ذکر روز جمعه : اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
التماس دعا نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم
سوره جمعه آیه 9
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ! ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ ،
ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ ،
ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ .
ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ] ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ] ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ .(9)
#استفتائات_امام_خامنهای_مدظله_العالی
‼️ممانعت میزبان از روزه مستحبی میهمان
🔷س 821: اگر میزبان به مهمان اجازه ی روزه ی مستحبی ندهد و میهمان دوست داشته باشد در آن روز روزه بگیرد، اگر به خاطر عدم اذن میزبان روزه نگیرد، آیا ثواب روزه ی آن روز را می برد؟
✅ج: روزه مستحبی گرفتن میهمان بدون اذن یا با نهی میزبان مکروه است و در صورتی که مهمان روزه بگیرد و میزبان او را دعوت به غذا کند، قبول دعوت مؤمن در حال روزه مستحبّی، شرعاً امری پسندیده است و خوردن غذا به دعوت برادر مؤمن هر چند روزه را باطل می کند، ولی او را از اجر و ثواب روزه محروم نمی سازد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (32)
از نامه هاى آن حضرت است
بـه معـاویه
جمعیت زیادى از مردم را هلاک نمودى، آنان را به گمراهیت فریفتى، و در موج دو رویى
خود انداختى، تاریکى ها آنان را پوشانده، و شبهه ها آنان را به تلاطم افکنده، پس از راه حق
منحرف شدند، به گذشته جاهلى برگشتند، به حقیقت پشت کردند
و تکیه بر حسب و نسب نمودند، جز گروهى از بینایان که از مسیر بازگشتند، که پس از شناخت تو
از تو جدا شدند، و از یارى تو به سوى حق گریختند، زیرا آنان را به کارى دشوار
واداشتى، و از راه راست منحرف نمودى. اى معاویه، درباره خود از خدا پروا کن،
و عنانت را از دست شیطان به در آر، که دنیا از تو جدا گشته، و آخرت به تو
نزدیک شـده. والسلام.
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره هود
آيه 123
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَلِلّهِ غَيْبُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَإِلَيْهِ يُرْجَعُ الأَمْرُ كُلُّهُ فَاعْبُدْهُ وَتَوَكَّلْ عَلَيْهِ وَمَا رَبُّكَ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ
ترجمه :
و نهان آسمان و زمين تنها براى خداوند است و تمام امور به او باز گردانده مى شود، پس بنده ى او باش (و تنها او را پرستش كن) و بر او توكّل نماى و پروردگارت از عملكرد شما غافل نيست.
نکته ها:
علم غيب، به طور مطلق مخصوص خداوند است، امّا به اذن و اراده ى الهى، پيامبران نيز از علم غيب برخوردارند. «عالم الغيب فلايظهر على غيبه احداً الاّ مَن ارتضى من رسول»(151)
151) جنّ، 26.
پیامها:
- آگاهى از اسرار جهان مخصوص خداوند است. «للّه غيب السموات و الارض»
- زمين و آسمان (تمام هستى)، علاوه بر ظاهر، داراى غيب و نهانى نيز هست. «للّه غيب السموات و الارض»
- مرجع همه چيز او و بازگشت هر چيزى به سوى اوست.«اليه يرجع الامر كله»
- ايمان به غيب، زمينه ساز عبادت وتوكّل بر خداوند است. «للّه غيب... فاعبده»
- هر كس به خداوند توكّل كند، مورد لطف او قرار مى گيرد. «و توكّل عليه و ما ربّك بغافل...»
- آگاهى بر عملكرد انسان، از شئون ربوبيّت خداوند است. «و ما ربّك...»
حدیث (1) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلصَّدَقَةُ عَلى وَجهِها وَاصطِناعُ المَعروفِ وَ بِرُّ الوالِدَينِ وَ صِلَةُ الرَّحِمِ تُحَوِّلُ الشِّقاءَ سَعادَةً وَتَزيدُ فِى العُمرِ وَ تَقى مَصارِعَ السُّوءِ؛
صدقه بجا و نيكوكارى و نيكى به پدر و مادر و صله رحم،
بدبختى را به خوشبختى تبديل و عمر را زياد و از مرگ بد جلوگيرى مى كند.
نهج الفصاحه ص549 ، ح 1869
ذکر روز شنبه : یا رب العالمین
سلام صبح روز شنبه اولین روز هفته بر همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
مروری بر یکی دیگر از نامه های حضرت امام علی علیه السلام (33)
از نامه هاى آن حضرت است
به قُـثَـم بن عبـاس فرماندارش در مکّـه
اما بعد، جاسوس من در مغرب به من نوشته که مردمى از اهل شام
به حج گسیل شده اند که دلهایشان بسته، و گوشهایشان کر،
و دیدگانشان کور است، کسانى که حق را به باطل مى آمیزند، و در نافرمانى
خالق از مخلوق اطاعت مى کنند، و به بهانه دین از سینه دنیا شیر مى دوشند،
و دنیاى حاضر را به جاى آخرتى که نیکان پرهیزکار انتخاب نموده اند سودا مى نمایند. هرگز رستگار به خیر
نگردد مگر عامل خیر، و به جزاى بد نرسد مگر عامل شر، پس بر آنچه در اختیار توست استقامت ورز
استقامت هوشیار با احتیاط و سرسخت، و خیرخواه خردمند، که فرمانبردار حاکم، و مطیع امام
خویش است. کارى انجام ندهى که مجبور به عذرخواهى شوى، و به وقت نعمت و خوشى سر به طغیان برندار،
و به هنگام سختى و بلا هراسان و دلباخته مباش. والسلام.
حدیث (1) امام على عليه السلام :
ثَلاثٌ لايُستَحيى مِنهُنَّ: خِدمَةُ الرَّجُلِ ضَيفَهُ وَ قيامُهُ عَن مَجلِسِهِ لأَبيهِ وَ مُعَلِّمِهِ و َطَلَبُ الحَقِّ وَإن قَلّ؛
از سه كار حيا نبايد كرد:
خدمت به ميهمان،
از جا برخاستن در برابر پدر و آموزگار خويش
و طلب حق گرچه اندك باشد.
شرح آقا جمال الدین خوانساری بر غررالحكم و دررالحکم ج3، ص338، ح4666
آغاز ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره یوسف
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
به نام خداوند بخشنده ى مهربان
آیات 1 و 2
الر تِلْكَ آيَاتُ الْكِتَابِ الْمُبِينِ
إِنَّا أَنزَلْنَاهُ قُرْآناً عَرَبِيّاً لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ
ترجمه :
الف لام را. آن است آيات كتاب روشنگر.
همانا ما آن را قرآنى عربى نازل كرديم، باشد كه بيانديشيد.
نکته ها:
درباره حروف مقطّعه نظرات مختلفى بيان شده است، از جمله:
. قرآن، اين معجزه الهى از همين حروف الفبا تأليف يافته كه در اختيار همگان است.
. نام سوره اى است كه با آن حروف آغاز شده است.
. نوعى سوگند و قسم الهى است.
. اسرار و رموزى بين خدا و پيامبر است.
امّا با توجّه به اينكه از ميان 29 سوره اى كه با حروف مقطّعه آغاز شده، در بيست و چهار مورد پس از آن، سخن از قرآن و معجزه بودن آن است، شايد بهترين وجه، همان نظر اوّل باشد.
قرآن به هر زبانى كه نازل مى شد، ديگران بايد با آن زبان آشنا مى شدند. امّا نزول قرآن به زبان عربى داراى مزايايى است، از جمله:
الف: زبان عربى داراى چنان گستردگى لغات و استوارى قواعد دستورى است كه در زبان هاى ديگر يافت نمى شود.
ب: طبق روايات زبان اهل بهشت، عربى است.
ج: مردم منطقه اى كه قرآن در آن نازل شد، عرب زبان بودند و امكان نداشت كه كتابِ آسمانى آنها به زبان ديگرى باشد.
خداوند در مورد قرآن و باران، هر دو تعبير به «نزول» نموده است، بين اين دو مشابهت هايى است كه ذكر مى كنيم:
الف: هر دو از آسمان نازل مى شوند. «و انزلنا من السماء ماءً»(3)
ب: هر دو طاهر و مطهّرند. «ينزّل عليكم من السماء ماءً ليطهّركم»(4)، «ربّنا وابعث فيهم رسولا... يعلّمهم الكتاب و الحكمة و يزكيّهم»(5)
ج: هر دو وسيله ى حياتند. «دعاكم لِما يحييكم»(6)، «لنحيى به بلدة ميتا»(7)
د: هر دو مبارك و مايه ى بركت اند. «و هذا كتاب انزلناه مبارك»(8)، «و نزّلنا من السماء ماء مباركاً»(9)
ه: قرآن چون باران، قطره قطره و آيه آيه نازل شده است. (نزول تدريجى)
شايد تأكيد بر عربى بودن قرآن، ردّ كسانى باشد كه گفتند: قرآن را فردى عجمى به پيامبر آموخته است. «...انّهم يقولون انّما يعلّمه بشر لسان الّذى يلحدون اليه اعجمى و هذا لسان عربىّ مبين»(10)
3) مؤمنون، 18.
4) انفال، 11.
5) بقره، 129.
6) انفال، 24.
7) فرقان، 49.
8) انعام 92.
9) ق 9.
10) نحل، 103.
پیامها:
- قرآن، از همين حروف الفبا (الف، لام، را،...)، تأليف يافته است. اگر مى توانيد شما هم از همين حروف، كتابى مثل قرآن بياوريد. «الر»
- قرآن، داراى مقامى بس والا است.«تلك»
- قرآن، مخاطب و خواننده را در آغاز، نسبت به استحكام آيات خود واقف ساخته، سپس به بيان مطالب ديگر مى پردازد. «آيات الكتاب المبين»*
- نزول قرآن به زبان عربى از يك سو و فرمان تدّبر در آن از سوى ديگر، نشانه ى آن است كه مسلمانان بايد با زبان عربى آشنا شوند. «قرآناً عربيّاً لعلّكم تعقلون»
- قرآن، تنها براى تلاوت و تبّرك نيست، بلكه وسيله ى تعقّل و رشد بشر است. «لعلّكم تعقلون»
- نوشته ها بايد روشن وروشنگر، هدفدار و هدايتگر باشد. «الكتاب المبين... لعلّكم تعقلون»*
- براى رسيدن به سعادت، تنها نزول قرآن كافى نيست؛ بلكه بايد درباره ى آن تعقّل هم كرد. «انزلناه... لعلّكم تعقلون»*