كه با مال و مقام و زيبايى به دست نمى آيد. «جَعَلَ» (مودّت و رحمت، هديه خدا به عروس و داماد است.)
- هر كس با هر عملى كه آرامش و مودّت و رحمت خانواده را خدشه دار كند، از مدار الهى خارج و در خطّ شيطان است. «جعل بينكم ...»
- رابطه زن و مرد، بايد بر اساس مودّت و رحمت باشد. «مودّة و رحمة» (مودّت و رحمت، عامل بقا و تداوم آرامش در زندگى مشترك است.)
- مودّت و رحمت، هر دو با هم كارساز است. (مودّت بدون رحمت و خدمت، به سردى كشيده مى شود و رحمت بدون مودّت نيز دوام ندارد.) «مودّة و رحمة»
- تنها اهل فكر مى توانند به نقش سازنده ازدواج پى ببرند. «لقوم يتفكّرون»