#_استفتائات_امام_خامنه_ای_مدظله_العالی
‼️وجوب وصیت
🔷س 804: آیا وصیت کردن واجب است بهطوری که انسان با ترک آن مرتکب معصیت شود؟
✅ج: اگر ودیعه ها و امانت های دیگران نزد او باشد و حق الناس یا حق اللّه تعالی بر عهده او باشد و در دوران حیات توانایی ادای آن را نداشته باشد، واجب است در مورد آنها وصیت کند و در غیر این صورت وصیت واجب نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (31)
از وصیت هاى آن حضرت است
به حضرت مجتبى علیه السّلام (یا محمّد حنفیّه) که در سرزمین حاضرین به هنگام بازگشت از صفّین نوشته
(قسمت دهم )
انـدازه در طلـب
مهلت ده، تاریکى برطرف مى شود، گویى کاروان به منزل رسیده، امید است آن که بشتابد
به کاروان برسد. پسرم! آگاه باش کسى که مرکبش شب و روز است او را با
مرکب مى برند گرچه ایستاده به نظر آید، و طى مسافت مى کند هرچند مقیم و آسوده دیده شود.
به یقین آگاه باش که هرگز به آرزویت نرسى، و از اجل معیّن شده نگذرى، و در راه کسى هستى
که پیش از تو بوده. پس در طریق به دست آوردن مال آرام باش، و در برنامه کسب و کار مدارا کن،
چه بسا تلاشى که موجب تلف شدن ثروت شود. معلومت باد که هر کوشنده اى یابنده،
و هر مداراکننده اى محروم نیست. نفس خود را از هر پستى به گرامى داشتنش حفظ کن هرچند تو را به نعمت هاى
فراوان رساند، زیرا در برابر مقدارى که از کرامت نفس به خرج مى گذارى عوضى به دست نیاورى.
بنده دیگرى مباش که خداوند آزادت قرار داده. چه خیرى است در خیرى که جز با شرّ
به دست نیاید، و در آسایشى که جز با سختى حاصل نگردد؟!
از اینکه مرکبهاى طمع تو را برانند و به آبشخورهاى مهلکه وارد سازند برحذر باش،
اگر بتوانى بین تو و خداوند صاحب نعمتى نباشد چنان کن،
زیرا بالاخره نصیبت را بیابى، و سهم خود را دریابى. نعمت اندک از جانب خداى پاک
بزرگتر و با ارزش تر از نعمت فراوانى است که از غیر خدا برسد اگرچه همه از اوست.
(این نامه ادامه دارد فردا شب قسمتی دیگر از آن را مطالعه فرمایید)
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آیه سوره هود
آیات 114 و 115
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفاً مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّـيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَي لِلذَّاكِرِينَ
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
ترجمه :
و نماز را در دو طرف روز و اوايل شب بپادار، (زيرا) بدرستى كه كارهاى نيكو (همچون نماز)، بدى ها را محو مى كند، اين (فرمان)، تذكّرى است براى اهل ذكر.
و پايدار باش، كه همانا خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمى كند.
نکته ها:
در روايات، مراد از دو طرف روز، صبح و مغرب، و مراد از اوايل شب، نماز عشا بيان شده است.(128) البتّه اين آيه در مقام بيان تمام نمازهاى روزانه نيست.
شخصى از اعمال زشت خويش ناراحت بود، لذا پس از نماز در مسجد از پيامبرصلى الله عليه وآله خواست تا او را حدّ بزند، حضرت به او فرمود: چون بعد از آن عمل خلاف، در نماز جماعت شركت كرده اى، خداوند تو را بخشيد.(129)
از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه شخصى از طريق طاغوت درآمدهايى را بدست آورده وبا اميد به آيه ى «انّ الحسنات يذهبن السيئات» به فقرا كمك مى كند وبه حج مى رود؟ حضرت فرمود: «انّ الخطيئة لاتكفر الخطيئة» گناه را نمى توان با گناه پوشاند.(130) آنچه را بدست آورده مالِ مردم است وتصرّف در مال مردم به هر شكل حرام است.
اميد بخش ترين آيه ى قرآن
حضرت على عليه السلام بر جمعى وارد شده و از آنها سؤال فرمودند: آيا مى دانيد اميدبخش ترين آيه ى قرآن كدام است؟! هر كس به فراخور حال خويش آيه اى را عنوان كرد:
* بعضى گفتند: آيه ى «انّ اللَّه لايغفر اَن يشرك به و يغفر مادون ذلك»(131) يعنى خداوند جز شرك، گناهان ديگر را مى بخشد.
* بعض ديگر بر آن بودند كه اين آيه است؛ «و مَن يعمل سوء او يظلم نفسه ثمّ يستغفر اللّه يجد اللّه غفوراً رحيما»(132) يعنى هر كس خلافكار و ظالم باشد ولى استغفار كند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد يافت.
* عدّه اى اظهار داشتند آيه ى «يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لاتقنطوا من رحمة اللّه انّ اللّه يغفر الذنوب جميعاً»(133) يعنى اى بندگان من كه در حقّ خود اسراف كرده ايد! از رحمت خدا مأيوس نشويد، زيرا او همه ى گناهان را مى بخشد.
* تعدادى هم نظر به اين آيه داشتند؛ «والذين اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم ذكروا اللّه فاستغفروا لذنوبهم و مَن يغفر الذنوب الاّ اللّه»(134) يعنى كسانى كه اگر كار زشتى انجام دادند و به خودشان ظلم كردند، ياد خداوند مى كنند و براى گناهان خويش استغفار مى نمايند، و كيست جز خداوند كه گناهان را ببخشد.
بعد از اينكه حضرت نظرات آنان را شنيد، فرمودند: از حبيبم رسول خداصلى الله عليه وآله شنيدم كه فرمود: اميدبخش ترين آيه در قرآن اين آيه است: «اقم الصلاة طرفى النهار و زلفاً من الليل انّ الحسنات يُذهبن السيئات»
سپس پيامبرصلى الله عليه وآله ادامه دادند: يا على! سوگند به خداوندى كه مرا بشير و نذير به سوى مردم مبعوث كرد، وقتى كه انسان براى نماز وضو بگيرد، گناهانش ريخته مى شود، و زمانى كه رو به قبله كند، پاك مى شود. يا على! مثال اقامه كننده ى نمازهاى روزانه، مثل كسى است كه هر روز پنج مرتبه در نهر آبى كه جلوى منزل اوست خود را شستشو كند.(135)
128) تفسير كنزالدقائق.
129) تفسير مجمع البيان.
130) تفسير كنزالدقائق.
131) نساء، 48.
132) نساء، 110.
133) زمر، 53.
134) آل عمران، 134.
135) تفاسير مجمع البيان و كنزالدقائق.
پیامها :
- رهبر بايد الگوى مردم باشد. «فاستقم... اقم...»
- نماز را بايد با شرايط و آداب كامل بجاى آورد. در كلمه ى «اقامه»، معناى كمال و تمام نهفته است. «اقم الصلاة»
- نماز، قوّت قلب مؤمنان است. چون در آيات گذشته، فرمان به استقامت و عدم اعتماد به ظالمان مطرح شد و اين امور نياز به روحيّه ى بالا دارد، لذا در اين آيه، خداوند امر به تقويت روح با اهرم نماز مى فرمايد. «فاستقم... و اقم الصلاة»
- نمازها را بايد در وقت مقرّر انجام داد. «طرفى النهار»
- نماز، روشن ترين نمونه ى كار نيك است. «اقم... ان الحسنات...»
- اعمال انسان در يكديگر تأثير دارند. «ان الحسنات يذهبن السيئات»
- دستور به نماز، روشن ترين پند خداست. «ذلك ذكرى» (نماز، ذكر الهى است)
- همه ى افراد از تذكّرات الهى، بهره مند نمى شوند.«ذكرى للذاكرين»
- برپايى واقامه ى نماز، پشتكار وحوصله مى خواهد.(136)«اقم الصلاة ، واصبر»
136) در آيه اى ديگر مى فرمايد: «وأمر اهلك بالصلوة و اصطبر عليها» طه، 132.
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آیه سوره هود
آیات 114 و 115
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفاً مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّـيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَي لِلذَّاكِرِينَ
وَاصْبِرْ فَإِنَّ اللّهَ لاَ يُضِيعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِينَ
ترجمه :
و نماز را در دو طرف روز و اوايل شب بپادار، (زيرا) بدرستى كه كارهاى نيكو (همچون نماز)، بدى ها را محو مى كند، اين (فرمان)، تذكّرى است براى اهل ذكر.
و پايدار باش، كه همانا خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمى كند.
نکته ها:
در روايات، مراد از دو طرف روز، صبح و مغرب، و مراد از اوايل شب، نماز عشا بيان شده است.(128) البتّه اين آيه در مقام بيان تمام نمازهاى روزانه نيست.
شخصى از اعمال زشت خويش ناراحت بود، لذا پس از نماز در مسجد از پيامبرصلى الله عليه وآله خواست تا او را حدّ بزند، حضرت به او فرمود: چون بعد از آن عمل خلاف، در نماز جماعت شركت كرده اى، خداوند تو را بخشيد.(129)
از امام صادق عليه السلام سؤال شد كه شخصى از طريق طاغوت درآمدهايى را بدست آورده وبا اميد به آيه ى «انّ الحسنات يذهبن السيئات» به فقرا كمك مى كند وبه حج مى رود؟ حضرت فرمود: «انّ الخطيئة لاتكفر الخطيئة» گناه را نمى توان با گناه پوشاند.(130) آنچه را بدست آورده مالِ مردم است وتصرّف در مال مردم به هر شكل حرام است.
اميد بخش ترين آيه ى قرآن
حضرت على عليه السلام بر جمعى وارد شده و از آنها سؤال فرمودند: آيا مى دانيد اميدبخش ترين آيه ى قرآن كدام است؟! هر كس به فراخور حال خويش آيه اى را عنوان كرد:
* بعضى گفتند: آيه ى «انّ اللَّه لايغفر اَن يشرك به و يغفر مادون ذلك»(131) يعنى خداوند جز شرك، گناهان ديگر را مى بخشد.
* بعض ديگر بر آن بودند كه اين آيه است؛ «و مَن يعمل سوء او يظلم نفسه ثمّ يستغفر اللّه يجد اللّه غفوراً رحيما»(132) يعنى هر كس خلافكار و ظالم باشد ولى استغفار كند، خداوند را بخشنده و مهربان خواهد يافت.
* عدّه اى اظهار داشتند آيه ى «يا عبادى الذين اسرفوا على انفسهم لاتقنطوا من رحمة اللّه انّ اللّه يغفر الذنوب جميعاً»(133) يعنى اى بندگان من كه در حقّ خود اسراف كرده ايد! از رحمت خدا مأيوس نشويد، زيرا او همه ى گناهان را مى بخشد.
* تعدادى هم نظر به اين آيه داشتند؛ «والذين اذا فعلوا فاحشة او ظلموا انفسهم ذكروا اللّه فاستغفروا لذنوبهم و مَن يغفر الذنوب الاّ اللّه»(134) يعنى كسانى كه اگر كار زشتى انجام دادند و به خودشان ظلم كردند، ياد خداوند مى كنند و براى گناهان خويش استغفار مى نمايند، و كيست جز خداوند كه گناهان را ببخشد.
بعد از اينكه حضرت نظرات آنان را شنيد، فرمودند: از حبيبم رسول خداصلى الله عليه وآله شنيدم كه فرمود: اميدبخش ترين آيه در قرآن اين آيه است: «اقم الصلاة طرفى النهار و زلفاً من الليل انّ الحسنات يُذهبن السيئات»
سپس پيامبرصلى الله عليه وآله ادامه دادند: يا على! سوگند به خداوندى كه مرا بشير و نذير به سوى مردم مبعوث كرد، وقتى كه انسان براى نماز وضو بگيرد، گناهانش ريخته مى شود، و زمانى كه رو به قبله كند، پاك مى شود. يا على! مثال اقامه كننده ى نمازهاى روزانه، مثل كسى است كه هر روز پنج مرتبه در نهر آبى كه جلوى منزل اوست خود را شستشو كند.(135)
128) تفسير كنزالدقائق.
129) تفسير مجمع البيان.
130) تفسير كنزالدقائق.
131) نساء، 48.
132) نساء، 110.
133) زمر، 53.
134) آل عمران، 134.
135) تفاسير مجمع البيان و كنزالدقائق.
پیامها :
- رهبر بايد الگوى مردم باشد. «فاستقم... اقم...»
- نماز را بايد با شرايط و آداب كامل بجاى آورد. در كلمه ى «اقامه»، معناى كمال و تمام نهفته است. «اقم الصلاة»
- نماز، قوّت قلب مؤمنان است. چون در آيات گذشته، فرمان به استقامت و عدم اعتماد به ظالمان مطرح شد و اين امور نياز به روحيّه ى بالا دارد، لذا در اين آيه، خداوند امر به تقويت روح با اهرم نماز مى فرمايد. «فاستقم... و اقم الصلاة»
- نمازها را بايد در وقت مقرّر انجام داد. «طرفى النهار»
- نماز، روشن ترين نمونه ى كار نيك است. «اقم... ان الحسنات...»
- اعمال انسان در يكديگر تأثير دارند. «ان الحسنات يذهبن السيئات»
- دستور به نماز، روشن ترين پند خداست. «ذلك ذكرى» (نماز، ذكر الهى است)
- همه ى افراد از تذكّرات الهى، بهره مند نمى شوند.«ذكرى للذاكرين»
- برپايى واقامه ى نماز، پشتكار وحوصله مى خواهد.(136)«اقم الصلاة ، واصبر»
136) در آيه اى ديگر مى فرمايد: «وأمر اهلك بالصلوة و اصطبر عليها» طه، 132.
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
مَنْ تَمَنّى عَلى اُمَّتِى الْغَلاءَ لَيْلَةً وَاحِدَةً اَحْبَطَ اللّه ُ عَمَلَهُ اَرْبَعينَ سَنَةً؛
هركس يك شب در آرزوى گرانى براى امت من باشد
خداوند اعمال چهل ساله او را تباه خواهد كرد.
كنزالعمال جلد 4/98
بازار
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
التماس دعا
‼️معنای اعراض از وطن
🔷س 807: مراد از اِعراض از وطن چیست؟ آیا مجرد ازدواج زن و رفتن وی همراه شوهر به هر جایی که او میخواهد، اعراض محسوب میشود یا خیر؟
✅ج: مراد از اِعراض، خروج از وطن با تصميم بر عدم بازگشت به آن برای سکونت است. و مجرد رفتن زن به خانه شوهر در شهر ديگر، مستلزم اعراض از وطن اصلیاش نيست.
🆔 @resale_ahkam
مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (31)
از وصیت هاى آن حضرت است
به حضرت مجتبى علیه السّلام (یا محمّد حنفیّه) که در سرزمین حاضرین به هنگام بازگشت از صفّین نوشته
(قسمت یازدهم )
سفارشهاى گوناگون دیگر
تدارک آنچه به خاطر سکوت از دستت رفته آسان تر است از آنچه محض گفتارت از
کف داده اى، و نگهدارى آنچه در ظرف است به محکم کردن سربند آن است، و حفظ آنچه در اختیار توست
نزد من محبوبتر است از طلب آنچه در دست غیر توست. تلخى ناامیدى بهتر از خواستن از
مردم است. مال اندک همراه با عفت نفس از ثروت با گناه بهتر است. آدمى راز زندگیش را بهتر
از دیگران حفظ مى کند. چه بسا کوشنده اى که تلاش و سعیش به او زیان مى زند. زیاده گو هرزه گو مى گردد،
و آن که نسبت به امورش اندیشه کند بینا مى شود. به اهل خیر نزدیک شو تا از آنان گردى، و از اهل
شر جدا شو تا از آنان به حساب نیایى. بد خوراکى است خوراک حرام، و ستم بر ضعیف زشت ترین
ستم است. آنجا که نرمى درشتى است درشتى نرمى است، چه بسا دارو درد،
و درد درمان است. چه بسا خیرخواهى کند آن که خیرخواه نیست، و خیانت ورزد کسى که از او
نصیحت خواسته شده.
از اعتماد به آرزوها بپرهیز که سرمایه احمقان است. عقل
حفظ تجربه هاست، و بهترین چیزى که تجربه کرده اى آن است که تو را پند دهد. به جانب فرصت بشتاب پیش از
آنکه غصه و حسرت گردد. این طور نیست که هر خواهنده اى به مقصد رسد، و هر غائب شونده اى بازگردد.
از زمینه هاى فساد ضایع کردن زاد و توشه و تباه کردن معاد است. براى هر کارى عاقبتى است،
آنچه برایت رقم خورده زوداست به تو برسد. تاجر در خطر است. و چه بسیارمال اندکى که ازمال بسیار
بابرکت تر است. خیرى در یارى دهنده پست، و رفیق متّهم نیست. تا وقتى شتر زمانه رام
توست آن را آسان گیر. نعمتى را به امید بیشتر به دست آوردن در خطر مینداز. از اینکه
مرکب لجاجت تو را چموشى کند بپرهیز.
(این نامه ادامه دارد فردا شب قسمتی دیگر از آن را مطالعه فرمایید)
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آیه سوره هود
آیه 116
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَلَوْلاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُوْلُواْ بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِّمَّنْ أَنجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مَا أُتْرِفُواْ فِيهِ وَكَانُواْ مُجْرِمِينَ
ترجمه :
پس چرا در قرون قبل از شما، صاحبان علم و قدرتى نبودند تا مردم را از فساد در زمين باز دارند، مگر گروه كمى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم، و ستمگران دنباله رو و دلبسته ى مال و مقامى شدند كه در آن مست و سركش شده بودند و آنان مردمى مجرم و گناهكار بودند.
نکته ها:
كلمه ى «بَقيّة» كه 3 بار در قرآن آمده، به معناى باقيمانده است، امّا معمولاً در لغت عرب، به فضل و قدرت گفته مى شود. شايد به خاطر آنكه انسان اجناس نفيس را نزد خود ذخيره مى كند و باقى نگه مى دارد، و شايد هم به جهت آنكه افرادى در صحنه باقى مى مانند كه داراى قدرت و قوّت بيشترى هستند.
در اين آيه خداوند از گروهى انتقاد كرده كه چرا مجهّز به علم و قدرت نمى شوند تا جامعه را هشدار دهند. اين هشدار با لحن «لولا» بارها در قرآن تكرار شده است، از جمله: آيه ى «فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة»(137) و آيه ى «لولا ينهاهم الربّانيون و الاحبار»(138)
چون آيه ى 114 پيرامون نماز و اين آيه در مورد نهى از منكر است، بجاست تا به آياتى از قرآن مجيد كه در آنها مسائل «نماز» و «امر به معروف ونهى از منكر» در كنار هم و متأثّر از يكديگر آمده، اشاره اى داشته باشيم. از جمله ى اين آيات عبارتند از:
الف: «انّ الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر»(139) قطعاً نماز، انسان را از زشتى ها و منكرات باز مى دارد.
ب: «انّ الحسنات يذهبن السيئات»(140) همانا خوبى ها (مثل نماز) بدى ها را محو مى كند.
ج: «اقم الصلوة و أمر بالمعروف و انه عن المنكر»(141) نماز به پادار و امر به معروف كن و از منكر بازدار.
د: «الذين ان مكنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزكاة و امروا بالمعروف و نَهَوا عن المنكر»(142) مؤمنان واقعى آنانند كه اگر در زمين به آنها مكنت و قدرت بخشيم، نماز به پا مى دارند و زكات مى پردازند.
137) توبه، 122.
138) مائده، 63.
139) عنكبوت، 45.
140) هود، 114.
141) لقمان، 14.
142) حج، 41.
پیامها:
- در همه ى زمان ها، افراد بى تفاوت نسبت به مفاسد اجتماعى، محكوم و مورد انتقادند. «فلو لا من القرون...»
- بيشترين مسئوليّت در نهى از منكر، بر عهده ى صاحبان علم و قدرت است. «اولوا بقيّة»
- در هر جامعه اى، افراد مصلح و دلسوز در اقليّت هستند.«الاّ قليلا»
- رمز سقوط امّت هاى پيشين، بى تفاوتى و ترك نهى از منكر بوده است.«الا قليلاً ممّن انجينا»
- نتيجه ى دلسوزى مصلحين و اصلاح جامعه، نجات از قهر الهى است.«انجينا»
- ظلم، عيّاشى و جرم، اضلاع مثلث شوم سقوط و هَلاكت اند. «ظلموا، اترفوا، مجرمين»
امام علي عليه السّلام فرمودند:
اِنَّ قَوْلَكَ يَدُلُّ عَلى عَقْلِكَ وَ عِبارَتُكَ تُنْبِئُ عَنْ مَعْرِفَتِكَ؛
سخنت، نشانه عقل توست،
و عبارت تو، گوياى معرفت تو.
تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد.
غرر الحكم، ج 2، ص 720.
نشانه ها
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
التماس دعا