‼️خمس زن و شوهر حقوق بگیر
🔷س 815: آیا زن و شوهری که حقوق خود را بهطور مشترک در امور منزل مصرف می کنند، می توانند سال خمسی مشترک داشته باشند؟
✅ج: هر یک از آنان سال خمسی مستقلی به حساب درآمد خودش دارد، و واجب است، هر کدام خمس باقیمانده حقوق و درآمد سالانه خود را در پایان سال خمسی بپردازد.
🆔 @resale_ahkam
مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (31)
از وصیت هاى آن حضرت است
به حضرت مجتبى علیه السّلام (یا محمّد حنفیّه) که در سرزمین حاضرین به هنگام بازگشت از صفّین نوشته
(قسمت سیزدهم )
پسرم! آگاه باش رزق دو نوع است: رزقى که تو آن را مى جویى، و رزقى که آن تو را مى جوید،
و اگر تو به او نرسى او به تو مى رسد. چه زشت است تواضع به وقت احتیاج، و ستم در زمان
توانگرى! از دنیایت به سود تو همان است که آخرتت را به آن اصلاح نمایى. اگر براى آنچه از دستت
رفته ناله مى کنى پس براى هرچه به دستت نرسیده نیز ناله بزن. بر آنچه نبوده
به آنچه بوده استدلال کن، زیرا امور دنیا شبیه یکدیگرند. از کسانى مباش که موعظه به آنان سود ندهد
مگر وقتى که در توبیخ و آزردنشان جدیّت کنى، که عاقل به ادب پند گیرد، و چهارپایان
جز با ضرب تازیانه اصلاح نگردند. غمهایى را که بر تو وارد مى گردد با تصمیم هاى قوى بر صبر و استقامت
و با حسن یقین از خود دور کن. هر که راه مستقیم را بگذاشت منحرف شد. همنشین به منزله خویشاوند است.
دوست آن است که در غیبت انسان نیز دوست باشد. هواى نفس شریک کوردلى است. چه بسا دورى
که از نزدیک نزدیک تر است، و چه بسا نزدیکى که از دور دورتر است. غریب کسى است که براى او
دوست نیست. آن که از حق تجاوز کند راه اصلاح بر او تنگ مى شود. کسى که به ارزش خود قناعت ورزد ارزشش
براى او پاینده تر است. مطمئن ترین رشته اى که به آن چنگ زنى رشته اى است که بین تو و خداوند است.
بى پرواى نسبت به تو دشمن توست. گاهى نومیدى دست یافتن است آن گاه که طمع موجب هلاکت
است. هر عیبى آشکار نمى گردد، و هر فرصتى به چنگ نمى آید. چه بسا بینا که راهش را
اشتباه کند، و کوردل به رشد و صواب برسد. بدى را به تأخیر انداز زیرا که هرگاه بخواهى مى توان
به سوى آن شتافت. بریدن از نادان مساوى پیوستن به داناست. آن که خود را از زمانه ایمن بیند زمانه به او
خیانت ورزد، و آن که زمانه را بزرگ شمارد زمانه او را پست کند. این نیست که هر تیراندازى به هدف زند.
هرگاه وضع سلطان دگرگون گردد اوضاع زمانه تغییر کند. پیش از سفر از رفیق سفر،
و قبل از خانه از همسایه خانه بپرس. از اینکه سخن خنده آور گویى بپرهیز
گرچـه آن را از دیگرى حکایت کنـى .
(این نامه ادامه دارد فردا شب قسمتی دیگر از آن را مطالعه فرمایید)
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره هود
آيه 119
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
إِلاَّ مَن رَّحِمَ رَبُّكَ وَلِذَلِكَ خَلَقَهُمْ وَتَمَّتْ كَلِمَةُ رَبِّكَ لأَمْلأنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَالنَّاسِ أَجْمَعِينَ
ترجمه :
مگر كسى كه پروردگارت به او رحم كند، و (خداوند) براى همين (رحمت) مردم را آفريد، و فرمان پروردگارت صادر شده كه دوزخ را از جنّ و انس پر خواهد كرد.
نکته ها:
بعضى گفته اند: معناى آيه اين است كه مردم دائماً اختلاف دارند، مگر كسانى كه در سايه ى لطف ورحمت الهى، گرفتار اختلاف نشوند و خدا براى همين وحدت كلمه، آنان را آفريد.(146)
فلسفه ى آفرينش انسان، در آيات قرآن با عناوين مختلفى مطرح شده است:
در يك جا مى خوانيم: «و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ ليعبدون»(147) كه دليل آفرينش جنّ و انسان، عبادت آنها دانسته شده است.
در جاى ديگرى مى فرمايد: «الذى خلق الموت و الحياة ليبلوكم ايّكم احسن عملا»(148) يعنى خداوند، مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد.
و در آيه ى فوق نيز آمده است: «لذلك خلقهم» يعنى ما انسان ها را آفريديم تا مشمول رحمت خويش نماييم.
در ظاهر به نظر مى رسد كه فلسفه ى آفرينش انسان، سه عنوان متفاوت يعنى: عبادت، آزمايش و رحمت است. امّا با كمى دقّت نظر متوجّه مى شويم كه هر سه موضوع داراى يك نقطه ى مشترك هستند و آن تكامل روحى و معنوى انسان هاست.
در آيه ى قبل آمد كه انسان آزاد است و در آخر اين آيه مى فرمايد: ما حتماً دوزخ را از انسان و جنّ پر مى كنيم. آنچه از جمع بين اين دو آيه فهميده مى شود، اين است كه انسان در انتخاب راه آزاد است، ولى به خاطر پذيرش راه باطل، جهنّمى مى شود.
در روايات متعدّد آمده است كه نمونه ى روشن اختلاف مردم، مسأله ى رهبرى معصوم است كه طبيعتاً به جز آن گروه كه مشمول رحمت الهى و در خط اهل بيت عليهم السلام و پيشوايان معصوم قرار گرفته اند، بقيه ى مردم منحرف شده اند.(149)
امام صادق عليه السلام فرمود: خدا انسان را آفريد تا كارهايى انجام دهد و مستحقّ رحمت شود.(150)
146) تفسير اطيب البيان.
147) ذاريات، 56.
148) ملك، 2.
149) تفسير كنزالدقائق.
150) تفسير نورالثقلين ؛ توحيد صدوق، ص 403.
پیامها:
- تنها راه برچيده شدن اختلافات، لطف و رحمت الهى است.«الاّ مَن رحم ربّك»
- عامل وحدت، فقط امدادهاى الهى است و محورهاى دنيوى و مادّى، امورى فانى، مقطعى، يك بعدى و خيالى اند.«الاّ مَن رحم ربّك»
- فلسفه ى خلقت بشر، پذيرش و دريافت رحمت الهى است.«و لذلك خلقهم»
- خداوند قوانين و سنّت هايى را بر خود لازم كرده است.«و تمّت كلمة ربك»
- قهر حتمى الهى، بعد از لطف او و فرستادن انبيا و كتب و موعظه و هشدار و مهلت دادن مطرح است.«رحم ربك... لاملأنّ جهنّم»
- خداوند با قرار دادن فطرت و عقل از درونِ انسان و ارسال انبيا و كتب آسمانى از بيرون، حجّت را بر مردم تمام كرده است«و تمّت كلمة ربّك»
- جهنّم محدوديّت دارد.«لاملأنّ جهنّم»
- جنّ نيز مانند انسان، داراى تكليف و كيفر وپاداش است. «من الجنّة والناس»
حدیث (1) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
خَيرُكُم خَيرُكُم لأَهلِهِ و َأَنَا خَيرُكُم لأَهلى ما أَكرَمَ النِّساءَ إلاّ كَريمٌ و َلا أَهانَهُنَّ إلاّ لَئيمٌ؛
بهترين شما كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد،
و من از همه شما براى خانواده ام بهترم،
زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار
و به آنان اهانت نمى كند مگر شخص پَست و بى مقدار.
نهج الفصاحه ص472 ح 1520
ذکر روز پنجشنبه: لا اله الا الله الملک الحق المبین
سلام صبح آخرین روز هفته دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
💭🍂💭🍂💭🍂💭
💭ًپنج شنبه است و ياد درگذشتگان
🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
❄🌺 التماس دعا 🌺❄
پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست،
يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه،
دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه,
امادیدارشون میفته به قیامت, شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه...
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
🌴 ﻧﻤﺎﺯ برای ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ :
💠دو ركعت است در ركعت اوّل فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب✨
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم و ديگر مؤ منان را در روزى كه حساب برپا شود
💠و در ركعت دوّم فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم
هركه در حال ايمان به خانه من درآيد و هر مرد مؤ من و زن با ايمانى را
💠و چون سلام دهد ده مرتبه بگويد:
✨ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيرا✨
پروردگارا ترحم كن بر ايشان چنانچه پروريدند مرا در كودكى. 🌺🌸💐 التماس دعا
مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (31)
از وصیت هاى آن حضرت است
به حضرت مجتبى علیه السّلام (یا محمّد حنفیّه) که در سرزمین حاضرین به هنگام بازگشت از صفّین نوشته
(قسمت آخر )
درباره زنان
از مشورت با زنان اجتناب کن، زیرا رأیشان ضعیف، و عزمشان سست است.
با پوششى که بر آنان قرار مى دهى دیده آنان را از دیدن مردمان بازدار، زیرا سختى حجابْ آنان را
پاک تر نگاه مى دارد، و بیرون رفتن زنان از خانه بدتر از این نیست که افراد غیرمطمئن را بر آنان
درآورى، و اگر بتوانى چنان کن که غیر تو را نشناسند. امورى که درخور
توان زنان نیست به دستشان مسپار، زیرا زن گلى است ظریف نه خادم و کارپرداز.
احترامش را در حدّ خودش مراعات کن، و او را به طمع میانجى گرى در حق غیر مینداز. آنجا که
جاى غیرت نیست از غیرت بپرهیز، چرا که این روش افراطى سالم را به
بیمارى، و پاکدامن را به آلودگى دچار مى کند. براى هریک از خدمتگزارانت کارى مربوط به او قرار ده
و او را نسبت به همان کاربازخواست نما،که این کارآنها رابهتر وامى دارد تا در خدمتت کار را به یکدیگروانگذارند.
اقوامت را احترام کن، زیرا آنان بال تواَند که با آن پرواز مى کنى، و ریشه تواَند که به آن
بازمى گردى، و نیروى تواَند که به وسیله آنان به دشمن حمله مى برى. دین و دنیایت را به خدا مى سپارم،
و از او بهترین سرنوشت را براى تو در امروز و فردا و دنیا و آخرت درخواست مى کنم.
والسّـــلام .
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره هود
آيه 119
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَكُـلاًّ نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاء الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ وَجَاءكَ فِي هَـذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَي لِلْمُؤْمِنِينَ
ترجمه :
و هر يك از سرگذشت انبياى (قبلى)، كه براى تو بازگو كرديم، چيزى است كه دلت را بدان محكم گردانيم، و در اين (اخبار)، براى تو حقايق و براى اهل ايمان، پند و تذكّرى آمده است.
پیامها:
- نقل بخش هاى مهم تاريخ و آگاهى دادن به آن، يكى از شيوه هاى تربيتى است. «نقُص عليك من انباء الرسل»
- بيان سرگذشت انبياعليهم السلام بار تربيتى دارد و كلمه و نكته اى از آن بى دليل نيست.«كلّاً»
- داستان هاى قرآنى، برگزيده اى از سرگذشت زندگانى انبياعليهم السلام است.«نقصّ عليك من انباء الرّسل»
- داستان هاى قرآنى هدفدار است، نه وسيله سرگرمى و يا اغفال.«نقصّ عليك... ما نثبّت»
- در نقل داستان بايد آن فرازهايى مورد توجّه قرار گيرد كه داراى بار ارزشى است. «ما نثبّت»
- بهترين داستان آن است كه مايه ى آرامش خاطر باشد.«ما نثبّت به فؤادك»
- آرام بخش دلها خداوند است. «نثبّت به فؤادك»
- انبياعليهم السلام نيز به تقويت روحيّه نياز دارند.«نثبّت به فؤادك»
- هرگز با باطل آرامش واقعى و دائمى صورت نمى گيرد. «نثبّت به فؤادك و جائك فى هذه الحق»
- يك مُبلّغ، زمانى در تبليغ و موعظه خود موفق است كه از ثبات و اطمينان كامل برخوردار باشد.«نثبت به فؤادك»
- همه ى داستان هاى قرآنى حقيقت دارد و با نوعى برهان و دليلِ قابل قبول همراه است. «الحقّ»
- در تبليغ بايد ابتدا آرامش خاطر، بعد كلام مستدلّ و سپس موعظه باشد. «فؤادك، حق، موعظه»
- بهترين شيوه هاى تربيتى، تنها در مورد انسان هاى آماده كارساز است. «ذكرى للمؤمنين»
آیات 120 و 121
وَقُل لِّلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ اعْمَلُواْ عَلَي مَكَانَتِكُمْ إِنَّا عَامِلُونَ
وَانتَظِرُوا إِنَّا مُنتَظِرُونَ
ترجمه :
و به كسانى كه ايمان نمى آورند بگو: هر چه در توان داريد انجام دهيد، ما نيز انجام مى دهيم.
و شما در انتظار باشيد، ما هم منتظريم.
پیامها:
- ابلاغ تهديدو بشارت، وظيفه ى انبياست. «قل»
- انسان آزاد است و انبياعليهم السلام نيز بر او تحميلى ندارند.«اعملوا على مكانتكم»
- كسى كه موعظه پذير نيست و تذكّر به حال او سودى ندارد، بايد تهديد شود. «اعملوا على مكانتكم»
- مبلّغ بايد به راه وهدف خود، ايمان كامل داشته باشد.«انّا عاملون ، انّا منتظرون»
- در تبليغ بايد با هر كسى به تناسب عقل و فهم خود او سخن گفت، با افراد لجوج و عنود، با قهر و تهديد. «انتظروا»
- فرجامى نيكو در انتظار پيامبر و مؤمنان است. «انّا منتظرون»
حدیث (1) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
مِن سَعادَةِ المَرءِ المُسلِمِ الزَّوجَةُ الصّالِحَةُ وَالمَسكَنُ الواسِعُ وَالمَركَبُ البَهىُّ وَالوَلَدُ الصّالِحُ؛
از خوشبختى مرد مسلمان،
داشتن همسرى شايسته،
خانه اى بزرگ،
وسيله اى راحت براى سوارى
و فرزندى خوب است.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج73، ص155