هدایت شده از سراج۲
📜 تصویر حکم تنفیذ سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران
#تنفیذ_سیزدهم
@serraj2
REC010.wma
32.72M
صوت سخنرانی دکتر کمیل راد
یکشنبه 10 مرداد
متخصص تغذیه و طب اسلامی
مسجد امام حسین علیه السلام
@mehoseinp
‼️نماز افراد مسلوس
🔷س 5512: کسی که بیمار است و نمی تواند از خروج ادرار جلوگیری کند برای طهارت و وضو و نماز چه وظیفه ای دارد؟
✅ج: اگر می داند که از اوّل وقت نماز تا آخر آن، به مقدار وضو گرفتن و نماز خواندن با وضو، مهلت پیدا میکند ، باید نماز را در همان وقت بخواند، در غیر این صورت، اگر در بین نماز چند دفعه بول از او خارج میشود میتواند با هر وضویی یک نماز بخواند یعنی برای هر نماز به یک وضو اکتفا کند، هر چند وضوی او در بین نماز باطل شود، اما اگر به صورت متصل، بول از او خارج می شود به صورتی که اگر بخواهد برای هر بار خارج شدن، وضو بگیرد به حرج می افتد، می تواند با یک وضو، نمازهای متعدد بخواند، به شرط آن که بین دو نماز، بول از او خارج نشود.
چنین شخصی باید در حال نماز، به هر وسیله ای، از سرایت نجاست به لباس و بدن، جلوگیری کند و احتیاط واجب آن است که پیش از هر نماز مخرج ادرار را که نجس شده است، ـ اگر حرجی نباشد ـ تطهیر کند.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب مشکوة مجموعه ای از احادیث موضوعی است که از سایت شهید آوینی گرفته شده است.
بمنظور استفاده دوستان همراه از این احادیث در زندگانی هرشب موردی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، مشورت
حدیث (12) امام على عليه السلام :
اِذَا احتَجتَ اِلَى المَشوَرَةِ فى اَمرٍ قَد طَرَاَ عَلَيكَ فَاستَبدِهِ بِبِدايَةِ الشُّبّانِ، فَاِنَّهُم اَحَدُّ اَذهانا وَ اَسرَعُ حَدسا، ثُمَّ رُدَّهُ بَعدَ ذلِكَ اِلى رأي الكُهولِ وَ الشُيوخِ لِيَستَعقِبوهُ وَ يُحسِنُوا، الاختيار لَهُ، فَاِنَّ تَجرِبَتَهُم اَكثَرُ؛
هرگاه به مشورت نيازمند شدى،
نخست به جوانان مراجعه نما،
زيرا آنان ذهنى تيزتر و حدسى سريع تر دارند.
سپس (نتيجه) آن را به نظر ميان سالان و پيران برسان تا پيگيرى نموده، عاقبت آن را بسنجند
و راه بهتر را انتخاب كنند، چرا كه تجربه آنان بيشتر است.
شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد ج 20، ص 337، ح 866
‼️نجس بودن لباس نمازگزار
🔷س 5511: اگر #نمازگزار بعد از #نماز متوجه شود که لباسش #نجس بوده، آیا نمازش باطل است و باید اعاده شود؟
✅ج: اگر بعد از نماز بفهمد، نمازش صحیح است ولی اگر قبلاً نجاست آن را می دانسته و فراموش کرده و با آن نماز خوانده است، نمازش باطل است.
#احکام_نماز #احکام_لباس_نمازگزار
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره احزاب
آیه 12
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَإِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ مَّا وَعَدَنَا اللَّهُ وَرَسُولُهُ إِلَّا غُرُوراً (12)
ترجمه :
و آن گاه كه منافقان و كسانى كه در روحشان بيمارى (شكّ و ترديد) بود، گفتند: خدا و پيامبرش جز وعده هاى فريبنده به ما ندادند.
پیامها :
- تلاش هاى تبليغاتى منافقان دائمى است. «يقول المنافقون»
- مأيوس كردن رزمندگان و تضعيف روحيّه آنان، نشانه انحراف و نفاق است. «ما وعدنا اللّه...»
- در ميان ياران پيامبر، برخى دچار شك و ترديد و برخى دچار نفاق و دورويى بودند. «ما وعدنا اللّه و رسوله الاّ غرورا»
آیه 13
وَإِذْ قَالَت طَّائِفَةٌ مِّنْهُمْ يَا أَهْلَ يَثْرِبَ لَا مُقَامَ لَكُمْ فَارْجِعُوا وَيَسْتَأْذِنُ فَرِيقٌ مِّنْهُمُ النَّبِيَّ يَقُولُونَ إِنَّ بُيُوتَنَا عَوْرَةٌ وَمَا هِيَ بِعَوْرَةٍ إِن يُرِيدُونَ إِلَّا فِرَاراً (13)
ترجمه :
و آن گاه كه گروهى از آنان گفتند: اى مردم مدينه! (در صحنه جنگ) براى شما جاى ماندن نيست، پس برگرديد. و گروهى از آنان از پيامبر اجازه (بازگشت) مى خواستند (و) مى گفتند: همانا خانه هاى ما بى حفاظ است. در حالى كه بى حفاظ نبود و آنان جز فرار (از جنگ) قصد ديگرى نداشتند.
پیامها :
- گروهى از منافقان با شايعه پراكنى، «قالت طائفة... لا مقام لكم» و گروهى با فرار از جبهه، «يستأذن فريق منهم» در صدد تضعيف روحيه مؤمنان بودند.
- از تبليغات منافقان براى دلسرد كردن رزمندگان، غافل نباشيم. «لا مقام لكم»
- فرمانده جنگ، شخص پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله بود. «يستأذن فريق منهم النبىّ»
- قواى مسلح بايد به قدرى منظم باشد كه هيچ كس حقّ خروج از لشكر را بدون مرخصى نداشته باشد. «يستأذن فريق منهم النبىّ»
- آرامش و امنيّت فكرى و خانوادگى براى رزمنده به قدرى ضرورى است كه منافقان، دغدغه آن را بهانه ترك جبهه خود قرار دادند. «انّ بيوتنا عورة»
- كسى كه از خانه و زندگى دل نكند، نمى تواند موفّق باشد. «انّ بيوتنا عورة»
- منافق، ترسو و بهانه گير است. (به خاطر نداشتن شهامت، به جاى موضع گيرى صريح، بهانه گيرى مى كند.) «بيوتنا عورة»
- دشمن از مذهب، عليه مذهب استفاده مى كند. (بهانه منافقان «حفظ ناموس» بود كه يك دستور مذهبى است.) «بيوتنا عورة»
- وحى، افكار پليد منافقان را آشكار و آنان را رسوا مى كند. «و ما هى بعورة ان يريدون الاّ فرارا»
سالروز رویداد مباهله
مُباهَلَه، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت است و بین دو طرفی رخ میدهد که هر کدام ادعای حقانیت دارند.
این واژه در تاریخ اسلام به ماجرایی اشاره دارد که طی آن، پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، پیشنهاد مباهله داد و آنان پذیرفتند. با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند.
بنابر اعتقادات شیعی، جریان مباهله پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله نه تنها نشانگر حقانیت اصل دعوت پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله است، بلکه بر فضیلت همراهان او (حضرت علی، فاطمه و حسنین علیهمالسلام ) در این ماجرا دلالت میکند. شیعیان بر این اساس، معتقدند امام علی علیه السلام بر اساس آیه مباهله، به منزلۀ نَفْس و جان پیامبر است. واقعه مباهله در ۲۴ ذیالحجه سال نهم هجری روی داد و آیه ۶۱ سوره آل عمران به آن اشاره دارد.
این واقعه در منابع شیعه و اهل سنت آمده است.
🌹الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِینَ بِوِلاَیَهِ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْأَئِمَّهِ عَلَیْهِمُ السَّلاَمُ
ذکر روز چهارشنبه:
یا حی یا قیوم
(ای زنده، ای پاینده)
ذکر روز چهارشنبه به اسم موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) و امام محمد بتقی (ع) و امام علی النقی (ع) است. روایت شده در این روز زیارت چهار امام خوانده شود که خواندن آن موجب عزت دائمی میشود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
‼️فروش به قیمت عرضه و تقاضا
🔷س 5498: اینجانب از تولید کنندگان وسایل الکترونیکی هستم، آیا جایز است آنها را به هر قیمتی که میخواهم و بازار عرضه و تقاضا، آن را قبول میکند، بفروشم؟
✅ج: فروش کالايی که قيمت معيّنی از طرف دولت ندارد، به قيمتی که مورد توافق خريدار و فروشنده است و اجحاف به خريدار هم نباشد، اشکال ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️شراکت در نذر
🔷س 5505: اگر شخصی توان پرداخت نذر خود را داشته و هیچ مشکلی در ادای انجام آن ندارد، آیا دیگران با رضایت خودشان می توانند در پرداخت مبلغ یا اقلام مورد نیاز مقداری را به عهده بگیرند، و در این نذر شریک شوند یا خیر؟
✅ج: تابع چگونگی نذر است، و اگر نذر کرده که خودش انجام دهد، نباید کسی با او شریک شود.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
کتاب مشکوة مجموعه ای از احادیث موضوعی است که از سایت شهید آوینی گرفته شده است.
بمنظور استفاده دوستان همراه از این احادیث در زندگانی هرشب موردی از آن را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، مشورت
حدیث (13) امام على عليه السلام :
لا غِنَی کالعَقلِ، و لا فَقرَ کالجَهلِ، و لا میراثَ کالاَدَب و لا ظَهیرَ کالمُشاوَرَه؛
هیچ ثروتی چون عقل
و هیچ فقری چون جهل
و هیچ میراثی چون ادب
و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخواهد بود.
نهج البلاغه(صبحی صالح) ص478
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
روز خود را با تفکر و تعمق در آیات قرآن شروع کنیم دوست عزیز برای بهره مندی هرچه بهتر لطفاً هرروز مطالعه آیات و تفسیر آن را دنبال کنید
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره احزاب
آیه 14 و 15
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلَوْ دُخِلَتْ عَلَيْهِم مِّنْ أَقْطَارِهَا ثُمَّ سُئِلُوا الْفِتْنَةَ لَآتَوْهَا وَمَا تَلَبَّثُوا بِهَا إِلَّا يَسِيراً (14)
وَلَقَدْ كَانُوا عَاهَدُوا اللَّهَ مِن قَبْلُ لَا يُوَلُّونَ الْأَدْبَارَ وَكَانَ عَهْدُ اللَّهِ مَسْؤُولاً (15)
ترجمه :
و (آن منافقان و بيمار دلان چنان بودند كه) اگر (دشمنان) از اطراف مدينه بر آنان وارد مى شدند و از آنان تقاضاى فتنه گرى مى كردند، به سرعت مى پذيرفتند، و جز مدّت كمى درنگ نمى كردند.
در حالى كه آنان پيش از اين با خداوند پيمان بسته بودند كه (به دشمن) پشت نكنند؛ و پيمان الهى بازخواست شدنى است.
نکته ها:
فرار نكردن از جبهه و جنگ، «لا يولّون الادبار» از شروط ايمان به خدا و پيامبر است؛ خداوند مى فرمايد: اين عهد مورد بازخواست و سؤال واقع خواهد شد. «كان عهد اللّه مسئولا»
پیامها :
- دشمن براى ايجاد فتنه از منافقان داخلى كمك مى گيرد. «سُئلوا الفتنة»
- منافقان به راحتى از حقّ برگشته، به دشمن رو مى كنند و فتنه به پا مى نمايد. «لاَتوها»
- پذيرش درخواست كافران به صورت عجولانه و بى تفّكر، نشانه بى هويّتى است. «سئلوا... ما تلبّثوا بها الاّ يسيرا»
- پيمان بستن مهم نيست، وفادارى مهم است. «عاهدوا اللّه... لا يولّون الادبار»
- پيمان خداوند را سرسرى نگيريم كه قطعاً مورد سؤال و توبيخ قرار مى گيريم. «كان عهد اللّه مسئولاً»
آیه 16
قُل لَّن يَنفَعَكُمُ الْفِرَارُ إِن فَرَرْتُم مِّنَ الْمَوْتِ أَوِ الْقَتْلِ وَإِذاً لَّا تُمَتَّعُونَ إِلَّا قَلِيلاً (16)
ترجمه :
بگو: اگر از مرگ يا كشته شدن فرار كنيد، اين فرار هرگز براى شما سودى ندارد و (بر فرض كه سودتان دهد) در آن صورت جز بهره اندكى نخواهيد برد.
پیامها :
- از مقدّرات حتمى خداوند، نظير مرگ نمى توان فرار كرد. «لن ينفعكم الفرار... من الموت او القتل»
- به خاطر كاميابى زودگذر، سعادت ابدى را از دست ندهيد. «لا تمتّعون الاّ قليلا»