بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ق
آیه 34 تا 35
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
ادْخُلُوهٰا بِسَلاٰمٍ ذٰلِكَ يَوْمُ الْخُلُودِ (٣٤)
به سلامت در آن وارد شويد، امروز روز جاودانگى است
لَهُمْ مٰا يَشٰاؤُنَ فِيهٰا وَ لَدَيْنٰا مَزِيدٌ (٣٥)
در آنجا هرچه بخواهند براى آنان فراهم است، و نزد ما [نعمت هاى] بيشترى است
نکته ها:
در آيات قبل، چهار كمال براى متّقين بيان شد: «أوّاب» توبه كار، «حفيظ» حافظ خود و حدود الهى، «خشيت» ترس از خدا، «قلب مُنيب» داراى دلى خاضع و خاشع و در اين آيه، براى بهشت چهار ويژگى عنوان شده است: «سلام» امنيّت و سلامتى، «خلود»ابديّت و جاودانگى، «ما يشاءون» تنوّع و كاميابى، «لدينا مزيد» گستردگى و وسعت نعمت ها.
نعمت هاى دنيا، معمولاً داراى آفاتى است كه در بهشت نيست، از جمله:
1. همراه با دردسر و رنج است، امّا در بهشت هيچ گونه نگرانى و رنجى نيست. «بسلام»
2. موقّت است، ولى بهشت دائمى است. «يوم الخلود»
3. نوع آن محدود است، امّا در بهشت هر چه بخواهند هست. «ما يشاءون»
4. مقدار آن محدود است، امّا در بهشت رو به فزونى است. «لدينا مزيد»
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 34 تا 35 سوره ق
- بيم و خشيت الهى در دنيا، سبب ايمنى در آخرت است. «خشى الرّحمن... ادخلوها بسلام»
- دوزخيان با تحقير به دوزخ افكنده مى شوند، «القيا فى جهنّم»(39) ولى بهشتيان مورد استقبال و تحيّت قرار مى گيرند. «أدخلوها بسلام»
- خداوند هم قهر دارد، «القيا فى جهنّم» هم مهر. «أدخلوها بسلام»
- به دوزخيان فرمان داده مى شود كه نزد خداوند سخنى نگويند، «لاتختصموا لدىّ» ولى خداوند و فرشتگان به اهل بهشت سلام مى كنند. «أدخلوها بسلام»، «سلام قولاً من ربّ رحيم»(40)
- از بهترين نويدها، بشارت به جاودانگى و زوال ناپذيرى نعمت ها در بهشت است. «يوم الخلود»
- كسى كه در دنيا از هوسها گذشت، در بهشت به آرزوها و خواسته هايش مى رسد. «للمتّقين... لهم ما يشاؤن»
- درباره ى دوزخيان، خداوند با عدل خود رفتار مى كند، «و ما أنا بظلام للعبيد»(41) ولى درباره ى بهشتيان، با فضلش عمل مى كند. «و لدينا مزيد»
- انسان، موجودى بى نهايت طلب است و تنها بى نهايت او را سيراب مى كند. «و لدينا مزيد»
- لطف خداوند به بهشتيان، فراتر از خواسته ها و انتظارات ايشان است. «لهم ما يشاؤن فيها و لدينا مزيد»
-----
39) ق، 24.
40) يس، 58.
41) ق، 29.
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
صبح روز شنبه اولین روز هفته شما دوستان عزیز بخیر و شادی، موفقیت و سعادت و عاقبت بخیری شما را از خداوند متعال مسئلت می نمایم
ذکر روز شنبه:
یا رب العالمین (ای پروردگار جهانیان)
100 مرتبه
ذکر روز شنبه به نام پیامبر اکرم (ص) است. روایت شده که در این روز زیارت حضرت رسول الله (ص) خوانده شود که خواندنش موجب بینیازی میشود.
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار مردم قم ۱۴۰۱/۱۰/۱۹
4️⃣عدم نفوذ جریانات انحرافی در انقلاب اسلامی
✅این حرکت، حرکتی بود که دیگران نتوانستند واردش بشوند؛ مرعوبش شدند.
👌علّت، این بود که سردمدار این حرکت، در رأس این حرکت، شخصیّتهای دینی بودند.
❇️بالاخره انقلاب اسلامی و این حرکت عظیم که از قم شروع شد، توانست ایران را از پنجهی غارتگر و خونین آمریکا نجات بدهد.
📌و این شد پایه و اساس دشمنی آمریکا با ایران.
✍️همان اوایل انقلاب، رئیسجمهور آمریکا دستور سرنگونی جمهوری اسلامی ایران را به سازمان سیا صادر میکند.
👇نکتهی جالب توجّه این است که ذکر میکند به چه وسیله ساقط کنید.
📡اوّلین نقطهای که ذکر میکند تبلیغات است.
⚔️۴۳ سال است که این سیاست آمریکا ادامه دارد؛
↙️سیاست هدفگیری سرنگونی جمهوری اسلامی. به چه وسیله؟
به وسیلهی:
📍تحریم
📍نفوذ
📍فشار حدّاکثری
📍ایجاد اتّحادهای ضدّایرانی
📍ایرانستیزی، اسلامستیزی، شیعهستیزی
📌به این وسیلهها، و در رأسش به وسیلهی تبلیغات.
‼️ سجده بر سطح ناصاف یا نوشته دار مُهر
🔷 س ۶۵۰۵: #سجده بر روی نوشته های مُهر اشکال دارد؟
✅ج: اگر مقدار تماس پیشانی با #مُهر، در مجموع به اندازه حد اقل سر انگشت باشد، اشکال ندارد.
#احکام_نماز #احکام_سجده
🆔 @resale_ahkam
‼️ ناپدید شدن قرض دهنده
🔷 س ۶۵۰۳: پولی را از شخصی قرض کردیم و بعد از مدتی آن فرد ناپدید شد و اکنون او را پیدا نمی کنیم، تکلیف ما نسبت به طلب او چیست؟
✅ ج: بر شما واجب است منتظر بمانید و برای پرداخت بدهی خود او را جستجو کنید تا آن مبلغ را به او یا به ورثه اش بپردازید و در صورتی که از یافتن او ناامید هستید میتوانید در مورد آن به حاکم شرع مراجعه کنید و یا از طرف صاحبش، صدقه دهید.
🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، سخاوت و بخشش
حدیث (8) رسول اكرم صلی الله علیه و آله :
السَّخِيُّ بِمَا مَلَكَ وَ أَرَادَ بِهِ وَجْهَ اللَّهِ تَعَالَى وَ أَمَّا السَّخِيُّ فِي مَعْصِيَةِ اللَّهِ فَحَمَّالُ سَخَطِ اللَّهِ وَ غَضَبِهِ وَ هُوَ أَبْخَلُ النَّاسِ عَلَى نَفْسِهِ فَكَيْفَ لِغَيْرِهِ
سخاوتمند كسى است كه از اموال خود و براى رضاى خدا سخاوت داشته باشد ،
اما كسى كه در راه معصيت خدا دست و دل باز باشد ،
باركش ناخشنودى و خشم خداست.
چنين كسى بخيل ترين مردمان نسبت به خود است چه رسد به ديگران .
مستدرک الوسایل و مستنبط المسایل ج 7 ، ص 17 ،ح 14
تو وقتى مى بينى من افسرده ام نبايد بگذرى ،
سكوت كنى يا فقط همدردى كنى؛
بنا كننده ى "شادى" هاى من باش!
مگر چقدر وقت داريم؟
#نادر_ابراهیمی
#روانشناسی
پی نوشت: قدر لحظات کنار یکدیگر را بدانیم
@mehoseinp
هدایت شده از بدون سانسور🇮🇷
17 میلیون ایرانی ماهانه تو ایتا فعالند و بیش 10 میلیون نفر هم روزانه فعال هستیم.
بیایم هشتگ #گاز_برای_همه رو برجسته کنیم تا این 10 میلیون نفر یه درجه از بخاریشون کم کنند.
بسم الله دوستان انقلابی 😍😊
هدایت شده از کانال حسین دارابی
متأسفانه گاهی یک آدم نادان یک مطلب توهینآمیز نسبت به اهل بیت را مطرح میکند و یک آدم نادانتر، برای نقد، آن توهین را تکرار میکند و این میشود که خودمان انقدر آن توهین را منتشر میکنیم که میلیونها بار دیده شود و دلهای زیادی رنجیده شود. درحالیکه اگر منتشر نمیشد، کسی آن را نمیدید. این روزهایی که گذشت چقدر مطالب زشت و موهن درباره حضرت زهرا(س) را خود ما متدینین منتشر کردیم؟
به مدیر کانالی گفتم چرا این اهانت به ساحت مقدس حضرت زهرا را منتشر کردی؟ تو چه فرقی با گوینده این مطلب داری؟ گفت میخواهم مردم بفهمند اینها چه آدمهای پستی هستند. گفتم اهانت به حضرت زهرا(س) را منتشر میکنی که بگوییم فلان آدم بیاهمیت، چقدر پست است؟ عجب.
✍حسیندارابی 👈 عضوشوید
@hosein_darabi
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ق
آیه 36 تا 37
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ كَمْ أَهْلَكْنٰا قَبْلَهُمْ مِنْ قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُمْ بَطْشاً فَنَقَّبُوا فِي الْبِلاٰدِ هَلْ مِنْ مَحِيصٍ (٣٦)
و چه بسيار اقوامى را كه پيش از آنان هلاك كرديم كه از آنان نيرومندتر بودند، و [با نيرويشان] به سرزمين ها رفتند [و آنها را فتح كردند]، آيا توانستند [از عذاب و هلاكت] گريزگاهى بيابند؟
إِنَّ فِي ذٰلِكَ لَذِكْرىٰ لِمَنْ كٰانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَ هُوَ شَهِيدٌ (٣٧)
بى ترديد در سرگذشت پيشينيان مايه پند و عبرتى است براى كسى كه نيروى تعقّل دارد، يا با تأمل و دقت [به سرگذشت ها] گوش فرا مى دهد در حالى كه حاضر به شنيدن و فراگيرى شنيده هاى خود باشد
نکته ها:
«قَرن» يعنى نزديك شدن دو چيز به يكديگر. به مردمى كه در يك زمان زندگى مى كنند، «قرن» گفته مى شود. سپس اين لفظ بر خود زمان، (صد يا سى سال) اطلاق شده است.
«بَطش» به معناى گرفتن چيزى با قدرت و گاه به معناى جنگ و ستيز آمده است.
«نَقِّبوا» از «نقب» به معناى ايجاد سوراخ يا شكاف و راه نفوذ در ديوار است و كلمه «مَنقبت» از همين ريشه، به كمالاتى گويند كه در روح مردم نفوذ كند.
مراد آيه آن است كه برخى اقوام گذشته، با نفوذ در اقوام ديگر و شكافتن راه و پيشروى، دست به كشورگشايى مى زدند.
منظور از قلب، جسم صنوبرى شكل نيست، بلكه مراد مركز ادراك انسان است. امام كاظم عليه السلام مى فرمايد: منظور از قلب، عقل است.(42)
نظير اين آيه را در سوره ملك مى خوانيم: «لو كنّا نسمع أو نعقل ما كنّا فى أصحاب السعير»(43) اگر ما حق را مى شنيديم يا خود تعقّل مى كرديم امروز از دوزخيان نبوديم. در اين آيه تعقّل در كنار شنيدن و در آيه مورد بحث، قلب در كنار شنيدن مطرح شده است، پس مراد از قلب همان عقل است.
«القاى سمع» كنايه از گوش دادن و شنيدن به قصد فراگيرى است و به عبارت ديگر، مراد گوش جان است، نه گوش سر.
«شهيد» به معناى شاهد و حاضر است. يعنى كسى كه در مجلس حاضر است و با دقّت به سخنان گوش مى دهد، نه آنكه به اصطلاح گوشش اينجاست و خودش جاى ديگر.
-----
42) تفسير نورالثقلين ؛ كافى، ج 1، ص 16.
43) ملك، 10.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
پیامهای آیات 36 تا 37 سوره ق
- نابودى امّت ها و تمدّن هاى گذشته كه به خاطر كفر و شرك بوده، چراغ راه آيندگان است. «و كم أهلكنا»
- هلاك قدرتمندان متجاوز، مايه ى تسلّى و اميد اهل ايمان است. «و كم أهلكنا»
- نابودى قدرتمندان حقّ ستيز، سنّت الهى است. «و كم أهلكنا»
- علم تاريخ و باستان شناسى، بايد سبب شناخت سنّت هاى الهى در تاريخ و راهيابى به پيام هاى الهى گردد. «و كم أهلكنا»
- قدرت هاى مادّى، به هنگام قهر الهى بسيار ناچيزند. «أهلكنا... أشدّ... بطشا»
- كفّار قريش خود را قدرتمند مى پنداشتند، لذا خداوند مى فرمايد: ما قدرتمندتر از آنان را نابود كرده ايم. «أشدّ منهم بطشاً»
- قدرت منهاى ايمان، زمينه ساز طغيان و تعرّض به ديگران و كشورگشايى مى گردد. «أشدّ بطشاً فنقّبوا فى البلاد»
- به هنگام قهر الهى، همه راه هاى نجات حتى براى قدرتمندترين افراد به بن بست مى رسد. «هل من محيص»
- كسانى از تاريخ پند مى گيرند كه يا از درون مستعد باشند، «لذكرى لمن كان له قلب» يا از بيرون حق را بشنوند و بپذيرند. «ألقى السّمع»
- از حوادث تاريخى به سادگى نگذريم، آنها را تحليل كنيم و درس بگيريم. كسانى كه از حوادث عبرت نمى گيرند، قلبشان مرده است. «لذكرى لمن كان له قلب أو القى السّمع و هو شهيد»
- شنيدن و گوش دادنى اثر دارد كه با توجّه و حضور قلب باشد. «و هو شهيد»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر