بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیات 61 و 62
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَإِنَّهُ لَعِلْمٌ لِّلسَّاعَةِ فَلَا تَمْتَرُنَّ بِهَا وَاتَّبِعُونِ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ (61)
وَلَا يَصُدَّنَّكُمُ الشَّيْطَانُ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (62)
ترجمه :
و همانا عيسى (چون مرده زنده مى كرد) مايه علم وآگاهى به قيامت است.
پس در قيامت شك نكنيد و از من پيروى كنيد كه اين راه مستقيم است.
و شيطان شما را (از راه خدا) باز ندارد، همانا او دشمن آشكار شماست.
نکته ها:
در مقابل مشركان كه حضرت عيسى را مثلى براى معبودان غير خدايى مى شمردند، اين آيه مى فرمايد: حضرت عيسى، خود يكى از علائم قيامت است. تولدش از مادرى بدون همسر، نشانه قدرت خدا بر آفريدن مجدد انسان ها در قيامت است، چنانكه او در همين دنيا مردگان را زنده مى كرد و در پايان عمر جهان از آسمان نازل مى شود كه مقدّمه قيامت است.
پیامها :
- وجود اولياى خدا، نشانه اى از قيامت و يادآور آن است. «لعلم للساعة»
- با ديدن نشانه هاى قدرت الهى ترديد در امكان زنده شدن مردگان سزاوار نيست. «فلا تمترنّ»
- رهبران معصوم بر راه مستقيم هستند و پيروى از آنان نيز راه مستقيم است. «اتبعون هذا صراط مستقيم»
- انسان به طور فطرى دنبال راه است كه خداوند آن را نشان مى دهد. «هذا صراط مستقيم»
- ترديد نابجا مايه ى دور افتادن از راه مستقيم است. «فلا تمترنّ... واتبعون هذا صراط مستقيم»
- انسان براى حركت در راه مستقيم، به الگو نياز دارد. «واتبعون هذا صراط مستقيم»
- راه مستقيم يك راه بيش نيست. «هذا صراط مستقيم»
- شيطان در كمين رهروان راه مستقيم است. «هذا صراط مستقيم - ولا يصدنكم الشيطان»
- با توجّه به سابقه شيطان در فريفتن آدم و حوا، دشمنى او بر كسى مخفى نيست. «عدوّ مبين»
- شناخت وسوسه هاى شيطان نيازى به تأمّل و تعقّل ندارد، زيرا فطرت انسان به راحتى انحراف را مى فهمد. «عدوّ مبين»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
تشکر ویژه از شبکه ی سه بابت این تبلیغ مهم 🌹🌹حکم کاشت ناخن... برای آدمی که ناخن میذاره و آرایشگری که این کار رو انجام میده.... 👌🤪🤪
اَلسلامُ عَلی الحُسین وَعَلی علی بن الحُسین
وَعَلی اُولاد الـحسین وعَلی اَصحاب الحُسین الذين بذلو مهجهم دون الحسين عليه السلام
هرشب بخشی از ملاقات های امام حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا را با تأمل و دقت مطالعه کنیم
ب. ملاقاتهای مکه
2. عبد اللّه بن عمر
عبد اللّه وقتی از جریان حرکت امام حسین علیه السلام به سوی کوفه با خبر شد، محضر آن حضرت رسید و از ایشان خواست که با گمراهان سازش کند. همچنین او را از جنگ و کشته شدن برحذر داشت.
امام علیه السلام در پاسخ او فرمود: «ای ابا عبد الرحمن! مگر نمی دانی که یک نمونه ناچیز بودن دنیا در نزد خدای تعالی این است که سر یحیی بن زکریا به عنوان هدیه نزد زنی بدکاره از بنی اسرائیل فرستاده شد؟ آیا نمی دانی که بنی اسرائیل از طلوع فجر تا طلوع آفتاب هفتاد پیامبر خدا را می کشتند و بعد مثل اینکه هیچ اتفاقی نیفتاده و حرکت ناروایی رخ نداده است، در بازارها نشسته و مشغول خرید و فروش می شدند؟ خداوند در کیفر آنان شتاب نکرد و به موقع از آنها انتقام گرفت. ای ابا عبد الرحمن! از خدا بترس و از یاری من روی برمگردان.» (20)
جالب است بدانید همین عبد اللّه با حَجّاج جنایتکار به عنوان نماینده عبد الملک مروان بیعت کرد؛ امّا حاضر نشد با امام معصوم بیعت نماید؛ لذا در لحظه مرگ گفت: «بر هیچ چیز دنیا تأسف نمی خورم، مگر بر اینکه با فئه باغیه (معاویه و اهل شام) نجنگیدم و علی را در این امر یاری نکردم.» (21)
عبد اللّه وقتی از شهادت امام حسین علیه السلام آگاه شد، نامه ای با این مضمون برای یزید نوشت: «سوگواری عظیم و بزرگ است و مصیبت سترگ و در اسلام حادثه بزرگی پیش آمد. هیچ روزی مانند روز حسین علیه السلام نیست.»
یزید در پاسخ نوشت: «ای احمق! اگر ما بر حق هستیم، پس از حق خود دفاع کرده ایم و اگر هم بر حق نیستیم، پدرت اوّل کسی بود که این اساس را بنا گذاشت.» (22)
20) ر.ک: بحار الانوار، ج 44، ص 365؛ قصه کربلا، ص 156؛ امالی شیخ صدوق، مجلس 30، ح 1.
21) ر.ک: الاستیعاب، ابن عبد البر، قاهره، الفجاله، ج 3، ص 950.
22) ر.ک: بحار الانوار، ج 45، ص 328.
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
بر گرفته از سایت عرفان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیه 63 و در ادامه آیات 64 و 65
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَلَمَّا جَاء عِيسَي بِالْبَيِّنَاتِ قَالَ قَدْ جِئْتُكُم بِالْحِكْمَةِ وَلِأُبَيِّنَ لَكُم بَعْضَ الَّذِي تَخْتَلِفُونَ فِيهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَأَطِيعُونِ (63)
ترجمه :
و چون عيسى همراه با دلايل روشن (و معجزات) آمد، گفت: همانا من براى شما حكمت آورده ام (و آمده ام) تا بعضى از آنچه در آن اختلاف مى كنيد براى شما بيان كنم. پس از خداوند پروا و مرا اطاعت كنيد.
نکته ها:
از دلايل بعثت انبيا مى توان موارد زير را نام برد:
. بينش دادن به مردم. «حكمت»
. روشنگرى در مسائل اختلافى. «لاُبيّن»
. دعوت به تقوا. «واتّقوا اللّه»
. معرّفى الگوى حقّ. «و اطيعون»
سستى و تزلزل در كار خدا نيست، زيرا كه او حكيم است، كتابش حكيم است و منطق پيامبرانش حكمت است.
در تقواى الهى، ايمان به خدا، انجام واجبات و ترك محرّمات نهفته است و در پيروى از پيامبر، پذيرش اصل نبوّت و سنّت آن بزرگوار مطرح است.
پیامها :
- پيامبران همراه با دلائل روشن و قانع كننده و خردپذير و غير قابل خدشه و معجزات متعدّد آمده اند. «جاء عيسى بالبيّنات... بالحكمة...»
- حركت انبيا يك حركت فرهنگى و فكرى است نه كودتايى. «جئتكم بالحكمة»
- رفع اختلافات دينى، از اهداف انبياست. «لابيّن لكم... تختلفون فيه»
- تقوا و اطاعت از رهبران الهى، تضمين كننده وحدت اجتماعى است. «لابيّن لكم بعض الّذى تختلفون فيه فاتقوا اللّه و اطيعون»
آیات 64 و 65
إِنَّ اللَّهَ هُوَ رَبِّي وَرَبُّكُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ (64)
فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِن بَيْنِهِمْ فَوَيْلٌ لِّلَّذِينَ ظَلَمُوا مِنْ عَذَابِ يَوْمٍ أَلِيمٍ (65)
ترجمه :
همانا خداوند همان پروردگار من و پروردگار شماست، پس او را بپرستيد كه اين راه مستقيم است.
پس از ميان مردم گروه هايى اختلاف نمودند، پس واى بر كسانى كه ظلم كردند از عذاب روز دردناك.
نکته ها:
حضرت عيسى عليه السلام وظيفه داشت كه پاره اى از اختلافات را حل كند، ولى همين كه دعوت خود را شروع كرد، درباره خود او نيز اختلافات جديدى رخ داد. «لابيّن لكم بعض الّذى تختلفون فيه... فاختلف الاحزاب من بينهم»
پیامها :
- اصلى ترين پيام حضرت عيسى، دعوت مردم به يكتاپرستى است. «ان اللّه هو ربّى و ربكم»
- نظارت و تدبير امور تنها از آنِ خداست. «ان اللّه هو ربّى»
- پرستش مخصوص كسى است كه امور به دست اوست. «ربّى و ربّكم فاعبدوه»
- پرستش هر چيز و هر كس جز خداوند، بيراهه رفتن است. «فاعبدوه هذا صراط مستقيم»
- بندگى خداوند و پيروى از رهبر آسمانى يك حقيقت است. «و اطيعون هذا صراط مستقيم»(35)، «فاعبده... هذا صراط مستقيم»
- اختلاف، مايه ى دورى از راه مستقيم است. «هذا صراط مستقيم - فاختلف الاحزاب»
- ايجاد تفرقه و اختلاف بعد از روشنگرى انبيا ظلم است. «فاختلف الاحزاب... فويل للّذين ظلموا»
-----
35) زخرف، 61.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
🌴 ﻧﻤﺎﺯ برای ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ :
💠دو ركعت است در ركعت اوّل فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب✨
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم و ديگر مؤ منان را در روزى كه حساب برپا شود
💠و در ركعت دوّم فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم
هركه در حال ايمان به خانه من درآيد و هر مرد مؤ من و زن با ايمانى را
💠و چون سلام دهد ده مرتبه بگويد:
✨ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيرا✨
پروردگارا ترحم كن بر ايشان چنانچه پروريدند مرا در كودكى. 🌺🌸💐 التماس دعا
.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
💭🍂💭🍂💭🍂💭
💭ًپنج شنبه است و ياد درگذشتگان
🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
❄🌺 التماس دعا 🌺❄
پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست،
يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه،
دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه,
امادیدارشون میفته به قیامت, شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه...
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
‼️ سلام دادن به امام حسین در نماز
🔷 س ۶۱۵۹: آیا سلام دادن به امام حسین (علیه السلام) در قنوت نماز اشکال دارد؟در صورتی که شخصی در نمازهای گذشته این کار را کرده باشد چه حکمی دارد؟
✅ ج: به طور کلی خطاب به غیر خداوند در نماز، موجب باطل شدن نماز می شود، اما نمازهای گذشته ـ که حکم را نمی دانسته و احتمال خلاف آن را نمیداده ـ صحیح است، ولی بنا بر احتیاط واجب باید سجده سهو انجام دهد.
#احکام_نماز #مبطلات_نماز
🆔 @resale_ahkam
🏴چهل روز نذر روضه
🔷س ۶۱۶۰: چهل روز روضه نذر کردهام اما شرایط خانهام طوری نیست که همه چهل روز را روضهخوانی داشته باشم. چکار کنم؟
✅ج: در احکام نذر آمده است که اگر نذر با شرایط شرعی باشد عمل به آن الزام آور و واجب است و در صورتی که شخص دیگر توانایی عمل به نذر را نداشته باشد و نتواند عمل کند، وجوبش ساقط است. بنابراین اگر توانایی عمل به نذر را ندارید و نذرتان هم مقید بوده که در خانه باشد و الان هم در خانه نمیتوانید به آن عمل کنید دیگر واجب نیست. اما اگر نذر، مطلق بوده و قبلا در خانه این مراسم را برگزار میکردید و الان اگر جای دیگر بتوانید مراسم را برپا کنید عمل به نذر واجب است. بنابراین خلاصه پاسخ سوال این شد که اگر کسی نذری کرده که با شرایط صحیح بوده و بر او واجب شده و الان دیگر توانایی عمل به آن نذر را ندارد یا از نظر مالی یا از نظر توانایی بدنی یا از جهات دیگر، الان عمل به نذر ساقط است و دیگر واجب نیست.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
اَلسلامُ عَلی الحُسین وَعَلی علی بن الحُسین
وَعَلی اُولاد الـحسین وعَلی اَصحاب الحُسین الذين بذلو مهجهم دون الحسين عليه السلام
هرشب بخشی از ملاقات های امام حسین علیه السلام از مدینه تا کربلا را با تأمل و دقت مطالعه کنیم
ب. ملاقاتهای مکه
3. عبد اللّه بن عباس
آنگاه که هجرت حضرت از مکه به سمت عراق قطعی شده بود. عبد اللّه بن عباس به ملاقات امام حسین علیه السلام آمد و امام را سوگند داد که در مکه بماند. وی اهالی کوفه را مذمّت نمود و به حضرت عرض کرد: شما نزد کسانی می روید که پدرتان را کشته و برادرتان را مجروح ساخته اند و مسلّماً با شما چنین رفتار خواهند کرد.
امام در جواب ابن عباس فرمود: «یا ابْنَ عَمّ ا ِنِّی وَاللَّهِ لَاَعْلَمُ اَنَّک ناصِحٌ مُشْفِقٌ وَلکنِّی اَزْمَعْتُ وَاَجْمَعْتُ عَلَی الْمَسِیرِ؛(23) ای پسر عمو! به خدا قسم می دانم تو نصیحت گر دلسوزی هستی؛ ولی من تصمیم گرفته ام که [به سوی عراق ]بروم.»
در منابع مختلف جوابهای متفاوتی از امام حسین علیه السلام نقل شده است که موارد زیر از آن جمله اند:
1. اینها نامه های اهالی کوفه است که برای من فرستاده اند و این نامه مسلم بن عقیل است مبنی بر اینکه مردم کوفه با من بیعت کرده اند. (24)
2. پیامبر خدا مرا امر [به خروج ]کرده است و من هم آن را انجام می دهم. (25)
3. در بیرون مکه و حرم کشته شوم، بهتر از آن است که در داخل حرم کشته شوم. (26)
ابن عباس برای نجات حضرت پیشنهاد داد که به یمن بروند و گفت: در یمن قلعه های استواری است و برای پدرت در آنجا شیعیانی است. (27)
ولی امام حسین علیه السلام از تصمیم خویش برنگشت. ابن عباس گفت: اگر تصمیم شما قطعی است، اهل بیت و فرزندان خود را به همراه نبرید. می ترسم شما را به قتل برسانند و آنان نظاره گر این صحنه فجیع باشند؛ ولی امام علیه السلام بردن اهل بیت را نیز به اراده الهی مستند نمود.
هنگامی که باز مخالفت امام را با پیشنهاد خود احساس کرد، از روی ناامیدی گفت: چشم ابن زبیر را روشن ساختی که خود به پای خود از مکه بیرون می روی و حجاز را جولانگاه او قرار می دهی؛ چرا که ابن زبیر کسی است که با وجود تو کسی به او اعتنا نمی کند. (28)
23) تاریخ طبری، جریر طبری، بیروت، دار سویدان، ج 5، ص 384.
24) ر.ک: قصه کربلا، ص 15؛ تجارب الامم، مسکویه رازی، تهران، سروش، ج 2، ص 56.
25) ر.ک: مقتل الحسین، خوارزمی، قم، دار انوار الهدی، ج 1، ص 192 - 193.
26) ر.ک: معجم الکبیر، طبرانی، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ج 3، ص 128.
27) ر.ک: البدایة والنهایة، ابن کثیر دمشقی، دار الکتب، 1407 ق، ج 8، ص 160؛ تأمّلی در نهضت عاشورا، ص 75.
28) تجارب الامم، ص 56؛ قصه کربلا، ص 155.
ادامه مطلب را فردا شب ببینیم
بر گرفته از سایت عرفان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره زخرف
آیه 67 و در ادامه آیات 64 و 65
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
هَلْ يَنظُرُونَ إِلَّا السَّاعَةَ أَن تَأْتِيَهُم بَغْتَةً وَهُمْ لَا يَشْعُرُونَ (66)
الْأَخِلَّاء يَوْمَئِذٍ بَعْضُهُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ إِلَّا الْمُتَّقِينَ (67)
ترجمه :
آيا جز قيامت را انتظار مى برند كه ناگهان به سراغشان آيد در حالى كه بى خبرانند.
دوستانِ (امروز)، در آن روز با يكديگر دشمن اند، جز اهل تقوا.
نکته ها:
حال كسانى كه بر اساس غير تقوا، دوستانى انتخاب كرده اند، در قيامت چنين است:
- پشيمانى و حسرت كه چرا با او دوست شدم. «يا ويلتى ليتنى لم اتّخذ فلاناً خليلا»(36) واى بر من! اى كاش فلانى را دوست خود بر نمى گزيدم.
- دوستان هيچ نقشى براى كمك به يكديگر ندارند. «و لا يسئل حميم حميماً»(37)
- دوستان، دشمن يكديگر مى شوند. «الاخلاء يومئذ بعضهم لبعض عدوّ» (آيه مورد بحث)
- به يكديگر لعنت خواهند كرد. «كلّما دخلت امّة لعنت اختها»(38)
- از يكديگر فرار مى كنند. «يفرّ المرء من اخيه و اُمّه و ابيه و صاحبته و بنيه»(39)
- گناهان خود را به گردن يكديگر مى اندازند. «لولا انتم لكنّا مؤمنين»(40)
- از يكديگر برائت دارند. «يا ليت بينى و بينك بعد المشرقين»(41)
-----
36) فرقان، 28.
37) معارج، 10.
38) اعراف، 38.
39) عبس، 34 - 36.
40) سبأ، 31.
41) زخرف، 38.
پیامها :
- وقوع قيامت ناگهانى است و زمان آن بر كسى معلوم نيست. «بغتة وهم لايشعرون»
- تمام دوستى هايى كه بر اساس تقوا نباشد، به دشمنى تبديل مى شود. «الاخلاء... عدوّ الا المتّقين»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
بزرگواران عنایت کنید این ۷ کلیپ رو به ترتیب گوش بدید تا به لزوم امر به معروف پی ببرید و روش های صحیح امر به معروف رو یاد بگیریم
‼️ملحق شدن به نماز جماعت در رکعت سوم یا چهارم
🔷س ۶۱۶۲: اگر #مأموم در بین #نماز، به #جماعت ملحق شود و به خيال اينكه امام در ركعت اول يا دوم است، حمد و سوره نخواند و سپس بفهمد امام در ركعت سوم يا چهارم بوده، چه وظیفه ای دارد؟
✅ج: اگر پس از #ركوع بفهمد كه در ركعت سوم يا چهارم بوده، نمازش صحيح است؛ ولى اگر پيش از ركوع بفهمد بايد #حمد_و_سوره را بخواند، و اگر وقت ندارد بايد فقط حمد را بخواند و در ركوع خود را به امام برساند.
#احکام_نماز_جماعت #ملحق_شدن_در_بین_نماز_جماعت
🆔 @resale_ahkam