eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
827 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
56 فایل
﷽ یوسف‌گم‌گشتہ‌باز‌آید، اگر‌ثابت‌شود؛ درفراقش‌مثل‌یعقوبیم وحسرت‌می‌خوریم...! +اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّد‌وَآلِ‌مُحَمَّدوَعَجِّل‌فَرَجَهُم+
مشاهده در ایتا
دانلود
‼️تأخیر قضای روزه‌ بر اثر جهل به حکم 🔷س 819: اگر شخصی بر اثر جهل به وجوب قضای روزه تا قبل از ماه رمضان سال آینده قضای روزه هایش را به تأخیر اندازد، چه حکمی دارد؟ ✅ج: فدیه تأخیر قضای روزه تا ماه رمضان سال بعد، بر اثر جهل به وجوب آن ساقط نمی شود. 🆔 @resale_ahkam
مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (33) از نامه هاى آن حضرت است به قُـثَـم بن عبـاس فرماندارش در مکّـه اما بعد، جاسوس من در مغرب به من نوشته که مردمى از اهل شام به حج گسیل شده اند که دلهایشان بسته، و گوشهایشان کر، و دیدگانشان کور است، کسانى که حق را به باطل مى آمیزند، و در نافرمانى خالق از مخلوق اطاعت مى کنند، و به بهانه دین از سینه دنیا شیر مى دوشند، و دنیاى حاضر را به جاى آخرتى که نیکان پرهیزکار انتخاب نموده اند سودا مى نمایند. هرگز رستگار به خیر نگردد مگر عامل خیر، و به جزاى بد نرسد مگر عامل شر، پس بر آنچه در اختیار توست استقامت ورز استقامت هوشیار با احتیاط و سرسخت، و خیرخواه خردمند، که فرمانبردار حاکم، و مطیع امام خویش است. کارى انجام ندهى که مجبور به عذرخواهى شوى، و به وقت نعمت و خوشى سر به طغیان برندار، و به هنگام سختى و بلا هراسان و دلباخته مباش. والسلام.
حدیث (1) امام على عليه السلام : ثَلاثٌ لايُستَحيى مِنهُنَّ: خِدمَةُ الرَّجُلِ ضَيفَهُ وَ قيامُهُ عَن مَجلِسِهِ لأَبيهِ وَ مُعَلِّمِهِ و َطَلَبُ الحَقِّ وَإن قَلّ؛ از سه كار حيا نبايد كرد: خدمت به ميهمان، از جا برخاستن در برابر پدر و آموزگار خويش و طلب حق گرچه اندك باشد. شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحكم و دررالحکم ج3، ص338، ح4666
آغاز ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره یوسف اعوذ بالله من الشیطان الرجیم بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم به نام خداوند بخشنده ى مهربان آیات 1 و 2 الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ترجمه : الف لام را. آن است آيات كتاب روشنگر. همانا ما آن را قرآنى عربى نازل كرديم، باشد كه بيانديشيد. نکته ها: درباره حروف مقطّعه نظرات مختلفى بيان شده است، از جمله: . قرآن، اين معجزه الهى از همين حروف الفبا تأليف يافته كه در اختيار همگان است. . نام سوره اى است كه با آن حروف آغاز شده است. . نوعى سوگند و قسم الهى است. . اسرار و رموزى بين خدا و پيامبر است. امّا با توجّه به اينكه از ميان 29 سوره اى كه با حروف مقطّعه آغاز شده، در بيست و چهار مورد پس از آن، سخن از قرآن و معجزه بودن آن است، شايد بهترين وجه، همان نظر اوّل باشد. قرآن به هر زبانى كه نازل مى شد، ديگران بايد با آن زبان آشنا مى شدند. امّا نزول قرآن به زبان عربى داراى مزايايى است، از جمله: الف: زبان عربى داراى چنان گستردگى لغات و استوارى قواعد دستورى است كه در زبان هاى ديگر يافت نمى شود. ب: طبق روايات زبان اهل بهشت، عربى است. ج: مردم منطقه اى كه قرآن در آن نازل شد، عرب زبان بودند و امكان نداشت كه كتابِ آسمانى آنها به زبان ديگرى باشد. خداوند در مورد قرآن و باران، هر دو تعبير به «نزول» نموده است، بين اين دو مشابهت هايى است كه ذكر مى كنيم: الف: هر دو از آسمان نازل مى شوند. «و انزلنا من السماء ماءً»(3) ب: هر دو طاهر و مطهّرند. «ينزّل عليكم من السماء ماءً ليطهّركم»(4)، «ربّنا وابعث فيهم رسولا... يعلّمهم الكتاب و الحكمة و يزكيّهم»(5) ج: هر دو وسيله ى حياتند. «دعاكم لِما يحييكم»(6)، «لنحيى به بلدة ميتا»(7) د: هر دو مبارك و مايه ى بركت اند. «و هذا كتاب انزلناه مبارك»(8)، «و نزّلنا من السماء ماء مباركاً»(9) ه: قرآن چون باران، قطره قطره و آيه آيه نازل شده است. (نزول تدريجى) شايد تأكيد بر عربى بودن قرآن، ردّ كسانى باشد كه گفتند: قرآن را فردى عجمى به پيامبر آموخته است. «...انّهم يقولون انّما يعلّمه بشر لسان الّذى يلحدون اليه اعجمى و هذا لسان عربىّ مبين»(10) 3) مؤمنون، 18. 4) انفال، 11. 5) بقره، 129. 6) انفال، 24. 7) فرقان، 49. 8) انعام 92. 9) ق 9. 10) نحل، 103. پیامها: - قرآن، از همين حروف الفبا (الف، لام، را،...)، تأليف يافته است. اگر مى توانيد شما هم از همين حروف، كتابى مثل قرآن بياوريد. «الر» - قرآن، داراى مقامى بس والا است.«تلك» - قرآن، مخاطب و خواننده را در آغاز، نسبت به استحكام آيات خود واقف ساخته، سپس به بيان مطالب ديگر مى پردازد. «آيات الكتاب المبين»* - نزول قرآن به زبان عربى از يك سو و فرمان تدّبر در آن از سوى ديگر، نشانه ى آن است كه مسلمانان بايد با زبان عربى آشنا شوند. «قرآناً عربيّاً لعلّكم تعقلون» - قرآن، تنها براى تلاوت و تبّرك نيست، بلكه وسيله ى تعقّل و رشد بشر است. «لعلّكم تعقلون» - نوشته ها بايد روشن وروشنگر، هدفدار و هدايتگر باشد. «الكتاب المبين... لعلّكم تعقلون»* - براى رسيدن به سعادت، تنها نزول قرآن كافى نيست؛ بلكه بايد درباره ى آن تعقّل هم كرد. «انزلناه... لعلّكم تعقلون»*
ذکر روز  یکشنبه:     یا ذالجلال والاکرام سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
‼️لمس غیرمماثل توسط پرستار 🔷س 830: اگر برای پرستار غیر مُماثل (غیر هم‌جنس با بیمار) هنگام گرفتن نبض (فشارخون) و چیزهای دیگری که احتیاج به لمس بدن بیمار دارند، دست کردن دستکش امکان داشته باشد، آیا انجام آن اعمال بدون دستکش‌هایی که پزشک هنگام درمان بیمار از آن‌ها استفاده می کند، جایز است؟ ✅ج: با امکان لمس از روی لباس یا با دست کردن دستکش هنگام معالجه، ضرورتی به لمس بدن مریض غیر مُماثل (غیر هم جنس) وجود ندارد و بنا بر این جایز نیست. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (34) از نامه هاى آن حضرت است به محمد بن ابوبکر که به علّت عزلش از حکومت مصر، و قرار گرفتن مالک اشتر به جاى او دلتنگ شده بود، و مـالک پیش از رسـیدن به مصـر از دنیا رفـت اما بعد، خبر دل تنگیت از اینکه اَشتر را به منطقه حکمرانیت فرستادم به من رسید، این کار من نه به خاطر این بود که تو را کاهل و سست مى دانستم، و نه به علت اینکه مى خواستم کوشش زیادترى از خود نشان دهى. اگر از حکومت مصر آنچه در اختیار توست از تو گرفتم تو را حاکم منطقه اى قرار مى دهم که زحمتش برایت آسانتر، و حکومتش براى تو خوشایندتر باشد. مردى که او را به امارت مصر گماشتم براى ما مردى خیرخواه، و نسبت به دشمنانمان سختگیر بود. خداوند رحمتش کند، که عمرش را به سر برد، و مرگش را دیدار کرد، در حالى که از او خشنودیم، خداوند رضوانش را به او عنایت نماید، و ثوابش را دوچندان کند. براى جنگ با دشمنت بیرون رو، و بر اساس بصیرتت حرکت کن، با کسى که با تو مى جنگد بجنگ، و او را به راه پروردگارت بخوان، بسیار از خداوند یارى طلب که تو را از امور مهم کفایت کند، و در حوادث یاریت دهد، اگر خدا بخواهد.
‼️دریافت اجاره‌بها بصورت یکجا 🔷س 828: به پیشنهاد مستأجر، اجاره یکسال بطور یکجا و در پایان زمان اجاره طی یک چک پرداخت می‌شود. آیا اگر مبلغ چک، بیش از مجموع اجاره‌های ماهانه باشد چنین کاری وجاهت شرعی دارد یا نه؟ ✅ج: اگر از اول وجه اجاره را ـ به ملاحظه اینکه نسیه یکساله است ـ بیشتر از مقدار وجه اجاره نقد، در عقد اجاره تعیین کنند اشکال ندارد ولی افزودن مبلغی بر اجاره قراردادی در عقد اجاره به حساب مدت تأخیر، ربا و حرام است. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
پیامها: - در داستان هاى قرآن، قصّه گو خداوند است. «نحن نقصّ» - قصّه گو (و نويسنده آن)، بايد معتبر و مطمئن باشد. «نحن نقصّ»* - از نظر روانى و تربيتى، براى تأثير بهتر، بايد مقدّمه چينى كرد. (قبل از شروع قصّه، مقدّمه چينى مى كند كه مى خواهم قصه بگويم، آن هم بهترين قصّه.) «نحن نقصّ عليك احسن القصص»* - بهترين سخن ها، در اختيار بهترين افراد است. «نحن نقصّ... احسن القصص»* - براى الگو دادن به ديگران، بهترين ها را انتخاب ومعرّفى كنيم. «احسن... » - قرآن بازگوكننده ى داستان ها، با بهترين وزيباترين بيان است. «احسن القصص» - بهترين داستان، آن است كه بر اساس وحى باشد. «احسن القصص بما اوحينا» - پيامبر امّى قبل از نزول وحى، نسبت به تاريخِ گذشته بى خبر و ناآشنا بود. «...لمن الغافلين» - قرآن، از ميان برنده غفلت ها و بى خبرى هاست. «من قبله لمن الغافلين»
حدیث (1) امام باقر عليه السلام : اَللّهُمَّ ارزُقنى وَلَدا وَاجعَلهُ تَقيّا زَكيّا لَيسَ فى خَلقِهِ زيادَةٌ و َلا نُقصانٌ و َاجعَل عاقِبَتَهُ إلى خَيرٍ؛ خداوندا به من فرزندى عطا كن و او را پرهيزگار و پاك قرار ده كه در آفرينشش كم و زيادى نباشد و سرانجامش را نيكو گردان. وسایل الشیعه ج20 ، ص117 - تهذيب الاحكام (تحقیق خرسان)ج7، ص411، ج1641
ذکر روز  دوشنبه:     یا قاضی الحاجات سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره یوسف آيه 3 اعوذ بالله من الشیطان الرجیم نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَـذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَ ترجمه : ما با اين قرآن كه به تو وحى كرديم بهترين داستان را بر تو بازگو مى كنيم، در حالى كه تو پيش از آن، از بى خبران بودى. نکته ها: «قَصَص» هم به معناى داستان وهم به معناى نقل داستان است. قصّه و داستان در تربيت انسان سهم بسزايى دارد. زيرا داستان، تجسّم عينى زندگى يك اُمت و تجربه عملى يك ملّت است. تاريخ آئينه ى ملّت هاست و هر چه با تاريخ و سرگذشت پيشينيان آشنا باشيم، گويا به اندازه عمر آن مردم زندگى كرده ايم. حضرت على عليه السلام در نامه سى ويكم نهج البلاغه خطاب به فرزندش امام حسن عليه السلام جمله اى دارند كه مى فرمايند: فرزندم! من در سرگذشت گذشتگان چنان مطالعه كرده ام و به آنها آگاهم كه گويا با آنان زيسته ام و به اندازه ى آنها عمر كرده ام. شايد يكى از دلايل اثرگذارى قصّه و داستان بر روى انسان، تمايل قلبى او به داستان باشد. معمولاً كتاب هاى تاريخى و آثار داستانى در طول تاريخ فرهنگ بشرى رونق خاصى داشته و قابل فهم و درك براى اكثر مردم بوده است، در حالى كه مباحث استدلالى و عقلانى را گروه اندكى پيگيرى مى كرده اند. در روايات، به كلّ قرآن «احسن القصص» اطلاق شده است و اين منافاتى ندارد كه در ميان كتب آسمانى، قرآن «احسن القصص» باشد و در ميان سوره هاى قرآن، اين سوره «احسن القصص» باشد.(11) تفاوت داستان هاى قرآن با ساير داستان ها: . قصّه گو خداوند است. «نحن نقصّ» . هدفدار است. «نقصّ عليك من انباء الرّسل مانثبّت به فؤادك»(12) . حقّ است، نه خيال. «نحن نقصّ عليك نبأهم بالحقّ»(13) . بر اساس علم است، نه گمان. «فلنقصنّ عليهم بعلمٍ»(14) . وسيله ى تفكّر است، نه تخدير. «فاقصص القصص لعلّهم يتفكّرون»(15) . وسيله ى عبرت است، نه تفريح و سرگرمى. «لقد كان فى قصصهم عبرة»(16) داستان حضرت يوسف، «احسن القصص » است، زيرا: . معتبرترين داستان ها است. «بما اوحينا» . در اين داستان، جهاد با نفس كه بزرگ ترين جهاد است، مطرح مى شود. . قهرمان داستان، نوجوانى است كه تمام كمالات انسانى را در خود دارد. (صبر، ايمان، تقوا، عفاف، امانت، حكمت، عفو و احسان) . تمام چهره هاى داستان، خوش عاقبت مى شوند. مثلا يوسف به حكومت مى رسد، برادران توبه مى كنند، پدر بينايى خود را بدست مى آورد، كشور قحطى زده نجات مى يابد و دلتنگى ها و حسادت ها به وصال و محبّت تبديل مى شود. . در اين داستان مجموعه اى از اضداد در كنار هم طرح شده اند: فراق و وصال، غم و شادى، قحطى و پرمحصولى، وفادارى و جفاكارى، مالك و مملوك، چاه و كاخ، فقر و غنا، بردگى و سلطنت، كورى و بينايى، پاكدامنى و اتهام ناروا بستن. نه فقط داستان هاى الهى، بلكه تمام كارهاى خداوند، «اَحسن» است. زيرا: . بهترين آفريدگار است. «احسن الخالقين»(17) . بهترين كتاب را دارد. «نزّل احسن الحديث»(18) . بهترين دين را دارد. «و من احسن ديناً ممّن اسلم وجهه لله»(19) . بهترين پاداش را مى دهد. «ليجزيهم اللَّه احسن ما عملوا»(20) و در برابر اين بهترين ها، خداوند بهترين عمل را از انسان خواسته است. «ليبلوكم ايّكم احسن عملاً»(21) غفلت در قرآن به سه معنى مطرح شده است: الف: غفلت بد، نظير آيه ى «و انّ كثيراً من النّاس عن آياتنا لغافلون»(22) همانا بسيارى مردم از آيات ما غافلند. ب: غفلت خوب، نظير آيه ى «انّ الّذين يرمون المحصنات الغافلات المؤمنات لعنوا فى الدنيا و الآخرة»(23) كسانى كه بر زنان پاكدامن و غافل از فحشا، تهمت زنا مى زنند در دنيا و آخرت لعنت شده اند. ج: غفلتِ طبيعى به معناى بى اطلاعى، نظير همين آيه مورد بحث؛ «و ان كنت من قبله لمن الغافلين» كه خدا براى حفظ حرمت و احترام پيامبر نمى فرمايد: «كنت من قبله لمن الجاهلين» 11) تفسير كنزالدقائق. 12) هود، 120. 13) كهف، 13. 14) اعراف، 7. 15) اعراف، 176. 16) يوسف، 111. 17) مؤمنون، 14. 18) زمر، 23. 19) نساء، 125. 20) نور، 38. 21) هود، 7. 22) يونس، 92. 23) نور، 23.