ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ابراهیم
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
به نام خداوند بخشنده ى مهربان
آيه 1
الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَي النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَي صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ
ترجمه :
الف، لام، را، (اين) كتابى است كه آن را به سوى تو نازل كرديم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاريكى ها(ى شرك وجهل) به سوى نور (ايمان) خارج كنى. به سوى راه خداوند عزيز حميد.
نکته ها:
خارج كردن مردم از ظلمات به نور، در قرآن بارها تكرار شده است؛
گاهى به خدانسبت داده شده. «اللَّه ولى الّذين آمنوا يخرجهم من الظلمات الى النّور»(1)
گاهى به پيامبران نسبت داده شده. «أن اخرج قومك من الظلمات الى النّور»(2)
وگاهى به كتاب نسبت داده شده است. «كتاب انزلناه اليك لتخرج النّاس من الظلمات الى النّور»
تشبيه كفر و تفرقه و جهل و شرك و شك به «ظلمات» بخاطر آن است كه انسان در آن حالت ها متحيّر است، مثل زمانى كه در تاريكى به سر مى برد.
نور وسيله بينايى، بيدارى، حركت ورشد است همانگونه كه همه ى اينها در كتاب آسمانى و راه خدا موجود است. «كتاب... الى النّور... الى صراط العزيز»
1) بقره، 257
2) ابراهيم، 5.
پیامها:
- قرآن به تنهايى كافى نيست، براى هدايت مردم رهبر الهى نيز لازم است. «كتاب انزلناه اليك لتخرج»
- فلسفه ى نزول كتاب هاى آسمانى و بعثت انبيا، نجات بشر از ظلمت هاست. «لتخرج الناس ...»
از ظلمت جهل به نور علم، از ظلمت كفر به نور ايمان، از ظلمت تفرقه به نور وحدت و از ظلمت گناه به نور تقوا.
- مايه ى تبليغ و ارشاد بايد قرآن باشد. «كتاب... لتخرج»
- ظلمت ها بسيارند، امّا نور يكى است. حق يكى، ولى باطل زياد است. «الظلمات... النور» (كلمه نور مفرد و كلمه ظلمات جمع آمده است.)
- پيامبران وكتاب هاى آسمانى وسيله ى هدايتند، اصل هدايت با اذن خداست. «باذن ربّهم»
- راه خدا، راه عزت و سربلندى و كمال است. «الى صراط العزيز الحميد»
حدیث (1) پيامبر صلی الله علیه و آله و سلم :
مِن سَعادَةِ المَرءِ المُسلِمِ الزَّوجَةُ الصّالِحَةُ و َالمَسكَنُ الواسِعُ و َالمَركَبُ البَهىُّ وَ الوَلَدُ الصّالِحُ؛
از خوشبختى مرد مسلمان،
داشتن همسرى شايسته،
خانه اى بزرگ،
وسيله اى راحت براى سوارى
و فرزندى خوب است.
بحارالأنوار(ط-بیروت) ج73، ص155، ح35
ذکر روز دوشنبه: یا قاضی الحاجات
سالروز قیام مردم تبریز به مناسبت چهلمین روز شهدای قم در سال 1356
روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
‼️دروغ در معامله
🔷س 1192: اگر فروشنده در انجام معامله، دروغ گفته باشد آیا علاوه بر حرمت دروغ گفتن، معامله هم باطل خواهد بود؟
✅ج: دروغ گفتن حرام است، ولی در صورتی که شرایط صحت معامله مراعات شده باشد، معامله صحیح است.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم
81 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - قيمَةُ كُلِّ امْرِئ ما يُحْسِنُهُ.
و آن حضرت فرمود: قیمت هر مرد کارى است که آن را نیکو انجام مى دهد.
- وَ هذِهِ الْكَلِمَةُ الَّتى لاتُصابُ لَها قيمَةٌ، وَ لاتُوزَنُ بِها حِكْمَةٌ، وَ لاتُقْرَنُ
این سخنى است که نمى توان برایش قیمت گذاشت، و حکمتى را با آن سنجید، و کلامى را
اِلَيْها كَلِمَـةٌ.-
با آن برابر نمود.
82 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - اُوصيكُمْ بِخَمْس لَوْ ضَرَبْتُمْ اِلَيْها
و آن حضرت فرمود: شما را به پنج برنامه وصیت مى کنم که اگر براى یافتنش مشقت سفرى
آباطَ الاِْبِلِ لَكانَتْ لِذلِكَ اَهْلاً: لايَرْجُوَنَّ اَحَدٌ مِنْكُمْ اِلاّ
سخت را عهده دار شوید هرآینه سزاوار است: احدى از شما جز به پروردگارش امید
رَبَّهُ، وَ لايَخافَنَّ اِلاّ ذَنْبَهُ، وَ لايَسْتَحِيَنَّ اَحَدٌ مِنْكُمْ اِذا سُئِلَ
نبندد، و جز از گناهش وحشت نکند، و از اعلامِ «نمى دانم» به وقت پرسش شدن از چیزى
عَمّا لايَعْلَمُ اَنْ يَقُولَ لااَعْلَمُ، وَ لايَسْتَحِيَنَّ اَحَدٌ اِذا لَمْ يَعْلَمِ
که نمى داند حیا نکند، و از آموختن علمى که دارا نیست شرم
الشَّىْءَ اَنْ يَتَعَلَّمَهُ. وَ عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ، فَاِنَّ الصَّبْرَ مِنَ
ننماید. و بر شما باد به شکیبایى، چه اینکه شکیبایى نسبت به
الاْيمانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ، وَ لاخَيْرَ فى جَسَد لارَأْسَ
ایمان به منزله سر نسبت به بدن است; در بدنى که سر
مَعَهُ ، وَ لا فى ايمان لاصَبْرَ مَعَهُ .
نیست، و در ایمانى که شکیبایى نباشد خیرى نیست.
‼️ساعت و عینک طلای مردانه
🔷س 1191: آیا خرید و فروش ساعت و عینک طلا برای استفادهی مردان، جایز است؟
✅ج: بستن ساعت مچی طلا به دست، برای مرد حرام و نماز خواندن با آن، بنابراحتیاط واجب، باطل است. و احتیاط واجب آن است که از استعمال عینک طلا نیز خودداری شود.
📕منبع: leader.ir
🆔 @resale_ahkam
بسم الله الرحمن الرحیم
ترجمه و تفسیر آیه به آيه سوره ابراهیم
آيه 2
اعوذ بالله من الشیطان الرجیم
اللّهِ الَّذِي لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الأَرْضِ وَوَيْلٌ لِّلْكَافِرِينَ مِنْ عَذَابٍ شَدِيدٍ
ترجمه :
خداوندى كه آنچه در آسمان ها و آنچه در زمين است براى اوست، پس واى بر كفّار از عذابى سخت.
پیامها:
- قانون و مكتبِ كسى قابل پيروى است كه جهان را آفريد و هستى از اوست «كتاب انزلناه - له ما فى السموات»
- انكار خدايى كه همه چيز از آنِ اوست، به او ضرر نمى زند، مايه كيفر كفّار است. «ويل للكافرين من عذاب»
آيه 3
الَّذِينَ يَسْتَحِبُّونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا عَلَي الآخِرَةِ وَيَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللّهِ وَيَبْغُونَهَا عِوَجاً أُوْلَـئِكَ فِي ضَلاَلٍ بَعِيدٍ
ترجمه :
(كفّار) كسانى هستند كه زندگى دنيا را بر آخرت ترجيح مى دهند و(مردم را) از راه خدا باز مى دارند ومى خواهند آنرا منحرف كنند، آنها در گمراهى عميقى هستند.
نکته ها:
بستن راه خدا به يك يا دو موردِ خاصّ منحصر نيست، بلكه تبليغات ناروا، گناه علنى، ترويج ابزار فساد و غفلت آور، القاى شبهه، ايجاد اختلاف، نشريّات و فيلم هاى گمراه كننده، بد معرّفى كردن دين حقّ، معرفّى نااهلان به عنوان الگوى دين و ده ها نمونه ى ديگر از مصاديق بستن راه خداست.
كاميابى از دنيا جايز است، امّا ترجيح دنيا بر آخرت خطرناك است. زيرا دنياگرايى مانع عبادت، انفاق، جهاد، كسب حلال، صداقت و انجام تكاليف شرعى مى شود.
پیامها:
- دنياگرايى، زمينه ى كفر، مبارزه با دين و ضلالت است. «يستحبّون الحيوة الدنيا... و يصدّون... فى ضلال بعيد»
- سرچشمه ى گمراهى ها عملكرد خود انسان است.«يستحبّون، يصّدون، يبغون»
- انسان اختيار دارد و مى تواند راهى را بر راه ديگر ترجيح دهد و انتخاب كند. «يستحبّون»
- كفّار سه مرحله را طى مى كنند:
اوّل خودشان با دنياگرايى منحرف مى شوند. «يستحبّون»
آنگاه با اعمالشان ديگران را از راه باز مى دارند. «يصدون»
سپس با تمام توان مسير حق طلبان را منحرف مى كنند. «يبغونها»
- روحيّه ى كفر، عامل انحراف طلبى است. «ويل للكافرين... يبغونها»
- گمراهى، درجات و مراحلى دارد. و هر چه عميق تر شود رجوع به حق مشكل تر مى شود.«ضلال بعيد»
حدیث (2) امام على عليه السلام :
مَنْ رَكِبَ الْبَاطِلَ أَهْلَكَهُ مَرْكَبُه
كسى كه بر باطل سوار شود،
مَركبش او را هلاک خواهد كرد.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 71 ، ح 1032
ذکر روز سه شنبه: یا ارحم الراحمین
سالروز وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها
روز تکریم مادران و همسران شهدا
سلام صبح همه دوستان بخیر و شادی و سلامتی و عاقبت بخیری، موفق و مؤید باشید
التماس دعا
سخنی از نهج البلاغه مولایمان حضرت علی علیه السلام را بگوش جان بشنویم
83 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ لِرَجُل اَفْرَطَ فِى الثَّناءِ عَلَيْهِ، وَ كانَ لَهُ
و آن حضرت به مردى که در ستایش حضرت افراط کرد ولى نظر خوبى درباره آن حضرت
مُتَّهِماً: - اَنَا دُونَ ما تَقُولُ، وَ فَوْقَ ما فى نَفْسِكَ.
نداشت فرمود: من از آنچه مى گویى پایین تر، و از آنچه در اعتقاددارى برترم.
84 - وَ قالَ عَلَيْهِ السَّلامُ: - بَقِيَّةُ السَّيْفِ اَبْقى عَدَداً، وَ اَكْثَرُ وَلَداً.
و آن حضرت فرمود: به جا ماندگان از جنگ عددشان پایدارتر، و توالد و تناسلشان بیشتر است.
‼️ابرو برداشتن و رنگ کردن
🔷س 1198: حکم پوشش برای ابروی برداشتهشده یا رنگشدهی خانمها چیست؟
✅ج: اگر در حدی است که عرفاً میگویند آرایش یا رنگ کرده و یا ابرو برداشته باید از نگاه نامحرم بپوشاند، اما اگر نه مختصر است که عرفاً نمیگویند آرایش کرده، پوشاندنش واجب نیست.
📕منبع: leader.ir
#آرایش #ابرو #رنگ
🆔 @resale_ahkam