‼️ وضو و غسل با وجود ناخن بلند
🔷 س ۵۷۱۵: آیا بلند بودن #ناخن مانع رسیدن آب به زیر ناخن و در نتیجه باعث باطل شدن #وضو می شود؟
✅ ج: صرف بلند بودن ناخن، مانعی برای وضو محسوب نمی شود و موجب بطلان آن نیست؛ اما اگر زیر آن مقدار از ناخن که از حدّ معمول بلندتر است، مانعی باشد بايد برطرف شود.
#احکام_وضو #وضو_با_ناخن_بلند
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره یس
آیات 47
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ أَنفِقُوا مِمَّا رَزَقَكُمْ اللَّهُ قَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَنُطْعِمُ مَن لَّوْ يَشَاءُ اللَّهُ أَطْعَمَهُ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ (47)
ترجمه :
و هرگاه به آنان گفته شود: از آن چه خداوند روزى شما كرده بخشش كنيد، كسانى كه كفر ورزيدند به كسانى كه ايمان آورده اند مى گويند: آيا به كسانى غذا دهيم كه اگر خداوند مى خواست خودش به آنها غذا مى داد؟ شما در گمراهى آشكارى هستيد.
نکته ها:
افرادى كه بينش صحيح ندارند يا مى خواهند از زير بار مسئوليّت شانه خالى كنند، تمام انحرافات و عملكرد زشت خود را به گردن ديگران مى اندازند:
1. گاهى مى گويند: مقصّر خداست، اگر او نمى خواست ما مشرك نبوديم: «لو شاء اللّه ما اشركنا»(608)، «لو شاء الرّحمن ما عبدناهم»(609)
2. گاهى مى گويند: مقصّر جامعه است، اگر اين بزرگان نبودند، ما مؤمن بوديم. «لولا انتم لكنّا مؤمنين»(610)
3. گاهى مى گويند: مقصّر نياكان ما هستند. «انّا وجدنا آبائنا»(611)
در اين آيه نيز مى گويند: اگر لازم بود خدا خودش به فقرا روزى مى داد. غافل از آن كه خداوند مسئوليّت سير كردن فقرا را به دوش اغنيا گذاشته است.
سؤال: چرا خداوند خود فقرا را رزق نمى دهد و به مردم دستور انفاق مى دهد؟!
پاسخ: رشد انسان، در سايه گذشت و ايثار و سخاوت و نوع دوستى و دلسوزى و صرفه جويى و الفت و تعاون و محبّت و تفقّد است. اگر همه مردم از امكانات يكسان برخوردار باشند، نه زمينه اى براى بروز اين كمالات باقى مى ماند و نه بسترى براى صبر و زهد و قناعت محرومان.
608) انعام، 148.
609) زخرف، 20.
610) سبأ، 31.
611) زخرف، 22.
پیامها :
- توجّه به اين كه «آن چه داريم رزق الهى است نه ملك ما» بخشش را آسان مى كند. «انفقوا ممّا رزقكم اللّه»
- كفر، سبب خود دارى از انفاق است. «قال الّذين كفروا... انطعم»
- كافر، رازق بودن خدا را مسخره مى كند. «لو يشاء اللّه اطعمه»
- انفاق، نشانه ايمان است. (زيرا ترك انفاق از ويژگى هاى كفّار شمرده شده است). «قال الّذين كفروا... انطعم...»
- كار انسان به جائى مى رسد كه كفر و بخل را راه درست و ايمان و انفاق را انحراف مى شمرد. «اِن انتم الا فى ضلال مبين»
🌹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ علی ابن ابیطالب وَ الْأَئِمَّهِ المعصومین عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
ذکر روز جمعه:
اللهم صل علی محمد و ال محمد
(خدایا رحمت فرست بر محمد و خاندان محمد)
ذکر روز جمعه به اسم امام زمان (عج) است. روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود. ذکر روز جمعه باعث عزیز شدن می شود.
سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
ان شاءالله به امید تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم
التماس دعا
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب مشکوة مجموعه ای از احادیث موضوعی است که از سایت شهید آوینی گرفته شده است.
بمنظور استفاده دوستان همراه از این احادیث در زندگانی هرشب موردی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، سلام
حدیث (10) امام باقر عليه السلام:
سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ علیه السلام عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَإِذا دَخَلْتُمْ بُيُوتاً فَسَلِّمُوا عَلى أَنْفُسِكُمْ الْآيَةَ قَالَ هُوَ تَسْلِيمُ الرَّجُلِ عَلَى أَهْلِ الْبَيْتِ حِينَ يَدْخُلُ ثُمَّ يَرُدُّونَ عَلَيْهِ فَهُوَ سَلَامُكُمْ عَلَى أَنْفُسِكُم
درباره سخن پروردگار از امام باقر علیه السلام پرسیدم آيه «هرگاه وارد خانه هایی شديد به خودتان سلام كنيد» فرمود:
منظور سلام كردن مرد به اهل خانه است در هنگام وارد شدن به آن
و جواب دادن اهل خانه به او. پس، اين سلام شماست به خود شما.
وسایل الشیعه ج12 ، ص81 ،ح15696 - بحارالانوار(ط-بیروت) ج73 ، ص5 ،ح16
‼️ خوردن و آشامیدن
🔷س ۵۷۱۸: در کشورهای غیر اسلامی، کنسرو ماهی به فروش می رسد و معمولا وقتی گوشت حلال در دسترس نباشد، راه حل خوبی برای مسلمانان در این کشورهاست؛ سؤال این است که وقتی نمی دانیم ماهی خارج از آب مرده است یا نه، آیا خوردن آن حلال است؟
✅ ج: ماهی فلس دار، اگر از کشورهای اسلامی وارد شده باشد یا اطمینان داشته باشید پس از صید ـ بیرون آب یا در تور ـ مرده است، حلال است.
🆔 @resale_ahkam
‼️شرط تملیک سود
🔷س ۵۷۱۷: آیا کارمند یا کارگر شرکت دولتی یا خصوصی که وظیفه اش وکالت در تأمین نیازهای اداره یا شرکت از مکان های فروش است، می تواند بر کسی که کالاهای مورد نیاز را می فروشد، شرط کند که درصدی از سود حاصل از خرید، از آن او باشد؟ آیا دریافت این سود برای او جایز است؟ در صورتی که مسئول مافوق چنین شرطی را اجازه دهد چه حکمی دارد؟
✅ ج: این شرط از طرف کارمند صحیح نبوده و او نمی تواند سودی را که به نفع خود شرط کرده، دریافت کند و مسئول بالاتر هم حق اجازه چنین شرطی را نداشته و اجازه او در این باره اثری ندارد.
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره یس
آیات 48 تا 50
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَيَقُولُونَ مَتَي هَذَا الْوَعْدُ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (48)
مَا يَنظُرُونَ إِلَّا صَيْحَةً وَاحِدَةً تَأْخُذُهُمْ وَهُمْ يَخِصِّمُونَ (49)
فَلَا يَسْتَطِيعُونَ تَوْصِيَةً وَلَا إِلَي أَهْلِهِمْ يَرْجِعُونَ (50)
ترجمه :
(كفّار) مى گويند: اگر راست مى گوئيد، اين وعده (قيامت) چه وقت فرا مى رسد؟
آنان جز يك صيحه (مرگبار) را انتظار نمى كشند كه آنان را فرا خواهد گرفت، در حالى كه به مخاصمه و جدال سرگرمند.
پس در آن حال، نه توان وصيّتى دارند و نه مى توانند به سوى خانواده هايشان باز گردند.
پیامها :
- كفّار، دليلى بر انكار قيامت ندارند و تنها با طرح اين سؤال كه قيامت چه زمانى است، آن را به استهزا مى گيرند. «متى هذا الوعد اِن كنتم صادقين»
- معيّن نبودن زمان امرى، دليل بر واقع نشدن آن نيست. «متى هذا الوعد»
- قيامت، وعده الهى است. «هذا الوعد»
- كفّار، انبيا و مؤمنان را دروغگو مى پندارند. «اِن كنتم صادقين»
- قيامت خبر نمى كند، اين همه غفلت و استهزا چرا؟ «صيحة واحدة»
- قيامت كه بيايد، نه زبان تاب سخن دارد و نه پا توان فرار. «فلا يستطيعون توصية و لا... يرجعون»
- برپايى قيامت پس از يك صيحه مرگبار است. «صيحة واحدة»
- پايان دنيا و آغاز قيامت در حالى خواهد بود كه مردم سرگرم جدال و كشمكش روزانه اند. «تأخذهم و هم يخصّمون»
- وابستگى ها و دل بستگى ها در دنيا، كارساز است. با قيام قيامت، همه بندها گسسته مى شود. «و لا الى اهلهم يرجعون»