‼️ نماز در مشاهد مشرفه
🔷نماز خواندن در #مشاهد_مشرفه انبیاء و اوصیاء آنها و ائمه (علیهم السلام) مستحب است؛ اگر هنگام نماز چیزی مانند دیوار بین نمازگزار و #ضریح مطهر فاصله نیست، نمازگزار باید #جلوتر_از_قبر پيغمبر و امام عليه السلام نايستد، ولی #مساوی_قبر اشکال ندارد.
#آداب_زيارت #نماز_زيارت #نماز_خواندن_در_حرم_اهل_بيت #زيارت_مشاهد_مشرفه
🆔 @resale_ahkam
اَلسلامُ عَلی الحُسین وَعَلی علی بن الحُسین
وَعَلی اُولاد الـحسین وعَلی اَصحاب الحُسین الذين بذلو مهجهم دون الحسين عليه السلام
بر اسرای کربلا چه گذشت؟
تاریخ، حوادث میان راه شام را مشخص نكرده است كه حاملان سرها چند منزل، استراحت كردند و چه بر آنها گذشت؟ ابن شهر آشوب میگوید یكی از كرامات امام زیارتگاههایی است كه از سر ایشان به جای مانده است؛ در كربلا و در شهرهای عسقلان، موصل، نصیبین، حماه، حمص، دمشق و دیگر مكانها میباشد. (یعنی این كه وجود سر مقدس امام در این مكانها ، زیارتگاههای معروف دارد، برای نمونه وقتی خواستند به شهر موصل روند شخصی را به نزد حاكم شهر موصل فرستاند كه توشه و آذوقه برای آنها فراهم كند و شهر را آذین كنند، اهل موصل گفتند هر چه میخواهید برای شما فراهم میكنیم ولی از آنها درخواست كردند كه به شهر نیایند، بیرون شهر منزل كنند و از همانجا بروند، آنها در یك فرسخی شهر منزل كردند و سر شریف را روی سنگی نهاند، از آن سر مقدس قطره خونی بر آن سنگ چكید و مانند چشمهای از آن خون میجوشید.)
مردم هنگام محرم اطراف آن جمع میشدند و مراسم عزاداری بر پا میكردند و این مراسم تا زمان عبدالملك بن مروان حكم به جا بود و او دستور داد آن سنگ را از آنجا به جای دیگری ببرند لذا اثر آن محو شد البته در جای سنگ گنبدی ساختند.
حاملان سر نزدیك هر شهری از كربلا (از كوفه تا دمشق) میرسیدند جرأت نداشتند كه وارد شوند، میترسیدند قبائل عرب علیه آنها شورش كنند و سر را از آنها بگیرند لذا از بیراهه میرفتند و فقط برای آذوقه، شخصی را میفرستاند و میگفتند این سر یك خارجی است.
بر گرفته از سایت
https://www.beytoote
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره دخان
آیه 23 و 28
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَأَسْرِ بِعِبٰادِي لَيْلاً إِنَّكُمْ مُتَّبَعُونَ (٢٣)
[گفتم:] بندگانم را شبانه حركت ده؛ زيرا شما مورد تعقيب هستيد،
وَ اتْرُكِ الْبَحْرَ رَهْواً إِنَّهُمْ جُنْدٌ مُغْرَقُونَ (٢٤)
و دريا را با [همان] راه هاى گشاده [كه براى عبور شما باز كرديم] پشت سر بگذار [تا فرعونيان هم در آن درآيند]؛ زيرا آنان سپاهى محكوم به غرق شدن هستند
كَمْ تَرَكُوا مِنْ جَنّٰاتٍ وَ عُيُونٍ (٢٥)
چه بسيار بوستان ها و چشمه سارانى كه آنان [پس از خود] بر جاى گذاشتند.
وَ زُرُوعٍ وَ مَقٰامٍ كَرِيمٍ (٢٦)
و كشتزار و جايگاه هاى نيكو و باارزش،
وَ نَعْمَةٍ كٰانُوا فِيهٰا فٰاكِهِينَ (٢٧)
و نعمت هايى كه با آسايش و خوشى از آن برخوردار بودند
كَذٰلِكَ وَ أَوْرَثْنٰاهٰا قَوْماً آخَرِينَ (٢٨)
[آرى، سرانجام كارشان] چنين بود و ما همه آنها را به قومى ديگر به ميراث داديم
نکته ها:
«اَسر» از «اسراء» به معناى كوچ دادن در شب است. «رَهْو» به معناى راه باز و آرام و گسترده است.
«نِعمت» (با كسر نون) وسيله كاميابى است، ولى «نَعمت» (با فتح نون) به معناى خود كاميابى است.(9)
كلمه ى «فاكهين» از «فاكهة» به معناى بهره گيرى از ميوه، يا از «فكاهه» به معناى مسرور بودن است.
رود نيل به قدرى عظيم است كه قرآن از آن به دريا تعبير كرده است.
-----
9) مفردات راغب.
پیامها :
- برخى دعاها، فورى مستجاب مى شود. «فدعا... فاسر» (حرف «ف» نشانه سرعت است)
- دعا بايد همراه با تلاش باشد. «فدعا... فاسر»
- زمان در برنامه ريزى نقش دارد. «ليلاً»
- فرار شبانه بنى اسرائيل به رهبرى موسى نوعى مبارزه بى صدا بود كه فرعون تحمّل آن را نداشت و لشگرى به تعقيب آنان فرستاد. «انكم متبعون»
- از سرزمين كفرى كه نمى توانيد به اهداف خود برسيد، هجرت كنيد. «فاسر»
- خداوند به ياران خود اطمينان و آرامش مى دهد. «واترك البحر رهواً»
- هر راه بازى نشانه لطف الهى نيست، خداوند راه دريا را باز گذاشت تا فرعونيان وارد شوند و غرق شوند. «واترك البحر... انهم جند مغرقون»
- در بسيج فرعون عليه موسى، ثروتمندان كه صاحب باغها و خانه هاى مجلل بودند نيز حضور داشتند. «كم تركوا من جنات و عيون»
- امكانات مادى در برابر قهر خداوند، نجات بخش نيست. «كم تركوا...»
- سنّت خداوند، انقراض و هلاكت اقوام ستمگر و روى كار آمدن قومى ديگر است. «كذلك و اورثنا»
- كاميابى هاى دنيا زود گذر است. «كم تركوا... نَعمة كانوا فيها فاكهين»
- غرق شدن در عيّاشى، انسان را در صف مخالفان حقّ قرار مى دهد. «كانوا فيها فاكهين»
- ثروت، مايه ى سعادت نيست، بلكه گاهى مايه ى هلاكت است. «جنّات و عيون و زروع... أورثناها قوماً آخرين»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️مالکیت آثار در فضای مجازی
🔷س ۶۱۸۶: آیا کپی کردن کارهای گرافیکی یا دانلود فیلم، کلیپ و آهنگ با ذکر منبع در فضای مجازی اشکال شرعی دارد؟
✅ج: اگر قرائن و شواهد یا متعارفی وجود دارد که در این گونه امور استفاده برای عموم آزاد است، اشکال ندارد و الا استفاده، خرید و فروش و کپی برداری بنابر احتیاط واجب جایز نیست.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
🏴 زیارت از محدودۀ اطراف حرم
🔷س ۶۱۸۷: در ایام اربعین به علت ازدحام شدید، ورود به حرم حسینی و گاهی بین الحرمین بسیار دشوار و برای برخی ناممکن است، و گاهی موجب اذیت دیگران میشود. در این شرایط آیا خواندن زیارت از محدودۀ اطراف حرم کافی است؟
✅ج: در فرض مذکور کفایت می کند.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
اَلسلامُ عَلی الحُسین وَعَلی علی بن الحُسین
وَعَلی اُولاد الـحسین وعَلی اَصحاب الحُسین الذين بذلو مهجهم دون الحسين عليه السلام
بر اسرای کربلا چه گذشت؟
بی احترامی به سر امام حسین علیه السلام
"ابن لهیعه" و غیر او روایت كردهاند: در بیت الله الحرام طواف مىكردم ناگاه مردى را دیدم كه گفت: خداوندا! مرا بیامرز؛ اگر چه گمان ندارم كه بیامرزى! من به او گفتم :
اى بنده خدا! از خداى تعالى بپرهیز و چنین سخنان باطل نگو؛ زیرا اگر گناهانت به اندازه قطرات باران یا برگ درختان باشد و تو استغفار نمایى، خداى عزوجل گناهانت را مىبخشد كه غفور و رحیم است .
آن مرد گفت: به نزد من بیا تا قصه خویش را به تو حكایت نمایم .من به نزدش رفتم و گفت :
بدان كه من با چهل و نه نفر دیگر همراه سر نازنین حضرت امام حسین (علیه السلام) به شام رفتیم و برنامه ما این بود كه چون شب مىشد آن سر مبارك را در میان تابوت مىگذاردیم و بر دور آن تابوت جمع مىشدیم و به شرابخوارى مىپرداختیم .
شبى همراهان من به عادت شبهاى پیش به شرب خمر مشغول شدند و مست گشتند و من آن شب لب به شراب نزدم و چون شب كاملا تاریك شد، صدایی از رعدی به گوشم رسید و برقى را مشاهده كردم و ناگهان دیدم درهاى آسمان باز گردید، حضرت آدم، حضرت نوح، حضرت ابراهیم، حضرت اسماعیل، حضرت اسحاق و پیغمبر ما حضرت محمد (صلى الله علیه و آله) از آسمان نازل شدند و جبرئیل با گروهى از ملائكه در خدمت ایشان بودند.
جبرئیل به نزدیك آن تابوت كه سر مطهر در آن بود رفته و آن را بیرون آورد و بر سینه خود چسبانید و بوسید. سایر انبیاء (علیهم السّلام) هم مانند جبرئیل، آن سر مبارك را زیارت مىكردند و حضرت رسول به محض دیدن سر نازنین، گریه نمود و انبیاء (علیهم السّلام) به او تعزیت و تسلیت مىگفتند.
جبرئیل به خدمتش عرضه داشت: یا محمد! به درستى كه خداوند عزوجل مرا امر فرموده كه مطیع فرمانت باشم تا آنچه كه در حق امت خود بفرمایى به جا آورم؛ اگر مىفرمایى زمین را به زلزله در آورم تا سطح زمین از زیر ایشان برگردانم چنانكه بر قوم لوط چنین كردم.
رسول خدا (صلى الله علیه و آله) فرمود: چنین منما؛ زیرا مرا با امت وعدهگاهى است در روز قیامت در حضور پروردگار عالمیان. پس ملائكه به سوى ما آمدند تا ما را به قتل رسانند، من فریاد الامان به سوى پیامبر عالمیان، بر آوردم. رسول خدا فرمودند: برو خدا تو را نیامرزد!
در كتاب "تذییل" محمد بن نجار شیخ المحدثین بغداد دیدم كه در ذكر حالات على بن نصر شبوكى، به اسناد خود همین روایت را ذكر نموده بود فقط با این تفاوت كه: وقتی حضرت امام حسین (علیهالسلام) به درجه شهادت نائل آمد - سر مطهر آن حضرت را به سوى شام خراب، مىبردند و در هر منزلى كه فرود مىآمدند، حمل كنندگان آن سر مقدس، مىنشستند و شراب میخوردند و بعضى از ایشان آن سر انور را به نزد بعضى دیگر مىآورد، پس در آن حین دستى از غیب بیرون آمد و با قلم آهنى این شعر را بر دیوار نوشت :
آیا امتى كه حسین (علیه السّلام) را كشتند؛ در روز قیامت امید شفاعت جد او را دارند؟!
ماموران ابن زیاد چون این صحنه را دیدند، همگى بگریختند.(4)
4- لهوف، سید بن طاووس .
بر گرفته از سایت
https://www.beytoote
مردی از امام حسن علیه السّلام خواست که دوست و همنشین وی باشد، امام علیه السلام سه شرط را برایش مطرح نمود:
قال علیه السلام ...
إیاک أَنْ تَمْدَحَنی فَأَنا أَعْلَمُ بِنَفْسی مِنْک
أَوْ تُکذِبنی فَإنَّهُ لا رَأْی
لِمَکذُوب
أَوْ تَغْتابَ عِنْدِی أَحَداً ...
فَقالَ لَهُ الرَجُلُ: إئذِنْ لِی فِی الإنْصِرافِ.
فَقالَ- علیه السلام-: نَعَمْ إذا شِئْتَ.
امام در پاسخ فرمودند:
۱.بشرط آن که از من ستایش و تعریف نکنی؛ زیرا من نسبت به خودم از تو آگاهترم.
۲. مرا دروغگو ندانی؛ زیرا دروغگو رأی و عقیده درستی ندارد.
۳. مبادا در برابر من از کسی غیبت کنی.
چون آن مرد شرایط دوستی با آن حضرت را دشوار دید گفت: می خواهم از درخواست خود منصرف شوم؟
امام علیه السّلام فرمود: آری هر طور می خواهی انجام بده.
*شهادت مظلومانه کریم اهلبیت علیهم السلام امام حسن مجتبی علیه السلام تعزیت باد*
سلام علیکم نائب الزیاره تمامی مسجدی هامون هستم حلال بفرمایید التماس دعا کوثری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره دخان
آیه 29 و در ادامه آیات 30 تا 33
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
فَمٰا بَكَتْ عَلَيْهِمُ السَّمٰاءُ وَ الْأَرْضُ وَ مٰا كٰانُوا مُنْظَرِينَ (٢٩)
پس نه آسمان بر آنان گريست و نه زمين و [هنگام نزول عذاب هم] مهلت نيافتند.
نکته ها:
برخى مفسّران گفته اند: گريه نكردن آسمان و زمين، كنايه از اين است كه هلاكت فرعونيان هيچ خلأيى در كار جهان پيش نياورد. امّا ظاهر آيه خبر از نوعى احساس و شعور براى هستى دارد كه قرآن از آن به گريه تعبير كرده است.
پیامها :
- زمين و آسمان، شعور و شناخت و احساس دارند. «فما بكت»
- آنجا كه اراده خدا باشد، همه هستى هماهنگ مى شود. «السماء والارض»
- مهلت دادن خداوند شرايطى دارد، گاهى چنان پيمانه گناه لبريز مى شود كه هيچ گونه مهلتى داده نمى شود. «و ما كانوا منظرين»
وَ لَقَدْ نَجَّيْنٰا بَنِي إِسْرٰائِيلَ مِنَ الْعَذٰابِ الْمُهِينِ (٣٠)
همانا ما بنى اسرائيل را از آن عذاب خواركننده نجات داديم
مِنْ فِرْعَوْنَ إِنَّهُ كٰانَ عٰالِياً مِنَ الْمُسْرِفِينَ (٣١)
از فرعون كه متكبرى سركش از زمرۀ اسراف كاران بود،
وَ لَقَدِ اخْتَرْنٰاهُمْ عَلىٰ عِلْمٍ عَلَى الْعٰالَمِينَ (٣٢)
و آنان را از روى آگاهى بر جهانيان [زمان خودشان] برگزيديم؛
وَ آتَيْنٰاهُمْ مِنَ الْآيٰاتِ مٰا فِيهِ بَلٰؤُا مُبِينٌ (٣٣)
و به آنان از آيات و معجزات آنچه را كه در آن آزمايشى آشكار بود، عطا كرديم
نکته ها:
با توجّه به اينكه خداوند در آيه اى ديگر، بهترين امّت ها را مسلمانان معرّفى كرده است، «كنتم خير امّة»(10) بنابراين مراد از برترى داشتن يهوديان بر جهانيان در اين آيات، برترى بر مردم زمان خودشان است كه به خاطر پيروى از كتاب خدا به آن دست يافتند با برترى در بعضى از ويژگى ها مانند شكافته شدن دريا و نزول مَنّ و سَلوى و... .
-----
10) آل عمران، 110.
پیامها :
- تحوّلات تاريخى همه در دست خداوند است. «و لقد نجّينا»
- خداوند با يادآورى نجات بخشى مؤمنان گذشته، پيامبر و مسلمانان را دلدارى مى دهد. «نجّينا بنى اسرائيل»
- زندگى تحت حكومت طاغوت، عذابى است خوار كننده. «نجّينا بنى اسرائيل من العذاب المهين من فرعون»
- رمز هلاكت انسان ها، خلق و خو و عملكرد آنان است. «كان عاليا من المسرفين»
- برنامه هاى خداوند بر اساس علم است. «اخترناهم على علم»
- داده هاى الهى، وسيله ى آزمايشند. «آتيناهم... ما فيه بلاء مبين»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️ عدۀ طلاق در صورت دوری از شوهر
🔷 س ۶۱۸۰: خانمی حداقل 4-5 سال از شوهرش دور بوده و سپس طلاق گرفته است آیا برای ازدواج مجدد او با فرد دیگر، نگه داشتن عدۀ طلاق و سپری شدن مدت آن لازم است؟
✅ ج: در هر صورت، عدۀ طلاق بعد از تحقق طلاق شروع می شود و باید برای ازدواج مجدد تا پایان عده صبر کند.
#احکام_طلاق #عده_طلاق
🆔 @resale_ahkam
‼️ سجده در مقابل قبور ائمه و امام زادگان (علیهم السلام)
🔷س ۶۱۸۸: آیا سجده در مقابل قبور ائمه و امام زادگان و کلیه ی بقاع متبرّکه جایز است؟
✅ج: سجده برای غیر خدا، حرام است؛ ولی اگر سجده ی شکر خداوند متعال باشد، اشکال ندارد، البته نباید به گونه ای باشد که سوژه و بهانه به دست دشمنان شیعه بدهد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
اَلسلامُ عَلی الحُسین وَعَلی علی بن الحُسین
وَعَلی اُولاد الـحسین وعَلی اَصحاب الحُسین الذين بذلو مهجهم دون الحسين عليه السلام
ورود کاروان اسرای کربلا به شام
روز اول صفر سال 61 هجری، کاروان اسیران کربلا به شهر شام وارد شدند. مأموران یزید شرایطی را در شهر فراهم کرده بودند تا مردم آن روز را عید بدانند و به جشن و شادی در کوچهها مشغول شوند. به این ترتیب، وقتی کاروان وارد شام شد که مردم در حال شادی بودند و نمیدانستند یزید ملعون چه جنایت هولناکی را جشن گرفته است.
روایت شده که حضرت امکلثوم سلام الله علیها پیش از ورود به شام، به شمر ملعون فرمودند: «در زمان ورود به شام ما را از دروازهای وارد کنید که جمعیت کمتری داشته باشد. در عین حال سرهای شهدا را از میان اسیران دور کنید تا مردم مشغول تماشای آنها شده و کمتر نگاهشان به اهل بیت رسول خدا صلیالله علیه و آله بیفتد.» اما شمر که در وقاحت و بیشرمی نظیر نداشت، درست خلافت نظر آن بانوی مکرم رفتار کرد. به این صورت که سرها را در میان اسیران کربلا برد و همچنین آنها را از دروازه ساعت که شلوغترین دروازه ورودی شام بود، وارد جمعیت مردم کرد.
در مجلس یزید
سخنرانیهای سرنوشتساز و قاطعانه حضرت زینب سلام الله علیها و امام سجاد علیه السلام در مجلس یزید ازجمله رویدادهای مهم در تاریخ اسلام به حساب میآید. ازجمله اینکه یزید در جمع به امام سجاد علیه السلام رو کرده و گفت: «ای پسر حسین! پدرت پیوند خویشاوندی ما را برید و حق ما را زیر پا گذاشت و با من درباره سلطنت به جنگ پرداخت. درنتیجه خدا با او چنین معاملهای کرد که اکنون مشاهده میکنی!»
امام سجاد علیه السلام در جواب این آیه از قرآن کریم را تلاوت فرمودند که: «ما اَصابَ مِن مُصیبَةٍ فِى الْأرْضِ وَلا فی اَنفُسِکُمْ اِلَّا فی کِتابٍ مِن قَبْلِ اَنْ نَبْرَاَها؛ هیچ بلا و ناگوارى در روى زمین و در جانهایتان به شما نمیرسد مگر آنکه پیش از این ما آن را در کتاب مقدرات ثبت کردیم، همانا این کار براى خدا آسان است.»
https://www.tasnimnews.com › news
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره دخان
آیات 34 تا 37
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
إِنَّ هٰؤُلاٰءِ لَيَقُولُونَ (٣٤)
اينان [كه شرك و كفر سراپاى وجودشان را فرا گرفته است] با اصرار [به اهل ايمان] مى گويند :
إِنْ هِيَ إِلاّٰ مَوْتَتُنَا الْأُولىٰ وَ مٰا نَحْنُ بِمُنْشَرِينَ (٣٥)
پايان زندگى جز همين مرگ نخستين نيست و ما [پس از اين مرگ] برانگيخته نخواهيم شد
فَأْتُوا بِآبٰائِنٰا إِنْ كُنْتُمْ صٰادِقِينَ (٣٦)
اگر شما [در زمينۀ زنده شدن مردگان] راستگوييد [با درخواست از خدا] پدران ما را [زنده كنيد و نزد ما] بياوريد [تا ما به زنده شدن مردگان يقين پيدا كنيم!! ]
أَ هُمْ خَيْرٌ أَمْ قَوْمُ تُبَّعٍ وَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ أَهْلَكْنٰاهُمْ إِنَّهُمْ كٰانُوا مُجْرِمِينَ (٣٧)
آيا اينان [در قدرت و شوكت] برترند يا قوم تُبّع، و كسانى كه پيش از آنان بودند؟ ما همه آنان را هلاك كرديم؛ زيرا مجرم بودند؛
نکته ها:
در اينكه قوم «تُبّع» چه كسانى هستند نظرهاى مختلفى است از جمله:
الف) پادشاهان يمن كه چون مردم تابع آنان بودند به نام تُبّع خوانده شدند.
ب) پادشاهانى كه يكى پس از ديگرى روى كار آمدند. (يعنى يكى تابع ديگرى بود)
ج) تبع نام شخصى است كه خودش خوب بود ولى پيروانش بد بودند.
در قرآن عواملى سبب هلاكت و گرفتارى به قهر الهى شمرده شده است از جمله:
فسق، مكر، كفر، تكذيب، ظلم، استكبار، طغيان و گناه.
چنانكه مى فرمايد: «فاهلكوا بالطاغية»(11) به خاطر طغيان نابود شدند، و يا «فاخذهم اللّه بذنوبهم»(12) به خاطر گناهانشان آنان را گرفتار كرديم.
براى افراد لجوج، معجزه آوردن بى اثر است، كسى كه با قاطعيّت مى گويد: پس از مرگ خبرى نيست و اين گونه پيش داورى دارد و با لحن «اِن كنتم صادقين» سخن مى گويد لجوج است.
-----
11) حاقّه، 5 .
12) آل عمران، 11
پیامها :
- بازگو كردن عقايد باطل و خرافات ديگران اگر اثر منفى نداشته باشد مانعى ندارد. «ليقولون...»
- ايمان به معاد، مرز ايمان و شرك است. (مشركان، خالقيّت خدا را قبول داشتند، امّا قيامت را نمى پذيرفتند.) «و ما نحن بمنشرين»
- انتخاب معجزه با خداست، نه با مردم. «فأتوا بأبائنا»
- تاريخ، بهترين درس عبرت است. «قوم تبع»
- جرم و گناه وسيله هلاكت است. «اهلكناهم... كانوا مجرمين»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
https://quran.inoor.ir/fa/quran/
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر