صبح روز پنجشنبه شما مخاطبین محترم بخیر و شادی، سلامتی و عاقبت بخیری شما در این آخرین روز هفته از خداوند متعال مسئلت می نمایم
ذکر روز پنجشنبه:
لا اله الا الله الملک الحق المبین (معبوی جز خدا نیست؛ پادشاه برحق آشکار) 100 مرتبه
ذکر روز پنجشنبه به اسم امام حسن عسکری (ع) است. روایت شده در این روز زیارت امام حسن عسکری (ع) خوانده شود که خواندن آن موجب رزق و روزی میشود.
.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
💭🍂💭🍂💭🍂💭
💭ًپنج شنبه است و ياد درگذشتگان
🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
❄🌺 التماس دعا 🌺❄
پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست،
يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه،
دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه,
امادیدارشون میفته به قیامت, شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه...
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
🌴 ﻧﻤﺎﺯ برای ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ :
💠دو ركعت است در ركعت اوّل فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب✨
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم و ديگر مؤ منان را در روزى كه حساب برپا شود
💠و در ركعت دوّم فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم
هركه در حال ايمان به خانه من درآيد و هر مرد مؤ من و زن با ايمانى را
💠و چون سلام دهد ده مرتبه بگويد:
✨ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيرا✨
پروردگارا ترحم كن بر ايشان چنانچه پروريدند مرا در كودكى. 🌺🌸💐 التماس دعا
‼️ کپی برداری برای استفاده شخصی
🔷 س ۶۵۱۳: بسته آموزشی ویدیویی را از مؤسسه ای خریداری کردم؛ آیا جایز است که از این محصول، فقط برای استفاده شخصی کپی برداری کنم؟
✅ ج: کپی برای استفاده شخصی اشکال ندارد.
#مالکیت_معنوی #کپِی_رایت
🆔 @resale_ahkam
‼️ لمس اسماء الهی
🔷 س ۶۵۱۵: نوشتن اسم جلاله «الله» به صورت «ا...» مرسوم شده است؛ کسانی که بدون وضو این کلمه را مسّ می کنند، چه حکمی دارند؟
✅ ج: همزه و نقاط، حکم لفظ جلاله را ندارد، و مسّ آن بدون وضو، جایز است.
🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، سخاوت و بخشش
حدیث (14) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :
اَنـَا اَديبُ اللّهِ وَ عَلىٌّ اَديبى ، اَمَرَنى رَبّى بِالسَّخاءِ وَ الْبِرِّ وَ نَهانى عَنِ الْبُخْلِ وَ الْجَفاءِ وَ ما شَىءٌ اَبْغَضُ اِلَى اللّهِ عَز َّو َجَلَّ مِنَ الْبُخْلِ وَ سوءِ الْخُلُقِ، وَ اِنَّهُ ليُفْسِدُ العَمَلَ كَما يُفْسِدُ الخَلُّ الْعَسَلَ؛
من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است .
پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى كردن فرمان داد و از بخل و سختگيرى بازَم داشت .
در نزد خداوند عزّ و جلّ چيزى منفورتر از بخل و بد اخلاقى نيست .
بد اخلاقى ، عمل را ضايع مى كند ، آنسان كه سركه عسل را.
مكارم الاخلاق ص 17
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الذاریات
ثواب قرائت این سوره
امام صادق علیه السلام فرمود: هر كس سوره ذاریات را در هنگام روز یا شب بخواند، خداوند وضع زندگی او را درست خواهد كرد و روزی زیادی به او خواهد داد و در داخل قبر با یك چراغ پرنور، تا روز قیامت بر او نورافشانی خواهد كرد.
آیات 1 تا 6
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ
به نام خدا كه رحمتش بى اندازه است و مهربانى اش هميشگى
وَ الذّٰارِيٰاتِ ذَرْواً (١)
سوگند به بادهاى افشان كننده [كه ابرهاى باران زا و گرده هاى نرينه و ماده گياهان را مى افشانند ]
فَالْحٰامِلاٰتِ وِقْراً (٢)
سوگند به ابرهايى كه بار سنگين باران را با خود [به نواحى مختلف] حمل مى كنند
فَالْجٰارِيٰاتِ يُسْراً (٣)
و سوگند به كشتى هايى كه به آسانى روى آب درياها روانند
فَالْمُقَسِّمٰاتِ أَمْراً (٤)
و سوگند به فرشتگانى كه [به امر خدا] كارها را [براى تدبير امور هستى ميان خود] تقسيم مى كنند،
إِنَّمٰا تُوعَدُونَ لَصٰادِقٌ (٥)
كه بى ترديد آنچه را [از اوضاع و احوال روز جزا] به شما وعده مى دهند، راست ويقينى است
وَ إِنَّ الدِّينَ لَوٰاقِعٌ (٦)
و قطعاً [روز] جزا واقع خواهد شد
نکته ها:
«ذاريات» جمع «ذارية» به معناى بادهاى شديد، از «ذرو» به معناى پاشيدن و پراكندن است. «وِقر» به معناى بار سنگين و مراد از آن در اينجا ابرهاى پرباران مى باشد. «جاريات» به معناى كشتى ها يا نهرهاى روان است.
بر اساس روايات، مراد از «ذاريات»، بادها ومراد از «حاملات»، ابرها ومقصود از «جاريات»، كشتى ها و منظور از «مقسّمات»، فرشتگانى هستند كه ارزاق را تقسيم مى كنند.(1)
«يُسر»، ضد «عُسر» و به معناى آسانى است. مراد از «فالجاريات يُسراً» كشتى هايى است كه به آسانى و آرامى حركت مى كنند.
بادها كه عامل حركت كشتى ها و ابرها كه مايه ى بركت زمين هستند، در اين آيات مورد سوگند خداوند واقع شده اند.
حيات بشر، حيوانات و گياهان در گرو باران است و بادها در جابجا نمودن ابرها، تعديل هوا و لقاح گياهان نقش مهمى دارند.
نقش كشتى در زندگى گذشته وحال بشر بر كسى پوشيده نيست. وسيع ترين، ارزان ترين و كم حادثه ترين راه ها، راه هاى دريايى و سفر با كشتى است. زمانى نقش آن معلوم مى شود كه چند روزى كشتى هاى جهان متوقّف شوند.
امام رضاعليه السلام فرمود: مراد از «المقسّمات امراً» ملائكه اى هستند كه هر روز ارزاق مردم را بين طلوع فجر تا طلوع خورشيد تقسيم مى كنند.(2)
در تقسيم ارزاق، به هر فرد و قبيله و منطقه اى، سهمى و چيزى داده مى شود و چيز ديگرى داده نمى شود، تا براى جبران كمبود، مسئله مشاركت، تعاون، رقابت، تجارت، حركت و ابتكار راه بيفتد و هيچ فرد و قبيله اى، خود را از هر جهت بى نياز نبيند و دست به طغيان نزند. آرى تنگناها در كنار گشايش ها، به طور حكيمانه اى قرار گرفته است. «قرن بسعتها عقابيل فاقتها»(3)
توجّه به قدرت نمايى خداوند در باد و ابر و كشتى، پذيرفتن معاد را براى انسان آسان مى كند. در آغاز اين سوره با چهار سوگند پياپى، قطعى بودن وقوع قيامت بيان شده است.
حروف «انّما» و «انّ»، حرف «لام» در كلمات «لصادق» و «لواقع» و جمله اسميه، همه نشانه ى تأكيد هستند.
نمونه هايى از وعده هاى الهى كه در دنيا محقّق شده است:
خداوند به مادر موسى دستور داد كه نوزادش را به آب افكند و به او فرمود: ما او را به تو برمى گردانيم و از پيامبرانش قرار مى دهيم، «انّا رادوه اليك و جاعلوه من المرسلين»(4) اين وعده بزرگ صورت پذيرفت.
خداوند به پيامبر اسلام وعده داد كه تو را در برابر مسخره كنندگان كفايت مى كنيم، «انّا كفيناك المستهزئين»(5) وعده داد نام تو را بلند مى گردانيم، «و رفعنا لك ذكرك»(6) و به وعده هاى خود عمل كرد.
خداوند، بارها پيروزى حقّ بر باطل و خوش عاقبتى اهل تقوا را وعده داده و به وعده اش عمل كرده است. نام امام حسين عليه السلام ماند و نام قاتلان او محو شد.
كسانى كه به وعده خود عمل نمى كنند يا عاجزند يا حيله گر و يا فراموشكار و ذات مقدّس الهى از تمام اين عيب ها به دور است.
-----
1) تفسير نورالثقلين.
2) من لايحضر، ج 1، ص 504.
3) نهج البلاغه، خطبه 91.
4) قصص، 7.
5) حجر، 95.
6) شرح، 4.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز جمعه:
اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍوَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
خدايا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست وَ فرج ايشان را تعجيل نما
100 مرتبه
ذکر روز جمعه به اسم امام زمان (عج) است. روایت شده که در این روز زیارت امام زمان (عج) خوانده شود. ذکر روز جمعه باعث عزیز شدن می شود.
سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
ان شاءالله به امید تعجیل در ظهور آقا و مولایمان حضرت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم
التماس دعا
پیامهای آیات 1 تا 6 سوره الذاریات
- سوگند به پديده هاى طبيعى همچون ابر و باد و باران، توجّه اسلام را به كشف قوانين هستى و تدبير حاكم بر آنها در جهت خداشناسى نشان مى دهد. «و الذاريات... فالحاملات... فالجاريات...»
- خداوند امور انسان را از طريق فرشتگان به انجام مى رساند. «والمقسّمات امراً»
- قرآن، براى اعتلاى فكر بشر، او را به محسوسات و غير محسوسات، متوجّه مى سازد. «والذاريات... والمقسّمات امراً»
- در برابر ترديد ديگران، بايد با قاطعيّت و صلابت و صراحت از حق سخن گفت. «انما توعدون لصادق» (كلمه انّ و حرف لام، براى تأكيد است)
- وعده معاد و سرانجام جهان، مستمر و پى در پى بوده است. «توعدون»
- خداوندى كه در هستى آن همه قدرت نمايى كرده است، از عمل به قولش عاجز نيست. «انما توعدون لصادق»
- اين همه اسباب طبيعى و غير طبيعى، (باد و ابر و كشتى و فرشته)، تنها براى خوردن و مردن و نيست شدن نيست. «و انّ الدين لواقع»
- خداوند، هم به وعده هايى كه در دنيا داده عمل مى كند و هم به وعده هايى كه براى آخرت داده است. «انما توعدون لصادق و ان الدين لواقع»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
📩 رهبر انقلاب در دیدار تعدادی از مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی:
👈🏻 ملاحظه و رعایت اقتضائات کار فرهنگی - تبلیغی راهبردی ضروری و همیشگی است
🔻 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، تولید و ارائه محصولات فاخرِ مبتنی بر فکر نو، و در نظر گرفتن اقتضائات اجتماعی و فرهنگی تبلیغ را در عین خشیت کامل از پروردگار، دو وظیفه مهم دستگاههای فرهنگی تبلیغاتی خواندند.
🔹 حضرت آیت الله خامنه ای ضمن قدردانی از اقدامات خوبی که در سازمان تبلیغات اسلامی انجام گرفته است، با استناد به آیات قرآنی، خشیت از پروردگار به معنای «ملاحظه، رعایت و مراقبت» را راهبرد ضروری و همیشگی فعالان عرصه فرهنگ و تبلیغ دانستند و افزودند: دستگاهها و عناصر فرهنگی-تبلیغی باید کاملاً مراقب باشند که حرف خدا در هیچ شرایطی زمین نماند و در این زمینه نباید از جنجال و هوچی گری و اتهامات ترسید.
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، سخاوت و بخشش
حدیث (15) ابن شهر آشوب :
كانَ النَّبىّ (صلی الله علیه و آله و سلم) قَبْلَ المَبْعَثِ مَوصوفا بِعِشرينَ خَصلَةً مِن خِصالِ الاَنْبياءِ لَوِ انْفَرَدَ واحِدٌ بِاَحَدِها لَدَلَّ عَلى جَلالِهِ فَكَيْفَ مَنِ اجْتَمَعَت فيهِ؟! كانَ نَبيّا اَمينا، صادِقا، حاذِقا، اَصيلاً، نَبيلاً، مَكينا، فَصيحا، عاقِلاً، فاضِلاً، عابِدا، زاهِدا، سَخيا، كميا، قانِعا، مُتَواضِعا، حَليما، رَحيما، غَيورا، صَبورا، مُوافِقا، مُرافِقا، لَم يُخالِطْ مُنَجِّما وَ لا كاهِنا و لا عَيافا؛
رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم پيش از مبعوث شدن، بيست خصلت از خصلتهاى پيامبران را دارا بودند، كه اگر كسى يكى از آنها را داشته باشد، دليل عظمت اوست؛ چه رسد به كسى كه همه آنها را دارا باشد،
آن حضرت پيامبرى امين، راستگو، ماهر، اصيل، شريف، استوار، سخنور، عاقل، با فضيلت، عابد، زاهد، سخاوتمند، دلير و با شهامت، قانع، متواضع، بردبار، مهربان، غيرتمند، صبور، سازگار، و نرمخو بودند
و با هيچ منجّم (قائل به تأثير ستارگان)، غيبگو و پيشگويى همنشين نبودند.
مناقب آل ابی طالب(ابن شهر آشوب) ج 1، ص 123
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الذاریات
آیات 7 تا 11
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ السَّمٰاءِ ذٰاتِ الْحُبُكِ (٧)
و سوگند به آسمان كه دارى اعتدال و زيبايى و آراستگى است؛
إِنَّكُمْ لَفِي قَوْلٍ مُخْتَلِفٍ (٨)
كه شما [در رابطه با قرآن و حقايقى كه قرآن با دليل و برهان اثبات مى كند] در گفتارى متناقض و گوناگون هستيد
يُؤْفَكُ عَنْهُ مَنْ أُفِكَ (٩)
از قرآن [به باطل] منحرف مى شود كسى كه [از خير و سعادت] منحرف شده است
قُتِلَ الْخَرّٰاصُونَ (١٠)
مرگ بر دروغ پردازان [كه بدون دليل و به ناحق دربارۀ قرآن و حقايقش سخن پراكنى مى كنند.
الَّذِينَ هُمْ فِي غَمْرَةٍ سٰاهُونَ (١١)
همانان كه در جهالتى عميق و فراگير در بى خبرى و غفلتى سنگين فرو رفته اند!
نکته ها:
«حُبُك» جمع «حبيكه» و «حباك» به سه معناى راه، زينت و اعتدال آمده است كه براى هر يك از معانى آن براى توصيف آسمان در قرآن شاهدى وجود دارد:
«لقد خلقنا فوقكم سَبع طرائق»(7) ما بالاى سر شما هفت راه آفريديم.
«زيّنّا السماء الدنيا بزينة الكواكب»(8) ما آسمان دنيا را با ستارگان، زينت داديم.
«والسّماء رفعها و وضع الميزان»(9) آسمان را برافراشت و توازن برقرار كرد.
«يؤفك» از «اِفك» به معناى منصرف ساختن و به انحراف كشاندن است. لذا به دروغ كه انحراف از حقيقت و مايه ى انحراف است، افك گويند.
«خرّاص» از «خَرص»، به سخنى گفته مى شود كه پايه علمى ندارد و بر اساس گمان، تخمين و حدس است. «غمرة» به آب فراوانى گفته مى شود كه عمق آن پيدا نباشد و مراد از آن در اينجا جهالت و نادانى عميقى است كه انسان را فراگيرد.
عدّه اى كارشان شايعه سازى بر اساس حدس، پندار، القاى بافته هاى خود به ديگران و ايجاد ترديد در آنهاست. معمولاً شايعه را دشمن سفارش مى دهد، منافقان توليد مى كنند و افراد ساده لوح مى پذيرند.
امام باقرعليه السلام در باره «يؤفك عنه مَن افك» فرمودند: كسى كه از ولايت اهل بيت پيامبرعليهم السلام منحرف و سرپيچى كند، از بهشت بازخواهد ماند.(10)
-----
7) مؤمنون، 17.
8) صافّات، 6.
9) الرحمن، 7.
10) كافى، ج 1، ص 422.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر