eitaa logo
کانال‌رسمی‌مسجدامام‌حسین‌علیه‌السلام‌شهرجدیدپرند
830 دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
1.2هزار ویدیو
56 فایل
﷽ یوسف‌گم‌گشتہ‌باز‌آید، اگر‌ثابت‌شود؛ درفراقش‌مثل‌یعقوبیم وحسرت‌می‌خوریم...! +اللّهُمَّ‌صَلِّ‌عَلی‌مُحَمَّد‌وَآلِ‌مُحَمَّدوَعَجِّل‌فَرَجَهُم+
مشاهده در ایتا
دانلود
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم * امام باقر علیه السلام  : پیروان اسلام در پرتو معرفت واقعی و درک حقایق علمی روایات ، میتوانند به عالیترین مدارج ایمان نائل شوند. بحارالانوار جلد 1 صفحه 118 ، الحدیث جلد 1 صفحه 365 مصالح اجتماعی، پاکیزگی حدیث (5) امام صادق عليه السلام : اِنَّ لِكُلِّ ثَمَرَةٍ سَّما فَاِذا اَتَيتُم بِها فَمَسّوها بِالماءِ أو اَغمِسوها فِى الماءِ؛ هر ميوه اى سمّى دارد، هرگاه ميوه به دستتان رسيد آن را با بشوييد و يا در آب فرو بريد. كافى(ط-الاسلامیه) ج6، ص350، ح4
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیات 17 تا 20 سوره ص أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ اصْبِرْ عَلَي مَا يَقُولُونَ وَاذْكُرْ عَبْدَنَا دَاوُودَ ذَا الْأَيْدِ إِنَّهُ أَوَّابٌ (17) إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبَالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِيِّ وَالْإِشْرَاقِ (18) وَالطَّيْرَ مَحْشُورَةً كُلٌّ لَّهُ أَوَّابٌ (19) وَشَدَدْنَا مُلْكَهُ وَآتَيْنَاهُ الْحِكْمَةَ وَفَصْلَ الْخِطَابِ (20) ترجمه : (اى پيامبر!) بر آن چه مى گويند شكيبا باش و بنده ما داود را ياد كن كه صاحب قدرت بود، امّا با اين حال، همواره روى به سوى درگاه ما داشت. همانا ما كوه ها را رام كرديم در شامگاهان و بامدادان، همراه او تسبيح گويند. و پرندگان را (نيز) گرد آورده (و تسخير او كرديم) تا همگى به داود رجوع كنند (و در ذكر خدا با او هماهنگ گردند). و فرمانروايى و حكومت او را استوار داشتيم و به او حكمت و داورى عادلانه و فيصله بخش داديم. نکته ها: در اين سوره به تاريخ نه نفر از انبيا اشاره شده كه سرگذشت سه نفر به تفصيل و شش نفر به اجمال مطرح شده است. اولين نفر حضرت داود است كه با ده كمال ستايش شده است. در اين آيات، براى حضرت داود ده كمال مطرح شده است: الف) الگوى صبر براى پيامبر اسلام صلى الله عليه وآله. «و اصبر على ما يقولون واذكر عبدنا داود» ب) بندگى خداوند. «عبدنا» ج) بازگشت به خدا و انابه هاى پى در پى. «انّه اوّاب» د) قدرت داشتن. «انّا سخّرنا الجبال معه» ه) تسخير كوه ها و هم نوايى آنها با او. «يسبّحن معه» و) عرضه پرندگان بر او. «و الطير محشورة» ز) هم نوايى آنها در انابه با او. «كلّ له اوّاب» ح) حاكميّت و حكومت. «شددنا ملكه» ط) حكمت الهى. «آتيناه الحكمة» ى) داورى حقّ و فيصله دادن به اختلافات. «فصل الخطاب» در قرآن، در چندين آيه از پرندگان سخن به ميان آمده است، از جمله: الف) ماجراى حضرت ابراهيم و زنده شدن چهار پرنده. «فخذ اربعة من الطير»(16) كه پرندگان وسيله آشنايى با توحيد و معادشناسى قرار مى گيرند. ب) يكى از معجزات حضرت عيسى ساختن مجسمه اى از يك پرنده بود كه با دميده شدن نَفَس حضرت حيات گرفت. «انّى اخلق لكم من الطين كهيئة الطير فانفخ فيه فيكون طيراً»(17) ج) در اين آيه پرندگان هم نوا با داود مى شوند. «والطير محشورة» د) هدهد كه براى سليمان خبر آورد و نامه رسانى كرد. «اذهب بكتابى هذا فالقه اليهم»(18) ه) پرندگان منطق دارند و انبيا آن را مى دانند. «علّمنا منطق الطير»(19) و) پرندگانى كه وسيله نابودى دشمنان مى شوند. «و ارسل عليهم طيراً ابابيل»(20) ز) پرندگان، تسبيح و نماز آگاهانه دارند. «كلّ قد علم صلاته و تسبيحه»(21) مراد از حكمت، معارف محكم، يقينى و غير قابل ترديد است، بر خلاف علم كه همواره در معرض خطا و ترديد است. 16) بقره، 260 . 17) مائده، 110 . 18) نمل، 28. 19) نمل، 16 . 20) فيل، 3 . 21) نور، 41 . بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز یکشنبه: یا ذالجلال والاکرام  (ای صاحب شکوه و بزرگواری)ذکر روز یکشنبه که به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می باشد موجب فتح و نصرت می شود روایت شده است که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود. صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
پیام‌های آیات 17 تا 20 سوره ص - لازمه رهبرى، سعه صدر و صبر در مقابل سخنان تلخ ديگران است. «اِصبر على ما يقولون» - ياد تاريخ گذشتگان، عامل صبر در برابر سختى ها و مشكلات است. «و اِصبر... واذكر» - استهزا و تبليغات سوء كار هميشگى مخالفان است. «اصبر على ما يقولون» (فعل مضارع رمز استمرار است). - استهزا و تبليغات دشمن بسيار سخت و شديد است. (زيرا پيامبرى را كه سعه صدر و حلم دارد خسته و محتاج به صبر مى كند). «اصبر على...» - انبيا نيز به مواعظ الهى نيازمندند. «اِصبر...» - نقش الگوها در تربيت فراموش نشود. «واذكر عبدنا داود» - سرچشمه قدرت بر صبر، عبوديّت و سرسپردگى به خداست. «عبدنا داود» - قدرت در دست فرعون سبب استبداد است، «و فرعون ذوالاوتاد» ولى در دست مردان خدا همراه با تضرّع و بندگى است. «داود ذاالايد انّه اوّاب» - توبه و انابه صاحبان قدرت، سزاوار ستايش است. «ذاالايد انّه اوّاب» - توبه و انابه اى ارزشمند است كه مختصر و لحظه اى نباشد. «اوّاب» حضرت داود بسيار انابه مى كرد و در همه امور زندگى به خداوند روى مى آورد و اين توجّه دائمى سبب قدرت او بود. «ذا الايد انّه اوّاب» - انسان در اثر تكامل معنوى مى تواند طبيعت را با خود همراه كند. «سخّرنا الجبال معه» - يك عمل انقلابى داود (كه در آيه 251 سوره بقره آمده است «و قتل داود جالوت...») آن همه الطاف الهى را به دنبال داشت. «سخرنا الجبال معه... شددنا ملكه و آتيناه الحكمة» - بهترين زمان براى ياد خدا شامگاهان و صبحگاهان است. «بالعشىّ والاشراق» - شرط دريافت الطاف خداوند عبوديّت است. «عبدنا - ذاالايد - آتيناه الحكمة» - كافران هر چه مى خواهند لجاجت كنند و سر تعظيم در برابر خدا فرود نياورند، امّا بدانند هستى در حال تسبيح خداست. «يسبّحن» - كوه ها نوعى شعور دارند «معه يسبّحن» و حيوانات زمان را مى شناسند. «معه يسبّحن بالعشىّ...» - محور تسبيح حيوانات و جمادات هستى، تسبيح اولياى خداست. «معه يسبّحن... كلّ له اوّاب» - پرندگان داراى نوعى شعور نسبت به خداوند و هستى هستند. «والطير محشورة كل له اوّاب» - حكومت بايد بر اساس حكمت و عدالت باشد. «شددنا ملكه و آتيناه الحكمة و فصل الخطاب» - حضرت داود، از پيامبرانى است كه نبوّت و سلطنت را با يكديگر داشته است. «شددنا ملكه - و آتيناه الحكمة» - دين از سياست جدا نيست و برخى انبيا حكومت داشته اند. «ذاالايد - شددنا ملكه - فصل الخطاب» - ما نيز بايد حكومت مردان خدا را تقويت كنيم. جمله «شددنا ملكه» رمز آن است كه شما نيز ملك و حكومت اولياى الهى به او را تقويت كنيد. - رهبران جامعه بايد شرائطى داشته باشند. ارتباط دائمى با خداوند «انّه اوّاب» قدرت، «شددنا ملكه» حكمت، «و آتيناه الحكمة» و توانايى بر فيصله دادن بخاطر منطق قوى. «فصل الخطاب» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️خمس برنج مصرفی 🔷س 5323: ما برنج مصرفی هر سال را در فصل برداشت برنج می خریم؛ مثلاً 100 کیلو برنج در شهریور، سال خمس ما اوّل آبان است و تقریباً چیزی از این برنج را هنوز مصرف نکرده‌ایم. آیا باید خمس آن را بدهیم؟ در صورتی که مازاد مصرف سالانه خرید نمی‌کنیم؟ ✅ج: هر مقدار از مواد مصرفی مانند برنج که با درآمد تهیه شده و تا سررسید سال خمسی مصرف نشده است، خمس دارد. 🆔 @resale_ahkam
‼️ممنوعیت رجوع به عقل در فرض نیافتن پاسخ 🔷س 5322: در صورتی که مقلد از مرجع تقلید سؤال نماید ولی ایشان به دلایلی پاسخ ندهند و از سایر مراجع نیز جواب‌های متفاوتی دریافت کرده باشد می‌تواند با رجوع به عقل خویش اقدام نماید؟ ✅ج: در فرض مذکور جای رجوع به عقل نیست و باید احتیاط کند یا از مجتهد جامع الشرایط دیگری که در آن مورد فتوا دارد تقلید نماید. 📕منبع: leader.ir 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم مصالح اجتماعی، پاکیزگی حدیث (7) رسول اكرم صلى الله عليه و آله : لَا يُطَوِّلَنَّ أَحَدُكُمْ شَارِبَهُ وَ لَا شَعْرَ إِبْطَيْهِ وَ لَا عَانَتِهِ فَإِنَّ الشَّيْطَانَ يَتَّخِذُهَا مَخْبَأً يَسْتَتِرُ بِهَا بلند نكند كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را، زيرا شيطان اين مراكز را پناهگاه خود قرار داده زير موها پنهان مى شود. وسائل الشيعه ج2، ص115 ، ح1655
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم. ترجمه و تفسیر آیات 21 و 22 سوره ص أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ وَهَلْ أَتَاكَ نَبَأُ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُوا الْمِحْرَابَ (21) إِذْ دَخَلُوا عَلَي دَاوُودَ فَفَزِعَ مِنْهُمْ قَالُوا لَا تَخَفْ خَصْمَانِ بَغَي بَعْضُنَا عَلَي بَعْضٍ فَاحْكُم بَيْنَنَا بِالْحَقِّ وَلَا تُشْطِطْ وَاهْدِنَا إِلَي سَوَاء الصِّرَاطِ (22) ترجمه : و آيا ماجراى آن دادخواهان كه از ديوار محراب (داود) بالا رفتند به تو رسيده است؟ آن گاه كه (ناگهانى) بر او وارد شدند و او از (مشاهده ) آنان به هراس افتاد. شاكيان گفتند: نترس، ما دو نفر درگير شده ايم و يكى از ما بر ديگرى تعدّى نموده است، پس بين ما به حقّ داورى كن و ستم روا مدار و ما را به راه راست راهنمايى فرما». نکته ها: «خصم» به معناى نزاع و درگيرى است و به هر يك از طرفين دعوا نيز گفته مى شود. كلمه «سور» به معناى ديوار بلند است و «تسوّروا» به معناى بالا رفتن از ديوار است. كلمه «محراب» به دو معناست؛ گاهى به معناى بالاى مجلس و بهترين جاى منزل است كه بزرگان مى نشينند و گاهى به معناى محلّ عبادت و جايگاه امام جماعت است. «شطط» به معناى تجاوز و افراط و زياده روى و ستم است. امام رضاعليه السلام فرمود: خداوند دو فرشته را (در قيافه دو دادخواه) نزد داود فرستاد و آن دو از در بر او وارد نشدند بلكه از ديوار محراب بالا رفته و ناگهان نزد او آمدند.(22) شايد بتوان از اين ماجرا استفاده كرد كه براى آزمايش يا آموزش، فضاسازى و فيلم سازى و تغيير قیافه و ايجاد صحنه هاى هيجانى، دوست يا دشمنى فرضى، تغيير لباس و صدا و كارهاى هنرى جايز باشد واللّه العالم. در آيات پيشين، قرآن كمالات بسيارى را براى حضرت داود بيان نمود كه آخرين آنها، فصل الخطاب، يعنى قضاوت قاطعانه بود. در اين آيات به صحنه اى اشاره مى كند كه خداوند براى داود پيش آورد تا او را آزمايش كند و در نهايت آموزش دهد كه چگونه داورى كند. در اين صحنه كه بر اساس برخى روايات، توسط برخى فرشتگان انجام شده است، دو نفر به گونه اى غير منتظره بر داود وارد مى شوند، چنانكه او گمان مى برد قصد سوئى نسبت به او دارند، امّا مى گويند: اى داود نترس، ما دو نفر شاكى هستيم كه ميان ما اختلاف شده و از تو داورى مى خواهيم. فرشته بودن اين دو نفر را اين نكته تقويت مى كند كه در داستان حضرت ابراهيم و حضرت لوط نيز، فرشتگان به گونه اى بر آنان ظاهر شدند كه اين دو پيامبر ترسيدند و سپس فرشتگان گفتند: نترسيد. در قضاوت، عدالت جايگاه محورى دارد، لذا در اين آيات، با سه عبارت مختلف، بر عدالت در قضاوت تأكيد شده است: «فاحكم بيننا بالحقّ»، «لا تشطط»، «اهدنا الى سواء الصراط» 22) عيون اخبار الرضا، ج 1، ص 94، باب 14 حديث 1 به نقل از تفسير راهنما. پیام‌ها : - قبل از بيان سخن، در مخاطبين انگيزه شنيدن ايجاد كنيم. «هل اتاك نبأ» - خداوند، پيامبر را به مطالعه تاريخ گذشته دعوت مى كند. «هل اتاك نبأ الخصم» - صحنه هاى هيجانى و غوغايى و دلهره آور، زمينه عجله و دست پاچگى در قضاوت است. «تسوّروا المحراب - ففزع» - قضاوت در محراب عبادت، ارزش و قداست آن را بيش تر مى كند. (سكوى قضاوت حضرت على عليه السلام در مسجد كوفه بود و محل قضاوت حضرت داود در محراب). «تسوّروا المحراب» - ترس و دلهره طبيعى به سراغ موحّدين نيز مى آيد و با توحيد منافاتى ندارد. «ففزع» - پيامبران نيز به حكم بشر بودن، از امور غير منتظره، وحشت مى كنند. «ففزع» - براى قضاوت، بايد طرفين دعوا در دادگاه حاضر باشند. «خصمان» - انبيا، مرجع و ملجأ مردم بوده اند. «دخلوا على داود... خصمان بغى...» - تذكّر به قاضى در لحظه قضاوت، وسيله اى است براى مصونيّت او از اشتباه. «فاحكم بيننا بالحقّ ولا تشطط و اهدنا» - طرفين دعوا، بايد خواهان اجراى حقّ باشند، نه حفظ منافع خود. «فاحكم بيننا بالحقّ» - رهبران و داوران جامعه الهى بايد نصيحت پذير و حقّ شنو باشند. «فاحكم بيننا بالحقّ ولا تشطط» - اجراى عدالت در جامعه، عامل هدايت مردم به راه مستقيم و دورى از افراط و تفريط مى شود. «اهدنا الى سواء الصراط» بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات  (ای برآورنده حاجت‌ها)ذکر روز دوشنبه به اسم امام حسن  (ع) و امام حسین (ع) است. روایت شده در روز دوشنبه زیارت  امام حسن (ع) و امام حسین (ع) خوانده شود که خواندن آن موجب کثرت مال می‌شود. صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
‼️ محروم كردن از ارث 🔷 س ۵۷۱۴: آیا پدر می تواند فرزندش را از ارث محروم کند یا به برخی از فرزندان سهم بیشتری بدهد؟ ✅ ج: محروم كردن برخى از ورثه از ارث در شرع مقدّس اسلام جایز نیست و باطل است؛ ولى هر كس مى‌تواند قبل از فوت اموال خود را به برخى فرزندان يا اشخاص ديگر ببخشد و به آنها تحويل دهد. البته نباید به گونه ای عمل کند که موجب اختلاف و دشمنی میان ورثه شود. 🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرحیم مصالح اجتماعی، محبت حدیث (1) امام جواد علیه السلام : ثَلاثُ خِصالٍ تَجتَلِبُ بِهِنَّ المَحَبَّةَ: اَلنصافُ فِى المُعاشَرَةِ و َالمُواساةُ فِى الشِّدَّةِ وَ الاِنطِواعِ وَ الرُّجوعُ إِلى قَلبٍ سَليمٍ؛ با سه خصلت، محبّت (ديگران) به دست مى ‏آيد: انصاف در معاشرت، همدردى (با ديگران) در سختى‏ ها، و بازگشت به قلبى پاك. بحارالأنوار(ط-بیروت) ج75، ص82، ح77
‼️ اضطرار به خواندن نماز با لباس نجس ‌ 🔷 کسی که به‌خاطر سرما یا نداشتن آب و مانند آن ناچار شود که با بدن یا لباس نجس نماز بخواند، نمازش صحیح است. 📕 منبع: رساله نماز و روزه، مسأله ۷۶ 🆔 @resale_ahkam