‼️ قسم خوردن به غیر خداوند
🔷 س ۶۳۴۶: آیا قسم خوردن به قرآن یا امام حسین یا حضرت #عباس (علیهم السلام) حکم قسم به الله را دارد؟
✅ج: قسم به غیر اسماء خداوند تبارک و تعالی، قسم شرعی محسوب نمی شود و الزام آور نیست و تخلف از آن کفاره ندارد، ولی در هر صورت اگر قسم دروغ بخورد، حرام است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️شیوۀ امر به معروف
🔷س ۶۳۴۷: آیا امر به معروف حتما باید به صورت دستوری باشد یا می توانیم با توصیه، خواهش و...، امر به معروف و نهی از منکر کنیم؟
✅ ج: اگر با توصیه، موعظه، بیان حکم شرعی و مانند آن، اثر مطلوب حاصل شود، امر و نهی واجب نیست؛ در غیر این صورت اگر احتمال بدهد که امر و نهی اثر دارد، باید امر و نهی کند و در صورتی که امر و نهی با زبان نرم و اخلاق خوش تأثیر داشته باشد، جایز نیست با تندی و خشونت امر و نهی نماید
📕 منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
انحرافات، اقتصادی، حرام
حدیث (7) امام على عليه السلام :
إذا رَغِبتَ فِى المَكارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ؛
اگر خواهان مكارم و بزرگوارى ها هستى از حرام ها دورى كن.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 317 ، ح 7317
حدیث (8) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :
مَنْ أَعْرَضَ عَنْ مُحَرَّمٍ أَبْدَلَهُ اللّهُ بِهِ عِبادَةً تَسُرُّهُ؛
هر كس از حرام دورى كند، خداوند به جاى آن عبادتى كه او را شاد كند نصيبش مىگرداند.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 74، ص 121، ح 20
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره محمد (صل الله عليه و آله و سلم)
آیه 26
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیم
ذٰلِكَ بِأَنَّهُمْ قٰالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا مٰا نَزَّلَ اللّٰهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ وَ اللّٰهُ يَعْلَمُ إِسْرٰارَهُمْ (٢٦)
اين به سبب آن است كه آنان به كسانى [چون مشركان و كافران] كه نازل شدن وحى را خوش نداشتند، گفتند: [ما] در بعضى از امور [كه بر ضد مؤمنان است] از شما اطاعت خواهيم كرد در حالى كه خدا اسرارشان را مى داند
نکته ها:
منافق، براى حفظ خود به دنبال افراد مخالف مى گردد و اگر در تمام جهات با او قدر مشترك نداشت، به همان مقدار كه وجوه مشترك دارند، همكارى و بلكه اطاعت مى كند. منافقان مدينه نيز با يهوديان مخالف پيامبر، چنين برخوردى داشتند.(80)
شايد مراد از «للذّين كرهوا ما نزّل اللّه» كافرانى باشند كه در اوايل سوره نامشان برده شد و فرمود: «الّذين كفروا... كرهوا ما انزل اللّه»(81)
-----
80) تفسير نمونه.
81) تفسير الميزان.
پیامها :
- افراد ناراضى، آسيب پذير و در تيررس توطئه هاى مخالفان هستند. «قالوا للّذين كرهوا... سنطيعكم»
- افراد منافق به كسانى كه از احكام الهى ناراحت و ناراضى هستند، وعده پشتيبانى و حمايت و حتّى اطاعت مى دهند. «سنطيعكم فى بعض الامر»
- منافقان با كفّار و دشمنان اسلام همدست مى باشند. «سنطيعكم فى بعض الامر»
- نشانه ى ارتداد، همدلى با ناراضيان و كفّار است. «ارتدّوا... سنطيعكم»
- پيروى از منحرفان حتّى در بعضى امور، قابل سرزنش و توبيخ است. «سنطيعكم فى بعض الامر»
- بعضى براى حفظ مصالح و منافع خود، منافقانه عمل مى كنند. در برخى امور، همراه مؤمنان و در برخى همراه كافران مى شوند كه مورد سرزنش اند. (گاهى به نعل و گاهى به ميخ مى زنند) «سنطيعكم فى بعض الامر»
- قرارهاى منافقان و ناراضيان علنى نيست، بلكه نامحسوس و مخفيانه است. «واللّه يعلم اسرارهم»
- منافقان به هوش آيند كه خداوند از كارهاى مخفى آنان آگاه است و ممكن است هر لحظه آنان را رسوا كند. «واللّه يعلم اسرارهم»
- اگر انسان باور داشته باشد كه خداوند تمام كارهاى مخفى و اسرار او را مى داند، توطئه چينى را كنار گذارده و با مردم شفّاف برخورد مى كند. «واللّه يعلم اسرارهم»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز پنجشنبه:
لا اله الا الله الملک الحق المبین 100 مرتبه
(معبوی جز خدا نیست؛ پادشاه برحق آشکار)
ذکر روز پنجشنبه به اسم امام حسن عسکری (ع) است. روایت شده در این روز زیارت امام حسن عسکری (ع) خوانده شود که خواندن آن موجب رزق و روزی میشود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
💭🍂💭🍂💭🍂💭
💭ًپنج شنبه است و ياد درگذشتگان
🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
❄🌺 التماس دعا 🌺❄
پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست،
يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه،
دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه,
امادیدارشون میفته به قیامت, شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه...
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
🌴 ﻧﻤﺎﺯ برای ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ :
💠دو ركعت است در ركعت اوّل فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب✨
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم و ديگر مؤ منان را در روزى كه حساب برپا شود
💠و در ركعت دوّم فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم
هركه در حال ايمان به خانه من درآيد و هر مرد مؤ من و زن با ايمانى را
💠و چون سلام دهد ده مرتبه بگويد:
✨ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيرا✨
پروردگارا ترحم كن بر ايشان چنانچه پروريدند مرا در كودكى. 🌺🌸💐 التماس دعا
‼️ رعایت نکردن جهر و اخفات در نماز
🔷 س ۶۳۴۸: نمازی که قرائت آن بلند خوانده نشده باشد، چه حکمی دارد؟
✅ ج: بر مردان واجب است که حمد و سوره را در نمازهای صبح و مغرب و عشا بلند بخوانند. اگر از روی فراموشی یا ندانستن مسأله آهسته بخوانند، نماز صحیح است، ولی اگر از روی علم و عمد باشد، نماز باطل است.
📕منبع: khamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️ تعیین نکردن سوره بعد از بسم الله
🔷 س ۶۳۵۰: کسی که از ابتدا و یا بر حسب عادت قصد خواندن سوره فاتحه و اخلاص را داشت و «بسم الله الرحمن الرحیم» را گفت ولی سهواً سوره را تعیین نکرد، آیا باید از اول، سوره معیّنی را قصد نماید و بعد «بسم الله الرحمن الرحیم» را قرائت کند؟
✅ ج: اعاده «بسم الله الرحمن الرحیم» واجب نیست، بلکه می تواند برای خواندن هر سوره ای به آن اکتفا کند.
📕 منبع: kkamenei.ir
🆔 @resale_ahkam
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
انحرافات، اقتصادی، حرام
حدیث (9) امام على علیه السلام :
اَحْسَنُ الآْدابِ ما كَفَّكَ عَنِ الْمَحارِمِ؛
بهترينِ ادب ها آن است كه تو را از حرامها باز دارد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 247 ، ح 5079
حدیث (10) امام على علیه السلام :
حُسْنُ الْخُلْقِ فى ثَلاثٍ: اِجْتِنابُ الْمَحارِمِ وَ طَـلَبُ الْحَلالِ وَ التَّـوَسُّعُ عَلَى الْعِيالِ؛
خوش اخلاقى در سه چيز است: دورى كردن از حرام، طلب حلال و فراهم آوردن آسايش و رفاه براى خانواده.
مجموعه ورام ج 1 ، ص 90 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 68 ، ص 394، ح 63