بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره رعد
آيه 29
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
الَّذِينَ آمَنُواْ وَعَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ طُوبَي لَهُمْ وَحُسْنُ مَآبٍ
ترجمه :
كسانى كه ايمان آورده و كارهاى شايسته انجام داده اند خوشا بحالشان و سرانجام نيكويى دارند.
نکته ها:
مردم چهار دسته اند:
الف: مؤمن، كسانى كه هم ايمان دارند و هم اعمالشان صالح است.
ب: كافر، كسانى كه ايمان ندارند و در ظاهر نيز اظهار ايمان نمى كنند.
ج: فاسق، كسانى كه ايمان دارند، ولى اعمالشان صالح نيست.
د: منافق، كسانى كه ايمان ندارند، ولى به ظاهر اظهار ايمان مى كنند.
«طوبى » يا مصدر است مثل «بُشرى» و يا مؤنث «اطيب» به معناى بهترين است. در آيه مصداق خاصى براى (بهترين) بيان نشده تا شامل همه بهترين ها شود. و شايد رواياتى كه مى گويد: طوبى درختى است كه ريشه آن در خانه پيامبرصلى الله عليه وآله وعلى عليه السلام وشاخه هاى آن بر سر مؤمنان سايه افكنده،(163) مثال و تجسمى باشد از اينكه همه پاكى ها و خيرات در گرو اتصال به رهبران آسمانى است.
وقتى كوته فكران به پيامبرصلى الله عليه وآله انتقاد كردند كه چرا اين همه فاطمه زهراعليها السلام را مى بوسى؟ حضرت فرمود: زمانى كه در شب معراج مرا به بهشت بردند، من از ميوه درخت طوبى خوردم و وجود فاطمه از آن نشأت گرفت و پديد آمد ومن هرگاه مشتاق بوى بهشت مى شوم دخترم فاطمه را بو مى كنم.(164)
كاميابى افراد بى ايمان و بدور از عمل صالح، عمق و تداوم ندارد. چنانكه حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «لاخير فى لذّة من بعدها النّار»(165) در لذّتى كه بعد از آن آتش باشد، خيرى نيست.
163) بحار، ج 8، ص 117 و 120.
164) بحار، ج 8، ص 188.
165) بحار، ج 41، ص 104.
پیامها:
- زندگى شيرين دنيوى و عاقبت نيكوى اخروى در سايه ايمان و عمل صالح است. «الذين آمنوا... طوبى لهم و حسن ماب»
- كاميابى هاى دنيوى در صورتى ارزش دارد كه همراه عاقبت اخروى باشد نه آنكه مانع آن گردد. «طوبى لهم و حسن ماب»
آيه 30
كَذَلِكَ أَرْسَلْنَاكَ فِي أُمَّةٍ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهَا أُمَمٌ لِّتَتْلُوَ عَلَيْهِمُ الَّذِيَ أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَهُمْ يَكْفُرُونَ بِالرَّحْمَـنِ قُلْ هُوَ رَبِّي لا إِلَـهَ إِلاَّ هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ مَتَابِ
ترجمه :
اين چنين ما تو را در ميان اُمتى كه پيش از آن اُمت هاى ديگرى (آمده و) رفته اند، به رسالت فرستاديم، تا آنچه را به سوى تو وحى كرده ايم بر آنان تلاوت كنى. در حالى كه آنان به خداى رحمن كفر مى ورزند، بگو: او پروردگار من است، معبودى جز او نيست تنها بر او توكل كرده ام و بازگشت من تنها به سوى اوست.
نکته ها:
اگر چه بعثت پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله در ميان اُمت عرب بوده است، ولى به صراحت آيات ديگر، او پيامبر تمام اُمت هاست.«وما ارسلناك الا كافة للناس»(166)
166) سبأ، 28.
پیامها:
- بعثت انبيا، سنت الهى وبر اساس لطف و رحمت اوست. «كذلك...بالرحمن»
- توجه به تاريخ هر قوم، براى تبليغ وتربيتشان لازم است.«قد خلت من قبلها»
- وظيفه پيامبران تلاوت وحى الهى بر مردم است. «لتتلوَا»
- در برابر كفّار مقاومت واز عقيده خود دفاع كنيد. «يكفرون بالرحمن، قل هو ربّى»
- توكل بر خدا، عامل مقاومت در برابر كفار است. «قل هو ربى عليه توكلّت»
- دلايل ايمان ما به خداوند؛ ربوبيّت او «ربّى»، يگانگى او «لااله الاهو»، پناهگاهى او «عليه توكلت»، و بازگشت ما بسوى او «اليه متاب»، مى باشد.
حدیث (12) امام صادق عليه السلام :
اِذا اَتاكَ اَخوكَ فَآتِهِ بِما عِندَكَ وَ اِذا دَعَوتَهُ فَتَكَلَّف لَهُ؛
هرگاه برادرت ناخوانده بر تو وارد شد،
همان غذايى كه در خانه دارى برايش بياور
و هرگاه او را دعوت كردى در پذيرايى از او خودت را به زحمت بينداز.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 6 ، ص 275 ، ح 6 - محاسن ص 410، ح 138
ذکر روز شنبه : یا رب العالمین
سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها (به روایت 95 روز در سال 11هجری)
در سالروز شهادت حضرت زهرای اطهر سلام الله علیها، اندوه عالم را فراگرفته و جهان در مظلومیت علی (ع) داغدار است.
ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه بانوی دوعالم از خدا میخواهم در این دنیا راهروی آن بانو باشیم و در عالم عقبی نیز از شفاعت آن حضرت بهره مند گردیم.
‼️گوش دادن به موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری
🔷س 1174: آیا هر نوع شادی کردن هر چند با گوش دادن به سرود های شاد و موسیقی غیر مبتذل در ایام عزاداری اهل بیت معصومین (علیهم السلام) حرام است؟
✅ج: شایسته نیست مؤمنان در ایام عزای اهل بیت علیهم السلام به شادی بپردازند و اگر به گونهای باشد که عرفاً توهین به حضرات معصومین علیهم السلام محسوب شود باید از آن اجتناب شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
🏴نماز خواندن با لباس سیاه
🔷س 1175: آیا نماز خواندن با لباس سیاهی که در ایام سوگواری و شهادت اهل بیت(علیهم السلام) پوشیده می شود، مکروه است؟
✅ج: نماز با لباس سیاه مکروه است و در غیر نماز کراهتش ثابت نیست و پوشیدن لباس سیاه جهت اظهار حزن در ایام سوگواری اهل بیت علیهم السلام مستحسن (پسندیده و خوب) است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم
63 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - الشَّفيعُ جَناحُ الطّالِبِ.
و آن حضرت فرمود: شفاعت کننده پر و بال شفاعت خواه است.
64 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اَهْلُ الدُّنْيا كَرَكْب يُسارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِيامٌ.
و آن حضرت فرمود: اهل دنیا چون کاروانى هستند که آنان را مى برند در حالى که درخوابند.
65 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - فَقْدُ الاَْحِبَّةِ غُرْبَةٌ.
و آن حضرت فرمود: از دست رفتن دوستان غربت است.
حدیث (13) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
مَنْ أَحَبَّ أَنْ يُحِبَّهُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ فَلْيَأْكُلْ مَعَ ضَيْفِهِ
هر كس دوست دارد كه خدا و رسولش او را دوست داشته باشند،
با ميهمان خود غذا بخورد.
مجموعه ورام ج 2، ص 116
ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره رعد
آيه 31
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَوْ أَنَّ قُرْآناً سُيِّرَتْ بِهِ الْجِبَالُ أَوْ قُطِّعَتْ بِهِ الأَرْضُ أَوْ كُلِّمَ بِهِ الْمَوْتَي بَل لِّلّهِ الأَمْرُ جَمِيعاً أَفَلَمْ يَيْأَسِ الَّذِينَ آمَنُواْ أَن لَّوْ يَشَاءُ اللّهُ لَهَدَي النَّاسَ جَمِيعاً وَلاَ يَزَالُ الَّذِينَ كَفَرُواْ تُصِيبُهُم بِمَا صَنَعُواْ قَارِعَةٌ أَوْ تَحُلُّ قَرِيباً مِّن دَارِهِمْ حَتَّي يَأْتِيَ وَعْدُ اللّهِ إِنَّ اللّهَ لاَ يُخْلِفُ الْمِيعَادَ
ترجمه :
واگر به واسطه قرآن كوهها به حركت درآيند يا زمين به آن قطعه قطعه شود يا به واسطه آن مردگان به سخن آيند، (باز ايمان نمى آورند.) بلكه تمام امور بدست خداست. آيا مومنان (از اين سنگدلان) مأيوس نشده اند (و نمى دانند) كه اگر خدا مى خواست قطعاً (با قهر واجبار) همه مردم را به راه مى آورد. و پيوسته به كسانى كه كفر ورزيدند به سزاى كارهايى كه كرده اند مصيبت كوبنده اى مى رسد يا آن مصيبت به نزديك خانه آنان فرو مى آيد (تا هر لحظه زندگى همراه با دغدغه داشته باشند و اين دلهره همچنان ادامه دارد) تا آنگاه كه وعده الهى فرا رسد البته خداوند وعده اى كه داده خلاف نمى كند.
نکته ها:
اين آيه اوج عناد و لجاجت كفّار را بيان مى كند. نظير آيه 111 سوره انعام كه مى فرمايد: اگر ما فرشتگان را بر خود آنها نازل كنيم و مردگان با آنها سخن بگويند و همه چيز روبروى آنان محشور شود باز هم ايمان نخواهند آورد.
قرآن كتابى است كه محكمتر از كوهها را تكان داد و بالاتر از مرده هاى جسمانى را زنده كرد. عقول و دلهاى مرده و سنگِ مردم جاهل عرب را حيات داد. و اگر كتابى باشد كه بتواند كوهها را تكان دهد و مردگان را زنده گرداند، آن همين قرآن است. «او من كان ميتاً فاحييناه...»(167)
از فرمايش امام كاظم عليه السلام استفاده مى شود كه در قرآن، علوم و رموزى است كه مى توان به واسطه آنها در طبيعت تصرف كرد.(168)«سُيّرت به، قُطّعت به، كُلّم به»
167) تفسير صافى.
168) تفسير كنزالدقائق.
پیامها:
- انتظار نداشته باشيد كه همه مردم ايمان بياورند. «لو يشاءاللَّه لهدى الناس جميعاً»
- عناد ولجاجت، درد بى درمان جوامع بشرى است. (اگر كسى طالب و جوياى حقّ باشد، يك معجزه هم براى ايمان آوردن كافى است) «قرآناً سُيّرت به، قطّعت به، كلّم به»
- در جهان بينى الهى همه كاره خداست. «بل للَّه الامر جميعاً»
- معجزه، تحت اراده خداوند است. نه بر اساس پيشنهاد و هوس هاى افراد لجوج. «بل للَّه الامر جميعاً»
- اراده خداوند بر هدايت اختيارى انسان هاست، نه اجبار و اكراه آنان. «لو يشاء اللَّه لهدى الناس جميعاً» چنانكه در آيه اى ديگر مى فرمايد: «لا اكراه فى الدين»(169)
- كفّار بايد منتظر ضربه هايى از جانب خداوند بر كشور و مرزهاى خود باشند. «لايزال الّذين كفروا تصيبهم بما صنعوا قارعه»
- قهر خداوند اختصاص به جهان آخرت ندارد. «تصيبهم ... قارعه»
- همه جا موعظه و استدلال كافى و كارساز نيست، گاهى قهر و غضب لازم است. «تصيبهم ... قارعه»
- علت نزول بلاها، كردار خود ماست. «بما صنعوا قارعه»
- هشدارهاى الهى گاه به صورت مستقيم و نسبت به خودماست و گاه بطور غير مستقيم و نسبت به ديگران و مناطق اطراف ماست.«تحلّ قريباً من دارهم»
- از عذاب ديگران درس عبرت بگيريم. «او تحّل قريباً من دارهم»
- هيچگاه در وعده ها و وعيدهاى الهى شك نكنيم. «لا يخلف الميعاد»
169) بقره، 256.
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم
66 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - فَوْتُ الْحاجَةِ اَهْوَنُ مِنْ طَلَبِها اِلى
و آن حضرت فرمود: به حاجت نرسیدن آسانتر از درخواست آن
غَيْرِ اَهْلِها.
از نـااهـل است.
67 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - لاتَسْتَح ِ مِنْ اِعْطاءِ الْقَليلِ فَاِنَّ الْحِرْمانَ
و آن حضرت فرمود: از عطاى اندک حیا مکن، که نومید کردن
اَقَـلُّ مِنْـهُ .
کمتر از آن است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹ندای " اللّه اکبر""🌹
🔺ساعت ۲۱ امشب در سراسر کشور طنین انداز میشود✌️
#نشر_حداکثری
#فریاد_پیروزی
🆔 @resale_ahkam