‼️معیار تشخیص موسیقی حلال
🔷س 1542: ملاک تمییز موسیقی حلال از حرام چیست؟ و آیا موسیقی کلاسیک حلال است؟ بسیار مناسب است که معیار آن را بیان فرمایید.
✅ج: هر موسیقی که به نظر عرف موسیقی لهوی مضلّ عن سبیل اللّه که مناسب با مجالس عیش و نوش است باشد، موسیقی حرام محسوب می شود و فرقی نمی کند که موسیقی کلاسیک باشد یا غیر کلاسیک. تشخیص موضوع هم موکول به نظر عرفی مکلّف است و اگر موسیقی اینگونه نباشد بهخودی خود اشکال ندارد.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، عدالت
حدیث (27) امام سجاد علیه السلام :
قُلتُ لِعَلىِّ بنِ الحُسَينِ علیه السلام اَخبِرنىِ بِجَميعِ شَرايِـعِ الّدينِ، قالَ علیه السلام : قَولُ الحَقِّ وَ الحُكمُ بِالعَدلِ وَ الوَفاءُ بِالعَهدِ؛
به امام سجّاد علیه السلام عرض كردم: مرا از تمام دستورهاى دين آگاه كنيد،
امام علیه السلام فرمودند:
حقگويى،
قضاوت عادلانه
و وفاى به عهد.
خصال ص 113، ح 90
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 55
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ العَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ (55)
ترجمه :
و از بهترينِ آنچه از پروردگارتان به سوى شما نازل شده است پيروى كنيد، پيش از آن كه عذاب، ناگهانى و در حالى كه از آن بى خبريد به سراغ شما آيد.
نکته ها:
خداوند تمام كارهاى خود را به احسن وجه انجام داده است: هر چه را آفريده به بهترين وجه آفريده است. «احسن كلّ شى ء خلقه»(54)، «احسن الخالقين»(55)، «فى احسن تقويم»(56) داستان هاى او بهترين است. «احسن القصص»(57) حكم او بهترين است. «و من احسن من اللّه حكما»(58)
از ما نيز خواسته است؛ كارمان به نحو احسن باشد. از بهترين سخن پيروى كنيم. «فيتبعون احسنه»(59) بهترين سخن را بگوييم. «يقولوا التى هى احسن»(60) بدى را با بهترين شيوه پاسخ دهيم. «ادفع بالتى هى احسن»(61) پاسخ احترام مردم را بهتر بدهيم. «فحيّوا باحسن منها»(62) با مال يتيم به بهترين وجه برخورد كنيم. «لا تقربوا مال اليتيم الاّ بالتى هى احسن»(63) با مردم با بهترين شيوه جدال و گفتگو كنيم. «جادلهم بالتى هى احسن»(64)
54) سجده، 7.
55) مؤمنون، 14.
56) تين، 4.
57) يوسف، 3.
58) مائده، 50.
59) زمر، 18.
60) اسراء، 53 .
61) فصّلت، 34.
62) نساء، 84 .
63) اسراء، 34.
64) نحل، 125.
پیامها :
- در شيوه تبليغ، فلسفه دعوت نيز گفته شود. (از قرآن پيروى كنيد، براى آن كه بهترين راه و از طرف پروردگار است). «اتبعوا احسن... ربّكم»
- انابه و تسليم به تنهايى كافى نيست، عمل لازم است. «انيبوا - اسلموا - اتبعوا»
- چون عمر و ظرفيّت انسان محدود و دستورات كمال بخش بسيار است، قهراً بايد انتخاب احسن در كار باشد. «احسن ما انزل اليكم»
- قرآن جامع ترين و كامل ترين نازله هاى خداوند براى انسان است. «احسن ما انزل...»
- دستورات الهى وسيله رشد و تربيت انسان است. «انزل اليكم من ربّكم»
- علاج واقعه پيش از وقوع بايد كرد. (توبه، پيش از آمدن عذاب) «قبل ان يأتيكم العذاب»
- قهر الهى خبر نمى كند. «بغتةً»
- قهر الهى فوق محاسبات بشرى است. «و انتم لا تشعرون»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️ ازدواج در عده
🔷س ۵۸۰۱: خانمی پس از ازدواج به دلیل اختلاف با همسر خود، بیش از یک سال است که دور از وی زندگی میکند و به زودی از همسر خود طلاق می گیرد، آیا در شرایط فعلی یا بلافاصله بعد از طلاق، می تواند با مرد دیگری عقد موقت یا دائم بخواند؟
✅ ج: تا زمانی که صیغه طلاق با رعایت شرایط آن خوانده نشده و خانم، عدّه طلاق را سپری نکرده است، عقد ازدواج با شخص دیگر باطل است و زمان عدّه از وقتی محاسبه می شود که صیغه طلاق جاری شود، هرچند زن و مرد یک سال از هم دور باشند.
🆔 @resale_ahkam
‼️ سلام دادن به امام حسین در نماز
🔷 س ۵۸۰۲: آیا سلام دادن به امام حسین (علیه السلام) در قنوت نماز اشکال دارد؟در صورتی که شخصی در نمازهای گذشته این کار را کرده باشد چه حکمی دارد؟
✅ ج: به طور کلی خطاب به غیر خداوند در نماز، موجب باطل شدن نماز می شود، اما نمازهای گذشته ـ که حکم را نمی دانسته و احتمال خلاف آن را نمیداده ـ صحیح است، ولی بنا بر احتیاط واجب باید سجده سهو انجام دهد.
#احکام_نماز #مبطلات_نماز
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، عدالت
حدیث (28) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :
اَلعَدلُ حَسَنٌ وَلكِن فِى المَراءِ اَحسَنُ، وَ السَّخاءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الغنياءِ اَحسَنُ، اَلوَرَعُ حَسَنٌ وَلكِن فِى العُلَماءِ اَحسَنُ، اَلصَّبرُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الفُقَراءِ اَحسَنُ، اَلتَّوبَةُ حَسَنٌ وَلكِن فِى الشَّبابِ اَحسَنُ، اَلحَياءُ حَسَنٌ وَلكِن فِى النِّساءِ اَحسَنُ؛
عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر،
سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛
تقوا نيكو است اما از علما نيكوتر؛
صبر نيكو است اما از فقرا نيكوتر،
توبه نيكو است اما از جوانان نيكوتر
و حيا نيكو است اما از زنان نيكوتر.
نهج الفصاحه ص578 ، ح 2006
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زمر
آیه 56
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَي علَي مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ (56)
ترجمه :
تا مبادا (در قيامت) كسى بگويد: «دريغا بر من بر آن چه در (كارى كه) جهت الهى (داشته) كوتاهى كرده ام و همانا من از مسخره كنندگان (آيات او) بودم.»
نکته ها:
«حسرت» به معناى پشيمانى شديد و «تفريط» به معناى كوتاهى كردن و «جَنب» به معناى جهت و ناحيه است.
در روايات مى خوانيم كه: امامان معصوم عليهم السلام «جنب اللّه» هستند و در بيش از ده حديث آمده كه كوتاهى در جنب اللّه، حمايت نكردن از اميرالمؤمنين عليه السلام است.(65)
امام باقر عليه السلام مى فرمايد: شديدترين حسرت در قيامت براى علمايى است كه به علم خود عمل نكردند.65) تفسير اطيب البيان.
پیامها :
- قيامت، روز حسرت است. «يا حسرتى »
- ترك انابه و تسليم و پيروى از وحى، كوتاهى كردن است. «فَرَّطْتُ»
- از آن چه در كنار خداست بايد پيروى كرد. «جنب اللّه» (كتاب خدا، اولياى خدا، پيامبر خدا)
- نتيجه تمسخر حقّ در دنيا، تحقير خويش در قيامت است. «يا حسرتى - ساخرين»
- قيامت، روز اقرار و اعتراف است. «فرّطت - كنت لمن الساخرين»
- ريشه كوتاهى ها، سبك شمردن دستورات الهى و بدتر از آن مسخره كردن آنهاست. «لمن الساخرين»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️تراشیدن ریش و ریش پروفسوری
🔷س 1201: حکم تراشیدن ریش یا قسمتهایی از گونه یا ریش پروفسوری چیست؟
✅ج: تراشیدن با تیغ یا وسایل و ماشینهایی که مثل آن میتراشند بنا بر احتیاط جایز نیست اما اصلاح گونهها و زیر گلو اشکالی ندارد و ریش به اصطلاح پروفسوری بنابر احتیاط جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️آرایش کم و زیاد
🔷س 1202: آیا از نظر شرعی فرقی بین آرایش کم و زیاد وجود دارد؟
✅ج: فرقی بین آرایش کم و زیاد نیست اگر خانم کاری کرده که عرفاً میگویند آرایش کرده مثلاً ابروها یا چشم را مداد کشیده یا رژ لب زده است و مقابل نامحرم نپوشانده است حرام است. اما اگر در حدی نیست که عرفاً بگویند آرایش کرده مثلاً کرمی زده و کمی زیباتر شده است پوشاندنش از نگاه نامحرم واجب نیست
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam.
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
مصالح اجتماعی، عدالت
حدیث (29) امام صادق علیه السلام:
اِنَّ مِن اَعظَمِ النّاسِ حَسرَهً یَومَ القِیامَهِ، مَن وَصفَ عَدلاً ثُمَّ خالَفَهُ اِلَى غَیرِه؛
پشیمان ترین شخص در روز قیامت،
کسى است که براى مردم از عدالت سخن بگوید،
اما خودش به دیگران عدالت روا ندارد.
کافی(ط-الاسلامیه) ج 2 ، ص 300 ، ح3