بسیج خواهران پایگاه محدثه برگزار میکند.
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
سومیندورهمسابقات قرآنیویژه ایامدههفجر
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷
در بخش های؛
۱_ایده های خلاقانه در حوزه مسائل قرآنی
۲_مشارکت خانوادگی در حوزه قرآنی
۳_مشارکت فردی در رشته های
(حفظ،ترتیل،قرائت)
جهت ثبت نام و کسب اطلاعاتبیشتر
بهآیدی @Entezar95 مراجعه فرمایید.
مهلت ثبت نام ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
بسیج خواهران پایگاه محدثه
حوزه حضرت زینب سلاماللهعلیها
مسجد امام حسین عليهالسلام
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 36 و 40 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَسَخَّرْنَا لَهُ الرِّيحَ تَجْرِي بِأَمْرِهِ رُخَاء حَيْثُ أَصَابَ (36)
وَالشَّيَاطِينَ كُلَّ بَنَّاء وَغَوَّاصٍ (37)
وَآخَرِينَ مُقَرَّنِينَ فِي الْأَصْفَادِ (38)
هَذَا عَطَاؤُنَا فَامْنُنْ أَوْ أَمْسِكْ بِغَيْرِ حِسَابٍ (39)
وَإِنَّ لَهُ عِندَنَا لَزُلْفَي وَحُسْنَ مَآبٍ(40)
ترجمه :
پس ما باد را مسخّر او ساختيم كه به فرمان او هر كجا مى خواهد به نرمى و آرامى حركت كند.
و جن هاى سركش را (مسخّر او ساختيم) هر بنّا و غوّاصى از آنها را.
و گروه ديگرى از جن ها كه در غل و زنجير (و تحت سلطه ى او) بودند.
(گفتيم:) اين بخشش بى حساب ماست، به هر كس مى خواهى ببخش يا امساك كن.
و براى او نزد ما مقامى شايسته و سرانجامى نيك است.
نکته ها:
كلمه «رُخاء» به معناى آسانى است. اين باد، تخت سليمان را بلند و آرام به هر كجا كه او اراده مى كرد فرو مى نشاند.
مراد از «الشياطين» يا شياطين جنّى است كه مسخر سليمان شدند با آنكه طبيعتشان تمرّد و سركشى است و يا اعم از انسان هاى سركش و جنّيان متمرّد است، زيرا كلمه شيطان با اين مفهوم وسيع نيز در قرآن آمده است. «شياطين الانس و الجنّ»(35)
خداوند به اعجاز خود، همه نيروهاى طبيعى، انسانى و جنّى را تحت سلطه سليمان قرار داد. گروهى در خشكى آنچه را او مى خواست مى ساختند، «بنّاء» و گروهى نيازهاى حكومت او را در دريا بر آورده مى كردند. «غوّاص»
مراد از «هذا عطاؤنا... بغير حساب» عطاى بى حساب الهى به پيامبران است كه مورد محاسبه و مؤاخذه قرار نمى گيرد.
خداوند در اين آيات به الطافى كه به حضرت سليمان داشته اشاره دارد، از جمله: تسخير باد و بهره گيرى از نيروى جنّ و مهار كردن نيروهاى مخرّب و تفويض اختيار و مقام قرب الهى و آينده اى درخشان.
اين نعمت ها گوشه اى از حكومت نمونه اى است كه او درخواست كرده بود. آرى، يك حكومت نمونه بايد از نيروهاى مخرّب درامان باشد، «مُقرّنين فى الاصفاد» بايد مشكل ارتباط سريع و حمل و نقل را حل كند، «سخّرنا له الريح بامره» از تخصّص ها استفاده كند، «بنّاء وغوّاص» قدرت تصميم داشته باشد، «فامنن او امسك» دستش باز باشد، «بغير حساب» و در عين حال آينده ى معنويّت او تأمين باشد. «عندنا لزلفى و حسن مأب»
حكومت لغزشگاهى براى انحراف و بد عاقبت شدن است و لذا حضرت يوسف در چاه و زندان نگفت: «توفنى مسلماً» ليكن همين كه به حكومت رسيد از خداوند حسن عاقبت و مسلمان مردن را درخواست كرد، «ربّ قد آتيتنى من الملك و علمتنى من تأويل الاحاديث فاطر السموات والارض انت ولىّ فى الدنيا والاخرة توفّنى مسلما والحقنى بالصالحين»(36) و حضرت سليمان نيز خوش عاقبت شد. «حسن مأب»
35) انعام، 112.
36) يوسف، 101 .
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 36 تا 40 سوره ص
- خداوند دعاى صالحان را مستجاب مى كند. «هب لى ملكاً... فسخّرنا له الريح»
- اجابت پروردگار، نشانه روا بودن درخواستِ سليمان مبنى بر حكومت بى نظير است. «هب لى ملكاً... فسخّرنا له الريح»
- با اراده خداوند، طبيعت هم مى تواند مفيد باشد و هم مضر. «بريح صرصر»(37)، «سخّرنا له الريح»
- انبيا داراى ولايت تكوينى هستند. «تجرى بامره... حيث اصاب»
- در برابر حكومت حضرت سليمان، هنوز صنعت دنيا بسيار عقب مانده است. «سخّرنا له الريح - والشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- جنّيان مى توانند به سود انسان كار كنند. «الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- از نيروهاى متمرّد نيز مى توان با مديريّت صحيح بهره بردارى كرد. «الشياطين كلّ بنّاء و غوّاص»
- جنّ، داراى عقل و شعور و تخصص است. «بنّاء و غوّاص»
- انسان علاوه بر قدرت تسلّط بر انسان هاى ديگر و طبيعت، قدرت تسلّط بر جن و شياطين را نيز دارد. «بنّاء و غوّاص»
- دريا يكى از منابع ثروت و قدرت است. «و الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- در مديريّت براى اجراى طرح هاى مهم، بايد همه نيروها را بسيج كرد. «كل بنّاء و غوّاص»
- استفاده از تخصص بيگانگان و غير مؤمنان مانعى ندارد. «الشياطين كل بنّاء و غوّاص»
- در حكومت الهى نيز زندان ضرورى است. از اينكه بعضى جنّيان بنّاء و غواص بودند و بعضى در قيد و بند، معلوم مى شود كه اين دسته اگر آزاد بودند در حكومت سليمان عليه السلام اخلال ايجاد مى كردند. «مقرّنين فى الاصفاد»
- در حكومت هاى الهى، قدرت و اختيارات، از طرف خداوند به حاكم تفويض مى شود. «سخّرنا - هذا عطاءنا فامنن او امسك»
- در ميان عطا و منع، تقدم با بخشش است. («فامنن» قبل از «امسك» است)
- حكومتى الهى است كه در آن امنيّت، صنعت، مديريّت و امكانات طبيعى همراه با مقام معنوى باشد. «سخرنا - بناء و غواص - و انّ له عندنا لزلفى»
- توسعه مادّى «بنّاء و غوّاص» با مقام قرب الهى منافاتى ندارد. «ثمّ اناب - قال رب اغفر - ان له عندنا لزلفى»
- اكثر حكومت ها در آغاز كار خود چراغ سبز نشان مى دهند و محبوبيّت نسبى دارند ولى به تدريج از محبوبيّت و قدرت آنها كاسته مى شود، ليكن سليمان خوش عاقبت بود. «حسن مأب»
37) حاقّه، 6.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم
مصالح اجتماعی، محبت
حدیث (11) امام صادق علیه السلام :
اِنَّ اللّهَ لَيَرحَمُ العَبدَ لِشِدَّةِ حُبِّهِ لِوَلَدِهِ ؛
بدون ترديد ،
خداوند بر بنده خود به خاطر شدّت محبّت به فرزندش ،
رحم مى كند.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 6، ص 50، ح 5
‼️ نجس شدن لباسهای کوچک نمازگزار
🔷 اگر لباسهای کوچک نمازگزار، مانند جوراب، دستکش و عرقچین که با آنها نمیتوان عورت را پوشاند و نیز انگشتر، دستبند و مانند آن، با نجاستی تماس پیدا کند و نجس شود، نماز با آن صحیح است.
📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۷۴
🆔 @resale_ahkam
‼️ خمس فروش هدیه و ارث
🔷 س ۵۷۲۴: زمینی داشتم که هدیۀ پدرم بود و پس از مدتی آن را فروختم؛ آیا پولِ فروش زمین، خمس دارد؟
✅ ج: اصل زمین هنگام اهدا، خمس ندارد ولی ارزش افزودۀ آن، اگر زمین را به قصد افزایش قیمت یا خرید و فروش نگهداشته است، بنابر احتیاط واجب (پس از کسر مقدار تورم)، جزء درآمد سال فروش است که اگر تا پایان سال خمسی باقی بماند، خمس دارد؛ در غیر این صورت، ارزش افزوده نیز خمس ندارد.
#احکام_ارث #خمس_فروش_هدیه
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیات 41 و 42 سوره ص
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَي رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ (41)
ارْكُضْ بِرِجْلِكَ هَذَا مُغْتَسَلٌ بَارِدٌ وَشَرَابٌ (42)
ترجمه :
و بنده ما ايّوب را ياد كن، آن گاه كه پروردگارش را ندا داد كه: شيطان مرا به رنج و عذاب افكنده است.
(به او گفتيم:) پاى خود را بر زمين بزن (تا از زير پاى تو چشمه اى جارى كنيم) اين چشمه آبى خنك براى شستشو و نوشيدن است.
نکته ها:
«نُصب» به معناى رنج و سختى است، «رَكض» كوبيدن پا بر زمين است و «مغتسل» به آب يا محل شستن گويند.
چنانكه در روايات آمده است: حضرت ايّوب داراى اموال و فرزندان و امكانات بسيار بود و همواره خدا را سپاس مى گفت. شيطان به خداوند عرضه داشت كه اگر ايّوب را شاكر مى بينى به خاطر نعمت فراوانى است كه به او داده اى، اگر اين نعمت ها از او گرفته شود او بنده شكرگزارى نخواهد بود.
خداوند به شيطان اجازه داد بر دنياى ايّوب مسلّط شود. او ابتدا اموال و گوسفندان و زراعت هاى ايّوب را دچار آفت و بلا كرد امّا تأثيرى در ايّوب نگذاشت. سپس بر بدن ايّوب سلطه يافت و او چنان بيمار گشت كه از شدّت درد و رنجورى اسير بستر گرديد، امّا با اين حال از مقام شكر او چيزى كاسته نشد.
چون ايّوب از اين امتحان سخت الهى به خوبى پيروز برآمد، خداوند دوباره نعمت هاى خود را به او بازگرداند و سلامت جسمش را بازيافت.(38)
خداوند براى بازگرداندن سلامتى به جسم ايّوب، به او فرمان مى دهد كه با كوبيدن پا بر زمين، به قدرت الهى چشمه اى از آب جارى سازد و با شستشوى بدن خود در آن آب، جسمش را از هر بيمارى پاك گرداند.
تحمّل سختى از سوى انبيا بركاتى دارد، از جمله:
الف) مردم درباره آنان گرفتار غلوّ نمى شوند.
ب) آنان مقام ويژه اى در اثر صبر، دريافت مى نمايند.
ج) اگر الگوها و بزرگان نيز سختى ببينند، فقرا و ضعفا و بيماران تحقير نمى شوند.
د) مردم، راه برخورد با مشكلات را از آنان مى آموزند.
بر اساس روايات، برخى مردم گمان كردند كه حضرت ايّوب، گناهى را مرتكب شده كه گرفتار چنين بلايى شده است و لذا او را شماتت مى كردند. در حالى كه بلا براى اوليا مايه رشد و كسب درجه است.(39)
در اين سوره، داستان متفاوت دو پيامبر الهى مطرح شده است: يكى حضرت سليمان، پيامبرى كه بالاترين قدرت و امكانات را داشت. ديگرى حضرت ايّوب، پيامبرى كه سخت ترين تلخى ها را براى مدّتى طولانى چشيد.
امّا قرآن هر دو پيامبر را با عبارت «نعم العبد» ستايش مى كند. زيرا رفاه و رنج، هيچكدام نتوانست آنها را از مدار بندگى خدا خارج سازد.
آرى، غوّاص و صيّاد ماهر چه در درياى شور و چه در درياى شيرين كار خود را به بهترين وجه انجام مى دهد و شورى و شيرين آب در صيّادى و غوّاصى او اثرى ندارد.
38) تفسير نمونه.
39) بحار، ج 12، ص 351 .
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 41 و 42 سوره ص
- تاريخ مردان بزرگ نبايد فراموش شود. تاريخ انبيا حتّى براى پيامبر اسلام سازنده است زيرا آشنائى با مشكلات ديگران مايه تقويت صبر و شكيبايى است. «واذكر عبدنا ايوب»
- ايّوب بنده حقيقى خداوند بود. «عبدنا»
- شكوه كردن از مشكلات، نزد خدا مانعى ندارد. «نادى ربّه انّى مسّنى الشيطان»
- شيطان بر روح و اعتقاد اولياى خدا سلطه اى ندارد امّا مى تواند در مورد جسم آنان، نقش ايذايى داشته باشد. «مسّنى الشيطان بنصب»
- رنج ها و مصيبت ها ميدانى مناسب براى وسوسه شياطين است. «بنصب» (بنابراين معنى كه: شيطان به سبب رنج ها با من تماس مى گيرد.)
- دعا جلوه اى از عبوديّت است. «عبدنا ايوب اذ نادى ربّه»
- براى رفع گرفتارى ها و مشكلات، دعا كنيم. «نادى ربّه انّى مسّنى الشيطان»
- دعاى انبيا مستجاب مى شود و به دنبال سختى ها گشايش است. «اركض برجلك»
- همه جا چشيدن سختى ها نشانه دورى از خدا نيست. (گاهى اولياى خدا سخت ترين شرايط را تحمّل مى كنند، در حالى كه با زدن پا بر زمين چشمه آب خنك برايشان جارى مى شود.) «هذا مغتسل بارد»
- شستشو با آب سرد براى سلامتى نقش مهمى دارد. «مغتسل بارد و شراب» (آب شستشو نيز بايد تميز و قابل آشاميدن باشد).
- طبيعت مسخّر خداوند است و خداوند آن را مسخّر اولياى خود مى كند. «اركض برجلك هذا مغتسل بارد و شراب»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️مخفی کردن بیماری موقع ازدواج
🔷س ۵۷۲۵: آيا کتمان حقيقت وجود سابقه بيماريهاى صعب العلاج از قبيل سرطان زوجه در زمان عقد و مشخص شدن آن پس از ازدواج به عنوان فريب در ازدواج تلقى شده و امکان فسخ نکاح وجود دارد؛ در هر صورت آيا پرداخت مهريه بر شخص فريب خورده الزامى است يا خير؟
✅ج: اعلام عيوب لازم نيست بلكه پوشاندن عيوب در صورتى كه بدون پوشاندن براى بيننده قابل تشخيص باشد تدليس محسوب مىشود، بنابراين اگر عيب قابل تشخيص را پوشانده و مخفى كرده تا داماد مطلع نشود و يا در ضمن عقد نكاح شرط سلامت از عيب شده باشد، خيار فسخ دارد وگرنه ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم
مصالح اجتماعی، محبت
حدیث (13) امام صادق عليه السلام :
إِذا أَحبَبتَ رَجُلاً فَلا تُمازِحهُ و َلا تُمارِهِ؛
هر گاه كسى را دوست داشتى،
با او نه شوخى كن
نه مجادله.
كافى(ط-الاسلامیه) ج2، ص664، ح9
‼️ ندانستن جهت قبله
🔷 س ۵۷۲۸: اگر انسان در وضعیتی باشد که جهت قبله را نداند، وظیفه اش نسبت به نماز چیست، یعنی به کدام جهت نماز بخواند؟
✅ ج: نمازگزار باید به جهت قبله یقین و یا اطمینان پیدا کند، چه از راه قبلهنمای صحیح و معتبر یا از راه تابش خورشید و ستارگان (درصورتی که آشنا به استفاده از آنها باشد) یا از راه های دیگر؛ اگر نمیتواند اطمینان پیدا کند، به هر طرف که گمان بیشتر دارد، باید نماز بخواند (مانند گمانی که از محراب مسجد به دست می آید).اگر برای یافتن جهت قبله هیچ راهی ندارد و گمانش هم به هیچ طرف نمی رود، بنابر احتیاط واجب باید به چهار طرف نماز بخواند و اگر برای چهار نماز وقت ندارد، به هر اندازهای که وقت دارد نماز را تکرار کند.
🆔 @resale_ahkam