‼️ رعایت نکردن جهر و اخفات در نماز
🔷 س ۶۳۴۸: نمازی که قرائت آن بلند خوانده نشده باشد، چه حکمی دارد؟
✅ ج: بر مردان واجب است که حمد و سوره را در نمازهای صبح و مغرب و عشا بلند بخوانند. اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله آهسته بخوانند، نماز صحیح است، ولی اگر از روی علم و عمد باشد، نماز باطل است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️ تعیین نکردن سوره بعد از بسم الله
🔷 س ۶۳۵۰: کسی که از ابتدا و یا بر حسب عادت قصد خواندن سوره فاتحه و اخلاص را داشت و «بسم الله الرحمن الرحیم» را گفت ولی سهواً سوره را تعیین نکرد، آیا باید از اول، سوره معیّنی را قصد نماید و بعد «بسم الله الرحمن الرحیم» را قرائت کند؟
✅ ج: اعاده «بسم الله الرحمن الرحیم» واجب نیست، بلکه می تواند برای خواندن هر سوره ای به آن اکتفا کند.
📕 منبع: kkamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
انحرافات، اقتصادی، حرام
حدیث (9) امام على علیه السلام :
اَحْسَنُ الآْدابِ ما كَفَّكَ عَنِ الْمَحارِمِ؛
بهترينِ ادب ها آن است كه تو را از حرامها باز دارد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 247 ، ح 5079
حدیث (10) امام على علیه السلام :
حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِيالِ؛
خوش اخلاقى در سه چيز است: دورى كردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسايش و رفاه براى خانواده.
مجموعه ورام ج 1 ، ص 90 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 68 ، ص 394، ح 63
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 27 و 28
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
فَكَيْفَ إِذٰا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلاٰئِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبٰارَهُمْ (٢٧)
پس حال و وضعشان زمانى كه فرشتگان جانشان را مى گيرند در حالى كه بر صورت و پشتشان [تازيانه عذاب] مى زنند، چگونه خواهد بود؟!
ذٰلِكَ بِأَنَّهُمُ اتَّبَعُوا مٰا أَسْخَطَ اللّٰهَ وَ كَرِهُوا رِضْوٰانَهُ فَأَحْبَطَ أَعْمٰالَهُمْ (٢٨)
اين عذاب براى اين است كه آنان از آنچه خدا را به خشم آورده پيروى كردند، و خشنودى او را خوش نداشتند در نتيجه اعمالشان را تباه و بى اثر كرد
نکته ها:
«توفّى» به معناى بازگرفتن كامل چيزى است كه به انسان داده اند. اين واژه در قرآن، در مورد مرگ به كار مى رود، زيرا مرگ در حقيقت، بازگرفتن روح خدا دادى از جسم است.
در آيه 50 سوره انفال نيز، مشابه اين آيه براى چگونگى جان دادن كفّار آمده است.
شايد عذاب مرتدّان از ناحيه صورت: «يضربون وجوههم»، تجسّم اقبال و روآوردن به سخط الهى است «اتّبعوا ما اسخط اللّه» و عذاب از ناحيه پشت: «ادبارهم»، تجسّم اِدبار، پشت كردن و ناپسند شمردن رضوان الهى است. «و كرهوا رضوانه»
پیامها :
- آنان كه ديگران را در برابر حق به مقاومت دعوت مى كنند، با ذلّت و عذاب جان خواهند داد. «فكيف اذا توفّتهم...»
- مرگ، نابودى نيست، بلكه گرفتن كامل روح و جان توسط فرشتگان است. «توفّتهم»
- كيفر منافقانِ مرتدّ، از لحظه جان دادن آغاز مى شود. «توفّتهم الملائكة»
- توجّه به عمر محدود دنيا و خط پايانى توطئه ها و گرفتار شدن به عذاب، مى تواند انسان را از توطئه بازدارد. «فكيف اذا توفّتهم... يضربون...»
- دشمنى با وحى و قرآن، موجب خشم خداوند و بطلان اعمال انسان مى شود. «ذلك... فاحبط اعمالهم»
- گرچه كافران در انتخاب راه و روش خود مختارند، «اتبعوا، كرهوا» امّا چاره اى جز پذيرش آثار و پيامدهاى آن ندارند. «فاحبط اعمالهم»
- گاهى انسان نيكى ها و آنچه را كاشته است، خود به آتش كشيده و نابود مى كند. «اتّبعوا... كرهوا... فاحبط أعمالهم»
- حركت در مسيرى كه رضاى الهى در آن نيست، بيهوده گرايى و قابل توبيخ است. «اتّبعوا... كرهوا... فاحبط أعمالهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز جمعه:
اللهم صل علی محمد و ال محمد 100 مرتبه
(خدایا رحمت فرست بر محمد و خاندان محمد)
ذکر روز جمعه به اسم امام زمان (عج) است. روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود. ذکر روز جمعه باعث عزیز شدن می شود.
سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
ان شاءالله به امید تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم
التماس دعا
جنگ ترکیبی.mp3
6M
🔰 با کمتر از یک ربع وقت گذاشتن، میتونید جلوی یه بیتقوایی بزرگ رو بگیرید.
حتماً گوش کنید و نشر بدید:
✅کسانی که نمیدانید جنگ ترکیبی چیست، ساکت!
✅ بدون فهم دقیق از جنگ ترکیبی و توجه به آن، تحلیل کردن ممنوع!
✅ جنگ ترکیبی از طرف دشمن، یعنی درگیر کردن همزمان ما در میدانهای مختلف: مجازی، خیابانی، مرزی، بین المللی، فرهنگی، نظامی، اقتصادی، شناختی، سیاسی و ...
✅ قضاوت دربارۀ نهادهای مختلف؛ بدون توجه به واقعیت جنگ ترکیبی، بیتقوایی است.
✅ با بیتقوایی، بدبینی و ناامیدی را ترویج نکنیم.
✅ رزمندۀ جنگ ترکیبی باید حواسش به همۀ میدانهایی که جنگ در آنها اتفاق افتاده باشد.
✅ ممکن است بدون در نظر گرفتن میدانهای دیگر، کار یا تصمیمی در یک میدان درست باشد، اما نتیجهاش در میدانهای دیگر و در کل جنگ به ضرر ما تمام شود.
✅ شک نکنید که سیر کنونی جامعۀ ما به سمتی است که به خیر جامعه منتهی میشود.
🔸🔶
#هوشیار_باشیم
🔴🔴🔴 هرکس پستی بگذارد که در آن این معنا را القا کند که👈 «مسولین برخورد نمی کنند » چه بداند و چه نداند در پروژه ی جدید دشمن، به دشمن کمک می کند
👈 دشمن در پروژه جدید میخواهد به مردم القا کند که نظام یا نمی تواند و یا نمی خواهد با اغتشاشگران داعشی برخورد کند تا اعتماد مردم از نیروهای امنیتی سلب شود و مردم شایعه پذیر شوند، تا پروژه ی بعدی را که شایعه سقوط شهرهاست را آغاز کند.
بازیچه دست دشمنان نشویم
🔴🔴🔴🔴
‼️حکم پوشاندن چانه در نماز
🔷 س ۶۳۵۳: آیا پوشاندن کامل چانه هنگام حجاب و در نماز واجب است، یا این که فقط قسمت پایین آن باید پوشانده شود، و آیا وجوبِ پوشش چانه مقدمه پوشاندن صورت است که شرعاً واجب است؟
✅ ج: پوشاندن قسمت پایین چانه واجب است نه خود آن، زیرا چانه جزیی از صورت است.
📕 منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
انحرافات، اقتصادی، حرام
حدیث(11) حضرت فاطمه سلام الله علیها :
اَزهَدُ الناسِ مَن تَرَکَ الحَرام ، اَشَدُّ الناسِ اِجتهاداً مَن تَرکَ الذُّنوب؛
زاهد ترین مردم کسی است که حرام را وانهد،
کوشاترین مردم تارک گناهان است.
امالی(صدوق) ص 21 - تحف العقول ص 489
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 29 و 30
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ أَنْ لَنْ يُخْرِجَ اللّٰهُ أَضْغٰانَهُمْ (٢٩)
بلكه كسانى كه در دل هايشان بيمارى است، گمان كردند كه خدا كينه هايشان را آشكار نخواهد كرد
وَ لَوْ نَشٰاءُ لَأَرَيْنٰاكَهُمْ فَلَعَرَفْتَهُمْ بِسِيمٰاهُمْ وَ لَتَعْرِفَنَّهُمْ فِي لَحْنِ الْقَوْلِ وَ اللّٰهُ يَعْلَمُ أَعْمٰالَكُمْ (٣٠)
و اگر بخواهيم يقيناً آنان را به تو نشان مى دهيم تا آنان را از روى نشانه هايشان بشناسى، و بى ترديد آنان را از شيوه سخن گفتن خواهى شناخت؛ و خدا كارهاى شما را مى داند
نکته ها:
«ضَغن» به معناى كينه شديد است.
حضرت على عليه السلام مى فرمايد: هر كس چيزى را به راز در دل نگه دارد، در لابلاى سخنان و در چهره اش نمايان مى شود.(82)
هنگامى كه رسول خداصلى الله عليه وآله در غدير خم، حضرت على عليه السلام را به جانشينى خود منصوب كرد، بعضى گفتند: محمّد در بالا بردن بازوى پسر عمويش (از تعصّب فاميلى و فاميل مدارى) كوتاهى نمى كند. آنگاه اين آيات نازل شد.(83)
-----
82) نهج البلاغه، حكمت 26.
83) تفسير برهان.
پیامها :
- سوء استفاده از ستّاريت خداوند عملى منافقانه و بيمار دلى است. «أم حسب»
- رسوايى گنهكاران مخصوص قيامت نيست، بلكه در دنيا نيز امكان رسوائى هست. «ام... ان لن يخرج اللّه اضغانهم»
- با افشاگرى، منافقان را رسوا و خواب خوش را از آنان بگيريم. «ولو نشاء لاريناكهم...»
- حسادت و كينه، از عوامل بروز بيمارى نفاق و دورويى است. «فى قلوبهم مرض... أضغانهم»
- خلق و خوى درونى انسان، در قيافه و چهره تأثير گذار است و سيماى انسان تا حدود زيادى بيانگر سيرت اوست. «فلعرفتهم بسيماهم»
- نه فقط اصل سخن، بلكه لحن سخن نيز بايد مؤدّبانه باشد. بى ادبى منافقان در سخن گفتن، نفاق درونى آنان را آشكار مى سازد. «لتعرفنّهم فى لحن القول»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر