گاهی از خودت بپرس
اولسنا علی الحق...؟
آیا ما بر حق هستیم...؟
.
یقینا این سوال و جواب روحیه ای بود که علی کربلا به امامش؛ به پدرش؛ و به سرورش داد و در ادامه بعد از بلی گرفتن از پدر فرمود پس هراسی از مرگ نداریم...
حال بد نیست در کش و قوس های زندگی این سوال را از خود بپرسیم و اگر بلی گرفتیم از وجدانمان؛ جانمان را پای آن مسیری که میرویم بگذاریم و اگر بلی نگرفتیم....
.
#اولسناعلی_الحق
#والله_لا_نبالی_بالموت
#علی_اکبرسلام_الله_علیه
#مابرحقیم؟
#اگرهستیم_که_عشق_است_بلایا
#اگر_نیستیم_حق_طلب_باشیم
#رفیقم_باش_علی_اکبر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 66 و 67
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَكُن مِّنْ الشَّاكِرِينَ (66)
وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّماوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَي عَمَّا يُشْرِكُونَ (67)
ترجمه :
بلكه تنها خدا را پرستش كن و از سپاس گزاران باش.
و خدا را آن گونه كه حقّ اوست قدردانى نكردند (و او را نشناختند)، در حالى كه روز قيامت زمين يكسره در قبضه قدرت اوست و آسمان ها به دست قدرت او در هم پيچيده اند. او منزه است و از آن چه شريك او قرار مى دهند، برتر است.
نکته ها:
امام صادق عليه السلام فرمود: مراد از «يمين» دست قدرت خداست.(68)
فرمان هاى خداوند دو نوع است:
1. دستور مولوى كه خداوند به عنوان مولا صادر مى كند و عقل را به اسرار آن راهى نيست، نظير فرمان طواف در مكّه. «و ليطّوفوا بالبيت العتيق»(69)
2. دستور ارشادى، كه عقل نيز راز و رمز آن را درك مى كند و حكم خداوند، ارشاد به حكم عقل است، نظير جمله «كن من الشاكرين» زيرا تشكّر در برابر ولى نعمت را عقل حكم مى كند.
68) توحيد صدوق، ص 161.
69) حج، 29.
پیامها :
- يكتا پرستى راه نجات از خسارت است. «لتكونن من الخاسرين بل اللّه فاعبد»
- بهترين راه تشكّر از خداوند عبادت است. «فاعبد و كن من الشاكرين»
- توحيد، نشانه شناخت درست و قدرشناسى است و شرك، برخاسته از عدم شناخت و قدردانى است. «و ما قدرو اللّه حقّ قدره»
- آسمان و زمين در برابر قدرت الهى ناچيزند. «قبضته - مطويّات بيمينه»
- براى شناخت بهتر خداوند، بايد به قدرت و احاطه مطلقه او توجّه كنيم. «و ما قدروا اللّه حقّ قدره و الارض جميعاً... و السموات...»
- به سراغ ديگران نرويم، كه همه چيز تنها به دست خداست. «و الارض... و السموات مطويّات... سبحانه و تعالى عمّا يشركون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️اعتنا به وسواس در عبادات
🔷س 1907: آیا اعتنا نمودن به وسواس در اعمال عبادی علاوه بر حرمت، سبب بطلان عمل نیز می شود؟
✅ج: در نماز، تکرار افعال از روی وسواس جایز نیست، و نماز را باطل می کند؛ و همچنین تکرار اذکار و قرائت از روی وسواس جایز نیست، و بنابر احتیاط واجب نماز را باطل می کند؛ ولی در وضو و غسل تکرار عمل از روی وسواس هر چند حرام است، ولی موجب بطلان عمل نمی شود، مگر در صورتی که یکی از شرایط صحت را مراعات نکرده باشد (مثل این که در وضو دست چپ را بیش از دو بار بشوید یا مسح با آب خارج از وضو انجام شود).
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️آب ریختن شخص دیگر برای وضو
🔷س 1964: وضو گرفتن در شرایطی که شخص دیگری آب را بریزد و ما وضو بگیریم چه حکمی دارد؟
✅ج: اگر دیگری صرفاً آب را بریزد و شخص خودش شستن را انجام می دهد اشکال ندارد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، زیبائی
حدیث (2) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
إِنَّ اللّه تَعالى جَميلٌ يُحِبُّ الجَمالَ، سَخىٌّ يُحِبُّ السَّخاءَ، نَظيفٌ يُحِبُّ النَّظافَةَ؛
خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد،
بخشنده است و بخشش را دوست دارد،
پاكيزه است و پاكيزگى را دوست دارد.
نهج الفصاحه ص293 ، ح 690
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 68
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَنُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَمَن فِي الْأَرْضِ إِلَّا مَن شَاء اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرَي فَإِذَا هُم قِيَامٌ يَنظُرُونَ (68)
ترجمه :
و در صور دميده شود، پس هر كه در آسمان ها و هر كه در زمين است، بى هوش شده (و مى ميرد،) مگر آن كه را خدا بخواهد؛ سپس بار ديگر در آن دميده شود، پس ناگاه آنان (زنده شده،) به پا خيزند و (به اطراف) نظر مى كنند.
نکته ها:
طبق صريح اين آيه، پايان عمر دنيا و آغاز رستاخيز، از طريق نفخه است. اين نفخه گاهى به صورت دميده شدن در صور و شيپور: «نُقِر فى النّاقور»(70) و گاهى با تعبير «القارعة»(71) به معناى كوبنده وگاهى با تعبير «الصّاخة»(72) به معناى صداى هول انگيز و گاهى با تعبير «صيحة»(73) آمده است.
به هم ريختن نظام هستى ونابودى طبيعت از طريق ايجاد صداى وحشتناك، براى كسانى كه در جبهه صداى موج انفجار يا شكسته شدن ديوار صوتى را شنيده اند باور كردنى است.
روايات، مسئول دميدن در صور را فرشته اى به نام اسرافيل دانسته اند.(74)
تمام انسان ها به هنگام نفخه ى صور مى ميرند، پس مراد از استثنا در جمله «الاّ مَن شاء اللّه» بيان قدرت الهى است. يعنى دست خداوند بسته نيست و در آن زمان كه همه مى ميرند اگر خدا بخواهد، افرادى را زنده نگاه مى دارد. چنانكه در بعضى روايات نام جبرئيل و اسرافيل و ميكائيل يا شهدا به عنوان كسانى كه زنده مى مانند آمده است.(75)
70) مدّثر، 8 .
71) قارعه، 1.
72) عبس، 23.
73) يس ، 53 .
74) تفسير نورالثقلين.
75) تفاسير الميزان، نورالثقلين و درالمنثور.
پیامها :
- مرگ و رستاخيز همه انسان ها، براى خداوند آسان و همچون دميدن در شيپور است. «نُفخ - صَعق»
- وقوع قيامت را قطعى بدانيد. (با آنكه قيامت در آينده واقع مى شود، امّا افعال مربوط به آن، به صورت ماضى به كار رفته كه نشانه قطعيّت آن است.) «نفخ - صعق - ينفخ»
- رستاخيز، تنها مربوط به انسان ها و ساكنان زمين نيست. «مَن فى السموات و مَن فى الارض»
- ميان نفخه اول و دوم قيامت، زمانى طولانى است. «نفخ... ثُمّ نفخ»
- رستاخيز، ناگهانى و دفعى است. «فاذا هم» نشانه ناگهانى بودن است.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
بسم الله الرحمن الرحیم
الذین تتوفیهم الملائکه طیبین یقولون سلام علیکم ادخلوا الجنه بما کنتم تعملون
دقایقی قبل ( ١۵/۴٠ ) امروز و بعد از روزها تلاش تیم پزشکی، قلب تپنده عالمی وارسته و مردمی و مرجع عالیقدر جهان تشیع حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (قدس سره الشریف) از حرکت باز ایستاد و روح بلند و سر شار از عشق به اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) کالبد تن را شکست و به ملکوت اعلی پیوست.
ضمن عرض تسلیت این ضایعه جبران ناپذیر به پیشگاه مقدس مولا و محبوبش،حضرت بقيت الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، علمای اعلام، حوزههای علمیه، مردم شریف ایران و دوستداران مرجعیت در همه نقاط جهان، به اطلاع میرساند مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر معظم له، متعاقبا اعلام خواهد گردید.
دفتر حضرت آیت الله العظمی علوی گرگانی (رضوان الله علیه)
🆔https://eitaa.com/alavigorgani
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
‼️ سجده زیارت عاشورا
🔷س 2413: اگر هنگام خواندن زیارت عاشورا، مُهر برای سجده پیدا نشود، چه باید کرد؟
✅ج: به قصد رجا به هر صورت که می تواند، سجده کند.
#سجده #زیارت_عاشورا
🆔 @resale_ahkam
‼️شنيدن آيه سجده ضبط شده
🔷س 2410: اگر کسي #آيه_سجده را از #راديو يا #تلویزيون ـ در حالی که پخش مستقیم نیست ـ بشنود، #سجده_واجب است؟
✅ج: اگر قرائت آیه را گوش بدهد، سجده واجب است حتی اگر ضبط شده و به صورت غیر مستقیم باشد.
#احكام_آیات_سجده #آیه_سجده_دار
🆔 @leader_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، زیبائی
حدیث (3) امام صادق عليه السلام :
إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْجَمَالَ وَ التَّجَمُّلَ وَ يَكْرَهُ الْبُؤْسَ وَ التَّبَاؤُسَ فَإِنَّ اللَّهَ إِذَا أَنْعَمَ عَلَى عَبْدٍ نِعْمَةً أَحَبَّ أَنْ يَرَى عَلَيْهِ أَثَرَهَا قِيلَ كَيْفَ ذَلِكَ قَالَ يُنَظِّفُ ثَوْبَهُ وَ يُطَيِّبُ رِيحَهُ وَ يُجَصِّصُ دَارَهُ وَ يَكْنُسُ أَفْنِيَتَهُ حَتَّى إِنَّ السِّرَاجَ قَبْلَ مَغِيبِ الشَّمْسِ يَنْفِي الْفَقْرَ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ.
امام صادق عليه السلام :
خداوند زيبايى و خودآرايى را دوست دارد و از فقر و تظاهر به فقر بيزار است.
هرگاه خداوند به بنده اى نعمتى بدهد، دوست دارد اثر آن را در او ببيند.
عرض شد: چگونه؟ فرمودند: لباس تميز بپوشد، خود را خوشبو كند، خانه اش را گچكارى كند، جلوى در حياط خود را جاروكند، حتى روشن كردن چراغ قبل از غروب خورشيد فقر را مى برد و روزى را زياد مى كند.
وسایل الشیعه ج 5 ، ص 7 ، ح 5746 {شبیه این حدیث در ارشاد القلوب دیلمی ص195}
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 69
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا وَوُضِعَ الْكِتَابُ وَجِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَالشُّهَدَاء وَقُضِيَ بَيْنَهُم بِالْحَقِّ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ (69)
ترجمه :
و (در آن روز) زمين به نور پروردگارش روشن گردد و نامه اعمال را در ميان نهند و پيامبران و شاهدان را حاضر سازند و ميان آنان به حقّ داورى شود، در حالى كه بر آنان ستم نمى رود.
نکته ها:
مراد از «نور ربّ»، يا نور حقّ و عدالت است كه خداوند در آن روز زمين را با آن نورانى مى كند يا مراد نورى است غير از نور خورشيد و ماه كه خداوند در آن روز مى آفريند. البتّه مرحوم علامه طباطبايى در تفسير الميزان مى فرمايد: مراد از «نور ربّ» كشف اسرار و حقايق در قيامت است، سپس براى تأييد نظر خود آيه 22 سوره ق را گواه مى گيرد: «لقد كنت فى غفلة من هذا فكشفنا عنك غطاءك»
در تفسير اطيب البيان مى خوانيم: چون در قيامت نور خورشيد و ماه گرفته مى شود، مراد از «نور ربّ» نورى است كه از مؤمنان بر مى خيزد. سپس اين آيه را به عنوان شاهد ذكر مى كند: «يوم ترى المؤمنين و المؤمنات يسعى نورهم بين ايديهم»(76)
76) حديد، 13 ؛ تحريم، 8.
پیامها :
- ارائه نامه اعمال و احضار انبيا و گواهان و داورى به حقّ در قيامت، از امور قطعى است. (كلمات «قُضِىَ»، «وُضِعَ» و «جاى ءَ» در قالب ماضى مجهول آمده است).
- در قيامت گواهان متعدّدى در كار است. (انبيا، امامان، فرشتگان، اعضاى بدن، زمين، زمان و...). «الكتاب - النبيّين - الشهداء»
- تمام رفتار و كردار انسان در دنيا تحت نظارت گروهى شاهد و گواه قرار دارد زيرا شرط گواهى دادن در قيامت، حضور و نظارت بر اعمال در دنيا است. «و جيى ءَ بالنبيّين و الشهداء»
- گرچه در قيامت انبيا نيز مورد سؤال قرار مى گيرند «و لنسئلن المرسلين»(77) ولى احضار انبيا در اين آيه، به دليل آنكه در كنار كتاب و شهداء قرار گرفته، براى گواهى بر اعمال امّت خودشان است. «و جيى ءَ بالنبيّين و الشهداء»
- قضاوت و داورى خداوند بر پايه مستندات پرونده اعمال و گواهى پيامبران و شاهدان است. «وضع الكتاب وجيى ء بالنبيّين و الشهداء و قُضِىَ»
77) اعراف، 6.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
5.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
فیلم از طرف محمود کوثری