سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم
41 - وَ قَدْ رُوِىَ عَنْهُ عَلَيْهِ السَّلامُ هذَا الْمَعْنى بِلَفْظ آخَرَ وَ هُوَ قَوْلُهُ:- قَلْبُ
این معنا به لفظى دیگر از حضرت روایت شده و آن سخن آن حضرت است: دل
الاَْحْمَقِ فى فيهِ، وَ لِسانُ العاقِلِ فى قَلْبِهِ. - وَ مَعْناهُما واحِدٌ.-
احمق در دهان او، و زبان خردمند در قلب اوست. و معناى هر دو جمله یکى است.
42 - وَ قـالَ عَلَيْهِ السَّلامُ لِبَعْضِ اَصْحابِهِ فى عِلَّة اعْتَلَّها : -
و آن حضرت به یکى از یارانش به وقتى که بیمار شده بود، فرمود:
جَعَلَ اللّهُ ما كانَ مِنْ شَكْواكَ حَطّاً لِسَيِّئاتِكَ، فَاِنَّ
خداوند آنچه را از بیمارى به تو رسیده سبب سقوط گناهانت قرار داد، زیرا در
الْمَرَضَ لا اَجْرَ فيهِ وَلكِنَّهُ يَحُطُّ السَّيِّئاتِ، وَ يَحُتُّها حَتَّ
بیمارى اجرى نیست ولى گناهان را همچون ریختن برگها از درخت از صفحه پرونده
الاَْوْراقِ. وَ اِنَّمَا الاَْجْرُ فِى الْقَوْلِ بِاللِّسانِ، وَ الْعَمَلِ
مى ریزد. پاداش در گفتارِ به زبان، و عملِ به دست و
بِالاَْيْدى وَ الاَْقْدامِ. وَ اِنَّ اللّهَ سُبحانَهُ يُدْخِلُ بِصِدقِ النِّيَّةِ
پاست. خداوند سبحان محض صدق نیّت و شایستگى باطن،
وَ السَّريرَةِ الصّالِحَةِ مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ الْجَنَّةَ.
هر کدام از بندگانش را بخواهد وارد بهشت مى کند.
- وَ اَقُولُ: صَدَقَ عَلَيْهِ السَّلامُ «اِنَّ الْمَرَضَ لا اَجْرَ فيهِ» لاَِنَّهُ
مؤلف گوید: اینکه امام فرموده «بیمارى را از جانب خدا پاداش نیست» صحیح است، چه اینکه
مِنْ قَبيلِ ما يُسْتَحَقُّ عَلَيْهِ الْعِوَضُ، لاَِنَّ الْعِوَضَ يُسْتَحَقُّ عَلى ما كانَ
بیمارى از جمله امورى است که آن را عوض است نه مزد، زیرا استحقاق عوض در برابر
فى مُقابَلَةِ فِعْلِ اللّهِ تَعالى بِالْعَبْدِ مِنْ الاْلامِ وَ الاَْمْراضِ وَ ما يَجْرى مَجْرى
دردها و بیماریها و امثال اینهاست که از جانب خدا به عبد مى رسد،
ذلِكَ، وَ الاَْجْرُ وَالثَّوابُ يُسْتَحَقّانِ عَلى ما كانَ فى مُقَابَلَةِ فِعْلِ الْعَبْدِ،
و اجر پاداش در برابر کارى است که عبد انجام مى دهد و مستحق آنها مى گردد، روى این حساب
فَبَيْنَهُما فَرْقٌ قَدْبَيَّنَهُ عَلَيْهِ السّلامُ كَما يَقْتَضيهِ عِلْمُهُ الثّاقِبُ وَ رَأْيُهُ الصّائِبُ-.
بین عوض و پاداش فرق است که امام آن فرق را با علم نافذ و رأى صائب و درست خود بیان نموده.
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره رعد
آيه 19
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
أَفَمَن يَعْلَمُ أَنَّمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَبِّكَ الْحَقُّ كَمَنْ هُوَ أَعْمَي إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ
ترجمه :
پس آيا كسى كه مى داند آنچه از جانب پروردگارت بسوى تو نازل شده حق است، مانند كسى است كه نابيناست؟ همانا تنها صاحبان خرد پند مى گيرند.
نکته ها:
در آيه قبل به كسانى كه دعوت حيات بخش انبياعليهم السلام را اجابت مى كنند اشاره شد، اين آيه وآيات بعد، آثار استجابت آن دعوت را بيان مى فرمايد.
هر كدام از فطرت، عقل و علم در انسان، مغز و لبّى دارند كه گاه بواسطه عادات، رسوم، خرافات، غرائز، روى آنها پوشيده مى شود، لذا انسان بايد دائماً متوجّه آن هسته ى مركزى و مغز آنها باشد.(78)
سيماى خردمندان در قرآن
واژه «اولوا الالباب» مرتبه در قرآن آمده و هر مرتبه همراه با يك كمال و وصفى بيان شده است. از جمله:
. راز احكام را مى فهمند. «و لكم فى القصاص حياة يا اولى الالباب»(79)
. آينده نگر هستند. «تزودّوا فانّ خير الزّاد التقوى واتقون يا اولى الالباب»(80)
. دنيا را محل عبور و گذر مى دانند نه توقف گاه و مقصد. «لاولى الالباب الّذين... يتفكّرون فى خلق السّموات والارض ربّنا ما خلقت هذا باطلا»(81)
. از تاريخ، درس عبرت مى گيرند. «لقد كان فى قصصهم عبرة لاولى الالباب»(82)
. بهترين و برترين منطق را مى پذيرند. «الّذين يستمعون القول فيتبعون احسنه ... و اولئك هم اولوا الالباب»(83)
. اهل تهجّد وعبادت مى باشند. «امّن هو قانت آناء الّيل... انما يتذكّر اولوا الالباب»(84)
78) تفسير فرقان.
79) بقره، 179.
80) بقره، 197.
81) آل عمران، 191.
82) يوسف، 111.
83) زمر، 18.
84) زمر، 9.
پیامها:
- قرآن انسان بى خبر از حقّ را نابينا مى داند. به جاى «كمن هو لايعلم» فرموده است «كمن هو اعمى»
- دين، مطابقت فطرت انسان هاست، تنها تذكّر لازم است تا غفلت زدايى شود. «انما يتذكّر...»
- عقلى كه انسان را به حقانيّت كتاب آسمانى نرساند، عقل نيست. «انّما يتذكّر اولوا الالباب»
- علم مفيد، محصول تعقّل و تذكّر است. «من يعلم، يتذكّر اولوا الالباب»
- براى رسيدن به عقل سليم و فطرت خالص بايد گناه و غفلت را از خود دور كرد. «انما يتذكّر اولوا الالباب»
حدیث (2) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
اَلضَّيفُ يَنزِلُ بِرِزقِهِ وَ يَرتَحِلُ بِذُنوبِ أَهلِ البَيتِ؛
ميهمان، روزى خود را مى آورد
و گناهان اهل خانه را مى برد.
جامع الاخبار(شعیری) ص 136 - بحارالأنوار(ط-بیروت) ج 72، ص461، ح14
ذکر روز چهارشنبه : یا حی یا قیوم
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم
43 - وَ قالَ عَلَيْهِ السّلاَمُ فى ذِكْرِ خَبّابِ بْنِ الاَْرَتِّ:- يَرْحَمُ اللّهُ
و آن حضرت درباره خبّاب بن اَرَت فرمود: خداوند خبّاب بن ارت را
خَبّابَ بْنَ الاَْرَتِّ، فَلَقَدْ اَسْلَمَ راغِباً، وَ هاجَرَ طائِعاً، وَ قَنِعَ
رحمت کند، از روى رغبت اسلام آورد، و به خاطر اطاعت از حق هجرت نمود، و به آنچه
بِالْكَفافِ، وَ رَضِىَ عَنِ اللّهِ، وَ عاشَ مُجاهِداً.
او را کافى بود قناعت ورزید، و از خداوند خشنود بود، و جهادگر در راه حق زیست.
44 - وَ قالَ عَلَيْهِ اَلسَّلامُ: - طُوبى لِمَنْ ذَكَرَ الْمَعادَ، وَ عَمِلَ لِلْحِسابِ،
و آن حضرت فرمود: خوشا به حال کسى که به یاد معاد بود، و براى حساب کار کرد،
وَقَنِعَ بِالْكَفافِ، وَ رَضِىَ عَنِ اللّهِ.
و به آنچه او را کفایت مى نمود قناعت ورزید، و با خشنودى از خدا زیست.
‼️شرط بندی
🔷س 1145: دو گروه در کلوپ، بازی کامپیوتری انجام می دهند، و شرط می کنند که هر گروهی که باخت، هزینه ی این بازی را به صاحب کامپیوتر بپردازد، حکمش چیست؟
✅ج: حرام است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
‼️شرط بندی و ایجاد جنگ بین حیوانات
🔷س 1146: پرورش خروس های لاری که اصولاً جهت زد و خورد تن به تن، بین دو خروس و با حضور جمعیتی زیاد و شرط بندی کلان صورت می گیرد، آیا صحیح است؟
✅ج: صِرف پرورش آنها فی نفسه اشکال ندارد؛ ولی شرط بندیِ مذکور، جایز نمی باشد.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره رعد
آيه 20
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَلاَ يِنقُضُونَ الْمِيثَاقَ
ترجمه :
(خردمندان) كسانى هستند كه به پيمان الهى وفا مى كنند و عهد (او را) نمى شكنند.
نکته ها:
«عهداللَّه» هم شامل پيمان هاى فطرى از قبيل عشق به حقّ و عدالت مى شود، هم پيمان هاى عقلى مثل درك حقايق عالم هستى و مبدأ و معاد را در برمى گيرد، هم بر پيمان هاى شرعى همچون عمل به واجبات و ترك محرّمات اطلاق مى گردد و هم بر پيمان هايى كه انسان ها با يكديگر مى بندند و متعهّد مى شوند و خداوند مراعات آنها را واجب فرموده، صادق است.(85)
يكى از مهم ترين پيمان هاى الهى، امامت رهبران آسمانى است. بعد از آنكه حضرت ابراهيم عليه السلام با پشت سرگذاشتن آزمايش هاى متعدّد به مقام امامت رسيد، از خداوند خواست تا فرزندان او نيز داراى اين مقام شوند. خداوند براى روشن شدن جايگاه امامت، به جاى آنكه بفرمايد مقام امامت به افراد ظالم نمى رسد فرمود: «لاينال عهدى الظالمين» عهد من به ستمگران نمى رسد.
«ميثاق» به چيزى گفته مى شود كه دل انسان با آن وثوق و اطمينان پيدا مى كند و از آنجا كه وجود يك رهبر الهى، دل و جان انسان ها را آرام و مطمئن مى سازد. لذا از مصاديق ميثاق شمرده شده است.
وفاى به عهد مانند احترام به والدين و ردّ امانت، تنها از حقوق اسلامى نيست، بلكه از حقوق انسانى است. لذا هر خردمند و عاقلى بايد آن را مراعات كند.
85) تفسيرنمونه.
پیامها:
- عقل صحيح وسالم، انسان را به دين الهى وفادار مى سازد. «اولوا الالباب، الذين يوفون»
- وفاى به عهد از آثار خرد و عقل است. «اولواالالباب - يوفون ...»
- احترام به پيمان ها و قراردادهاى اجتماعى، از ويژگى هاى انسان مؤمن عاقل است. «لا ينقضون الميثاق»
حدیث (3) رسول اكرم صلى الله عليه و آله :
كُلُّ بَيْتٍ لَا يَدْخُلُ فِيهِ الضَّيْفُ لَا يَدْخُلُهُ الْمَلَائِكَة
هر خانه اى كه ميهمان بر آن وارد نشود،
فرشتگان واردش نمى شوند.
جامع الأخبار(شعیری) ص 136
ذکر روز پنجشنبه: لا اله الا الله الملک الحق المبین
سلام صبح پنجشنبه همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
.. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ
💭🍂💭🍂💭🍂💭
💭ًپنج شنبه است و ياد درگذشتگان
🌹 اَللّهُمَّ اغفِر لِلمُومِنینَ وَ المُومِنَاتِ وَ المُسلِمینَ وَ المُسلِمَاتِ اَلاَحیَاءِ مِنهُم وَ الاَموَاتِ ، تَابِع بَینَنَا وَ بَینَهُم بِالخَیراتِ اِنَّکَ مُجیبُ الدَعَوَاتِ اِنَّکَ غافِرَ الذَنبِ وَ الخَطیئَاتِ وَ اِنَّکَ عَلَی کُلِّ شَیءٍ قَدیرٌ بِحُرمَةِ الفَاتِحةِ مَعَ الصَّلَوَاتِ
❄🌺 التماس دعا 🌺❄
پنجشنبه هست شاخه گلي بفرستيم براي تموم آنهايي كه در بين ما نيستند ولي دعاهاشون هنوز كارگشاست،
يادشون هميشه با ماست و جاشون بين ما خاليه،
دلمون خيلي وقتها هواشونو می كنه,
امادیدارشون میفته به قیامت, شاخه گلي به زيبايي يك فاتحه...
🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹
🌴 ﻧﻤﺎﺯ برای ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻭﺍﻟﺪﻳﻦ :
💠دو ركعت است در ركعت اوّل فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِساب✨
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم و ديگر مؤ منان را در روزى كه حساب برپا شود
💠و در ركعت دوّم فاتحه و ده مرتبه :
✨ربِّ اغْفِرْلى وَ لِوالِدَىَّ و لِمَنْ دَخَلَ بَيْتِىَ مُؤْمِناً وَ لِلْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ
پروردگارا بيامرز مرا و پدر و مادرم
هركه در حال ايمان به خانه من درآيد و هر مرد مؤ من و زن با ايمانى را
💠و چون سلام دهد ده مرتبه بگويد:
✨ربِّ ارْحَمْهُما كَما رَبَّيانى صَغيرا✨
پروردگارا ترحم كن بر ايشان چنانچه پروريدند مرا در كودكى. 🌺🌸💐 التماس دعا