🏴سلام به امام رضا بعد از نماز
🔷س ۵۶۶۸: در سلام به امام رضا(علیه السلام) بعد نماز و بعد مراسمات این که رو به امام میایستند جایز است؟
✅ج: رجاءً اگر انجام دهید اشکال ندارد.
🆔 @resale_ahkam
🌹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی ابن ابیطالب وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
ذکر روز شنبه:
یا رب العالمین
(ای پروردگار جهانیان)ذکر روز شنبه به نام پیامبر اکرم (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بینیازی میشود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فاطر
آیه 29
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرّاً وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ (29)
ترجمه :
همانا كسانى كه كتاب خدا را تلاوت مى كنند و نماز بر پا مى دارند و از آن چه ما روزيشان كرده ايم، پنهان و آشكار انفاق مى كنند، به تجارتى دل بسته اند كه هرگز زوال نمى پذيرد.
نکته ها:
در آيه قبل سخن از اين بود كه تنها علما خشيت الهى دارند، گويا اين آيه سيماى علماى واقعى را شرح مى دهد كه آنان: اُنس با قرآن دارند. نماز به پا مى دارند و انفاق آنان خالصانه است زيرا هم عَلَنى انفاق مى كنند و هم پنهانى و اگر رياكار بودند تنها علنى انفاق مى كردند.
«تبور» از «بوار» به معناى كسادى شديد در تجارت است. از آنجا كه اين امر موجب فساد و نابودى است به هلاكت هم بوار گفته مى شود.
در آيه قبل «يخشى اللّه» مطرح شد و در اين آيه «يرجون»؛ آرى، مردان خدا ميان خوف و رجا هستند.(573)
در قرآن بارها نماز و قرآن، در كنار هم مطرح شده اند:
«يتلون كتاب اللّه و اقاموا الصلاة»(574) كتاب خداوند را تلاوت مى كنند و نماز به پا مى دارند.
«يمسّكون بالكتاب و اقاموا الصلاة»(575) به كتاب آسمانى تمسك مى كنند و نماز به پا مى دارند.
«اتل ما اُوحى اليك من الكتاب و اقم الصلاة»(576) آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده تلاوت كن و نماز به پا دار.
امتيازات تجارت با خدا
- آنچه از سرمايه داريم، (سلامتى، علم، عمر، آبرو، مال و...) از اوست پس به خود او بفروشيم. آرى، اگر فرزندى زمين و مصالح و پولى از پدر گرفت و منزلى ساخت بعد افرادى خريدار منزلش شدند كه يكى از آنان همان پدر بود، عقل و وجدان مى گويد خانه را به پدر بفروشد، زيرا خود فرزند و تمام دارايى هايش از اوست و فروش به بيگانه جوانمردى نيست.
- خداوند به بهاى بهشت ابدى مى خرد، ولى ديگران هر چه بخرند، ضرر و خسارت است، چون ارزان مى خرند و زودگذر است.
- خداوند كم را مى پذيرد، «فمَن يَعمل مثقال ذرّة» ولى ديگران كم را نمى پذيرند.
- خداوند، از روى عفو و اغماض، عيب جنس را مى پوشاند و با همان نواقص مى خرد. در دعاى بعد از نماز مى خوانيم: خداوندا! اگر در ركوع و سجود نمازم خلل و نقصى است ناديده بگير و نمازم را قبول فرما. در دعاى ماه رجب مى خوانيم: «خاب الوافدون على غيرك و خسر المتعرّضون الاّ لك»(577) يعنى باختند كسانى كه در خانه غير تو آمدند و خسارت كردند كسانى كه به سراغ ديگران رفتند.
573) تفسير اطيب البيان.
574) فاطر، 29.
575) اعراف، 170.
576) عنكبوت، 45.
577) مفاتيح الجنان.
پیامها :
- تلاوت قرآن (گرچه مستحب است،) امّا قبل از واجبات آمده است. «يتلون... اقاموا... انفقوا»
- فكر و فرهنگ، مقدّمه عمل است. «يتلون كتاب اللّه - اقاموا الصلاة»
- كسى كه عاشقانه مكتب را بپذيرد، نماز و انفاقش قطعى است. (تلاوت كتاب به صورت مضارع آمده كه نشانه تداوم عمل و علاقه به تلاوت است، «يتلون» ولى نماز و انفاق به صورت ماضى آمده كه نشانه قطعى بودن انجام آن است.) «اقاموا - انفقوا»
- نماز، بايد با رسيدگى به محرومان همراه باشد. «اقاموا - انفقوا»
- دارائى هاى انسان، داده الهى است. «رزقناهم»
- اگر توجّه داشته باشيم كه دارائى هاى ما از خداوند است، در انفاق، بخل نمى ورزيم. «انفقوا مما رزقناهم»
- بخشى از داده ها انفاق شود، باقى براى خودتان است. «مما رزقناهم» (كلمه «مِن» به معناى بعضى است)
- مورد انفاق، تنها مال نيست بلكه از علم و آبرو و قدرت نيز بايد به مردم كمك كرد. «ممّا رزقناهم»
- انفاق، هم سرى باشد هم آشكارا. (در انفاق پنهان، خلوص آدمى رشد مى كند و در انفاق آشكار، مردم تشويق مى شوند.) «سرّاً و علانية» البتّه انفاق مخفيانه برترى دارد، لذا نام آن قبل از انفاق علنى برده شده است. «سرّاً و علانية»
- اميد به رستگارى، بايد با فكر و عمل و انفاق همراه باشد وگرنه اميد بدون كار، پندارى بيش است. «يتلون، اقاموا، انفقوا، يرجون»
- با داشتن علم و خشيت الهى (كه در آيه قبل بود) و با تلاوت قرآن و اقامه نماز و كمك به محرومان، باز هم خود را مستحقّ ندانيد، تنها اميدوار باشيد. «يرجون»
- در معامله با خدا، حتّى يك درصد زيان نيست. «تجارة لن تبور»
- گمان نكنيد با انفاق، مال شما تمام مى شود. «تجارة لن تبور»
- در فرهنگ اسلام، دنيا بازار است و انسان فروشنده و نعمت هاى الهى، سرمايه و انتخاب مشترى با انسان است. او مى تواند با خدا معامله كند و مى تواند غير خدا را انتخاب كند.
‼️صدا زدن دیگران
🔷س ۵۶۷۴: مى خواستم بدانم که: اگر به جاى محمد به دوستان خودمان بگوييم ممد اشکالى دارد يا نه؟
✅ج: اشکال ندارد ولى مناسب است اسم را صحيح بگوييد، و اگر اينگونه ناميدن موجب ايذاء يا هتک او شود جايز نيست.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️ملحق شدن به نماز جماعت در رکعت سوم یا چهارم
🔷س ۵۶۷۳: اگر #مأموم در بین #نماز، به #جماعت ملحق شود و به خيال اينكه امام در ركعت اول يا دوم است، حمد و سوره نخواند و سپس بفهمد امام در ركعت سوم يا چهارم بوده، چه وظیفه ای دارد؟
✅ج: اگر پس از #ركوع بفهمد كه در ركعت سوم يا چهارم بوده، نمازش صحيح است؛ ولى اگر پيش از ركوع بفهمد بايد #حمد_و_سوره را بخواند، و اگر وقت ندارد بايد فقط حمد را بخواند و در ركوع خود را به امام برساند.
#احکام_نماز_جماعت #ملحق_شدن_در_بین_نماز_جماعت
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب مشکوة مجموعه ای از احادیث موضوعی است که از سایت شهید آوینی گرفته شده است.
بمنظور استفاده دوستان همراه از این احادیث در زندگانی هرشب موردی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، گذشت
حدیث (14) پيامبر صلى الله عليه و آله :
اَوصانى رَبّى بِسَبعٍ: اَوصانى بِالاخلاصِ فِى السِّرِّ وَ العَلانيَةِ وَ اَن اَعفُوَ عَمَّن ظَلَمَنى و اُعطىَ مَن حَرَمَنى و اَصِلَ مَن قَطَعَنى و اَن يَكونَ صَمتى فِكرا وَ نَظَرى عِبَرا؛
پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود:
اخلاص در نهان و آشكار،
گذشت از كسى كه به من ظلم نموده،
بخشش به كسى كه مرا محروم كرده،
رابطه با كسى كه با من قطع رابطه كرده،
و سكوتم همراه با تفكّر
و نگاهم براى عبرت باشد.
كنزالفوائد ج2 ، ص 11
🌹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی ابن ابیطالب وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
ذکر روز یکشنبه:
یا ذالجلال والاکرام
(ای صاحب شکوه و بزرگواری)ذکر روز یکشنبه که به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می باشد موجب فتح و نصرت می شود روایت شده است که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره فاطر
آیه 30
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
لِيُوَفِّيَهُمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدَهُم مِّن فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَكُورٌ (30)
ترجمه :
خداوند پاداش آنان را به طور كامل عطا كند و از فضل خويش به آنان بيفزايد، چرا كه خداوند آمرزنده و سپاسگزار است.
نکته ها:
در تمام كلمات اين آيه، فضل و لطف الهى مى درخشد:
پاداش به طور كامل. «ليوفّيهم»
با اين كه سرمايه و توفيق عمل از اوست، باز هم نام پاداش بر آن نهاده است. «اجورهم»
زياد شدن الطاف و پاداش ها از سوى خداوند. «يزيد من فضله»
پیامها :
- عمل براى دريافت اجر الهى، ضررى به اخلاص نمى زند. «ليوفّيهم اُجورهم»
- خداوند هم مزد مى دهد، هم اضافه مى دهد. «ليوفّيهم اُجورهم و يزيدهم»
- اجر كامل برخاسته از شكور بودن خداوند است. «ليوفّيهم... شكور»
- خداوند از تلاش ها قدردانى كرده و لغزش ها را مى پوشاند، ما نيز در برابر خدمات ديگران قدرشناس باشيم و از لغزش هاى آنان بگذريم. «انّه غفور شكور»
آیه 31
وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ مِنَ الْكِتَابِ هُوَ الْحَقُّ مُصَدِّقاً لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ إِنَّ اللَّهَ بِعِبَادِهِ لَخَبِيرٌ بَصِيرٌ (31)
ترجمه :
و آن چه از كتاب به سوى تو وحى كرديم، همان حقّ است كه تصديق كننده كتاب هاى پيش از آن است؛ قطعاً خداوند نسبت به بندگانش خبير و بينا است.
پیامها :
- در قرآن، سخن باطل، خرافه، گزافه و بى منطق وجود ندارد. «هوالحقّ»
- ميزان حقّانيّت هر كلام و كتابى، قرآن است. «هوالحقّ»
- كتب آسمانى، مؤيّد يكديگرند. «مصدّقاً»
- خداوند هم به نياز بشر به وحى آگاه است، و هم به لياقت پيامبر براى دريافت وحى. («خبير» آگاه از باطن و «بصير» آگاه از ظاهر است.) «بعباده خبير بصير»
‼️وطن اتخاذی
🔷س ۵۶۷۵: قصد دارم تا یکی دو ماه آینده برای زندگی به شهر دیگری منتقل شوم و آنجا را به عنوان #وطن انتخاب کنم؛ آیا از اکنون ـ که هنوز در آن شهر مستقر نشده ام ـ در سفرهای کمتر از 10 روز، می توانم در آنجا نماز را کامل بخوانم؟
✅ج: تا زمانی که به عنوان زندگی در آنجا مستقر نشده اید، #نماز شکسته است.
#احکام_وطن #وطن_اتخاذی
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب مشکوة مجموعه ای از احادیث موضوعی است که از سایت شهید آوینی گرفته شده است.
بمنظور استفاده دوستان همراه از این احادیث در زندگانی هرشب موردی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، گذشت
حدیث (15) پيامبر صلى الله عليه و آله :
مَن يَغفِر يَغفِرِ اللّهُ لَهُ وَ مَن يَعفُ يَعفُ اللّهُ عَنهُ؛
هر كس از خطاها درگذرد،
خدايش از او درگذرد
و هر كس گذشت كند خدا نيز از او گذشت كند.
نهج الفصاحه ص734 ، ح 2809
‼️حکم فقهی متعلقات مسجد
🔷س ۵۶۷۲: آیا #چایخانه و #کفشداری و کتابخانه و #سرویس_بهداشتی_مسجد، از مکان هایی هستند که جنب نمی تواند بدون غسل وارد آنجا شود؟
✅ج: متعلقات مسجد که #صیغه_مسجد بودن بر آن خوانده نشده، جزو مسجد محسوب نمی شود و احکام مسجد را ندارد، لذا #توقف_جنب در آن اشکال ندارد.
#احکام_مسجد #توقف_جنب_در_متعلقات_مسجد
🆔 @resale_ahkam