بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 23 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّ هَذَا أَخِي لَهُ تِسْعٌ وَتِسْعُونَ نَعْجَةً وَلِيَ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَكْفِلْنِيهَا وَعَزَّنِي فِي الْخِطَابِ (23)
ترجمه :
اين برادر من است كه براى او نود و نه ميش و براى من تنها يك ميش است، امّا (با آن همه سرمايه به من) مى گويد: آن يك ميش را هم به من واگذار و در گفتگو بر من غلبه نموده است.
نکته ها:
جمله «اكفلنيها» يعنى كفالت آن را به من واگذار و اين كنايه از بخشش و هديه است و «عزّنى» از عزّت به معناى غلبه است.
پیامها :
- نزاع، به معناى نفى برادرى نيست. «خصمان بغى»، «ان هذا اخى»
- انسان، حريص و زياده طلب است و هرگز از مال دنيا سير نمى شود. «اكفلنيها» (بر خلاف نظريه برخى فلاسفه كه آزادى در رسيدن به شهوات و غرايز را وسيله آرامش مى دانند و مى گويند: انسان همين كه سير شد آرام مى شود).
- كسانى كه قصد تصاحب حقّ ديگران را دارند، مقدّمات حقوقى و استدلالى كار خود را هم براى دادگاه آماده مى كنند. «عزّنى فى الخطاب»
- چه بسا مظلومى كه نتواند حقّ خود را درست بيان كند و در سخن، از ظالم كم بياورد. پس قاضى بايد بدنبال كشف حقيقت باشد و فريب خوش زبانى متهم را نخورد. «عزّنى فى الخطاب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز سه شنبه:
یا ارحم الراحمین
(ای بخشندهترین بخشندگان)
ذکر روز سهشنبه به اسم امام سجاد (ع) و امام محمد باقر (ع) و امام جعفر صادق (ع) است. روایت شده در این روز زیارت سه امام خوانده شود. ذکر روز سه شنبه موجب روا شدن حاجات می شود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 24 و 25 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
قَالَ لَقَدْ ظَلَمَكَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِكَ إِلَي نِعَاجِهِ وَإِنَّ كَثِيراً مِّنْ الْخُلَطَاء لَيَبْغِي بَعْضُهُمْ عَلَي بَعْضٍ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَقَلِيلٌ مَّا هُمْ وَظَنَّ دَاوُودُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَخَرَّ رَاكِعاً وَأَنَابَ (24)
فَغَفَرْنَا لَهُ ذَلِكَ وَإِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَي وَحُسْنَ مَآبٍ (25)
ترجمه :
(داود) گفت: حقّا كه او با درخواست افزودن ميش تو به ميش هاى خودش به تو ستم كرده است و البتّه بسيارى از شريكان، بعضى بر بعضى ستم مى كنند، مگر كسانى كه ايمان آورده و عمل شايسته انجام مى دهند و آنان كم هستند و داود متوجّه شد كه ما او را (با اين صحنه و طرح نزاع) آزمايش كرديم، پس، (از قضاوت خود قبل از شنيدن سخن طرف مقابل پشيمان شد و) از پروردگارش آمرزش خواست و به ركوع در افتاد و توبه و انابه كرد.
پس ما آن (قضاوت عجولانه) را بر او بخشيديم و البتّه براى او در نزد ما مقام قرب و عاقبت نيك است.
نکته ها:
ماجراى قضاوت حضرت داود در تورات كنونى نيز آمده است، امّا متفاوت از آنچه در قرآن آمده است كه با مقام انبيا نمى سازد و كذب و دروغى بيش نيست.
در فصل 12 تورات كتاب اشموئيل مى خوانيم: كسى نزد مشاور داود آمد و گفت: در شهرى دو نفر بودند كه يكى غنىّ و ديگرى فقير، غنىّ گوسفند و گاو بسيار داشت و فقير تنها يك برّه ى كوچك داشت. مسافر غريبى نزد شخص غنىّ آمد، او بخل كرد و از مال خودش خرج نكرد، بلكه برّه ى مرد فقير را ذبح كرد تا از مسافر غريب پذيرايى كند، اكنون فتواى داود چيست؟
داود عصبانى شد و گفت: كسى كه اين كار را كرده مستحقّ قتل است، او بايد چهار گوسفند به جاى يك گوسفند بدهد. سؤال كننده گفت: اى داود! آن مرد تويى! داود فهميد كه مرادش از طرح سؤال اين بود كه تو كه همسر داشتى چرا همسر همسايه ات را با توطئه تصاحب كردى؟ لذا داود ناراحت شد و توبه كرد!!
پیامها :
- قضاوت، نبايد عجولانه و بر اساس شنيدن سخن يكى از طرفين باشد. (حضرت داود با شنيدن سخن يك نفر از طرفين دعوا قضاوت كرد و فرمود: «لقد ظلمك» و به همين دليل از خداوند عذر خواست).
- افزون طلبى ظلم است گرچه انسان موفق به افزودن نشود. «ظلمك بسؤال نعجتك الى نعاجه»
- انسان مى تواند مالك اموال زياد باشد. حضرت داود از داشتن 99 ميش انتقاد نكرد، بلكه از افزون طلبى ظالمانه برادر انتقاد كرد). «لقد ظلمك...»
- در انتخاب همكار و شريك بايد محور كار، ايمان و عمل صالح باشد وگرنه خطر كلاهبردارى و تجاوز به حقوق شركاء در پيش است. «كثيرا من الخلطاء ليبغى... الاّ الّذين آمنوا»
- ايمان و عمل صالح در كنار هم كارسازند. «آمنوا و عملوا الصالحات»
- شركت، بسترى براى لغزش و ضايع كردن حقّ شريك است. «كثيراً من الخلطاء ليبغى»
- اقتصاد سالم در سايه ايمان و عمل صالح است. «ليبغى... الا الّذين آمنوا و عملوا الصالحات»
- كسانى كه حقّ ديگران را مراعات كنند بسيار كمند. «قليل ما هم»
- آزمايش حتّى براى پيامبران الهى مطرح است. «انّما فتنّاه»
- سفارش به ايمان و عمل صالح و مراعات حقوق مردم بهترين رهنمود است. (از حضرت داود رهنمود خواستند: «اهدنا الى سواء الصراط» حضرت فرمود: «كثيراً من الخلطاء ليبغى... الا الّذين آمنوا...»
- انبيا به خاطر ساده ترين لغزش، بهترين نوع انابه و توبه را از خود نشان مى دادند. (ترك اولاى حضرت داود اين بود كه قبل از شنيدن سخن هر دو طرف قضاوت كرد). «فاستغفر ربه و خرّ راكعا و اناب»
- توبه فورى ارزش زيادى دارد. «فاستغفر» (حرف فاء)
- ربوبيّت الهى زمينه درخواست آمرزش است. «فاستغفر ربّه»
- حقوق مردم به قدرى مهم است كه عجله در داورى حتّى اگر از پيامبر معصوم سر زند بايد همراه با استغفار باشد.«فاستغفر ربّه»
- ركوع در نماز، قبل از اسلام نيز بوده است. «خرّ راكعاً»
- توبه بايد هم ظاهرى باشد و هم درونى و عمقى. «خرّ راكعاً و اناب»
- توبه فورى، پذيرش فورى را به دنبال دارد. «فاستغفر... فغفرنا له»
- توبه، غير از جبران گذشته، آينده را نيز تأمين مى كند. «فغفرنا له ذلك و ان له عندنا لزلفى و حسن مأب»
- مقام معنوى، آن گاه ارزش دارد كه همراه با حسن عاقبت و تأمين آينده باشد. «زلفى و حسن مأب»
- گاهى دنيا و آخرت براى يك نفر جمع مى شود. «شددنا ملكه - سخرنا الجبال معه - عندنا لزلفى و حسن مأب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز چهارشنبه:
یا حی یا قیوم
(ای زنده، ای پاینده)
ذکر روز چهارشنبه به اسم موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) و امام محمد بتقی (ع) و امام علی النقی (ع) است. روایت شده در این روز زیارت چهار امام خوانده شود که خواندن آن موجب عزت دائمی میشود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
‼️کندن گیاهان دارویی از بیابان
🔷س 3501: کندن و استفاده از گیاهان دارویی و خوراکی در بیابان چه حکمی دارد؟
✅ج: اگر زمین ملک شخصی افراد نیست و این کار منع قانونی هم ندارد و از نظر سازمان حفاظت محیط زیست ممنوع نشده است اشکالی ندارد
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️تصرفات جزئی در اموال دیگران
🔷س 3502: آیا تصرفات جزئی مثل رد شدن از روی مصالح ساختمانی کنار خیابان، یا بعضی چیزهای کم ارزش دیگران که به دست ما میرسد، اشکال دارد یا نه؟
✅ج: اگر موجب تضییع اموال نشود، اشکال ندارد و استفاده از اموال دیگران ــ هر قدر کم ارزش هم که باشد ــ اگر مورد اعراض مالک نباشد، بدون رضایت مالک جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم
مصالح اجتماعی، محبت
حدیث (2) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :
خَيْرُ الْمُؤْمِنِينَ مَنْ كَانَ مَأْلَفَةً لِلْمُؤْمِنِينَ، وَ لَا خَيْرَ فِيمَنْ لَا يَأْلَفُ وَ لَا يُؤْلَف
بهترين مؤمنان كسى است
كه با مؤمنان اُنس بگيرد
و كسى كه انس نگيرد
و انس نپذيرد، خيرى در او نيست.
امالی (طوسی) ص462 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج64، ص298
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 26 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُم بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَي فَيُضِلَّكَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ (26)
ترجمه :
اى داود! همانا ما تو را در زمين جانشين قرار داديم، پس ميان مردم به حقّ داورى كن و از هواها و هوس ها پيروى نكن كه تو را از راه خدا منحرف مى كند. البتّه كسانى كه از راه خدا منحرف مى شوند برايشان عذاب سختى است به خاطر آن كه روز قيامت را فراموش كردند.
پیامها :
- خداوند تدبير امور بندگانش را به انبيا سپرده است. «يا داود انّا جعلناك خليفة»
- تدبير امور مردم، حقّ خداست كه به هر كس بخواهد واگذار مى كند. «انّا جعلناك»
- دين از سياست جدا نيست. «يا داود انّا جعلناك خليفة»
- حكومت بر مردم، نعمت بزرگى است كه شكر آن، اجراى عدالت در ميان مردم است. «جعلناك خليفة... فاحكم بين الناس بالحقّ»
- محور قضاوت بايد حقّ باشد. «فاحكم بين الناس بالحقّ»
- رهبران و داوران جامعه بايد از هواى نفس دور باشند. «خليفة... فاحكم... لا تتبع الهوى»
- در مديريّت حتّى المقدور نيروها را حفظ كنيد. (خداوند به خاطر يك ترك اولى، اولياى خود را از گردونه ى اجتماع خارج نمى كند). «فاستغفر ربه... فغفرنا... يا داود انّا جعلناك»
- قضاوت از شئون حكومت است و بايد الهى باشد. «شددنا ملكه - انّا جعلناك خليفة - فاحكم»
- حكومت دينى، سابقه اى بس طولانى دارد. «شددنا ملكه - جعلناك خليفة - فاحكم»
- رفتار خليفه خدا بايد پرتوى از افعال الهى باشد. «واللّه يقضى بالحقّ»(23)، «فاحكم بين الناس بالحقّ»
- هر چه در برابر حقّ قرار گيرد، هوى و هوس است. «فاحكم بين الناس بالحقّ ولا تتبع الهوى»
- خطر قضاوت، دورى از حقّ و توجّه به هواهاى نفسانى است. «فاحكم... بالحق ولا تتبع الهوى»
- همه انسان ها حتّى انبيا در معرض دام هوس هستند كه از طريق هشدارهاى الهى مصون مى مانند. «لا تتبع الهوى»
- هوى پرستى ممنوع است، خواه تمايلات فردى و شخصى باشد يا گروهى و حزبى. «لا تتبع الهوى»
- هوى پرستى با انحراف مساوى است. «لا تتبع الهوى فيضلّك»
- خطرات گام به گام پيش مى آيد (گام اول هوى پرستى، گام دوم انحراف از راه خدا، گام سوم فراموش كردن حساب و قيامت و در نتيجه عذاب شديد). «لا تتبع الهوى فيضلّك... لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب»
- ايمان به معاد كافى نيست، بايد انسان ياد معاد باشد. (در مورد بعضى افراد قرآن مى فرمايد: «لا يؤمن بيوم الحساب»(24) ايمان به معاد ندارد ولى در اين آيه مى خوانيم: ايمان هست ولى معاد را فراموش مى كند. «نسوا يوم الحساب»
- هوى پرستى و فراموش كردن روز قيامت، خطراتى است كه حاكمان جامعه را تهديد مى كند. «جعلناك خليفة... لا تتبع الهوى... نسوا يوم الحساب»
23) غافر، 20.
24) غافر، 27.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
💭🍂💭🍂💭🍂💭
💭ًپنج شنبه است و ياد درگذشتگان
🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
❄🌺 التماس دعا 🌺❄
پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست،
يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه،
دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه,
امادیدارشون میفته به قیامت, شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه...
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
🌴 ﻧﻤﺎﺯ برای ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ :
💠دو ركعت است در ركعت اوّل فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب✨
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم و ديگر مؤ منان را در روزى كه حساب برپا شود
💠و در ركعت دوّم فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم
هركه در حال ايمان به خانه من درآيد و هر مرد مؤ من و زن با ايمانى را
💠و چون سلام دهد ده مرتبه بگويد:
✨ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيرا✨
پروردگارا ترحم كن بر ايشان چنانچه پروريدند مرا در كودكى. 🌺🌸💐 التماس دعا
‼️ فراموش کردن رکوع
🔷س ۵۷۱۶: اگر نمازگزار هنگام سجده متوجه شود که رکوع را انجام نداده، آیا نمازش باطل است، چنانچه نماز باطل نیست چه وظیفه ای دارد؟
✅ ج: اگر در حال سجده اول يا بعد از آن و پیش از وارد شدن در سجده دوم به یاد بیاورد که رکوع نکرده است، بايد برخيزد و پس از ایستادن، رکوع کند و پس از آن، دو سجده را به جا آورد و نماز را تمام کند (و برای سجده زيادی به احتیاط مستحب پس از نماز، دو سجده سهو انجام دهد).
نکته: اگر بدون برخاستن و ایستادن، از همان حال نشسته، خود را به حالت خمیدگیِ رکوع برساند، نمازش باطل است.
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم
مصالح اجتماعی، محبت
حدیث (4) امام صادق عليه السلام :
إنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ لَيَرحَمُ الرَّجُلَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوُلدِهِ؛
خداوند عز ّو جلّ انسان را
براى محبّت بسيار به فرزندانش
مورد رحمت خود قرار مى دهد.
من لا یحضر الفقیه ج3 ، ص482 ، ح4695- مكارم الاخلاق ص219