ذکر روز یکشنبه:
یا ذالجلال والاکرام 100 مرتبه
(ای صاحب شکوه و بزرگواری)ذکر روز یکشنبه که به اسم امیرالمومنین (ع) و حضرت زهرا (س) می باشد موجب فتح و نصرت می شود روایت شده است که در این روز زیارت حضرت امیرالمؤمنین (ع) و زیارت حضرت زهرا (س) خوانده شود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 21
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
طٰاعَةٌ وَ قَوْلٌ مَعْرُوفٌ فَإِذٰا عَزَمَ الْأَمْرُ فَلَوْ صَدَقُوا اللّٰهَ لَكٰانَ خَيْراً لَهُمْ (٢١)
[ولى] فرمانبردارى [از خدا و پيامبر] و سخن پسنديده و نيك [نه اظهار كراهت و ناخشنودى از جهاد] براى آنان شايسته تر است پس اگر هنگامى كه فرمان جهاد قطعى و مسلم شود، با خدا از سر صدق و راستى درآيند، بى ترديد براى آنان بهتر است
نکته ها:
مراد از «طاعة»، يك پارچه اطاعت كردن است. عبارتِ «عزم الامر» به معناى پيدا شدن وضعى است كه عزم و اراده اى نافذ مى خواهد و بعضى آن را به معناى شدّت @و سخت شدن جنگ دانسته اند.
افراد سست ايمان، به دليل ترس از جهاد، علاوه بر نافرمانى و شانه خالى كردن از جهاد، دست به توجيه و دليل تراشى و سخنان نامربوط مى زنند. قرآن در آيات متعدّد به بهانه هاى آنان اشاره كرده است، از جمله اين كه مى گفتند:
- طاقت و توان جنگيدن نداريم. «لاطاقة لنا»(56)
- خانواده ما امنيّت ندارد و خانه هايمان بى حفاظ و بى پوشش است. «بيوتنا عورة»(57)
- هوا گرم است. «لاتنفروا فى الحَرّ»(58)
- اگر شركت كنيم، مرتكب گناه مى شويم. در جنگ تبوك بهانه آوردند كه نگاه ما به دختران رومى سبب فتنه مى شود، بنابراين ما به جبهه نمى آييم. «و لاتفتنّى» امّا قرآن همين فرار از جنگ را فتنه دانست. «ألا فى الفتنة سقطوا»(59)
- اكنون زمان مناسبى براى جنگ نيست، بهتر است به تأخير افتد. «لولا اخّرتنا»(60)
- مى ترسيم گرفتار بلا و ضرر شويم. «نخشى أن تُصيبنا دائرة»(61)
در اين آيه مى فرمايد: اگر به هنگام فرمان جهاد، به جاى اين قبيل بهانه ها، اطاعت كنيد و سخنى نيك بگوييد، بهتر است. «طاعة و قول معروف»
-----
56) بقره، 249.
57) احزاب، 13.
58) توبه، 81 .
59) توبه، 49.
60) نساء، 77.
61) مائده، 52.
پیامها :
- مؤمن، در برابر فرمان الهى جهاد، سراپا فرمانبردار است. «طاعة»
- گفتار و كردار، هر دو بايد صحيح و بجا باشد. «طاعة و قول معروف»
- در باره فرامين الهى، به نيكى و پسنديده سخن بگوييد. «و قول معروف»
- جهاد و دفاع، از نظر عقل و فطرت پسنديده است. «قول معروف»
- ريشه ى ترس از جهاد، آن است كه صادقانه عمل نمى كنيم. «فلو صدقوا اللّه»
- فرمان خداوند بر جهاد، به نفع انسان است، (نه خدا). «لكان خيراً لهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️ استفاده از اموال کسی که خمس نمیدهد
🔷س ۶۳۴۱: پدرم اهل پرداخت #خمس نیست، استفاده از اموال ایشان برای ما اشکال دارد؟ آیا فرزندان ایشان، ضامن خمسِ اموال استفاده شده هستند؟
✅ ج: استفاده از اموال ایشان اشکال ندارد و نسبت به خمس آن وظیفه ای ندارید، ولی در صورتی که یقین دارید خمس نمی دهد، وظیفۀ شما ـ با وجود شرایط ـ تذکر به مسئلۀ خمس و امر به معروف است.
#احکام_خمس
🆔 @resale_ahkam
‼️قطع رابطه به دلیل بدحجابی
🔷س ۶۳۴۳: اگر دختر محجبهای یک دوست بدحجاب دارد و امر به معروف او اثر ندارد، آیا باید با او قطع رابطه کند؟
✅ج: اگر ترک رابطه با او اثر داشته باشد به این معنا که اصلاح میشود و حجابش را مراعات میکند، بله واجب است. گاهی وقتها نیز برعکس است یعنی گرمگرفتن و محبتکردن و بعد تذکردادن بیشتر اثر میکند و باید از این راه وارد شد. اما اگر قطع ارتباط اثر ندارد و این رابطه برای شما مفسدهای ندارد رفتوآمد با او اشکالی ندارد.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
انحرافات، اقتصادی، حرام
حدیث (4) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :
أَلا و َإِنَّ اللّهَ حَرَّمَ الحَرامَ وَ حَدَّ الحُدودَ وَ ما أَحَدٌ أَغيَرُ مِنَ اللّهِ و َمِن غَيرَتِهِ حَرَّمَ الفَواحِشَ؛
بدانيد كه خدا حرام را ممنوع فرموده
و حدود را مشخص كرده است
و احدى غيرتمندتر از خدا نيست
و از غيرت اوست كه زشتى ها را حرام فرموده است.
بحار الانوار(ط-بیروت) ج 73 ، ح 332
سلام خدمت عزیزان
برنامه فرداشب دیده بان با برگزاری تریبون آزاد همراه خواهد بود
لطفا به سلاح سوال مجهز باشید تا در این کارزار فکری به تربیت سیاسی مسلمانِ آگاه نزدیک شویم
#ید_واحد
ذکر روز دوشنبه:
یا قاضی الحاجات. 100 مرتبه
(ای برآورنده حاجتها)ذکر روز دوشنبه به اسم امام حسن (ع) و امام حسین (ع) است. روایت شده در روز دوشنبه زیارت امام حسن (ع) و امام حسین (ع) خوانده شود که خواندن آن موجب کثرت مال میشود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 22 و 23
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحٰامَكُمْ (٢٢)
پس اگر [از خدا و پيامبر] روى گردان شويد آيا از شما جز اين انتظار مى رود كه در زمين فساد كنيد و [بر سر مال و منال دنيا] قطع رحم نماييد؟
أُولٰئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللّٰهُ فَأَصَمَّهُمْ وَ أَعْمىٰ أَبْصٰارَهُمْ (٢٣)
آنان [كه روى گردانند] كسانى هستند كه خدا لعنتشان كرده و گوش [دل] شان را كر و چشم [بصيرت] شان را كور كرده است
نکته ها:
مفسّران، «تَولّيتم» را دو گونه معنا كرده اند:
الف) اعراض و پشت كردن به جبهه و سرگرم شدن به خلافكارى و قطع صله رحم.
ب) ولايت بر مردم را به دست گرفتن و سپس قلع و قمع ديگران.
امّا معناى دوم با سياق آيات سازگار نيست.(62)
آيه خطاب به افراد سست ايمان كه به خاطر حفظ جان از شركت در جهاد اعراض مى كنند، مى فرمايد: گمان نكنيد كه با ترك جهاد محفوظ مى مانيد، زيرا با فرار خود از جنگ، زمينه گسترش فساد و قتل را فراهم مى سازيد كه دامان شما را نيز مى گيرد و همچون دوران جاهليّت، حتّى كشتن فرزند را براى شما مباح مى سازد.
-----
62) تفسير الميزان.
پیامها :
- اعراض از دين و دستورات قرآن، زمينه ساز فساد و تباهى است. «اِن تولّيتم... تفسدوا فى الارض و...»
- ترك صله رحم و روابط خويشاوندى، گناهى است در رديف فساد در زمين. «تفسدوا فى الارض و تقطّعوا ارحامكم»
- اگر فساد گسترش يابد، انسان حتّى به بستگان خود نيز رحم نمى كند. «تفسدوا فى الارض و تقطّعوا ارحامكم»
- فراريان از جنگ، فسادگران و قاطعان رحم، مورد نفرين خداوند هستند. «تولّيتم... تفسدوا... تقطّعوا... اولئك الّذين لعنهم اللّه»
- محروميّت از رحمت الهى، نتيجه عملكرد خود ماست. «تفسدوا... تقطّعوا... لعنهم اللّه»
- بهره نگرفتن از امكانات، همانند محروميّت از آنها است. (گوش دارد ولى حقّ شنو نيست، چشم دارد ولى حقيقت بين نيست) «لعنهم اللّه فاصمّهم...»
- بزرگ ترين محروميّت معنوى، محروميّت از شناخت حقيقت است. «لعنهم اللّه فاصمّهم و اعمى ابصارهم»
- استفاده نامشروع و نامتعارف و غير مفيد از استعدادهاى خدادادى، نشانه ى دور شدن از رحمت الهى است. «لعنهم اللّه فاصمّهم و اعمى ابصارهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
سلام خدمت عزیزان
برنامه امشب دیده بان با برگزاری تریبون آزاد همراه خواهد بود
لطفا به سلاح سوال مجهز باشید تا در این کارزار فکری به تربیت سیاسی مسلمانِ آگاه نزدیک شویم
#ید_واحد