ذکر روز شنبه:
یا رب العالمین 100 مرتبه
(ای پروردگار جهانیان)ذکر روز شنبه به نام پیامبر اکرم (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بینیازی میشود.
صبح شنبه اولین روز هفته همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
عرض سلام واحترام.از زمان های خیلی خوب وموثر برای حجامت اواخر اسفنده.
امروز ازساعت ۲تا۵بعدازظهر حجامت( ویژه ی آقایان) درمسجد امام حسین علیه السلام،انجام میشه.(روز دیگه ای انجام نمیشه،فقط امروز)
لطفا از ساعت ۲حضور پیداکنین و سعی کنین نگذارین برای آخر زمان،که ازدحام نشه.باتشکر
‼️اِشغال معابر عمومی
🔷س 2328: اشغال بخشى از معبر عمومى که در حکم بيتالمال و متعلق به همه مردم است چه حکمى دارد؟
✅ج: اگر مزاحم عابرين بوده و يا مخالف مقررات باشد، جايز نيست.
🆔 @resale_ahkam
‼️افتتاح حساب سپرده های بانکی
🔷س 2329: باز کردن سپرده های بانکی با قصد رسیدن به سود چه حکمی دارد؟ و آیا در این زمینه فرقی بین بانک های خصوصی و دولتی وجود دارد؟
✅ج: اگر بانکها بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و مورد تأیید شورای محترم نگهبان، عمل کنند، بی اشکال است؛ و نسبت به غیر بانکها هم اگر در قالب یکی از عقود صحیح شرعی باشد، اشکال ندارد.
🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، روزی
حدیث (10) امام باقر علیه السلام:
إِنَّ الْحُسَيْنَ صَاحِبَ كَرْبَلَاءَ قُتِلَ مَظْلُوماً مَكْرُوباً عَطْشَاناً لَهْفَاناً فَآلَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ لَا يَأْتِيَهُ لَهْفَانٌ وَ لَا مَكْرُوبٌ وَ لَا مُذْنِبٌ وَ لَا مَغْمُومٌ وَ لَا عَطْشَانٌ وَ لَا مَنْ بِهِ عَاهَةٌ ثُمَّ دَعَا عِنْدَهُ وَ تَقَرَّبَ بِالْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ (علیه السلام) إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَّا نَفَّسَ اللَّهُ كُرْبَتَهُ وَ أَعْطَاهُ مَسْأَلَتَهُ وَ غَفَرَ ذَنْبَهُ وَ مَدَّ فِي عُمُرِهِ وَ بَسَطَ فِي رِزْقِهِ فَاعْتَبِرُوا يا أُولِي الْأَبْصارِ.
حسين، بزرگ مرد كربلا، مظلوم و رنجيده خاطر و لب تشنه و مصيب زده به شهادت رسيد.
پس خداوند، به ذات خود، قسم ياد كرد كه هيچ مصيبت زده و رنجيده خاطر و گنهكار و اندوهناك و تشنه اى و هيچ بَلا ديده اى به خدا روى نمى آورد و نزد قبر حسين علیه السلام دعا نمى كند و آن حضرت را به درگاه خدا شفيع نمى سازد،
مگر اين كه خداوند، اندوهش را برطرف و حاجاتش را برآورده مى كند و گناهش را مى بخشد و عمرش را طولانى و روزى اش را گسترده مى سازد. پس اى اهل بينش، درس بگيريد!
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 98، ص 46، ح 5
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قمر
آیه 17
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (١٧)
و يقيناً ما قرآن را براى پند گرفتن آسان كرديم، پس آيا پند گيرنده اى هست ؟
نکته ها:
قرآن از ابعاد گوناگونى آسان است، از جهتِ لفظ كه تلاوت آن را آسان و در عين حال زيبا كرده است؛ محتوى كه شامل داستان و مثال هاى بسيارى است و همچنين مطابقت با فطرت بشرى كه پذيرش مطالب آن را آسان مى كند.
اين آيه در اين سوره، چهار بار تكرار شده است: در آيات 17، 22، 32 و 40.
با اين كه قرآن آسان است، «يسّرنا القرآن» ولى مشابه آن را نمى توان آورد، گرچه همه آفرينش دست به دست هم دهند. «لئن اجتمعت الانس والجن...»(9)
-----
9) اسراء، 88 .
پیامها :
- وظيفه هدايتگران، آسان گوئى است. «يسّرنا»
- قرآن، آسان است ولى سست نيست. (در چند آيه قبل خوانديم كه آيات قرآن «حكمة بالغة»، يعنى سخنان محكم و استوار است.) «يسّرنا القرآن»
- رسالت قرآن بيدارگرى است. «القرآن للذكر»
- هر چه آسان تر بگوييم، مخاطب بيشترى خواهيم داشت. «يسّرنا... فهل من مدّكر»
- هم نسبت به آيات تكوينى بايد متذكّر شد «تركناها آية فهل من مدّكر» و هم نسبت به آيات تشريعى. «يسّرنا القرآن للذكر فهل من مُدّكر»
- هر كسى لياقت بهره گيرى از قرآن را ندارد، بهره گرفتن مخصوص اهل ذكر است نه اهل غفلت. «فهل من مُدّكر»
- هميشه وجود زمينه ى مناسب، شرط پذيرش نيست. گاهى همه ى شرايط فراهم است ولى انسان به خاطر لجاجت و هوى پرستى متذكّر نمى شود. «فهل من مُدّكر»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز یکشنبه:
یا ذالجلال والاکرام 100 مرتبه
(ای صاحب شکوه و بزرگواری)ذکر روز یکشنبه که به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می باشد موجب فتح و نصرت می شود روایت شده است که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، روزی
حدیث (11) امام على عليه السلام :
وُصولُ المَرءِ اِلى كُلِّ ما يَبتَغيهِ مِن طيبِ عَيشِهِ وَ اَمنِ سِربِهِ وَ سَعَةِ رِزقِهِ بِحُسنِ نيَّتِهِ وَ سَعَةِ خُلقِهِ؛
انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب،
به تمام آنچه در جستجوى آن است،
از زندگى خوش و امنيت محيط و روزى زياد، دست مى يابد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 92 ، ح 1607
🔹️برای ارسال نظرات خود در پاسخ به درخواست حجتالاسلام نوروزی در مورد الحاق شهرستان، رباطکریم، بهارستان و پرند به استان شهریار یا بقاء در استان تهران به آیدی @daneshvar48 پیام داده تا به دفتر حجتالاسلام نوروزی ارسال گردد.
#پرند_فوری
🆔 @parand_fori
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، روزی
حدیث (11) امام على عليه السلام :
وُصولُ المَرءِ اِلى كُلِّ ما يَبتَغيهِ مِن طيبِ عَيشِهِ وَ اَمنِ سِربِهِ وَ سَعَةِ رِزقِهِ بِحُسنِ نيَّتِهِ وَ سَعَةِ خُلقِهِ؛
انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب،
به تمام آنچه در جستجوى آن است،
از زندگى خوش و امنيت محيط و روزى زياد، دست مى يابد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 92 ، ح 1607
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره قمر
آیات 18 تا 22
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
كَذَّبَتْ عٰادٌ فَكَيْفَ كٰانَ عَذٰابِي وَ نُذُرِ (١٨)
قوم عاد [پيامبرشان را] تكذيب كردند، پس عذاب و هشدارهايم چگونه بود؟
إِنّٰا أَرْسَلْنٰا عَلَيْهِمْ رِيحاً صَرْصَراً فِي يَوْمِ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ (١٩)
ما بر آنان در روزى شوم كه شومى اش استمرار داشت، تندبادى سخت و بسيار سرد [به عنوان عذاب] فرستاديم،
تَنْزِعُ النّٰاسَ كَأَنَّهُمْ أَعْجٰازُ نَخْلٍ مُنْقَعِرٍ (٢٠)
كه مردم را [از زمين] برمى كند [و بعد از آن عذاب] گويى تنه هاى نخلى بودند كه ريشه كن شده اند
فَكَيْفَ كٰانَ عَذٰابِي وَ نُذُرِ (٢١)
پس عذاب و هشدارهايم چگونه بود؟
وَ لَقَدْ يَسَّرْنَا الْقُرْآنَ لِلذِّكْرِ فَهَلْ مِنْ مُدَّكِرٍ (٢٢)
و يقيناً ما قرآن را براى پند گرفتن آسان كرديم، پس آيا پند گيرنده اى هست ؟
نکته ها:
مراد از «يوم نحسٍ مستمر» آن است كه اين تندباد در چند روز پى در پى بوده است، چنانكه در سوره ى فصّلت آيه ى 16 مى فرمايد: باد را در چند روز شوم بر آنان وزانديم. پس مراد از «مستمر» در اين آيه، يعنى روزهاى پيوسته و دنباله دار. در آيه 7 سوره حاقّه، اين ايام شوم هفت شب و هشت روز بيان شده است: «سبع ليالٍ و ثمانية ايام»
«منقعر» از «قعر» به معناى ريشه كن شده است. «أعجاز» جمع «عَجُز» به معناى قسمت عقب يا پايين و تنه است.
بدى يا خوبى زمان، يا به خاطر حوادث خوب و بدى است كه در آن ها واقع مى شود و يا در جوهر زمان نحسى، يا خيرى است كه ما از آن خبر نداريم.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر