‼️احکام نجاسات
🔷 آگاه کردن کسی که لباس را میشوید از نجاست لباس، لازم نیست، ولی صاحب لباس تا یقین به طهارت آن حاصل نکند نمیتواند آثار طهارت بر آن مترتب سازد.
🔷 هرگاه مهمان یکی از اثاثیههای میزبانش را نجس کند اطلاع دادن به میزبان در غیر از خوردنی و آشامیدنی و ظرفهای غذا، لازم نیست.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
‼️ احکام نجاسات
🔷 خوردن و آشامیدن چیز نجس حرام است. همچنین خورانیدن آن بر کسی که از نجاست آن خبر ندارد، نیز جایز نیست، ولی اگر انسان ببیند کـسی غــذای نجسی را میخورد یا با لباس نجس نماز میخواند، لازم نیست نجس بودن آن را به او بگوید.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، انصاف
حدیث (8) رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم :
مَن واسَى الفَقيرَ و َأَنصَفَ النّاسَ مِن نَفسِهِ فَذلِكَ المُؤمِنُ حَقّا؛
هر كس به نيازمند كمك مالى كند
و با مردم منصفانه رفتار نمايد
چنين كسى مؤمن حقيقى است.
خصال ص47 ، ح 48
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طور
آیات 40 تا 43
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
أَمْ تَسْئَلُهُمْ أَجْراً فَهُمْ مِنْ مَغْرَمٍ مُثْقَلُونَ (٤٠)
يا از آنان [در برابرابلاغ رسالت] پاداشى مى خواهى كه از خسارت آن سنگين بارند؟
أَمْ عِنْدَهُمُ الْغَيْبُ فَهُمْ يَكْتُبُونَ (٤١)
يا علم غيب نزد آنان است كه آنان [ادعاى خود را از روى آن] مى نويسند؟
أَمْ يُرِيدُونَ كَيْداً فَالَّذِينَ كَفَرُوا هُمُ الْمَكِيدُونَ (٤٢)
يا مى خواهند [بر ضد تو] نيرنگ و فريبى به كار گيرند؟ ولى كافران [بدانند كه] خود اسير و محكوم نيرنگ شده اند
أَمْ لَهُمْ إِلٰهٌ غَيْرُ اللّٰهِ سُبْحٰانَ اللّٰهِ عَمّٰا يُشْرِكُونَ (٤٣)
آيا آنان را معبودى جز خدا است ؟ خدا از آنچه شريك او قرار مى دهند، منزّه است
نکته ها:
«مَغرم» به خسارت هاى مالى گفته مى شود كه بدون جهت دامن انسان را مى گيرد، و «مُثقل» به معناى تحمّل مشقّت و بار سنگين است.
در حوزه ى قدرت الهى هيچ شريكى وجود ندارد، زيرا:
- خزائن از اوست. «وللّه خزائن السّموات و الارض»(31)
- آفريدن از اوست. «اللّه خالق كلّ شى ء»(32)
- علم غيب از اوست. «وللّه غيب السّموات و الارض»(33)
- حكومت و سيطره از اوست. «للّه ملك السّموات و الارض...»(34)
در مورد برخى سؤالات، منتظر جواب نباشيد، گاهى خود سؤال پيام آور است. در اين آيات خداوند، سؤالات مختلفى را مطرح كرده است كه هيچ كدام پاسخ داده نشده اند، زيرا هدف از سؤال، رسيدن به پاسخ نبوده، بلكه بيدار كردن مخالفان بوده است.
بايد توجّه داشت كه تكاليف مالى در اسلام نظير خمس و زكات، مزد رسالت نيست بلكه براى اداره جامعه و برقرارى عدالت اجتماعى و رفع مشكلات گوناگون است.
-----
31) منافقون، 7.
32) زمر، 62.
33) هود، 123.
34) مائده، 17.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
ذکر روز چهارشنبه:
یا حی یا قیوم 100 مرتبه
(ای زنده، ای پاینده)
ذکر روز چهارشنبه به اسم موسی کاظم (ع) و امام رضا (ع) و امام محمد بتقی (ع) و امام علی النقی (ع) است. روایت شده در این روز زیارت چهار امام خوانده شود که خواندن آن موجب عزت دائمی میشود.
صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی
پیامهای آیات 40 و 43 سوره طور
- انبيا درخواست مزد و پاداش از مردم نداشتند. «ام تسئلهم اجراً»
- مردم به درخواستِ اجرت از سوى مبلّغ دين حسّاس هستند، در برنامه هاى تبليغى بايد به اين خصلت توجّه داشت. «فهم من مَغرم مثقلون»
- در ارشاد و دعوت مردم به حق، از طرح مسائل مادّى كه سبب خنثى شدن آثار تبليغ يا نوعى فشار بر مردم است، بايد دورى كرد. «فهم من مغرم مثقلون»
- استفاده از كمك هاى داوطلبانه كه برخاسته از عشق و معرفت و نشاط است و مردم خود مى پردازند، مانعى ندارد، آنچه منفى است، درخواست مزد از مردم است. «تسئلهم اجراً... مثقلون»
- مخالفان انبيا، نه پشتوانه علمى و عقلى دارند و نه پشتوانه اى از عالم غيب. «أم عندهم الغيب»
- يكى از شيوه هاى دعوت و هدايت، شيوه پرسش و پاسخ است كه قرآن چگونگى پرسيدن را بيان كرده است. «أم... أم... أم... أم...»
- كيد و نيرنگ دشمنان مقطعى نيست، بلكه دائمى است. «يريدون كيداً»
- نتيجه ى نيرنگ، به خود افراد باز مى گردد. «يريدون كيداً... هم المكيدون»
- سؤالات و اهداف خود را جمع بندى كنيم. «ام لهم اله غير اللّه»
بر گرفته از کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر
‼️لمس کلمات روی انگشتر
🔷کلماتی که روی انگشترها نقش میکنند، اگر از کلماتی باشد که شرط جواز مس آن، طهارت است، مثل کلمات قرآنی و مانند آن، مس آن بدون طهارت جایز نیست.
🔷طبع و نشر آیات قرآنی و اسمای جلاله و امثال آن اشکال ندارد، ولی بر کسی که به دستش میرسد واجب است که احکام شرعی آنها را رعایت نماید و از بی احترامی و نجس کردن و مس بدون وضوی آنها خودداری کنند.
📕منبع: رساله آموزشی امام خامنهای
🆔 @resale_ahkam
، بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
دوستان عزیز هر شب حدیثی از احادیث کتاب الکترونیکی مشکوة را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
اخلاق اقتصادی، انصاف
حدیث (9) امام على علیه السلام :
أَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِكَ وَ أَهلِكَ وَ خاصَّتِكَ وَ مَن لَكَ فيهِ هَوىً و َاعدِل فِى العَدُوِّ و َالصَّديقِ؛
خودت و خانواده ات و نزديكانت و كسانى كه به آنان علاقه دارى،
با مردم منصفانه رفتار كنيد
و با دوست و دشمن به عدالت رفتار كن.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 394 ، ح 9101
‼️وقت نماز عشا
🔷س 5296: آخر وقت نماز عشا تا چه زمانی است؟ اگر کسی آنرا تا پس از نیمه شب به تأخیر بیندازد به چه نیتی باید نماز عشا بخواند؟
✅ج: وقت نماز عشا از هنگامی است که به مقدار خواندن نماز مغرب از اول وقت گذشته باشد تا هنگام نیمه شب شرعی ؛ و تأخیر انداختن نماز مغرب و عشا از نیمه شب شرعی جایز نیست. اما در صورتی که نماز مغرب و عشا به دلیل به وجود آمدن عذری و یا از روی معصیت تا پس از نیمه شب به تأخیر بیفتد بنابر احتیاط باید آن را تا اذان صبح بدون نیت ادا و قضا (به نیت ما فی الذمه) بجا آورد.
🆔 @resale_ahkam
سلام علیکم اگر کسی رو میشناسید که وانت یانیسان داره ومیتونه فردا ۲ ساعت پرند درخدمت مسجدباشه به این شماره اطلاع بدین.باتشکر
۰۹۱۲۷۵۰۶۶۰۵
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
هر روز آیاتی از قرآن کریم را با تأمل و دقت مطالعه کنیم.
فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره طور
آیات 44 تا 46
أعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ
وَ إِنْ يَرَوْا كِسْفاً مِنَ السَّمٰاءِ سٰاقِطاً يَقُولُوا سَحٰابٌ مَرْكُومٌ (٤٤)
و اگر پاره سنگى در حال سقوط از آسمان ببينند [فكر نمى كنند عذاب است، بلكه چنان بر انكار حق اصرار دارند كه] مى گويند: ابرى متراكم است!
فَذَرْهُمْ حَتّٰى يُلاٰقُوا يَوْمَهُمُ الَّذِي فِيهِ يُصْعَقُونَ (٤٥)
[اكنون كه با هيچ دليلى هدايت نمى شوند] پس آنان را واگذار تا آن روزشان را كه در آن هلاك مى شوند، ببينند
يَوْمَ لاٰ يُغْنِي عَنْهُمْ كَيْدُهُمْ شَيْئاً وَ لاٰ هُمْ يُنْصَرُونَ (٤٦)
روزى كه نيرنگشان چيزى از عذاب را از آنان دفع نمى كند و يارى هم نخواهند شد
نکته ها:
«كِسف» به معناى قطعه است و مقصود از آن در اين جا، فرود قطعه سنگ از آسمان به عنوان عذاب الهى است. «مَركوم» به معناى متراكم و «يُصعقون» به معناى هلاكت و بيهوشى است كه در اثر صاعقه ى عذاب پديد آيد. اين كلمه در قالب مجهول آمده كه نشانه اضطرار و ناچارى است.
اشخاص لجوج هر دم بهانه اى مى آورند. آنها از پيامبر اكرم صلى الله عليه وآله درخواست سقوط قطعه اى از آسمان را داشتند، «فاسقط علينا كسفا...»(35) ولى اگر درخواست آنان عملى شود، باز مى گويند: اين ابرى است متراكم. «و ان يروا... يقولوا سحاب مركوم»
امر به معروف و نهى از منكر، مراحل و محدوديّت هايى دارد، گاهى تذكر لازم است و گاهى اعراض و ترك. در آيه 29 خوانديم: «فذكّر» يعنى به مردم تذكّر بده! ولى در اينجا مى خوانيم: «فذرهم» يعنى آنان را به حال خود رها كن، زيرا ديگر ارشاد تأثيرى ندارد.
-----
35) شعراء، 187.
بر گرفته از پایگاه جامع قرآنی نور
و کتاب الکترونیکی تفسير نور مرکز اطلاع رسانی غدیر