eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
828 دنبال‌کننده
5.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
57 فایل
﷽ کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام استان‌تهران، شهرجدید‌پرند، فاز۲، میدان‌ایمان اطلاع‌رسانی مراسمات گزارش‌های تصویری اعلان‌های ملی، مذهبی و مناسبتی کمک‌های مردمی 6037997976803461 مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام
مشاهده در ایتا
دانلود
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. اخلاق اقتصادی، احسان و نیکوکاری حدیث (15) امام حسين عليه السلام : اَيُّهَا النّاسُ نافِسوا فِى الْمَكارِمِ وَ سارِعوا فِى الْمَغانِمِ وَ لا تَحْتَسِبوا بِمَعْروفٍ لَمْ تَجْعَلوا؛ اى مردم در خوبى ها با يكديگر رقابت كنيد و در كسب غنائم (بهره گرفتن از فرصت ها) شتاب نماييد و كار نيكى را كه در انجامش شتاب نكرده ايد، به حساب نياوريد. کشف الغمه(ط-القدیمه)ج 2 ، ص 29 {شبیه این حدیث در نزهة الناظر و تنبیه الخاطر ص 81 ، ح 6 }
تفسیر آیات 56 تا 58 سوره الذاریات در رابطه با هدف آفرینش سؤال: در قرآن اهداف ديگرى، همچون آزمايش و امتحان، براى آفرينش انسان مطرح شده، آيا آن اهداف با هدفى كه در اين آيه (56) آمده، هماهنگ است؟ پاسخ: قرآن در آيه دوم سوره مُلك مى فرمايد: «خلق الموت والحياة ليبلوكم أيّكم أحسن عملا» مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك عمل بهترى داريد. و در آيه دوازدهم سوره طلاق مى فرمايد: «لتعلموا انّ اللّه على كلّ شى ء قدير» هدف از آفرينش، علم انسان به قدرت الهى است. در جمع بندى اين آيات به نتيجه مى رسيم كه هدف اصلى، بندگى خداوند است، ليكن عبادت نيازمند معرفت است كه در جمله «لتعلموا» بيان شده است و در عبادت كه همان پذيرفتن راه الهى و رها كردن راه هاى غير الهى است، انسان آزمايش مى شود كه در جمله «ليبكوكم» آمده است. سؤال: اگر هدف آفرينش بشر عبادت است، پس چرا اين هدف بطور كامل تحقق نيافته است؟ پاسخ: بارها خداوند در قرآن فرموده كه اگر مى خواستيم، همه را به اجبار هدايت كرده و به بندگى خود در مى آورديم، امّا خداوند بشر را آزاد آفريد، تا آگاهانه و آزادانه، عبادت كند. سؤال: آيا خداوند به عبادت ما نيازمند است؟ پاسخ: قرآن بارها مى فرمايد: خداوند از هر جهت غنى است، نه تنها از انسان، بلكه از همه هستى بى نياز است. اگر به ما دستور دادند كه منزل خود را رو به آفتاب بسازيم، نبايد كسى گمان كند كه خورشيد به خانه ما نياز دارد، اين ما هستيم كه به نور و انرژى آن محتاجيم. در اين آيات نيز بى نيازى خداوند بيان شده است: «ما أريد منهم من رزق» سؤال: اگر خداوند رزّاق است، پس چرا به همه رزق يكسان نمى دهد؟ پاسخ: رزّاق بودن يكى از صفات خداوند است، يكى ديگر از صفات او حكيم بودن است. يكسان بودن رزق، امرى حكيمانه نيست، بلكه بايد تابع تلاش و كوشش انسان ها باشد. قرآن مى فرمايد: «فامشوا فى مناكبها»(48) از دامنه زمين بالا رويد و رزق به دست آوريد. «وابتغوا من فضل اللّه»(49) به سراغ كسب و كار و فضل الهى برويد و داد و ستد كنيد. چنانكه نبايد توقّع داشته باشيم معلّم به همه شاگردان نمره يكسان بدهد، زيرا علاوه بر معلّم بودن و اختيار نمره دادن، حكيم نيز هست و بايد ميان شاگردان كوشا و بازيگوش، فرق بگذارد. سؤال: اگر خداوند رزّاق است، قحطى ها براى چيست؟ پاسخ: گاهى كمبودها جنبه كيفرى دارد، چنانكه قرآن در مورد كيفر بنى اسرائيل مى فرمايد: «فبظلم من الّذين هادوا حرّمنا»(50) به خاطر ظلمى كه يهود كردند، بخشى از خوردنى ها را بر آنان حرام كرديم. گاهى جنبه آزمايشى دارد: «و لنبلونّكم بشى ء من الخوف و الجوع»(51) ما از طريق گرسنگى و ترس و... شما را آزمايش مى كنيم. گاهى جنبه تربيتى دارد: «فاخذناهم بالبأساء... لعلّهم يتضرّعون»(52) ما براى تضرّع و برگشت آنان به سوى خداوند، آنها را از طريق ناگوارى ها گوشمالى مى دهيم. و گاهى نتيجه قهرى برخورد نادرست انسان با طبيعت است، همچون تخريب جنگل ها، آلوده ساختن آب رودخانه ها و به هم زدن تعادل محيط زيست كه در طول زمان، مشكلات بسيارى از جمله قحطى را بدنبال مى آورد. اگر ايمان داشته باشيم كه رزق از خداست، ريشه ى بسيارى از حرص ها، بخل ها، حيله ها، حسدها، كلاهبردارى ها و كم فروشى ها، در انسان مى خشكد. «انّ اللّه هو الرّزاق...» ---- 48) ملك، 15. 49) جمعه، 10. 50) نساء، 160. 51) بقره، 155. 52) انعام، 42. بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره الذاریات آیات 59 تا 60 آخرین آیات این سوره أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ فَإِنَّ لِلَّذِينَ ظَلَمُوا ذَنُوباً مِثْلَ ذَنُوبِ أَصْحٰابِهِمْ فَلاٰ يَسْتَعْجِلُونِ (٥٩) پس براى كسانى [از قوم تو] كه ستم ورزيدند، سهمى از عذاب است مانند سهم هم مسلكانشان از امت هاى پيشين، بنابراين شتاب در آمدن آن را نخواهند فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ يَوْمِهِمُ الَّذِي يُوعَدُونَ (٦٠) پس واى بر كسانى كه كافر شدند از آن روزشان كه به آن وعده داده مى شوند نکته ها: «ذَنوب» در انيجا به معناى سهم و نصيب است.(53) آغاز سوره با «توعدون» بود و پايان آن با «يوعدون» و اين نشان مى دهد كه هدف اين سوره بيان مسئله معاد بوده است. اين آيات مى فرمايد: ستمكاران اين امت نيز نصيبى از عذاب دارند، همانند نصيب هم مسلكانشان در امت هاى ديگر كه به هلاكت رسيدند. پس چه عجله اى دارند كه مى گويند: زودتر عذاب ما را بياور!(54) در فرهنگ قرآن، شرك و كفر، بزرگ ترين ظلم محسوب مى شود، ظلم به خدا كه مخلوقش در كنار او يا به جاى او قرار گيرد، ظلم به خود كه به جاى خالق، سراغ مخلوق مى رود و ظلم به خانواده كه از شناخت حق و پيروى آن محروم مى گردند. علامه طباطبايى مى فرمايد: مراد از ظلم در «للّذين ظلموا» در آيه 59، با توجّه به «للّذين كفروا» در آيه 60، ظلم كفر است، نه ظلم به مردم. گرچه گفته شده كه مراد از «يومهم الّذى يوعدون» ممكن است روز جنگ بدر باشد (عذاب دنيوى)، ولى به احتمال قوى مراد روز قيامت است (عذاب اخروى).(55) ----- 53) علت مكسور بودن «يستعجلون» اين است كه در اصل «يستعجلونى» بوده است و كسره دلالت بر حذف «ى» دارد. 54) تفسير الميزان. 55) تفسير الميزان. بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
خجسته میلاد مولای متقیان حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام بر همه شیعیان جهان بویژه شما منتظران مهدی موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف مبارک و تهنیت باد ذکر روز شنبه: یا رب العالمین 100 مرتبه  (ای پروردگار جهانیان)ذکر روز شنبه به نام پیامبر اکرم (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بی‌نیازی می‌شود.
پیام‌های آیات 59 تا 60 سوره الذاریات - كسى كه خدا را عبادت نكند و خود را در مسير هدفى كه براى آن آفريده شده قرار ندهد، ظالم، بلكه كافر است. «الا ليعبدون... للّذين ظلموا... كفروا» - سنّت الهى درباره ستمگران، در طول تاريخ يكسان است. «ذَنوباً مثل ذَنوب اصحابهم» - تاريخ گذشتگان، بهترين گواه بر حتمى بودن كيفر ستمگران است. «ذنوباً مثل ذنوب اصحابهم» - كارهاى مشابه، كيفرهاى مشابه دارد. «مثل ذنوب أصحابهم» - رفتارهاى مشابه، افراد را به يكديگر پيوند مى دهد. «مثل ذنوب أصحابهم» - قهر و لطف خداوند زمان بندى حكيمانه دارد، عجله و شتاب ما در آن اثرى ندارد. «فلايستعجلون» - سرنوشت انسان در گرو اعمال اوست. (ظلم و كفر، سبب عذاب الهى است.) «فويل للّذين كفروا...» - آينده نگرى، انسان را از كفر و ظلم بازمى دارد. «فويل للّذين كفروا من يومهم الّذى يوعدون» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. اخلاق اقتصادی، احسان و نیکوکاری حدیث (16) امام على عليه السلام : قِيمَةُ كُلِّ امْرِئٍ مَا يُحْسِنُه‏ ارزش هر كس به اندازه خوبى هاى اوست. نهج البلاغه(صبحی صالح) ص 482 ، ح 81 - امالى(صدوق) ص 447 حدیث (17) امام صادق علیه السلام: لا یَتـِمُّ المَعروفُ اِلا بِثَلاثِ خِصـالٍ: تَعجیلِه وَ تقلیلِ کَثیرِه وَ تَرکِ الامتِنانِ بِه؛ احسان و نیکى کامل نباشد،مگر با سه خصلت: شتاب در آن،کم شمردن بسیار آن و منت ننهادن بر آن. تحف العقول ص 323 {شبیه این حدیث در فقه الرضا ص 374 -بحار الانوار(ط-بیروت) ج 71 ، ص 413 ، ح 27 }
⭐️ توصیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به معتکفین 👈🏻 در ایام نماز حضرت جعفر طیار بخوانید 🔻 بسم الله الرّحمن الرّحیم در ایام اعتکاف اقلّاً یک بار نماز حضرت جعفر را بخوانند اما اگر در هر سه روز اعتکاف این عمل را انجام دهند بهتر است. سیّدعلی خامنه‌ای.۱۴۰۱/۱۱/۱۳ 🏷 کیفیت 🔸 نماز جعفر طیار دو نماز دو رکعتی است، در هر ركعت حمد و سوره دارد. 🔸بعد از خواندن سوره، ۱۵ مرتبه: «سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لا الهَ اِلَّا اللهُ وَ اللهُ اَكْبَر» خوانده شود، همين تسبيحات را ۱۰ مرتبه در ركوع و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع، و ۱۰ مرتبه در سجده اول و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ۱۰ مرتبه در سجده دوم و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود. 🔹 در رکوع و سجده میتوان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتیاط مستحب آن است که علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود. 🔹اين نماز سوره مخصوصى ندارد، لكن افضل آن است كه در ركعت اول، سوره «إذا زُلْزِلَتْ» و در ركعت دوم، سوره «وَ الْعادِياتِ» و در ركعت سوم، «إذا جاءَ نَصْرُ اللهِ» و در ركعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد» خوانده شود. 💻 Farsi.Khamenei.ir