مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (31)
از وصیت هاى آن حضرت است
به حضرت مجتبى علیه السّلام (یا محمّد حنفیّه) که در سرزمین حاضرین به هنگام بازگشت از صفّین نوشته
(قسمت یازدهم )
سفارشهاى گوناگون دیگر
تدارک آنچه به خاطر سکوت از دستت رفته آسان تر است از آنچه محض گفتارت از
کف داده اى، و نگهدارى آنچه در ظرف است به محکم کردن سربند آن است، و حفظ آنچه در اختیار توست
نزد من محبوبتر است از طلب آنچه در دست غیر توست. تلخى ناامیدى بهتر از خواستن از
مردم است. مال اندک همراه با عفت نفس از ثروت با گناه بهتر است. آدمى راز زندگیش را بهتر
از دیگران حفظ مى کند. چه بسا کوشنده اى که تلاش و سعیش به او زیان مى زند. زیاده گو هرزه گو مى گردد،
و آن که نسبت به امورش اندیشه کند بینا مى شود. به اهل خیر نزدیک شو تا از آنان گردى، و از اهل
شر جدا شو تا از آنان به حساب نیایى. بد خوراکى است خوراک حرام، و ستم بر ضعیف زشت ترین
ستم است. آنجا که نرمى درشتى است درشتى نرمى است، چه بسا دارو درد،
و درد درمان است. چه بسا خیرخواهى کند آن که خیرخواه نیست، و خیانت ورزد کسى که از او
نصیحت خواسته شده.
از اعتماد به آرزوها بپرهیز که سرمایه احمقان است. عقل
حفظ تجربه هاست، و بهترین چیزى که تجربه کرده اى آن است که تو را پند دهد. به جانب فرصت بشتاب پیش از
آنکه غصه و حسرت گردد. این طور نیست که هر خواهنده اى به مقصد رسد، و هر غائب شونده اى بازگردد.
از زمینه هاى فساد ضایع کردن زاد و توشه و تباه کردن معاد است. براى هر کارى عاقبتى است،
آنچه برایت رقم خورده زوداست به تو برسد. تاجر در خطر است. و چه بسیارمال اندکى که ازمال بسیار
بابرکت تر است. خیرى در یارى دهنده پست، و رفیق متّهم نیست. تا وقتى شتر زمانه رام
توست آن را آسان گیر. نعمتى را به امید بیشتر به دست آوردن در خطر مینداز. از اینکه
مرکب لجاجت تو را چموشى کند بپرهیز.
(این نامه ادامه دارد فردا شب قسمتی دیگر از آن را مطالعه فرمایید)
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آیه سوره هود
آیه 116
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
فَلَوْلاَ كَانَ مِنَ الْقُرُونِ مِن قَبْلِكُمْ أُوْلُواْ بَقِيَّةٍ يَنْهَوْنَ عَنِ الْفَسَادِ فِي الأَرْضِ إِلاَّ قَلِيلاً مِّمَّنْ أَنجَيْنَا مِنْهُمْ وَاتَّبَعَ الَّذِينَ ظَلَمُواْ مَا أُتْرِفُواْ فِيهِ وَكَانُواْ مُجْرِمِينَ
ترجمه :
پس چرا در قرون قبل از شما، صاحبان علم و قدرتى نبودند تا مردم را از فساد در زمين باز دارند، مگر گروه كمى از كسانى كه از ميان آنان نجاتشان داديم، و ستمگران دنباله رو و دلبسته ى مال و مقامى شدند كه در آن مست و سركش شده بودند و آنان مردمى مجرم و گناهكار بودند.
نکته ها:
كلمه ى «بَقيّة» كه 3 بار در قرآن آمده، به معناى باقيمانده است، امّا معمولاً در لغت عرب، به فضل و قدرت گفته مى شود. شايد به خاطر آنكه انسان اجناس نفيس را نزد خود ذخيره مى كند و باقى نگه مى دارد، و شايد هم به جهت آنكه افرادى در صحنه باقى مى مانند كه داراى قدرت و قوّت بيشترى هستند.
در اين آيه خداوند از گروهى انتقاد كرده كه چرا مجهّز به علم و قدرت نمى شوند تا جامعه را هشدار دهند. اين هشدار با لحن «لولا» بارها در قرآن تكرار شده است، از جمله: آيه ى «فلولا نفر من كل فرقة منهم طائفة»(137) و آيه ى «لولا ينهاهم الربّانيون و الاحبار»(138)
چون آيه ى 114 پيرامون نماز و اين آيه در مورد نهى از منكر است، بجاست تا به آياتى از قرآن مجيد كه در آنها مسائل «نماز» و «امر به معروف ونهى از منكر» در كنار هم و متأثّر از يكديگر آمده، اشاره اى داشته باشيم. از جمله ى اين آيات عبارتند از:
الف: «انّ الصلوة تنهى عن الفحشاء و المنكر»(139) قطعاً نماز، انسان را از زشتى ها و منكرات باز مى دارد.
ب: «انّ الحسنات يذهبن السيئات»(140) همانا خوبى ها (مثل نماز) بدى ها را محو مى كند.
ج: «اقم الصلوة و أمر بالمعروف و انه عن المنكر»(141) نماز به پادار و امر به معروف كن و از منكر بازدار.
د: «الذين ان مكنّاهم فى الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزكاة و امروا بالمعروف و نَهَوا عن المنكر»(142) مؤمنان واقعى آنانند كه اگر در زمين به آنها مكنت و قدرت بخشيم، نماز به پا مى دارند و زكات مى پردازند.
137) توبه، 122.
138) مائده، 63.
139) عنكبوت، 45.
140) هود، 114.
141) لقمان، 14.
142) حج، 41.
پیامها:
- در همه ى زمان ها، افراد بى تفاوت نسبت به مفاسد اجتماعى، محكوم و مورد انتقادند. «فلو لا من القرون...»
- بيشترين مسئوليّت در نهى از منكر، بر عهده ى صاحبان علم و قدرت است. «اولوا بقيّة»
- در هر جامعه اى، افراد مصلح و دلسوز در اقليّت هستند.«الاّ قليلا»
- رمز سقوط امّت هاى پيشين، بى تفاوتى و ترك نهى از منكر بوده است.«الا قليلاً ممّن انجينا»
- نتيجه ى دلسوزى مصلحين و اصلاح جامعه، نجات از قهر الهى است.«انجينا»
- ظلم، عيّاشى و جرم، اضلاع مثلث شوم سقوط و هَلاكت اند. «ظلموا، اترفوا، مجرمين»
امام علي عليه السّلام فرمودند:
اِنَّ قَوْلَكَ يَدُلُّ عَلى عَقْلِكَ وَ عِبارَتُكَ تُنْبِئُ عَنْ مَعْرِفَتِكَ؛
سخنت، نشانه عقل توست،
و عبارت تو، گوياى معرفت تو.
تا مرد سخن نگفته باشد عيب و هنرش نهفته باشد.
غرر الحكم، ج 2، ص 720.
نشانه ها
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
التماس دعا
#_استفتائات_امام_خامنه_ای_مدظله_العالی
‼️شک در محدوده نجاست
🔷س 813: اگر بدانیم چیزی نجس است، اما ندانیم کدام قسمت چه حکمی دارد؟
✅ج: برای تطهیر آن باید تمام قسمتهایی که احتمال می رود که نجاست در آن قسمت باشد را تطهیر کرد.
البته تا تطهیر نشده هم اگر چیز تری با بعضی از قسمتهای آن برخورد کند، نجس نمی شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (31)
از وصیت هاى آن حضرت است
به حضرت مجتبى علیه السّلام (یا محمّد حنفیّه) که در سرزمین حاضرین به هنگام بازگشت از صفّین نوشته
(قسمت دوازدهم )
زمان جدایى برادرت از تو خود را به پیوند با او، و وقت روى گردانیش
به لطف و قرابت، و برابر بخلش به عطا و بخشش، و هنگام دوریش
به نزدیکى، و زمان درشتخویى اش به نرمخویى، و وقت گناهش به پذیرفتن عذر او وادار،
تا جایى که گویى تو بنده اویى، و او تو را صاحب نعمت است. این برنامه ها را در جایى که اقتضا
ندارد انجام مده، و درباره کسى که شایسته نیست به میدان نیاور. دشمن دوستت را به دوستى انتخاب مکن
تا دوستت را دشمن نباشى. خیرخواهى خود را نسبت به برادرت خالص کن چه خیرخواهیت به نظر او
خوب آید یا زشت. جرعه خشم را فرو خور، که من جرعه اى شیرین تر و داراى عاقبتى
لذیذتر از آن ندیدم. با کسى که با تو خشونت کند نرم باش، که به زودى نسبت به تو نرم شود.
با دشمنت نیکى کن که نیکى شیرین ترین دو پیروزى (انتقام و گذشت) است. اگر خواستى از برادرت
جدا شوى جایى براى او باقى گذار که اگر روزى خواست برگردد دستاویز برگشت داشته باشد.
آن که به تو گمان نیک برد گمانش را عملاً تحقق بخش.
حق برادرت را با تکیه بر رفاقتى که بین تو و اوست ضایع مکن، زیرا کسى که
حقّش را ضایع کنى برادر تو نیست. مبادا خانواده ات بدبخت ترین مردم به خاطر تو باشند.
به کسى که به تو علاقه ندارد علاقه نشان مده. نباید برادرت در قطع رابطه
با تو از پیوستن تو به او، و بد عمل کردنش از احسان تو به او از تو
تواناتر باشد. ستم اهل ستم بر تو گران نیاید، زیرا او به زیان خود
و سود تو مى کوشد، و جزاى آن که تو را شاد نموده اندوهگین کردن او نیست.
(این نامه ادامه دارد فردا شب قسمتی دیگر از آن را مطالعه فرمایید)
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آیه سوره هود
آیه 117
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَمَا كَانَ رَبُّكَ لِيُهْلِكَ الْقُرَي بِظُلْمٍ وَأَهْلُهَا مُصْلِحُونَ
ترجمه :
و پروردگار تو بر آن نبوده تا آبادى هايى را كه مردمش اصلاح گرند، به ظلم و ستم هلاك كند.
نکته ها:
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: مراد از اصلاح در آيه، انصاف مردم نسبت به يكديگر است.(143)
پيامبرصلى الله عليه وآله فرمود: اى ابن مسعود! با مردم رفتارى منصفانه داشته باش وخيرخواه آنان باش وبه آنان رحم كن. اگر چنين باشى و خدا بر مردم شهرى غضب كند كه تو در ميان آنان هستى، به سوى تو نظر مى كند وبه خاطر تو، به آنان رحم مى كند.(144)
143) تفسير مجمع البيان.
144) بحار، ج 74، ص 109.
پیامها:
- قهر خداوند، دليل دارد.«يهلك القرى بظلم»
- صالح بودن تنها كافى نيست، بلكه بايد «مصلح» بود.«ما كان ربّك... واهلها مصلحون» (يكى از موارد ايمنى از عذاب الهى، اصلاح طلبى مردم است)
آیه 118
وَلَوْ شَاء رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلاَ يَزَالُونَ مُخْتَلِفِينَ
ترجمه :
و اگر پروردگارت مى خواست، هر آينه همه ى مردم را (با اجبار)، يك امّت واحده (و داراى يك عقيده ى حق) قرار مى داد، در حالى كه همچنان اختلاف مى ورزند.
نکته ها:
در قرآن مجيد، بارها به مسئله ى آزادى انسان ها در انتخاب راه و عقيده اشاره شده است. يعنى با اينكه خداوند مردم را به سوى خويش هدايت مى فرمايد، امّا هرگز در اين راه اجبار نمى كند و به پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله نيز حقّ مجبور كردن مردم را نداده است، بلكه فقط از آن حضرت خواسته كه مردم را تذكّر دهد و راه را به آنان يادآورى نمايد. «انّما انت مذكّر، لست عليهم بمصيطر»(145). بنابراين، خداوند راه تقوى و فجور را به نحوى كه فطرت انسان خوبى ها و بدى ها را از درون درك كند، الهام مى فرمايد، و از بيرون هم انبياعليهم السلام را براى راهنمايى مى فرستد و اين خود انسان است كه با اراده و اختيار كامل راه خويش را برمى گزيند.
145) غاشيه، 21.
پیامها:
- سنّت الهى در آفرينش انسان، بر اساس آزادى و انتخاب عقايد و افكار است. «لو شاء ربّك لجعل الناس امة واحدة»
- خواست خداوند، قابل تخلّف نيست. «لوشاء ربّك لجعل»
- در هيچ زمان همه ى مردم يكدست نبوده اند. «ولايزالون مختلفين»
- دليل اختلاف مردم، قدرت آزاد بودن آنان است. «لو شاء... ولايزالون مختلفين»
پيامبر اکرم صلّي الله عليه و آله فرمودند:
وَ إِنَّ الاْءِجابَةَ تَحْتَ قُبَّتِهِ، وَ الشِّفاءَ فىِ تُرْبَتِهِ، وَ الاْئِمَّةَ عليهم السلام مِنْ وُلْدِهِ؛
بدانيد كه اجابت دعا،
زير گنبد حرم او و شفاء در تربت او،
و امامان (عليهم السلام) از فرزندان اوست.
مستدرك الوسائل، ج10، ص335
کربلا
ذکر روز چهارشنبه : یا حی یا قیوم
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
التماس دعا