‼️قرائت نماز بدون صوت
🔷س 1098: برای قرائت در نماز اگر الفاظ گفته شود، اما صوت آن شنیده نشود، نماز اشکال دارد؟
✅ج: تکبیر و حمد و سوره و ذکر و دعا را باید طوری بخواند که خودش بشنود، و اگر به واسطه سنگینی یا کری گوش یا سر و صدای زیاد نمی شنود، باید طوری بگوید که اگر مانعی نباشد بشنود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️نماز در حد ترخص
🔷س 1100: مسافری که به جایی می رود که می خواهد ده روز در آنجا بماند، وقتی به حدّ ترخّص برسد، نمازش چگونه است؟
✅ج: رسیدن به حدّ ترخّص شهری که قصد ماندن ده روز را دارد، بنا بر احتیاط واجب موجب اتمام نیست. و احتیاط واجب در جمع بین قصر و اتمام و یا تأخیر در نماز تا ورود به شهر است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم
28 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اَفْضَلُ الزُّهْدِ اِخْفاءُ الزُّهْدِ.
و آن حضرت فرمود: برترین زهد نهان داشتن زهد است.
29 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اِذا كُنْتَ فى اِدْبار وَ الْمَوْتُ فى اِقْبال،
و آن حضرت فرمود: زمانى که به دنیا پشت کرده اى و مرگ به تو روى نموده،
فَمـا اَسْـرَعَ الْمُلْتَـقى!
به هم رسیدن تو و مرگ چه سریع است!
حدیث (29) امام على عليه السلام:
ايّاكُم وَ الحَلفَ فَاِنَّهُ يُنفِقُ السِّلعَةَ وَ يَمحَقُ البَرَكَةَ؛
از قسم خوردن بپرهيزيد،
چرا كه كالا را تلف مى كند
و بركت را از بين مى برد.
كافى(ط-الاسلامیه) ج 5، ص 162، ح 4
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره رعد
آيه 3
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
وَهُوَ الَّذِي مَدَّ الأَرْضَ وَجَعَلَ فِيهَا رَوَاسِيَ وَأَنْهَاراً وَمِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ جَعَلَ فِيهَا زَوْجَيْنِ اثْنَيْنِ يُغْشِي اللَّيْلَ النَّهَارَ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ
ترجمه :
و اوست خدايى كه زمين را گسترانيد و در آن كوه ها و نهرها قرار داد و از هر ميوه اى، دو جفت در آن قرار داد. او روز را با شب مى پوشاند. قطعاً در اين (امور) براى كسانى كه فكر مى كنند نشانه هايى است.
نکته ها:
آيه قبل درباره ى آسمان ها بود واين آيه در مورد زمين ونعمت هاى زمينى است.
«رواسى» جمع «راسيه» به معناى ثبوت است و از اينرو به كوه هاى ثابت و استوار رواسى مى گويند. «زوج» و «زوجان» هر دو به معناى نر و ماده است.
گرچه «لينه» دانشمند گياه شناس، در قرن 18 موفق به كشف قانون زوجيّت گياهان شد، امّا اسلام در هزار و چند صد سال قبل به اين نكته اشاره كرده است. البتّه مردم مسئله ى نر و ماده را در بعضى گياهان مثل خرما، فهميده بودند، ولى عموميّت زوجيّت از طريق قرآن اعلام شد.
نر و ماده در گياهان، گاهى در يك درخت يا شكوفه و گاهى در دو درخت يا دو شكوفه است.(5)
جمله «مدّ الارض» شايد به بيرون كشيده شدن زمين از زير آب اشاره دارد كه در روايات به نام «دَحْو الارض» آمده است. اين احتمال با نظريه زمين شناسان امروزى كه مى گويند: زمين ابتدا در زير آب قرار داشته، مطابقت دارد. واللَّه العالم
نظام آفرينش بر اساس زوجيّت است:
الف: زوجيّت در نباتات؛ «وانبتت من كلّ زوج بهيج»(6)
ب: زوجيّت در حيوانات؛ «و من الانعام ازواجاً»(7)
ج: زوجيّت در انسان؛ «خلق لكم من انفسكم ازواجاً»(8)
د: زوجيّت در همه چيز؛ «و من كلّ شى ءٍ خلقنا زوجين»(9)
5) تفسير فرقان.
6) حج، 5.
7) شورى، 11.
8) روم، 21.
9) ذاريات، 49.
پیامها:
- گستردگى زمين، حكيمانه و با تدبير انجام گرفته است. «مدّ الارض»
(گستردگى زمين و وجود كوهها در آن، باعث حفظ تعادل زمين و عامل بهره مندى انسان هاست، زيرا كه اگر تمام زمين مسطح يا كوهستانى بود، امكان زندگانى وجود نداشت.)
- كوهها، منبع ذخيره آب و نهرها وسيله ى توزيع آب و هر دو زمينه ساز زندگى انسان ها هستند. «رواسى و انهاراً»
- توالى و تبادل شب و روز، عامل زندگى است. «يغشى الّيل النّهار» (وگرنه يا همه چيز در اثر حرارت مى سوخت و يا بواسطه ى عدم نور و حرارت پژمرده مى شد و يخ مى زد.)
- جهان طبيعت، كلاس درس است نه خانه غفلت. «لقوم يتفكّرون»
آيه 4
وَفِي الأَرْضِ قِطَعٌ مُّتَجَاوِرَاتٌ وَجَنَّاتٌ مِّنْ أَعْنَابٍ وَزَرْعٌ وَنَخِيلٌ صِنْوَانٌ وَغَيْرُ صِنْوَانٍ يُسْقَي بِمَاء وَاحِدٍ وَنُفَضِّلُ بَعْضَهَا عَلَي بَعْضٍ فِي الأُكُلِ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَعْقِلُونَ
ترجمه :
و در زمين قطعاتى است مجاور هم و باغ هايى از انواع انگور و كشت زار و درختان خرما (محصولاتى مختلف) همانند و غير همانند كه همه با يك آب آبيارى مى شوند و بعضى ميوه ها را در خوردن بر بعضى برترى داديم. همانا در اين (تنوع ميوه ها و مزه ها با آنكه از يك آب و خاك تغذيه مى شوند) براى كسانى كه تعقل دارند حتماً نشانه هايى است.
نکته ها:
كلمه «صنوان» بر خلاف ظاهرش كه قالب تثنيه دارد، جمع «صِنو» به معناى شاخه اى است كه از اصل درخت خارج مى شود، و در اينجا به معناى مشابه و مانند است.
پیامها:
- زمين، قطعاتى مجاور يكديگر است كه هر قطعه اى استعداد خاص خود را داراست. «قطع مجاورات»
- تنوع ميوه ها با رنگ، مزه، بو و شكل هاى مختلف، همه از نشانه هاى قدرت الهى است. «لاياتٍ»
- تنوع ميوه ها با اراده و خواست خداوند است وگرنه يك آب، يك نوع مزه بيشتر ندارد. «يُسقى بماءٍ واحد»
- همجوارى، دليل يكسانى نيست. ملاك برترى، بهره دهى بيشتر است. «متجاورات - نفضّل فى الاُكل»
- انديشمندان از خوردنى ها، روح ايمان خود را نيز تقويت واشباع مى كنند در حالى كه ديگران، تنها به پركردن شكم خود اكتفا مى نمايند. «لايات لقوم يعقلون»
ذکر روز جمعه : اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم
سلام صبح جمعه دوستان منتظر امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشريف به خیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری موفق و مؤید باشید
التماس دعا نماز جمعه را با شکوه برگزار کنیم
سوره جمعه آیه 9
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ
ﺍﻯ ﻣﻮﻣﻨﺎﻥ ! ﭼﻮﻥ ﺑﺮﺍﻯ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﻭﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻧﺪﺍ ﺩﻫﻨﺪ ،
ﺑﻪ ﺳﻮﻯ ﺫﻛﺮ ﺧﺪﺍ ﺑﺸﺘﺎﺑﻴﺪ ،
ﻭ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﺭﺍ ﺭﻫﺎ ﻛﻨﻴﺪ .
ﻛﻪ ﺍﻳﻦ [ ﺍﻗﺎﻣﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺟﻤﻌﻪ ﻭ ﺗﺮﻙ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ] ﺑﺮﺍﻯ ﺷﻤﺎ ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ ﺍﮔﺮ [ ﺑﻪ ﭘﺎﺩﺍﺷﺶ ] ﻣﻌﺮﻓﺖ ﻭ ﺁﮔﺎﻫﻰ ﺩﺍﺷﺘﻴﺪ .(9)
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم
30 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اَلْحَذَرَ الْحَذَرَ! فَوَاللّهِ لَقَدْ سَتَرَ، حَتّى
و آن حضرت فرمود: حذر، حذر! به خدا قسم هرآینه بر گناه پرده پوشیده، تا جایى که
كَاَنَّهُ قَدْ غَفَرَ.
گویا آمرزیده است.
31 - وَ سُئِلَ عَلَيْهِ السَّلامُ عَنِ الاِْيمانِ فَقال:- الاْيمانُ عَلى اَرْبَع ِ دَعائِمَ:
از حضرتش در رابطه با ایمان سؤال شد، پاسخ داد: ایمان استوار بر چهار پایه است:
عَلَى الصَّبْرِ وَالْيَقينِ وَ الْعَدْلِ وَالْجِهادِ.
شـکیبایى ، بـاور ، عـدالـت ، جهـاد .
وَالصَّبْرُ مِنْها عَلى اَرْبَع ِ شُعَب: عَلَى الشَّوْقِ وَ الشَّفَقِ
شکیبایى را چهار شعبه است: اشتیاق، ترس،
وَ الزُّهْدِ وَالتَّرَقُّبِ. فَمَنِ اشْتاقَ اِلَى الْجَنَّةِ سَلا عَنِ
زهد، انتظار. آن که مشتاق بهشت است دل از
الشَّهَواتِ. وَ مَنْ اَشْفَقَ مِنَ النّارِ اجْتَنَبَ الْمُحَرَّماتِ. وَ مَنْ
شهوات گرداند. آن که در ترس از آتش است از محرمات دورى کرد. آن که
زَهِدَ فِى الدُّنْيَا اسْتَهانَ بِالْمُصيباتِ. وَ مَنِ ارْتَقَبَ الْمَوْتَ
بى رغبت به دنیاست مصائب را آسان شمرد. و آن که در انتظار مرگ است
سارَعَ اِلَى الْخَيْراتِ.
بـه سـوى خیـرات شـتافت.
(این سخن مولا ادامه دارد بخشی دیگر فردا شب ببینید)
‼️وام برای خرید فیش حج
🔷س 1102: گرفتن وام به قصد خرید فیش حج اشکال شرعی دارد یا خیر؟
✅ج: کسی که هزینه ی رفتن به حج را در اختیار ندارد، اما می تواند قرض بگیرد و سپس به سادگی قرض خود را ادا کند، واجب نیست که خود را با قرض گرفتن مستطیع کند، اما اگر بگیرد، حج بر او واجب می شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam